Ook op de invoegstroken plakt men achter elkaar als een voertuig niet krachtig genoeg is om snel naar een hogere snelheid te kunnen gaan waardoor invoegen op de snelweg alleen maar moeilijker tot zelfs onmogelijk wordt.
Je hebt het
hier over geladen vrachtwagens of personenwagens met sleep neem ik aan.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat een personenwagen een vrachtwagen hinderde snelheid te maken op de snelwegoprit.
Zelfs uit eigen ervaring (Volvo N10
ABL).
Als men maar niet te rap rijdt... , er zijn rechters die dat in de hand werken.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/nijlen/vrouw-vrijgesproken-voor-te-traag-rijden.aspxEn dan kom ik zoals steeds nog eens terug op de hardnekkige niet naleving van de voorrang van rechts door vele bestuurders in Vlaanderen, ongekend en niet gewenst.
Mijn 8 dagen rijervaring in UK (meestal gewone wegen, Cornwall) heeft me geleerd dat het helemaal zonder gaat, ook op de boerewegjes. Heerlijk autorijden was dat, ondanks dat ik aan de verkeerde kant in mijn auto zat, maar wel aan het stuur.

Gewoon die valse regel afschaffen. UK bewijst het, o.a. door de laagste verkeersdodencijfers van Europa.
http://www.radio1.be/programmas/pepi/1157258
woensdag 17 september 2008
In de uitzending van maandag 15 september riepen Peeters en Pichal de luisteraars op om tips te geven, om onze wegcode te verbeteren. Staatsecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe heeft alvast beloofd de tips mee te nemen naar de onderhandelingstafel. De reacties stroomden in grote getale binnen in onze mailbox en op het Radio1-forum.
Eén tip stak er met kop en schouders bovenuit: 'Schaf toch die voorrang van rechts af!'
Zelfs op 70 kmh-gemeentewegen buiten de bbk bestaat er nog veel VVR, en vegen de gemeentes er radicaal hun voeten aan deze aan te passen !
Wat denk je dan hoe Jan Modaal op die gemeentewegen gaat rijden als hij dit leest:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/geen-voorrang-van-rechts-meer.aspx
25/03/'09
"Afschaffing voorrang van rechts bij 70 km/u goede zaak"
Algemeen aanvaard
Touring noemt deze maatregel niet meer dan de bevestiging van het gedrag van de automobilist, die dit al ongeschreven toepast.
"Op een brede, vlotte weg wordt zelden voorrang verleend en nemen de chauffeurs die uit de smalle zijstraten komen ook niet zomaar voorrang, maar stoppen ze meestal. En dat is in het algemeen door iedereen aanvaard, zij het dat dit nog niet gereglementeerd was", stelt Touring.
Gemeenten overtuigen
De Vlaamse overheid kan geen al te grote moeite hebben om de gewestwegen met regime 70 km per uur aan te passen. Want samen maken ze amper 7,7% van het wegennet uit. 90% van de wegen zijn gemeentewegen. "De Vlaamse regering zegt zelf dat ze lokale overheden met alle mogelijke middelen zal stimuleren inzake verkeersveiligheid", aldus de indieners. "Dus moet ze dat bewijzen. Want zoals ze zelf zegt: elk verkeersslachtoffer is er één te veel."
ZERO NUL NIKS hebben ze aangepast in mijn gemeente en andere gemeentewegen die ik soms passeer.
VVR dodelijk ongeval (auto <> overstekende fietser die VVR had)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLNSP_20121118_001

Een verkeersdeskundige stelde vast dat de autobestuurder geen voorrang verleende. Hij reed ook tussen 50 en 60 kilometer per uur, terwijl op de plaats van het ongeval een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur. De bestuurder had niet gedronken, maar het was op het moment van het ongeval wel fel aan het regenen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131213_00886018
Virginie werd op 17 november 2012 aangereden toen ze het kruispunt van de Groot-Brittaniëlaan en de Koning Albertlaan overstak. Volgens de advocaat van de familie van Virginie is het duidelijk hoe het drama kon gebeuren. ‘De beklaagde reed te snel én verleende geen voorrang van rechts.’
De verdediging van Glenn A. vroeg gisteren de vrijspraak. ‘Ik kon Virginie onmogelijk zien’, verklaarde de jongeman uit Kuurne gisteren aan de politierechter. Volgens Glenns advocate Jacqueline Rimbaut reed Virginie schuin de straat over, waardoor Glenn de jonge Chiro-leidster niet kon zien.
autobestuurder pleit vrijspraak...

uitspraak heb ik nergens gevonden...
wel een 1dag-later krantenbericht met meer details:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121118_00373320
Virginie Vanacker uit het West-Vlaamse Harelbeke verliet zaterdagavond rond 19.50 uur haar woning. De jonge vrouw vertrok met de fiets. Amper driehonderd meter verder sloeg het noodlot toe. Ter hoogte van het Koning Leopold III-plein moest een 21-jarige bestuurder normaal gezien stoppen en de jonge vrouw die van rechts kwam voorrang verlenen. Maar hij had Virginie Vanacker niet zien aankomen en reed door.
Het kwam tot een frontale botsing waarbij de Chiroleidster meters meegesleurd werd. Ze liep daarbij levensbedreigende verwondingen op. ‘De hulpdiensten waren snel ter plaatse en hebben haar in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht', verduidelijkt de Kortrijkse parketwoordvoerster Karlien Ververken. ‘Daar is ze helaas een uur later aan haar verwondingen overleden.'
Een verkeersdeskundige van het parket kwam ter plaatse en stelde vast dat de bestuurder op het moment van de aanrijding tussen 50 en 60 kilometer per uur gereden moet hebben. En dat op een plaats waar hij maar 30 kilometer per uur mocht. De chauffeur bleek zwaar aangeslagen. Na verhoor werd hij echter niet opgepakt. Ververken: ‘Hij mocht beschikken, maar zal zich binnenkort voor de politierechtbank moeten verantwoorden.' Uit een ademtest bleek dat de chauffeur niet gedronken had.
Volgens Google maps ligt daar een
vaste schoolzone 30 kmh
omdat er een schooltje aan dat quasi dubbel kp ligt, op het moment van de aanrijding ~ 19hr50 was het donker (
en natuurlijk het schooltje gesloten) en regende het.
De Groot-Brittaniëlaan is een redelijk brede betonbaan door de bbk met ruim gescheiden fietspaden, de Koning Albertlaan in feiite ook maar de Groot-Brittaniëlaan is de doorlopede baan van de 2 T kp´s die zeer kort mekaar opvolgen. Men kan daar 45° of schuiner oversteken zeker als men van fietspad tot fietspad rijd (
geen fietsoversteekplaats, wel zebrapaden) ook omdat aanliggend aan dat KP een breed geasfalteerd parkeerplein ligt waarover men ook met de fiets kan rijden om evtl af te korten als ze naar het Koning Leopold III-plein wou. (graspleintje als brede middenberm tussen 2 wegen)
Vraag is natuurlijk moest daar geen VVR gelden (wel B1´s) en er geen vaste 30 kmh zou zijn (wel dynamische 30 kmh, dus 50 kmh) of ze evtl beter opgepast zou hebben, een aankomende auto (aan 50-60 kmh) bij donkerheid heeft tensltote zijn kruislichten aan. De fietser natuurlijk ook zijn lichten.
De rechtsuitspraak zal wslk nooit online te vinden zijn, de VVR is daar "duideijk", wel zonder enig verkeersbord. Men bevindt zich duidelijk midden in een woonwijk met talrijke kp met VVR (waarvoor men telkens zou moeten vertragen...). Het is een ruim aangelegde tuinwijk waar de huizen/hagen redelijk ver van de rijbaan liggen.