Men heeft uit de zetel natuurlijk gemakkelijk zeggen - maar uit mijn ervaring, wslk bij minder dichte mist en een geleidelijke zichtbaarheidsafname - is mijn buikgevoel nu:
Zo snel mogelijk mistachterlicht aanzetten (vooraan ook) en van het gas gaan (zonder doorremmen vertragen, lichtjes de rem aantikken mag => extra zichtbaarheid door remlichten op te lichten) en hopen dat je je voorligger op tijd ziet (dan nodige afstand houden) en tegelijkertijd hopen dat er geen achterligger inrijdt.
Niet te langzaam rijden, niet meer van rijvak veranderen (maar toch liever links...)
Zie je de dichte mistbank "op tijd", direct naar de pechstrook, (mist)licht en vier pinkers aan, (eventueel driehoek 100 m naar voor plaatsen uit de mist hé) en hup achter de vangrails...Voor mij is het steeds goed afgelopen en kon ik aangepast verder rijden (wslk had ik toen geluk dat er veel minder verkeer was, en het was in Duitsland, en het was geen plotse mistbank)
Ik weet alleszins dat er in D ook zo vele massa-kettingbotsingen (
Massenkarambolage) zijn gebeurd, het www staat er vol van:
http://www.faz.net/multimedia/videos/dichter-nebel-massenkarambolage-auf-der-a8-1964235.html + VIDEO (A8 = 3x3-snelweg)
willekeurig gekozen, men ziet eigenlijk is er geen ontkomen aan, hangt dus sterk van geval tot geval af.
Dichter Nebel
Massenkarambolage auf der A8
In dichtem Nebel sind am Freitagmorgen auf der Autobahn Stuttgart-München (A8) fast 60 Fahrzeuge ineinandergefahren. Bei der Massenkarambolage mit 21 Lastwagen und 37 anderen Autos wurden nach Polizeiangaben knapp 80 Menschen verletzt, 19 davon mussten mit schweren Verletzungen ins Krankenhaus gebracht werden. Auf einer Länge von mehr als einem Kilometer steckten rund 170 Fahrzeuge zwischen den Unfallautos fest. Ein Augenzeuge sprach von „absolutem Chaos“, die Autobahn habe an ein Trümmerfeld erinnert.
Blijkbaar geen dode en dat op een 3x3 autobahn waar doorgaans sneller gereden wordt als in BE, bijna niet te geloven.
opvallend: 58 wraks (21 camions + 37 pw´s),
waartussen 170 onbeschadigde? voertuigen, die niet meer weg konden, dit over een afstand van meer als 1 km.
btw in # D is het mistachterlicht pas vanaf minder dan 50 m zicht verplicht (en dan in de regel ook max 50 kmh), in BE bij 100 m al. Dit terzijde.
# § StVO-links via:
http://de.wikipedia.org/wiki/Nebelschlussleuchte#Einsatz_der_Nebelschlussleuchte