Auteur Topic: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen  (gelezen 6248 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline curieuzeneus

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Gepost op: vrijdag 07 februari 2014 - 21:21:34 »
Rond Nieuwjaar las ik dat men werkt aan een Algemene Nationale Gegevensbank met alle verkeersinbreuken erin. Dit om de politie toe te laten bij een controle het verkeersverleden van de chauffeur in kwestie erbij te nemen.

Voor zover ik dat zie, heeft de politie bij het vaststellen van eventuele overtredingen die gegevens niet nodig.

De bank zou echter ook minnelijke schikkingen bevatten. Ik heb zelf al eens een minnelijke schikking betaald ondanks het feit dat ik niet in fout was. het 'tarief' was nl. lager dan wat het me kost om naar de rechtbank te trekken. Ik verwachtte dit nooit meer te zien, maar blijkbaar kan het nog opgerakeld worden.

Zou dit plan kans van slagen hebben ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 07 februari 2014 - 21:58:01 »
Zou dit plan kans van slagen hebben ?

Waarom niet ? Als Duitsland al zo´n databank (analoog dan) heeft sinds 1958 waarom BE niet in euhm 2015 ?  ;D
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrszentralregister#Geschichte
Geschichte
Das Verkehrszentralregister geht zurück auf ein Änderungsgesetz zum Straßenverkehrsgesetz vom 16. Juli 1957, das den Bundesminister für Verkehr ermächtigte, mit Zustimmung des Bundesrates Rechtsvorschriften und allgemeine Verwaltungsvorschriften über die karteimäßige Erfassung von rechtskräftigen strafgerichtlichen Entscheidungen der genannten Art zu erlassen. Es nahm seine Arbeit am 2. Januar 1958 auf.

Ordnungswidrigkeiten im heutigen Sinne gab es damals noch nicht. Entsprechende Verstöße wurden als „Übertretung“, das heißt als Straftat minderen Gewichts, geahndet. Das Ordnungswidrigkeitengesetz wurde erst 1968 geschaffen. 1974 wurde die Deliktskategorie der Übertretung abgeschafft.

1974 wurde auch das noch heute verwendete Punktesystem (§ 4 StVG) eingeführt, das die bisherigen Richtlinien für die Behandlung von Mehrfachtätern von 1961 ersetzte
.

In feite legt een Europese richtlijn zo´n databank op, die is dan ook bilateraal bruikbaar (ook buitenlandse overtreders), genoemd Eucaris ttz een EU-databank.

Citaat
http://www.taz.de/!73991/
6 jul. 2011

EU-weite Verkehrsdatenbank

STRASSBURG/BRÜSSEL afp/dpa/dapd | Das Europaparlament stimmte am Mittwoch in Straßburg für die Versendung von Strafzetteln über die Grenzen hinweg. Raser und Verkehrsrowdys können demnächst über einen EU-weiten zentralen Datenaustausch ausfindig gemacht werden.
Dazu soll die zentrale Datenbank "Eucaris" geschaffen werden.

Was al een thema in de Kamer
Citaat
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=qrva&language=nl&cfm=qrvaXml.cfm?legislat=53&dossierID=53-b109-673-0354-2012201311988.xml

 19/04/2013, 20122013
Status vraag   
Termijndatum   15/04/2013
 
Vraag   
Mijn vraag betreft de onmogelijkheid om Nederlandse verkeersovertreders te bestraffen. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken blijkt dat buitenlandse chauffeurs verantwoordelijk zijn voor maar liefst 72% van alle snelheidsovertredingen die begaan worden op het viaduct van Gentbrugge. Op die plaats wordt sinds de zomer van 2012 trajectcontrole toegepast. Nu blijkt dat onze noorderburen al die tijd ongestraft door België konden racen. Sinds 1 januari 2012 heeft Nederland de uitwisselingsprocedure van titularisgegevens van kentekenplaten immers gewijzigd, waardoor Nederland de gegevens enkel nog ter beschikking stelde via de centrale EUCARIS-toepassing. Eind december 2012 bleek dat het Belgisch gedeelte hiervan nog niet operationeel was voor onze politiediensten. Los hiervan zou ook gewerkt worden aan een bilateraal akkoord tussen België en Nederland betreffende de uitwisseling van kentekenplaatgegevens en dit voor alle verkeersovertredingen. 1. a) Maakt ons land intussen ook gebruik van de EUCARIS-toepassing? b) Zo neen, wat is hiervoor de reden? c) Binnen welke termijn kan ook België zich in deze databank inschakelen? 2. a) Indien ons land deel uitmaakt van de EUCARIS-databank, is een bilateraal akkoord tussen België en Nederland dan nog wel noodzakelijk? b) Kan u duiden wat in dit geval de meerwaarde is van het akkoord ten aanzien van het reeds deel uitmaken van deze databank? c) Wat is de timing om te komen tot een akkoord met Nederland? 3. Met welke andere landen heeft België vandaag al een akkoord in dit verband? 4. De Europese richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen moet mogelijk maken dat op termijn de politiediensten alle Europese kentekenplaten moeten kunnen identificeren. Kan u uitgebreid duiden wat de stand van zaken is met betrekking tot de omzetting van deze Europese richtlijn?

Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord       B130
Publicatiedatum    04/10/2013, 20122013
Antwoord   
De FOD Mobiliteit en Vervoer is als contactpunt voor België aangesloten op het Eucaris-netwerk en heeft alle technische voorzieningen getroffen om de functionaliteiten die door Eucaris worden geboden, te benutten, zowel in het kader van het Eucaris-verdrag zelf en het Verdrag van Prüm, als in het kader van het bilateraal akkoord met Frankrijk of andere gemaakte afspraken inzake uitwisseling van nummerplaatgegevens. De Eucaris-toepassing is niets meer dan een technologie die voor verschillende doeleinden kan gebruikt worden. Die doeleinden moeten daarnaast juridisch ondersteund worden. Indien men alle verkeersovertredingen wilt afdekken, blijft een bilateraal akkoord noodzakelijk als juridische basis voor een geautomatiseerde gegevensuitwisseling met Nederland De Europese Richtlijn 2011/82/EU biedt ook een juridische basis om identificatiegegevens te kunnen uitwisselen maar is beperkt tot 8 categorieën van verkeersovertredingen die strafrechtelijk worden bestraft. De meerwaarde van bilaterale akkoorden is dat die uitwisseling ook mogelijk wordt voor de andere verkeersovertredingen en bijvoorbeeld de gedepenaliseerde parkeerovertredingen. Frankrijk en België hebben al een bilateraal akkoord gesloten dat in werking trad op 30 juni 2012. Met Nederland werd op 25 april 2013 een bilateraal akkoord ondertekend, maar dit moet nog in beide landen worden geratificeerd. In de huidige stand van zaken vindt er wel gegevensuitwisseling met Nederland plaats op basis van het Verdrag van Prüm. Die uitwisseling is, rekening houdend met het toepassingsgebied van dat Verdrag, weliswaar beperkt tot de overtredingen die strafrechtelijk worden behandeld in elk land. In het kader van de omzetting van de Richtlijn 2011/82/EU werd een strategische werkgroep opgericht die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de FOD Justitie, FOD Binnenlandse Zaken, politie en de FOD Mobiliteit. Er werden ook drie subwerkgroepen opgericht die respectievelijk de juridische, operationele en een IT aspecten onder de loep neemt en voorstellen formuleert die worden voorgelegd aan de strategische werkgroep. De verschillende werkgroepen hebben reeds een aantal vergaderingen achter de rug, de samenwerking verloopt goed.


Citaat
De bank zou echter ook minnelijke schikkingen bevatten. Ik heb zelf al eens een minnelijke schikking betaald ondanks het feit dat ik niet in fout was. het 'tarief' was nl. lager dan wat het me kost om naar de rechtbank te trekken. Ik verwachtte dit nooit meer te zien, maar blijkbaar kan het nog opgerakeld worden.
Natuurlijk overweegt BE (al sinds 1990 wet... geeuw) ook een puntenrijbewijs, daarvoor is ook zo´n databank nodig.
Schouppe 2010:
Citaat
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2009/12/03/ook-belgie-overweegt-puntenrijbewijs/
Het rijbewijs met punten moet mensen die herhaaldelijk verkeersovertredingen plegen (‘recidivisten’) kunnen bestraffen met een rijverbod, als hun strafpunten te hoog oplopen.

Staatssecretaris Etienne Schouppe werkt daartoe aan twee databanken: een met alle voertuigen en een met alle rijbewijzen. Ze zouden eind 2010 klaar zijn. Als die gekoppeld worden, is het rijbewijs met punten realiseerbaar.

Justitie moet dan wel volgen met een databank van de verkeersovertredingen. De minister van Justitie, Stefaan De Clerck (CD&V), laat weten dat er voor de politieparketten en -rechtbanken een systeem proefdraait. Als dat in 2010 goed blijkt te werken, zal er een link met de databanken van Mobiliteit mogelijk zijn.

In de databank van het gerecht zullen de veroordelingen en de minnelijke schikkingen opgenomen worden.

 De onmiddellijke inningen zouden in de databank rijbewijzen opgeslagen worden.


Twintig landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, hanteren het rijbewijs met strafpunten al. Zweden past het niet toe, Nederland alleen voor beginnende bestuurders.

Het rijbewijs met punten werd al begin jaren negentig door minister Jean-Luc Dehaene in een wet gegoten maar zag nooit het licht.

enz... in 2010 hadden 19 van de 27 EU-landen een "puntenrijbewijs", je ziet dat D de eerste was (en ook de eerste toen de oliecrisisVmax volledig af te schaffen)
Dus pakweg minstens 20 EU-landen hebben nu zo´n databank...

Citaat
http://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/20-jaar-rijbewijs-met-punten-belgi%C3%AB

Historiek

19 van de 27 EU-lidstaten hebben een of andere vorm van het rijbewijs op punten. In Duitsland bestaat het al sinds 1974. In 1992 volgden Frankrijk en Groot-Brittannië en in 2002 Luxemburg en Ierland. Nederland voerde in 2002 een puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders in. Zelfs Spanje ging België vooraf en heeft een rijbewijs op punten sinds 1 juli 2006.

Onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid

Het rijbewijs met punten is een bijkomende maatregel om de handhaving (Enforcement) te verbeteren. Een verkeersveiligheidsbeleid kan niet functioneren zonder ook een actief beleid te voeren inzake gedrag (Education) en infrastructuur (Engineering). Het rijbewijs met punten is dus niet zaligmakend, maar dient gepaard te gaan met meer controles (repressie) om een hogere pakkans te realiseren. Met de huidige pakkans blijft het rijbewijs met punten een lachtertje.

Uiteraard is achterlijk-BE nog niet echt klaar voor een puntenrijbewijs... zonder nieuwe wegcode en navenant degelijke boetecatalogus met strafpunten... mss in 2017 ?  ;D :-[
« Laatst bewerkt op: vrijdag 07 februari 2014 - 22:14:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 08 februari 2014 - 12:58:19 »
Eerst even over het begrip "minnelijke schikking".

Als je een onmiddellijke inning niet betaalt, kan het parket jou een "verval van strafvordering mits betaling van een geldboete" sturen. Die is iets duurder dan de onmiddellijke inning, en wordt in de volksmond een "minnelijke schikking" genoemd.

Het begrip "minnelijke schikking" komt ook voor in andere rechtstakken. Het houdt in dat de betrokken partijen voorwaarden overeenkomen om een geschil te regelen zonder tussenkomst van een rechter. Wanneer aan alle voorwaarden voldaan is, geldt dat geen van beide partijen nog aanspraken kan maken uit hoofde van het aldus geregelde geschil. Het leunt nauw aan bij het juridisch begrip "dading".

Mij lijkt het dan ook volstrekt onaanvaardbaar dat, wanneer een onmiddellijke inning of een "minnelijke schikking" in verkeerszaken betaald wordt, de betrokkene hier ook nog maar enig nadeel kan van ondervinden doordat de desbetreffende overtreding later opnieuw opgerakeld wordt en de politie ze gaat gebruiken bij de uitoefening van haar appreciatierecht. En dit des te meer omdat er heel wat onmiddellijke inningen of minnelijke schikkingen louter betaald worden, ook al gaat de betrokkene niet akkoord met de hem ten laste gelegde overtreding, omdat het systeem nu eenmaal zo in elkaar zit dat dit dikwijls de goedkoopste oplossing is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 08 februari 2014 - 15:53:43 »
Eerst even over het begrip "minnelijke schikking".

Als je een onmiddellijke inning niet betaalt, kan het parket jou een "verval van strafvordering mits betaling van een geldboete" sturen. Die is iets duurder dan de onmiddellijke inning, en wordt in de volksmond een "minnelijke schikking" genoemd.

Het begrip "minnelijke schikking" komt ook voor in andere rechtstakken. Het houdt in dat de betrokken partijen voorwaarden overeenkomen om een geschil te regelen zonder tussenkomst van een rechter. Wanneer aan alle voorwaarden voldaan is, geldt dat geen van beide partijen nog aanspraken kan maken uit hoofde van het aldus geregelde geschil. Het leunt nauw aan bij het juridisch begrip "dading".

Mij lijkt het dan ook volstrekt onaanvaardbaar dat, wanneer een onmiddellijke inning of een "minnelijke schikking" in verkeerszaken betaald wordt, de betrokkene hier ook nog maar enig nadeel kan van ondervinden doordat de desbetreffende overtreding later opnieuw opgerakeld wordt en de politie ze gaat gebruiken bij de uitoefening van haar appreciatierecht. En dit des te meer omdat er heel wat onmiddellijke inningen of minnelijke schikkingen louter betaald worden, ook al gaat de betrokkene niet akkoord met de hem ten laste gelegde overtreding, omdat het systeem nu eenmaal zo in elkaar zit dat dit dikwijls de goedkoopste oplossing is.
Idd.
Het boetesysteem zoals het nu is zal volledig herzien moeten worden.

Even een vb BE-D: 36 kmh te snel in de bebouwde kom=50 kmh of met gemeten 86 kmh geflitst.

BE:  
Citaat
http://www.wegcode.be/boeteberekening

€ 250  onmiddellijke inning, evtl  € 260 minnelijke schikking
geen strafpunten, geen rijverbod, recidivisme= 0, dus hoeveel keer men dat doet speelt blijkbaar geen rol.... wie genoeg geld heeft lacht eens...

D:
Citaat
Das wird Sie voraussichtlich 160 Euro kosten.
Hinzu kommen Gebühren von voraussichtlich 23,50 Euro.
Außerdem 3 Punkte in Flensburg und 1 Monat Fahrverbot.
http://www.bussgeldkataloge.de/
Dat zal men niet meer zo dikwijls (kunnen) doen... (vanaf *14 pt verplicht seminarie)
* vanaf 1 mei 2014 wordt het puntensysteem herzien, zeer wslk strenger:
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 februari 2014 - 16:07:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 februari 2014 - 21:10:51 »
Voor zover ik dat zie, heeft de politie bij het vaststellen van eventuele overtredingen die gegevens niet nodig.
Inderdaad, er is GEEN ENKELE reden waarom de politie daar toegang zou toe moeten krijgen.
Hun vaststellingen horen objectief te zijn, niet gekleurd door eerdere vaststellingen.

Citaat
De bank zou echter ook minnelijke schikkingen bevatten. Ik heb zelf al eens een minnelijke schikking betaald ondanks het feit dat ik niet in fout was. het 'tarief' was nl. lager dan wat het me kost om naar de rechtbank te trekken. Ik verwachtte dit nooit meer te zien, maar blijkbaar kan het nog opgerakeld worden.
Je mag er van uit gaan dat duizenden bestuurders jaarlijks OI of MS aka "boetes" betalen voor inbreuken die ze nooit begaan hebben.
Ze doen dat uiteraard om van de zever en de stress af te zijn.

De eerste stap was het bemoeilijken van het betwisten van de overtreding : de vaststelling werd het bewijs, tot het tegendeel bewezen werd (omgekeerde bewijslast)

De volgende stap, was het omdraaien van de de rechtsgang : parket moest vervolgen wie OI / MS niet betaalde - nu moet je betalen, en dan gaan procederen om je centen terug te krijgen / de "overtreding" geschrapt te zien.

Dit is nu de volgende stap : het "kleuren" van de vaststellingen adhv een zelf-gecreëerd verleden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 09 februari 2014 - 22:31:15 »
Waarmee weer maar eens aangetoond is dat er van een rechtsstaat hoe langer hoe minder overblijft in België, en de politiestaat er volop opgang maakt.

Maar blijkbaar vindt geen enkele politieke partij het de moeite om zich daartegen te verzetten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 10 februari 2014 - 23:46:22 »
Waarmee weer maar eens aangetoond is dat er van een rechtsstaat hoe langer hoe minder overblijft in België, en de politiestaat er volop opgang maakt.

Voor verkeersovertreders ...

Voor criminelen blijft het een paradijs.
40 maand voorwaardelijk voor moord is het recentste dieptepunt ...

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1534723/vakbonden-gerevolteerd-over-straf-voor-doodslaan-mivb-controleur.aspx
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 14:32:29 »
Voor criminelen blijft het een paradijs.
40 maand voorwaardelijk voor moord is het recentste dieptepunt ...

Geen moord, slechts slagen en verwondingen onder invloed van drugs en alcohol met ongewild de dood tot gevolg.

De eerste die ze voor mij in de gevangenis mogen steken, is de verantwoordelijke van de MIVB die een kerel met zo een extreem arrogante smikkel als Iliaz Tahiraj naar een dergelijke conflictsituatie gestuurd heeft. Dat is regelrechte uitlokking.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 14:35:57 »
De eerste die ze voor mij in de gevangenis mogen steken, is de verantwoordelijke van de MIVB die een kerel met zo een extreem arrogante smikkel als Iliaz Tahiraj naar een dergelijke conflictsituatie gestuurd heeft. Dat is regelrechte uitlokking.

Kan je dat laatste allemaal inschatten op basis van welgeteld 1 foto van het slachtoffer ?  Knap !

Er bestaan van iedereen wellicht wel 1 of meer foto's, waarop iemand wat minder vrolijk staat te kijken.  Om zich daarop te baseren, om iemands persoonlijkheid in te schatten ....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 februari 2014 - 14:37:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 19:21:55 »
Kan je dat laatste allemaal inschatten op basis van welgeteld 1 foto van het slachtoffer ?

Als jij dat niet kan, dan zal ik er jou nog één tonen.

Je gaat toch niet zeggen dat het jou zou verwonderen als daar "WANTED" zou onderstaan.

Je hebt maar één eerste indruk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 19:54:05 »
Neen, echt.  Louter op basis van een foto, kan ik écht niet inschatten hoe die man zich opstelt naar klanten, naar wanbetalers, naar collega's, naar .... tijdens zijn werk.  Ik kan er hooguit een kleine, eerste indruk van hebben.  Maar of die eerste indruk die ik van die man heb op basis van die foto's, ook strookt met de werkelijkheid .... geen flauw idee.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 22:13:01 »
Als je een cursus human resources management volgt, leer je op welke karaktereigenschappen bepaalde gelaatstrekken wijzen (helaas wordt er daarnaast met betrekking tot dit onderwerp ook heel wat onzin verkondigt).

Het is niet zonder reden dat de personeelsafdelingen van de sollicitanten al meteen een foto van het gelaat verwachten.

Ook zonder een dergelijke cursus zul je wellicht al intuïtief aanvoelen dat je zo een kerel best niet aan het onthaal zet in een bedrijf: de meeste bezoekers maken al rechtsomkeer nog vóór ze hem aangesproken hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 22:35:49 »
Vreemd dat zo'n human resources managers er dan toch méér dan eens in slagen om mensen aan te werven die totaal niet geschikt zijn voor de functie waarin zij terechtkomen.  Hun intuïtie laat hen nog wel 's in de steek, en hetgeen zij op de schoolbanken geleerd hebben in hun cursus human resources management, is niet in staat om dat te compenseren.

Soms worden iemands capaciteiten (of juist iemands gebrek daaraan) pas gaandeweg duidelijk.  Soms is gewoon gezond boerenverstand véél efficiënter.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 10:35:45 »
Geen moord, slechts slagen en verwondingen onder invloed van drugs en alcohol met ongewild de dood tot gevolg.
Op basis van wat IMO een foutieve kwalificatie is.

Het "recht" gaat er hier van uit of het resultaat zo gewild was.
Normale mensen vertrekken van het feit of de slagen gewild toegebracht zijn.
Het resultaat is dan slechts een gevolg van de ernst van de gewild toegebrachte slagen ...

Andere overtredingen kunnen nooit een vergoelijking betekenen voor misdrijven, maar zo ver zijn we intussen afgegleden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Algemene Nationale Gegevensbank en minnelijke schikkingen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 12:16:04 »
Vreemd dat zo'n human resources managers er dan toch méér dan eens in slagen om mensen aan te werven die totaal niet geschikt zijn voor de functie waarin zij terechtkomen.  Hun intuïtie laat hen nog wel 's in de steek, en hetgeen zij op de schoolbanken geleerd hebben in hun cursus human resources management, is niet in staat om dat te compenseren.

Dat is maar uiterst zelden het geval, Bert.

Maar je mag in om het even welk beroep zo bekwaam zijn als je wil: als je chef een volslagen idioot is, kun je niets waardevols verwezenlijken.

Als een directielid zijn nichtje naar zijn bedrijf stuurt om er te solliciteren, en dat nichtje blijkt een uilskuiken tot de derde macht te zijn, hoeveel inspraak denk je dat de betrokken personeelsbeheerder dan heeft?

Als men, waar ik gewerkt heb, bij wijze van spreken vroeg hoeveel 1+1 is, wie denk je dat er dan op het einde van het jaar een bevordering kreeg? Geen onnozelaar zoals ik, die 2 antwoordde, maar een kluchtzanger die geantwoord had: "Hoeveel zou U willen dat het is?"

25 jaar geleden kwam er een uiterst bekwame externe consultant drie weken lang een rapport schrijven over de informatica-infrastructuur tegen de gunstprijs van (toen) 70.000 BEF per dag. Op de laatste dag leverde hij rond de middag zijn rapport af. Na amper een kwartier belde de verantwoordelijke naar het bedrijf voor hetwelk die consultant werkte: "Ik had duidelijk gezegd dat er uit het rapport moest blijken dat die infrastructuur optimaal is zoals ik ze georganiseerd heb, en die klojo komt hier met voorstellen af om heel wat te wijzigen. Zeg hem dat hij tijdens het weekend zijn rapport opnieuw kan schrijven, of U hoeft uw factuur niet op te sturen."

Het zijn maar enkele voorbeelden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."