1 van die garagisten vermeldde letterlijk bij de afrekening dat hij de bandenspanning gecontroleerd had, en liet de klant er ook voor betalen. Terwijl dat voorwiel + de reserveband nog met een te lage bandenspanning stonden nadien. Je zal er maar voor betalen, en op zo'n koerskemel vertrouwen. (edit: niet doen, dus). En dan op vakantie vertrekken en in the middle of nowhere lekke band rijden, en tot de vaststelling komen dat ook je reservewiel plat staat.
Persoonlijk vind ik het regelrechte gangsterpraktijken.
De uitleg die er nadien gegeven werd in de studio vond ik ook maar slapjes. "Jamaar, we willen achteraf geen gezever met de klant. Sommige klanten willen dan niet betalen voor extra ongevraagde herstellingen". Deels begrijp ik dat wel. Op de melkerij werkt er ook een garagist, die z'n carrièrre begon in een grote garage van VOLVO vrachtwagens. Die mocht daar enkel en alleen doen wat er op de werkorder stond, en hoegenaamd niet meer dan dat. Want sommige (Oostblok) transportfirma's weigeren dan te betalen. En als hij dan toch een mankement constateerde, waarmee hij de chauffeur niet dierf te laten vertrekken, was hij verplicht er eerst de werkplaatsoverste bij te halen. Gewoonlijk werd dan de transportfirma gecontacteerd, en zodra die het akkoord gaf tot de herstelling, mocht hij de herstelling uitvoeren. En niet eerder.
Maar voor particulieren: een lampje en een ruitewisser zullen er nog wel af kunnen, zeker? En als de garagist twijfelt of de klant bereid zal zijn te betalen, bestaat er ook nog altijd zoiets als een telefoon teneinde de klant van het mankement in kennis te stellen en te vragen wat hij ermee aan moet (zoals bvb die stofkap). Maar het niet eens opmerken, en de klant er dapper mee laten voortrijden, neen. Of erger: de klant zelfs laten betalen voor nooit geleverde prestaties, dat noem ik ronduit diefstal.