Auteur Topic: 'U doet alles verkeerd bij dichte mist'  (gelezen 2074 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
'U doet alles verkeerd bij dichte mist'
« Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 17:07:45 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131203_00869045&_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=pm
Net nog hoorde ik op de radio een vrachtwagenbestuurder die in het ongeval betrokken was : " ik reed 90 en toen was de mist ineens heel dik dus ben ik 80 gaan rijden"
Hopelijk weten ze wie die uitspraak deed al zal de tacho ook wel duidelijkheid brengen, voor mij is zoiets crimineel gedrag en ben je dan ook volledig aansprakelijk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: 'U doet alles verkeerd bij dichte mist'
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 17:23:57 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 17:50:21 »
Aan 50 terwijl hij zegt : "het was heel heel dikke mist je kon niets zien eigenlijk"
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 17:55:16 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 18:18:01 »
Inderdaad maar had hij niet beter meer geremd?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 19:49:38 »
Om 9u30 was het dus al een tijdje licht ...

Hopelijk worden deze interviews mee in het gerechtelijk dossier opgenomen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 19:53:42 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 04 december 2013 - 15:40:18 »
Men heeft uit de zetel natuurlijk gemakkelijk zeggen - maar uit mijn ervaring, wslk bij minder dichte mist en een geleidelijke zichtbaarheidsafname - is mijn buikgevoel nu:

Zo snel mogelijk mistachterlicht aanzetten (vooraan ook) en van het gas gaan (zonder doorremmen vertragen, lichtjes de rem aantikken mag => extra zichtbaarheid door remlichten op te lichten) en hopen dat je je voorligger op tijd ziet (dan nodige afstand houden) en tegelijkertijd hopen dat er geen achterligger inrijdt.
Niet te langzaam rijden, niet meer van rijvak veranderen (maar toch liever links...)

Zie je de dichte mistbank "op tijd", direct naar de pechstrook, (mist)licht en vier pinkers aan, (eventueel driehoek 100 m naar voor plaatsen uit de mist hé) en hup achter de vangrails...

Voor mij is het steeds goed afgelopen en kon ik aangepast verder rijden (wslk had ik toen geluk dat er veel minder verkeer was, en het was in Duitsland, en het was geen plotse mistbank)

Ik weet alleszins dat er in D ook zo vele massa-kettingbotsingen (Massenkarambolage) zijn gebeurd, het www staat er vol van:
http://www.faz.net/multimedia/videos/dichter-nebel-massenkarambolage-auf-der-a8-1964235.html + VIDEO (A8 = 3x3-snelweg)
 willekeurig gekozen, men ziet eigenlijk is er geen ontkomen aan, hangt dus sterk van geval tot geval af.

Citaat
Dichter Nebel

Massenkarambolage auf der A8

In dichtem Nebel sind am Freitagmorgen auf der Autobahn Stuttgart-München (A8) fast 60 Fahrzeuge ineinandergefahren. Bei der Massenkarambolage mit 21 Lastwagen und 37 anderen Autos wurden nach Polizeiangaben knapp 80 Menschen verletzt, 19 davon mussten mit schweren Verletzungen ins Krankenhaus gebracht werden. Auf einer Länge von mehr als einem Kilometer steckten rund 170 Fahrzeuge zwischen den Unfallautos fest. Ein Augenzeuge sprach von „absolutem Chaos“, die Autobahn habe an ein Trümmerfeld erinnert.
Blijkbaar geen dode en dat op een 3x3 autobahn waar doorgaans sneller gereden wordt als in BE, bijna niet te geloven.
opvallend: 58 wraks (21 camions + 37 pw´s), waartussen 170 onbeschadigde? voertuigen, die niet meer weg konden, dit over een afstand van meer als 1 km.

btw in # D is het mistachterlicht pas vanaf minder dan 50 m zicht verplicht (en dan in de regel ook max 50 kmh), in BE bij 100 m al. Dit terzijde.
# § StVO-links via:  http://de.wikipedia.org/wiki/Nebelschlussleuchte#Einsatz_der_Nebelschlussleuchte
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 december 2013 - 16:06:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 04 december 2013 - 22:12:37 »
Om 9u30 was het dus al een tijdje licht ...

Hopelijk worden deze interviews mee in het gerechtelijk dossier opgenomen.

Als de deskundigheid van het KMI dat de gevaren op deze risicoplaatsen kan beschrijven. Nuttige voer voor de advocatuur dat de gedeelde aansprakelijkheid kan aantonen de het gebrek aan maatregelen door de wegbeheerders. Dat sommige bestuurders hun snelheid niet hebben aangepast is evident.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be