Auteur Topic: Steeds meer automaten in België  (gelezen 4382 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Steeds meer automaten in België
« Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 13:23:36 »
Citaat van: vroom.be
Steeds meer automaten in België

Eén Belgische koper op vijf kiest een auto met een automatische versnellingsbak in 2014.
[...]
De zaken in het noorden van Europa, in Duitsland, de Verenigde Staten en Japan liggen helemaal anders. Daar worden de meeste auto’s verkocht met automaat.

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/automatische-versnellingsbak-belgie?utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=news-nl-210262
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 14:17:44 »
Citaat
"Logischerwijze nemen de klanten van een automaat ook een sterkere motor."
De logica ontgaat me eigenlijk met de huidige bakken, want die zouden perfect geschikt zijn voor kleinere cylinderinhoud en lagere vermogens door meer spreiding ...


Maar : sommige sportieve modellen zijn zelfs niet meer met manuele bak verkrijgbaar ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 14:50:20 »
Citaat
"Logischerwijze nemen de klanten van een automaat ook een sterkere motor."
De logica ontgaat me eigenlijk met de huidige bakken, want die zouden perfect geschikt zijn voor kleinere cylinderinhoud en lagere vermogens door meer spreiding ...

Inderdaad, dat snap ik ook niet, ik volg veeleer jouw redenering.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 18:23:48 »
Als ik een nieuwe auto zou bestellen zou ik toch ook een automaat overwegen.

De keuze van sterkere motoren lijkt mij eerder door de constructeurs-invoerders genomen te worden ; basis versie kleine motor en bijna geen optie's mogelijk, wil je wat meer optie's moet je een duurdere uitvoering kopen en die heeft dan weer een zwaardere motor.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 18:24:06 »
Het is eerder omgekeerd. De grote tot zeer grote vermogens kunnen meestal enkel geleverd worden met automaat. Een manuele versnellingsbak zou te zwaar schakelen voor de gemiddelde chauffeur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 18:44:29 »
Als ik een nieuwe auto zou bestellen zou ik toch ook een automaat overwegen.
Ik ook wel, zeker als het zo eentje mag zijn als de ZF8 in oa BMW, Jaguar, ... oh, kijk, auto's met zwaardere motoren  ;D

Als je daarmee gereden hebt, moet je pijnlijk vaststellen dat je het als doorsnee bestuurdertje niet beter doet ... integendeel.

De DSG6 van VAG is erg goed zolang hij mag opschakelen.
Naar beneden gaat minder lekker.
DSG7 ... nog niet mee gereden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 juni 2014 - 19:22:18 »
DSG7 ... nog niet mee gereden.
Schakelt perfect terug en omhoog naargelang meerdere parameters heb ik zelf vastgesteld. Men merkt het soms niet eens.
(motor 1,2 TSI met 105 PK)
Gaat vlotjes van 7 naar 6 en ook 5 terug naargelang flauwe hellling belasting en-of gaspedaalstand, ook bergaf schakelt hij perfect terug.

In D heb ik ergens een stukje met 20 % getest waar halfweg een enge 90° bocht lag. Naargelang snelheid zelfs naar 1e, stand D (drive).
In de stand S schakelen is helemaal niet nodig, S is enkel als men zeer sportief rijdt en navenant meer wil verbruiken.

Uit stilstand vertrekken (zonder handrem gebruiken) op een helling is een gewente (Hill hold assist)

Sinds die DSG-bakken zelfs zuiniger kunnen zijn als de manuele (ook omdat de bestuurder zelden optimaal schakelt) wordt ze steeds populairder.

Gewoon de normverbruikscijfers van een Porsche met 7-manuele bak met een 7-PDK vergelijken en men weet het wel:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten
Getriebe:    7-Gang, optional: 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe (PDK)
Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):
Porsche 991 : 7-man. | 7-PDK         
911 Carrera  :  9,0 l PDK: 8,2 l
911 Carrera 4: 9,3 l PDK: 8,6 l
911 Carrera S:  9,5 l PDK: 8,7 l
911 Carrera 4S:  9,9 l PDK: 9,1 l

Leergewicht nach EG: mit PDK: + 20 kg
of ~ 8 % minder verbruik, in de praktijk heb ik geen idee.

Een PDK bak van een krachtige sportieve wagen zal in de regel wel nog wat sneller schakelen als een DSG-7tje voor max 250 nM.
Zal ook wel een software-afstelling zijn.

Sectorfederatie Febiac geeft cijfers en een woordje uitleg : (link)
Citaat
Vroeger vertoonden automaten heel wat gebreken: drastisch mindere prestaties, een hoger verbruik en een trage, onaangename werking. Maar de huidige exemplaren hebben die minpunten weggewerkt en doen soms zelfs beter dan hun manuele tegenhanger. In de dagelijkse files zijn ze minder stresserend en ze bieden een onvergelijkbaar rijcomfort, al zullen puristen een gebrek aan sensatie en interactiviteit met de mechaniek betreuren.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 juni 2014 - 19:56:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 00:51:12 »
Toch jammer dat dit NU pas doorzet. De gebroeders Van Doorne waren hun tijd helaas te ver vooruit...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 10:13:10 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juni 2014 - 10:27:59 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 14:08:13 »
't is alleen jammer dat automerken bewust niet in alle types/motoren een automaat aanbieden. Misschien is er technisch een beperking, maar die kan ik zelf niet bedenken.

Seat Leon biedt in de 'Reference' uitvoering geen DSG aan. In de iets duurdere 'Style' uitvoering dan weer wel, maar enkel voor de 110 pk benzine en niet de 125 pk benzine. De 105 pk diesel dan weer wel, 110 pk diesel weer niet en de 150 pk diesel weer wel. In de nog duurdere 'FR' uitvoering is het dan weer wel mogelijk met de 150 en 180 pk benzine.

Seat Ibiza begint vanaf € 12.800 voor het basismodelletje, maar wil je een DSG zit je al 2 uitrustingsniveau's hoger en op € 16.500. Idem voor de VW Polo, basis vanaf € 13.660, minste voor een DSG € 16.700. Bij die Polo ga je dan inderdaad naar een zwaardere motor, van een 1.0 met 60 pk naar een 1.2 met 90 pk  ;D

Ik zou eerder stellen dat men een duurdere uitvoering kiest, waar soms een zwaardere motor aan vast hangt, om een automaat te kunnen kiezen.

Hoewel ik nog nooit zelf met een automaat gereden heb (m.u.v. een oude Mercedes met nog een 4 traps automaat), is de kans groot dat de volgende een automaat wordt.

Volgens mij kunnen anders de leveranciers van DSG bakken de navraag niet meer volgen, men ziet het het aan de wachttijd.
Ik moest 6,5 maand langer wachten omdat ik de DSG nam bvb., bij bepaalde BMW-Audi las ik in forums een 9-12 maanden langere wachttijd. (dat zal nu wel wat gedaald zijn door de mindere algemene navraag)

Kopers zullen ook door de langere wachttijd dan nog de manuele bak kiezen en wslk voor het uitgespaarde geld een andere optie nemen.

Ik denk als men eenmaal met een vlotte DSG gereden heeft (vooral druk verkeer-file-stad) dat men nooit meer voor een manuele bak gaat kiezen
(zeker als men niet meer de jongste is  ;)). De "gerobotiseerde bak" (dubbele koppeling) heeft ook een gans andere faam als een "klassieke automaat met koppelomvormer". Als men weet dat de meeste Porsche 911 kopers voor de DKG kiezen...  
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/porsche-911-kaufberatung-welcher-porsche-ist-der-ideale-elfer-3258151.html  Bislang entschieden sich die meisten Käufer für einen schwarzen Carrera S mit Doppelkupplungsgetriebe und Navigationssystem.
ook bij de verderverkoopswaarde zal een PDK, DKG, DSG ... #  zeker geen verloren geld zijn en eerder een bepaalde waarde méér opbrengen.  

Ik denk niet dat er technisch een beperking is, waarom ook ?
Het is natuurlijk ook een kwestie van prijsindeling van hun modellen, een DSG wordt ook als luxe-optie aanzien, dus op een instapmodel of zelfs midrangemodel gaan ze het zelden aanbieden. (hangt ook van de importeur af)

# Geschiedenis en merken-afkortingen:
 
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe#Geschichte_und_Markennamen

Geschichte und Markennamen[Bearbeiten]
Im Jahr 1939 meldete der französische Erfinder Adolphe Kégresse und 1940 der Darmstädter Professor Rudolf Franke erste Patente für eine Art Doppelkupplungsgetriebe an. Doch erst in den 1980er-Jahren wurde es von Porsche unter dem Namen PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) vorgestellt. Die ersten Studien zum PDK gingen auf das Jahr 1969 zurück, als der für Porsche tätige Ingenieur Imre Szodfridt das PDK anregte. Daraus ergab sich das Porsche-Getriebe Typ 919, dessen Entwicklung vom damaligen Porsche-Technikchef Ferdinand Piëch unterstützt wurde, das aber aufgrund zu ruppiger Schaltvorgänge nicht in die Serienfertigung gelangte. Im Zuge der Entwicklung des Porsche 956/962 wurde das PDK wieder aktuell und mehrfach von Porsche im Rennsport eingesetzt.

Bei Volkswagen gibt es seit 2003 das Doppelkupplungsgetriebe (DSG) in Serie.

Namen bzw. Marken bei Autoherstellern und Zulieferern:

Audi Quattro S1 (Rallysporttourenwagen) Durch den Audi Quattro S1 hat das DK-Getriebe viel an Bedeutung gewonnen
Nissan
GT-R (in Transaxle-Bauweise)
Hyundai Motor Company
Hyundai Veloster
Fiat Powertrain Technologies – DDCT
Alfa Romeo – TCT (Twin Clutch Transmission) im MiTo und Giulietta
Getrag – Getrag PowerShift bzw. DCT (Dual Clutch Transmission)
BMW – M DKG Drivelogic (seit März 2008 im M3, seit September 2008 im 335i Coupé/Cabrio und im Z4 sDrive35i, seit März 2010 im 135i Coupé/Cabrio, seit September 2011 im BMW M5 und seit Anfang 2012 im BMW M6 verfügbar)
Chrysler – PowerShift (Vorstellung auf der IAA 2007 im Dodge Journey in Kombination mit 2,0-l-Turbodiesel)
Ferrari – (seit Januar 2009, 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im California, 458 Italia und F12berlinetta; im Ferrari FF mit Allradantrieb 4RM)
Ford – Powershift (Markteinführung Frühjahr 2008)
Mercedes-Benz – Speedshift DCT (7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe im SLS AMG)
Mitsubishi – Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission, Vorstellung November 2007 im Lancer Evolution X)
Peugeot 4007
Renault – EDC (Efficient Dual Clutch)
Volvo – Powershift (Mai 2008 bis Mai 2010 im C 30, S 40 und V 50 sowie später im C 70 in Kombination mit dem 2,0-l-Turbodiesel; weitere Anwendungen: XC60 in Kombination mit dem 2.0T-Benzinmotor; V70, S80, S60 in Kombination mit den T4- und T5-Benzinmotoren)
Kia Motors -Direktschaltgetriebe(Seit 2012 beim neuen Kia Ceed-Modell)
Kia Ceed
LuK – PSG (Parallelschaltgetriebe)
Mercedes-Benz - 7-G F-DCT (Hauseigenes 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe für frontgetriebene Fahrzeuge der A-, B-, CLA-, GLA-Klasse)
Porsche – PDK (1984 im Rennsport-Porsche 956/962)
Ricardo Engineering
Bugatti – DSG (im Veyron, 7-Gang-DSG seit 2005)
Volkswagen – DSG (Direktschaltgetriebe)
Artega – DSG (Vorstellung im Artega GT, 6-Gang-DSG von VW)
Audi – S tronic (bis Mitte 2005 unter der Bezeichnung DSG; neben dem DSG für Quermotoren nun auch 7-Gang-DSG (DL501, erstes und einziges DSG für Differential-gesteuerten Allradantrieb) bis 550 Nm für Längsmotoren im A4, A5, A6, A7 und Q5)
Porsche - PDK (Variante des DL501, ab 2014 im Porsche Macan mit Anpassungen an Software und Allradantrieb)[4]
Seat – DSG (6-Gang-DSG im Altea seit 2004, im Leon und Ibiza (ab 2006), 7-Gang-DSG im León, Altea, Altea XL seit 2009)
Škoda – DSG (6-Gang-DSG seit 2004, 7-Gang-DSG seit Februar 2009, erhältlich in den Modellreihen Octavia II, Octavia III, Superb II, Fabia II, Rapid, Roomster und Yeti)
Volkswagen – DSG (6-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2003, erhältlich für Motoren bis 380 Nm (DQ 250); 7-Gang-DSG (Nasskupplung) seit 2009 bis 600 Nm (DQ 500), erhältlich im T5; 7-Gang-DSG (Trockenkupplung) seit 2007 bis 250 Nm (DQ 200), erhältlich in verschiedenen Modellen)
Volkswagen Nutzfahrzeuge – DSG (7-Gang-DSG (nasslaufende Doppelkupplung) seit September 2009 im T5GP mit 2,0-l-TDI erhältlich)
ZF Friedrichshafen
Porsche – PDK (seit Juli 2008 im Porsche 911, ab Februar 2009 im Cayman und Boxster, ab Oktober 2009 auch im Panamera sowie 911 Turbo und Turbo Cabrio)
Oerlikon Graziano
McLaren MP4-12C
Honda  erstes Doppelkupplungsgetriebe für Motorräder 2010 in der neuen Honda VFR 1200 F

Ook bij zware moto´s zal "DKG" zicht doorzetten:
http://www.honda.at/innovation/sicherheit_technik/sicherheit_technik_doppelkupplungsgetriebe.php
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak

Maar ook de modene automaten met koppelomvormer houden goed stand, want enkele comfortvoordelen hebben ze nog (vooral het kunnen parkeren zonder gas te geven: "kruipen"), en het verbruik is ook verbeterd (wel nog ~ 10 % meer als DKG):
Citaat
http://www.welt.de/motor/article13604955/9-Gang-Automatik-loest-die-Schalt-Revolution-aus.html

9-Gang-Automatik löst die Schalt-Revolution aus Seit es Doppelkupplungsgetriebe gibt, schienen klassische Wandler-Automatiken von gestern zu sein. Doch tot ist das Konzept nicht - ganz im Gegenteil.
...

Aus Sicht des Fahrers tun Wandlerautomatik und Doppelkupplungs-Getriebe prinzipiell das gleiche: Sie passen die Getriebeübersetzung an die Fahrsituation an, ohne, dass der Mensch Kupplung oder Schalthebel bedienen muss. Vorteil des Doppelkupplungsgetriebes ist dabei aber der geringere Verbrauch. Da auf den kraftschluckenden Drehmomentwandler verzichtet wird, senkt die Technik den Durst der Motoren um rund zehn Prozent.
...

Einen Nachteil hat das Doppelkupplungsgetriebe aber doch: Es kann nicht kriechen. Wo bei der Wandlerautomatik nur der Fuß von der Bremse gelupft werden muss, um langsam in die enge Parklücke zu rollen, braucht das DKG den Druck aufs Gas, wenn's voran oder zurück gehen soll. Schnell schießt man dabei über das Ziel hinaus. Was Europäer noch hinnehmen mögen, ist für Amerikaner und viele Asiaten ein "No Go". International gesehen hat die Doppelkupplung daher Akzeptanzprobleme.

Somit könnte das Komfort-Problem eine Chance für die klassische Wandlerautomatik sein. Denn in Sachen Verbrauch und Sportlichkeit holt sie zügig auf. Mit immer mehr Gangstufen und immer früherer Wandlerüberbrückung minimieren sich ihre Verbrauchsnachteile, weshalb in Zukunft wohl beide Alternativen nebeneinander bestehen werden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juni 2014 - 14:52:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 14:52:03 »
Voor een moto zie ik niet veel meerwaarde aangezien je met elke moto in een fractie van een sec. kunt opschakelen (zonder koppeling).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 14:55:05 »
Voor een moto zie ik niet veel meerwaarde aangezien je met elke moto in een fractie van een sec. kunt opschakelen (zonder koppeling).
Kunt... (slijtage ? ) maar je moet heel kort van het gas... een DKG niet, en bij stilstand en vertrekken moet je koppelen...

En de rest van de voordelen ?

Bvb bij een DKG hoef je dus zelf niet te schakelen... (kan wel nog op knopdruk),
 en ook in die automatische stand is er ook nog drievoudige keus.
Dan zijn der nog de comfortvoordelen:
http://www.honda.at/innovation/sicherheit_technik/sicherheit_technik_doppelkupplungsgetriebe.php
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 juni 2014 - 15:09:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 15:30:12 »
Je moet inderdaad van het gas, dat is die sec..
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer automaten in België
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 28 juni 2014 - 22:29:16 »
Ik heb al de nodige km met automaat gereden. Mijn eerste ervaring was een tiptronic (5-versnellingen) in een Golf IV 100 pk diesel. Ik had hier geen opmerkingen over, prima versnellingsbak. Een collega van mij kocht dezelfde maar daar is die bak wel vrij snel stuk gegaan. Pittig detail, in die tijd (begin jaren 2000) kostte een 115 pk diesel met manuele bak evenveel als mijn automatische uitvoering. Een andere collega verklaarde me gek dat ik die 15 pk liet vallen. Een spurtje aan de lichten op de A12 bracht hem snel op andere gedachten. Hoewel volgens 'het boekje' zijn versie sneller naar de 100 moest spurten was mijn minder sterke versie toch sneller. Zoals de meesten kon die kerel dus niet correct schakelen.
In mijn Daewoo Evanda zat een wat oudere 4-traps automaat met koppelomvormer. Buiten het inderdaad wat hoge verbruik reed deze automaat toch aangenaam. Die schakelde wat lomer waardoor echt sportief rijden er niet bij was.
De huidige klassieke automaat met 8 versnellingen in de BMW is fantastisch. Je voelt hem niet schakelen maar je ziet aan je toerental dat hij aardig in de weer is. Voor mij hoeft een manuele bak niet meer, zeker na de ervaring met deze BMW.

Ik heb een testrit gedaan met een DSG7 in een Skoda Superb. Die schakelde zeer aangenaam, je voelt het niet, was zeer snel, maar toch lag die mij niet zo. De bak was gekoppeld aan een 1.8 benzine van 170 pk en die ging elke keer ongenaam hoog in de toeren als je sportief wou rijden. Ik ervaarde ook een soort van heel scherp kantelmoment. Bij weinig gas kwam die auto zeer traag over, een klein beetje meer gas en dat ding schoot als een raket voorruit. Ik kan het vergelijken met de BMW bak, het was alsof die Skoda altijd in 'Eco Pro' stond en dan onaangekondigd in 'Sport'-modus wordt gezet. De hoofddealer in Kortenberg beweerde dat de 2.0 benzine met 200 pk dit gedrag niet vertoonde, gekoppeld aan de DSG6. Dat was net de versie die ik gevraagd had aan de dealer, maar hij raadde die mij af.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519