Ik plan een wintervakantie met de kinderen naar Oostenrijk. Het is dan erg gezellig op de achterbank met mijn dochter van 7, zoon van 4 en zoontje van 10 maanden. Onder normale omstandigheden kan ik al zeker de oudste 2 bezig houden met de DVD-schermen (prima investering!). De jongste kan ik wel enkele uren laten slapen, maar 8 à 12 u wordt een uitdaging.
Ik speel ergens met het idee om één van de oudsten in een gepaste kinderzit vooraan te zetten. Nu vraag ik me af of dit toegelaten is in Duitsland en Oostenrijk. Ik kan natuurlijk zelf in de Duitse en Oostenrijkse verkeerswetgeving duiken, maar ik hoopte dat iemand dat hier als parate kennis heeft.
Het voordeel hiervan is natuurlijk dat ik mijn vrouw op de achterbank naast de baby kan zetten zodat zij de baby indien nodig kan kalmeren. Natuurlijk wordt het reisschema aangepast en worden er meer rustpauzes voorzien, maar het is toch handig om stressvrij te rijden. Ik heb geen zin om het vorige record "aantal km met krijsende baby op de achterbank" van mijn dochter te verbeteren (82 km).