Auteur Topic: BOB-controles zijn "werk van lange adem"  (gelezen 1738 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
BOB-controles zijn "werk van lange adem"
« Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 14:59:30 »
Citaat van: autokanaal.be
BOB-controles zijn "werk van lange adem"

De BOB-controles zijn een werk van lange adem, maar we moeten op de ingeslagen weg voortgaan. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet gezegd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: BOB-controles zijn "werk van lange adem"
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 15:41:59 »
Wat ik mis in het verkeersbeleid is een volledig geïntegreerde aanpak. Men focust momenteel maar op 2 aspecten van de verkeersonveiligheid, nl. alcohol en snelheid. Voor alcohol ben ik akkoord dat er streng gecontroleerd wordt, voor snelheid maak ik al veel meer voorbehoud. Momenteel merkt men dat men met die twee controles alleen niet het gewenste effect bereikt. Het aantal verkeersdoden zakt veel te traag. I.p.v. de zoeken naar andere mogelijkheden die meer effect zouden hebben blijft men maar hameren op alcohol en snelheid. Nog meer controles dus en de limieten omlaag. Dit werkt natuurlijk niet.

Ik ben al jaren actief als project manager in ICT. Een van mijn belangrijkste taken is in de gaten houden hoe het geleverde werk zich verhoudt tot de business case, in weze de return on investment. M.a.w. is het verantwoord om 20 k€ te investeren als deze pas worden terugverdiend in 20 jaar? Is het dan niet beter om 20 k€ te investeren in iets dat zich na 6 maanden al heeft terugbetaald?
Is het abnormaal dat ik hetzelfde verwacht van het verkeersbeleid.

Stel dus een lijst samen met acties waarvan men een positief effect verwacht op de verkeersveiligheid. Schat in hoeveel deze kosten en wat de impact ervan is. Gebruik de beperkte middelen die je hebt om die zaken te realiseren met de hoogste ROI. Dit lijkt me toch geen slecht plan. In de praktijk zou dat dan betekenen dat er middelen van snelheidscontrole worden weggetrokken om bv. voorrangsnegatie, onvoldoende afstand, ... te controleren. In die optiek zou men het nog kunnen verantwoorden dat er middelen van de alcoholcontroles worden weggetrokken om deze anders in te zetten.

Ik geef een voorbeeld uit Mechelen. Zoals de meesten wel zullen weten is de kans op alcoholcontrole in Mechelen bijzonder hoog. Dat dit effect heeft op de chauffeurs merk ik zeer zeker in mijn omgeving. Men is sinds enige tijd ook gestart met het controleren van fietsers. Enkele weken geleden was er een grote alcoholcontrole voor fietsers aan de stationsomgeving. Dat er in de stationsomgeving wel eens zatte fietsers rondrijden is geweten, zeker met enkele hogescholen in de buurt en een aantal studentencafés. Maar in zo'n geval vroeg in de avond gaan controleren geeft toch geen maximum ROI. Van iemand die het genoegen had om daar gecontroleerd te worden weet ik dat ze niet naar de staat van de fietsen keken. Het was quasi donker tijdens de controle maar er gebeurde geen controle op lichten, laat algemene toestand van de fiets. Gezien de staat van de gemiddelde studentenfiets had het m.i. in dit geval beter geweest om de staat van de fietsen te controleren en bij duidelijke alcoholgeur de fietser te laten blazen. Helaas blijkt dit niet de zienswijze te zijn die in Belziek wordt aangehangen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: BOB-controles zijn "werk van lange adem"
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 maart 2014 - 15:51:59 »
De meeste ongevallen zijn uiteindelijk terug te leiden op negeren van de (intussen onwerkbare) voorrangsregels, maar dat wil men blijkbaar niet controleren ...  ???

Een fundamenteel probleem met de inzet van de Belgische politie, is dat ze zoals je hier ook aangeeft, vaak "gerichte" acties hebben.
Dat is onzin.
Je moet telkens àlles controleren, want er duikt altijd wel wat extra op .
Tuurlijk kost dat extra tijd, maar de politie staat er toch al ... haal er dan ook het maximum uit.

Daarvoor moet je natuurlijk acties met staandehouding hebben ... doen ze ook niet graag.
Flitsen of verbaliseren "in de vlucht" is populairder.

Heb hier eens een discussie over gehad met de lokale korpschef.
Die stelt dat ze niet elke overtreding kunnen verbaliseren, want dan geraken ze niet erg ver  van "den bureau" ... teken dat het stevig mis loopt toch ???
Nochtans is dat de enige manier om de boel af te dwingen ...
Buitenkomen en beginnen schrijven.
Desnoods laat je patrouilles te voet aan de toegangswegen stad in beginnen - een makkie in Lier - zodat niet enkel de buurt rond het politiebureau kan genieten van deze aanpak.

« Laatst bewerkt op: donderdag 06 maart 2014 - 15:59:21 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder