Auteur Topic: Dubbel zoveel meldingen over slechte wegen  (gelezen 4578 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dubbel zoveel meldingen over slechte wegen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014 - 11:40:06 »
In Nederland alleszins niet (studie heb ik onlangs gelezen ## zie onderaan) het zou me sterk verwonderen dat het in BE wel zou zijn.
Heb je mss een bron ?
Niet direct, weet wel dat ik "val" ooit als een van de voornaamste ongevalsoorzaken ben tegengekomen voor zone 30.
Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat daar de voetgangers  mee in verrekend werden ...  want wat kàn er zoal vallen: (brom)fietsers, motorrijders (komen op andere manier in de stats) ... en voetgangers.

Als daar zelfs de voetgangers niet blijken in te zitten, wordt het vallen meer dan waarschijnlijk dé ongevalsoorzaak in de zone 30.


Met trottoirs hier waar schijnbaar geen 2 stenen gelijk liggen, hoeft dat echt niet te verwonderen.
Als het wat geregend heeft zie je pas goed hoe erg het gesteld is ...
Politiereglementen om sneeuw te ruimen, maar wie dat niet doet is meestal net de gemeente zelf,
of de "uitbaters" van hun parkings  (voor zover het PR de verplichting ook bij een "concessiehouder" legt)


Citaat
Ik weet dat er Belgische studies zijn (# BIVV 2009) die oorzaak "val*" hebben - bvb bij fietser - maar als je dan de definitie leest ttz de verwijzing*, komt de fietser ten val en wordt daarna wel (evtl dodelijk) aangereden door een ander (zwaar) voertuig.

Mmmm ... dan mogen we er stilaan van uit gaan dat de vallende voetgangers niet meegerekend zijn ...
Als zelfs de Ollanders ze niet meetellen, is de kans dat dat hier gebeurt minimaal.


Citaat
- fiets vanaf p 132, zie page 137, tabel 66 : verschiet vooral niet van de cijfers waar de fietser schuld is aan zijn eigen dood door voorrangsnegatie.... :
Daar verschiet ik wel van ... nl. dat het er zo WEINIG zijn !
Het toont enkel aan dat automobilisten veel van de fietsfratsen compenseren, en een boel ongevallen met fietsers vermijden.

Citaat
Uit een onderzoek van Touring blijkt dat ons land totaal in gebreke blijft qua statistisch materiaal over ongevallen met voetgangers. De enquête kadert in een Europees onderzoek waaraan 10 mobiliteitclubs deelnamen.
Dan is het nog erger gesteld dan ik al dacht ... geweldig toch dit land.
Europese modelstaat ...
Andere landen die naar onze verkeersoplossingen komen kijken ... zouden die echt beseffen waar ze naar komen kijken ???

Citaat
Ook onder voetgangers vallen doden en gewonden door ongevallen zonder rijdend voertuig. Deze worden in de statistieken val-ongevallen op
de openbare weg genoemd, en behoren volgens de gangbare definitie niet tot de verkeersongevallen
.
In NL.
Beetje bizar om dat niet als verkeersongeval te aanzien, alsof voetgangers geen verkeer zijn ...

De vraag is of er ergens een definitie bestaat of gehanteerd wordt in B.
Maar ik vrees er stilaan voor.  ::)


Citaat
Door gebruikmaking van medische registraties (LMR en LIS) is het vertekende beeld op basis van de ongevallenregistratie te verbeteren.
Bij voetgangers en fietsers zijn niet aanrijdingen dominant, maar enkelvoudige ongevallen. Deze ongevallen zijn bovendien zeer talrijk, nemen niet af en vertegenwoordigen bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen.
Dat strookt met de ervaringen van mijn werkgever, waar slechts een fractie van het personeel (zo'n 1000 man) per fiets komt, maar wel voor ongeveer de helft van de woon-werk ongevallen met werkverlet zorgt ...

Citaat
Uit studie komt ook naar voren dat bijna 40% van de maatschappelijke kosten van verplaatsingsongevallen wordt veroorzaakt door enkelvoudige voetgangers- en fietsongevallen. De kosten zijn hoog doordat met name het aantal behandelingen op de Spoedeisende Hulp en het aantal ziekenhuisopnamen zeer hoog is.
... en voor een nog hoger aandeel van de tijd dat deze werknemers na een woon-werk ongeval buiten strijd zijn.

 

Citaat
Sprak Crevits echt van 0 verkeersdoden in de toekomst ?  ;D
Als zij vertrokken is, en er meer competente mensen in de plaats komen ... misschien  ?
Het kan ook erger worden, bvb met een groene op mobiliteit.

De nieuwe lichting "verkeersgenieën" in het Parlement (vlaams of federaal, is eender) belooft niet bijster veel goeds voor de toekomst.
Kennis van de wegcode is minimaal, de drang om er de kantjes af te lopen maximaal, net als de drang om "iets te verwezenlijken" - wat dan de vorm aanneemt van nog meer ballast in de wegcode.

Veel meer dan meeliften op voertuig-verbeteringen en vooruitgang in de medische wereld zal er niet in zitten.


Mijn voorspelling voor 2014 :

- België hinkt Europees nog wat verder achteruit inzake verkeersdoden
- aantal ongevallen blijft verder stijgen (getallen Assuralia)
- aantal vluchtmisdrijven blijft stijgen (omdat het sterk loont wegens amper veroordelingen)
- de wegcode wordt nog wat ingewikkelder
- de weggebruikers snapper er nog minder van ... als dat nog kon.
- de infrastructuur takelt verder af, en de inbreuken op de inrichting er van nemen verder toe
- Vlaanderen "regulariseert" zijn eigen inbreuken per decreet
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder