Even bizar is dat de overheid de wegen zo niet zodanig inricht dat ze minimale gevolgen hebben bij een fout van we weggebruiker - integendeel, de wegenaanleg gebeurt nu typisch zo dat zelfs een kleine misser dramatische gevolgen kan krijgen (schampblokken, varkensruggen, paaltjes bij de vleet, waanzinnige borduurs vlak naast rijbaan, naast fietspad, asverschuivingen die weggebruikers frontaal naar elkaar sturen ... )
Jonge bomen worden in BE nog altijd langs (snellere) wegen buiten de bbk ingeplant. Specifiek BE komt daar nog de "verlichtingspaalchaos" bij -tussen- de bomen aan de wegrand... zo blijft er nog minder plaats te kijken naar een uitweg...
Terwijl men in het buitenland (*NL, #D, ...) duidelijk beseft dat het zo niet meer verder kan. Als men "zeurt" dat snelheid de ongevalgevolgen verhoogt bij een mogelijk impact - en snelheidlimieten steeds maar lager zet buiten de bbk- dan moet men de wegrand niet persé
onvergevinsggezinder maken (zacht uitgedrukt

).
# D heeft bvb een "boomdodenstatistiek" ingevoerd sinds 1995,
*NL in 1993 (databank: selecteer botsing met boom en... bij venster manoeuvre), na ~10 jaar zijn de verkeersdoden op bomen gehalveerd#D, NL treffen sindsdien allerhande maatregelen die statistiek naar beneden te halen. Tussen 1995-2013 lieten 25.600 weggebruikers in D hun leven.
Ook de veiligste auto -met alle hulpmiddelen- is niet bestand tegen een zijdelingse botsing met een boom (of verlichtingspaal).
55 kmh zijdelingse impact (standaardtest) is quasi minstens zwaargewond en in veel gevallen dodelijk. Zelfs bij 30 kmh bij bepaalde auto´s...(paaltest op de B-stijl)
#
http://www.udv.de/de/strasse/landstrasse/baumunfaelle
601 Verkehrstote an Bäumen im Jahr 2013
Baumunfälle waren auch 2013 immer noch die häufigste Einzelursache von tödlichen Verkehrsunfällen in Deutschland (18 Prozent). Einige Bundesländer wiesen sogar noch wesentlich höhere Anteile auf. In Brandenburg starben 36 Prozent der bei Verkehrsunfällen Getöteten bei Baumunfällen, in Mecklenburg-Vorpommern waren es 30 Prozent und in Niedersachsen waren es 29 Prozent. Insgesamt starben 2013 601 Menschen bei Baumunfällen. Damit haben seit 1995, dem Jahr der Einführung der "Baumunfallstatistik" über 25.600 Menschen ihr Leben durch Baumunfälle verloren.
Wie schrecklich Unfälle an Bäumen enden und wie wenig Seitenairbags oder die Fahrzeugstruktur zur Abmilderung des Aufpralls beitragen können, haben Versuche gezeigt, die die UDV 2008 auf dem DEKRA-Testgelände in Neumünster durchgeführt hat. Dabei zeigte sich, dass schon ein seitlicher Aufprall an einen Baum mit 55 km/h für die Fahrzeuginsassen schwerste oder gar tödliche Verletzungen zur Folge hat. Bei einem Crash mit 90 km/h, eine durchaus realistische Geschwindigkeit in Alleen, in denen die Bäume ungeschützt am Straßenrand stehen, zerteilt oder zerfetzt der Baum das Auto regelrecht: Die Insassen haben dann keine Überlebenschance mehr.
# enkele foto´s BE <> NL :
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2904.msg42200.html#msg42200En deze kan er ook nog bij,
vooral voor de doorgetrokken C43-70 kmh in niemandsland Limburg:
Uitvergroot Googleview: onderbord 4,5 km oversteek wilde dieren zegt genoeg zeker ?
( datavenster april 2009 was die weg natuurlijk 90 kmh)