Auteur Topic: Snelheidslimiet ongeldig bij oude verkeersborden  (gelezen 1762 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Snelheidslimiet ongeldig bij oude verkeersborden
« Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 09:41:01 »
Uit DS

[http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01343904]

Men weet dit al 11 jaar en die dingen zijn nog niet vervangen? Ze waren zo druk bezig met hun zonitis borden dat ze deze vergeten zijn of dat de budgetten op zijn!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Snelheidslimiet ongeldig bij oude verkeersborden
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 16:33:32 »
Uit DS

[http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01343904]

Men weet dit al 11 jaar en die dingen zijn nog niet vervangen? Ze waren zo druk bezig met hun zonitis borden dat ze deze vergeten zijn of dat de budgetten op zijn!

Heeft de flitsmania dat niet ruim gecompenseerd ?
bvb in gemeente Brakel heeft die 30-50-70- zonitis maar € 7000 gekost, 5 km N-90-wegen moesten eraan geloven, motto: " Daar wilden we vanaf ".
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120614_00183936

De 30-50-70 zonitis begon sinds ~ 2002 (Londerzeel ? ) en de drempel-plateau-meubilair-wildgroei ...
heeft uiteindelijk ook niets geholpen, we zakken steeds verder weg onder het EU-gemiddelde:

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1867804/2014/04/29/Aantal-verkeersdoden-in-Europa-gehalveerd.dhtml

België gebuisd
In België daalde het aantal slachtoffers per jaar minder snel dan het Europese gemiddelde (6,5 procent en 7,4 procent)
. Bovendien blijkt dat 50 procent van de Belgen zich niet aan de snelheidslimiet houdt op de landelijke wegen.
(bij door de strot geduwde 20 à 50 kmh lagere limieten is dat laatste zeker geen verrassing, met het aantal verkeersdoden zal het alleszins zeer weinig te doen hebben)

2013 verkeersdoden/inwoners:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm

Citaat
               2001      2010   2012   2013
1. Zweden   66   28   30   28
2. Verenigd Koninkrijk   61   30   29   29
3. Denemarken   81   46   30   32
4. Nederland    62   32   34   34 (cbs.nl)
5. Spanje   136   53   41   37
6. Duitsland   85   45   44   41
7. Ierland   107   47   35   42
8. Slowakije   114   69   55   42
9. Finland   84   51   47   48
10. Frankrijk   134   62   56   50
11. Cyprus   140   73   61   53
12. Malta   41   36   27   54
13. Oostenrijk   119   66   63   54
14. Italië   125   70   62   58
15. Hongarije   121   74   61   59
16. Estland   146   59   65   61
17. Slovenië   140   67   63   61
18. Portugal   163   80   68   62
19. Tsjechië   130   77   71   63
20. België   145   77   70   65
21. Griekenland   172   112   92   81
22. Bulgarije   124   105   82   82
23. Litouwen   202   95   99   85
24. Kroatië   146   99   91   86
25. Letland   236   103   85   86
26. Luxemburg   159   64   66   87
27. Polen   145   102   93   87
28. Roemenië   109   117   101   92

EU-gemiddelde  113     62   56   52
Nu wel 28 EU-landen (+ Kroatië), ondanks malheurke van Luxemburg zijn we van de 19e naar 20e gezakt, ook het gemiddelde tov EU is ~ 0,9 % slechter geworden.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 oktober 2014 - 16:54:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet ongeldig bij oude verkeersborden
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 17:00:07 »
De 30-50-70 zonitis begon sinds ~ 2002 (Londerzeel ? ) en de drempel-plateau-meubilair-wildgroei ...
heeft uiteindelijk ook niets geholpen, we zakken steeds verder weg onder het EU-gemiddelde:

Londerzeel was inderdaad het eerste dorp met deze onzin. Dit startte zelfs al in 2001.

Al die maatregelen hebben gezorgd voor een belangrijke vermindering van de gemiddelde snelheid op Belziekse wegen. Vroeger haalt ik makkelijk 60 km/u gemiddeld op een traject van 15 à 20 km. Nu is dit een pak lager. Je mag al tevreden zijn wanneer je 40 km/u haalt.
Ik rijd nu regelmatig met de fiets naar Leuven omdat dit me ongeveer even veel tijd kost dan met het openbaar vervoer. Over de 26 km doe ik met een normale herenfiets zo'n 1u10min. Met de trein en te voet gaat het misschien 10 min sneller, met de auto kost het me in de spits ook ongeveer een uur. De totale ontmanteling van de Leuvensesteenweg zit daar natuurlijk voor iets tussen. Vroeger was deze over het grootste gedeelte nog 90 km/u, nu quasi overal 70 en enkele stukken 50. In Herent heeft men een stuk 2x2 ontmanteld tot 2x1 met een betonnen drempel in het midden zodat er niet kan ingehaald worden.
Anno 2014 halen we een gemiddelde snelheid vergelijkbaar met een postkoets van enkele eeuwen terug, zielig landje!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Snelheidslimiet ongeldig bij oude verkeersborden
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 17:49:02 »
Erger is dat er dan nog een parlementaire vraag komt of dat niet verlengd kan worden ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder