Auteur Topic: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen  (gelezen 26998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Gepost op: dinsdag 09 december 2014 - 12:31:33 »
Citaat van: GVA
Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen

Brussel plant een zone van zeer lage uitstoot tegen 2015. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20141209_01419579/brussel-wil-vervuilende-auto-s-uit-stad-bannen


Jaja, ik weet het al: in München ben ik welkom met mijn oldtimer, maar Brussel en Antwerpen hebben een afkeur van cultureel erfgoed. Daar hebben ze liever stinkbussen die niet meer door de keuring geraken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 09 december 2014 - 13:24:39 »
Ik wil de invulling in de praktijk van deze lage-emissie zone in Brussel nog wel eens zien.

De afbakening wordt een eerste hekel punt. Op het eerste zicht lijkt een lage emissiezone binnen de kleine ring (vijfhoek) logisch. Deze is gemakkelijk af te bakenen en de wagens die de zone niet in mogen kunnen eenvoudig afgeleid worden. Er zijn nogal wat parkings in deze vijfhoek, zij gaan dus minder potentiële klanten hebben. Gezien de afschrijvingen op een dergelijke infrastructuur over (zeer) lange periodes gaat kan je verwachten dat deze uitbaters hierop gaan reageren!
Mensen die met de wagen niet meer in de zone mogen kunnen zonder al te veel problemen te voet hun bestemming in het centrum bereiken, daar zie ik niet te veel problemen.
Een dergelijke kleine zone zal dan weer een beperkte impact op de luchtkwaliteit hebben. Zoveel wagens rijden er niet meer rond in de vijfhoek. Je vindt het meeste verkeer op enkele grote assen die er doorheen lopen.

Is een grotere zone mogelijk? Er ligt nog een 'ring' rond Brussel waarbinnen men deze zone kan realiseren, nl. grosso modo R21, N241, N290 en N291. Een uitbreiding naar alles binnen de R0 is problematisch. Ten eerste ligt het grootste gedeelte van deze ring buiten het Brussels gewest, ook in het zuiden heb je een probleem, omdat de ring niet echt rond Brussel sluit maar ver naar het zuiden doorloopt.
Van deze grotere zones mag je een grotere impact verwachten qua luchtkwaliteit. De sociale impact van deze zone is natuurlijk ook veel groter. Wat met de mensen in deze zone, dat zijn er al snel 1 000 000, die een auto bezitten die niet meer voldoet aan de emissienorm in de zone. Zelfs al zou men de norm nog relatief licht zetten op EURO4 dan nog is de impact enorm. Wil je echt een verbetering van de luchtkwaliteit lijkt me EURO5 een betere keuze. Dit betekent 10 000-den Brusselaars die over een auto beschikken die niet meer in Brussel wordt toegelaten. Het zullen de armeren zijn die hier het slachtoffer van worden en laat Brussel nu eerder rood bestuurd worden.

Ik denk dat iedereen wel inziet dat dit gaat eindigen met een sisser zoals de meeste maatregelen in Belziek. Ik zie al een krantenartikel in één of andere krant "Enkel rijken mogen in Brussel nog auto rijden". Op dat moment keren de sossen hun kar (en proberen ze de schuld op nva af te schuiven).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 09 december 2014 - 14:04:43 »
Brussel 2015... Antwerpen... 2016  eerst nog eens zien en dan geloven wat onze milieuprutsers ervan terecht brengen, en of ze werkelijk naar de wetenschappers luisteren die de vervuilende, vooral kankerverwekkende , emissies meten.

Parijs blijkt daar precies meer te luisteren naar de wetenschappers en willen ze alle diesels binnen de kleine snelwegring bannen:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033

Over vijf jaar mag geen enkele dieselauto, -bus, of -vrachtwagen nog Parijs binnen. Dat wil Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs. In België beperken de grote steden zich tot (het bestuderen van) een ban op stokoude diesels. Voor de milieuwaakhonden mag het iets meer zijn.
Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben.

Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.

Dan staat Parijs toch verder. Alles wat rijdt op diesel wordt daar tegengehouden aan de boulevard périphérique vanaf 1 januari 2020. De Parijse burgemeester Anne Hidalgo (PS) denkt dat de gemeenteraad haar dieselplan in februari zal goedkeuren, want ‘zestig procent van de Parijzenaars heeft nu al geen auto meer’.

De fijne stof- en roetdeeltjes die dieselvoertuigen uitstoten, zijn uiterst ongezond en een van de grote oorzaken van kanker, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Volgens Hidalgo is het dan niet meer dan logisch om zulke kankerverwekkers te verbieden. Ze voorziet ook enkele uitzonderingen, zoals ‘gezinnen met een laag inkomen die nu en dan met een oude dieselwagen rijden.’ Die mogen in het weekend nog op de baan.

‘Hadden maar meer Belgische burgemeesters evenveel moed als Anne Hidalgo’, zegt Kris Van Rossem van Bond Beter Leefmilieu (BBL). ‘Maar alleen in Antwerpen en Gent zijn de plannen om iets te doen aan vervuilende diesels iet of wat concreet. Al gaan die niet heel ver; ze gelden voor oude dieselauto’s die je haast niet meer in het verkeer ziet.’

Maar ik vrees het al, een eventuele Belgische wet zal een watjeswet worden met zoveel achterpoortjes dat de wet helemaal niets gaan afdoen aan de echte schadelijkheid, want het is vooral het deel ultrafijnstof of PM 0,1 die voor 3/4 van de DALY´s zorgt:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033

De invloed wordt uitgedrukt in 'verloren gezonde levensjaren' (DALY's), een term die aangeeft hoeveel jaren iemand door ziekte of vervroegde sterfte verliest.

Vooral fijn stof is een boosdoener voor onze gezondheid, zo blijkt uit het onderzoek. Het is goed voor 79.424 DALY's, of ongeveer drie kwart van alle gezondheidsschade die veroorzaakt wordt door de onderzochte milieufactoren.

De blootstelling aan het geluid van drukke wegen, spoorwegen en luchthavens berokkent de op een na grootste schade aan de gezondheid van de Vlamingen (7.348 DALY's), gevolgd door passief roken (6.613).

Ook wanneer gekeken wordt naar de externe kosten, blijft fijn stof de belangrijkste verontreinigende stof, voor omgevingstabaksrook en ozon.

'Recente studies tonen aan dat een daling aan de blootstelling aan fijn stof gepaard gaat met een stijging in levensverwachting', besluit het rapport, dat pleit voor maatregelen die de blootstelling aan fijn stof en geluid reduceren. ...]

PM 0,1 wordt helemaal niet tegengehouden/naverbrand door een roetfilter en 80 % van het aantal roetdeeltjes uit een dieseluitlaat (ook euronorm 6) is PM 0,1 of kleiner dan 100 nanometer.

Men schat dat dieselvoertuigen in de stad een aandeel van 30 % hebben aan de fijnstof waar wel enkel massa gemeten, en daar is natuurlijk ook de dwaze maat PM10 bij die honderdmaal (enkel in omvang) groter is als PM 0,1. Dus qua ernstige schadelijkheid is die 30 % fel onderschat. USA richtlijnen schatten het 4 maal kleinere PM 2,5 qua alarmwaarde in massa al bijna 5 maal gevaarlijker in als PM 10, dus stel dan eens voor wat dat bij PM 0,1 zou zijn...

Dus die Hidalgo weet tenminste waarover het echt gaat.

Na de diesels zullen dan ook ooit de full-benzines uit de low-emissiezone moeten geband worden, zodoende blijven de plug-in hybrides in E-modus en de E-voertuigen nog over in een dan Zero Emission Zone. (CNG-voertuigen zal ook nog een uitzondering zijn)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 december 2014 - 14:32:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 december 2014 - 19:11:52 »
Hier gaat men de grootste vervuilers meer dan waarschijnlijk net toelaten ...

Euro 4 and above met DPF worden vermoedelijk OK, en misschien bijkomende voorwaarde CO2 gebaseerd op normverbruik (wat uiteraard een lachertje is)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 09 december 2014 - 22:15:24 »
Hier gaat men de grootste vervuilers meer dan waarschijnlijk net toelaten ...

Euro 4 and above met DPF worden vermoedelijk OK, en misschien bijkomende voorwaarde CO2 gebaseerd op normverbruik (wat uiteraard een lachertje is)
Wslk zo´n flutwetje met de typische achterpoortjes.

Als de "overheid" nu een IQ van boven de 70 zou hebben zouden ze moeten weten dat een Vmax verhoging van 10-20 kmh (vooral de 70 kmh naar 80 of 90 kmh) veel meer resultaat zou geven bij die 80% dieselkms die Belgie telt.
Enkel Vlaanderen heeft 66% Gewestwegen waar de 70 kmh nu al geldt: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141120_01386892

Verder natuurlijk al dat verkeersremmend wegmeubilair van drempel/plateau tot bloembak van de rijbaan halen. # Nimby-gemeentes (sluipverkeer wat een woord) moeten meer doen als enkel betonblokken op de weg neerpoten, ze moeten # echte oplossingen zoeken.

Verder natuurlijk al de gedegradeerde gewestwegen in capaciteit weer op het oud peil brengen en de hoognodige knelpunten aan te passen door een rijstrook meer al is het maar om 200 m eerder voor te sorteren.
Verder alle VVR kruispunten buiten de bebouwde kom af te schaffen en vervangen door voorrangswegen waar de weg met de grootste verkeerstroom voorrang geniet (vb UK of Ierland waar geen VVR bestaat op T-kp´s)
Vul maar aan...

Ik denk ook dat de occasiedieselmarkt (vooral die zonder roetfilter) veel goedkoper gaat worden wat niet tot een afname van het aantal diesels gaat leiden... en ultrafijnstof heeft niet wind nodig om zich veel verder als de wegomgeving te verplaatsen.

Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1a

Wat gebeurt er met het roet als de filter vol is?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

Kan ik stilvallen als de roetfilter verstopt is ?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen.
Voor filters in nieuwe auto’s (= gesloten filters) hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om de filter ook bij lage snelheden schoon te branden.
Een roetfilter die nadien wordt geplaatst kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Als je vooral korte afstanden rijdt of aan lage snelheden (minder dan 70 km/h) is een bezine- of LPG wagen een properdere en gezondere oplossing.

Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten
er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)
er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.
Vooral voor dat laatste feit wil Parijs een dieselban (naast NOx). Volgens andere bronnen die TNO anders citeren - bvb http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof#PM2.2C5 -  is er wel degelijk eerder een verschuiving naar wat meer ultrafijne deeltjes des te moderner en zuiniger de dieselmotor is (hogere druk, fijnere sequentiele verstuivers, beter motormanagement, de massa fijnstofdeeltjes neemt wel af maar het aantal PM 0.1 neemt toe) 

# http://www.vlaamsbrabant.be/verkeer-mobiliteit/voor-gemeentebesturen/nieuws-sluipverkeer-ingrepen.jsp
#
Citaat
http://www.goeiedag.be/asse/2014/05/verkeersremmers-beklad/

Verkeersremmers beklad in Mollem
Gepost op 15/05/2014
ASSE
De verkeersremmers in de Kasteelstraat, Schermershoek en Sleewagen in Mollem werden (door misnoegde weggebruikers?) besmeurd met teksten als ‘Weg er mee’ en ‘Gratis mee te nemen’. De betonnen blokken werden daar aangebracht door het gemeentebestuur van Asse om sluipverkeer te ontmoedigen.

Het aanbrengen van betonnen blokken gebeurde in samenwerking door de gemeentebesturen van Opwijk, Merchtem en Asse. Ook in Opwijk werden blokken aangebracht maar deze ogen voorlopig nog maagdelijk wit.

Wie de opschriften aanbracht is momenteel nog een raadsel. Duidelijk is dat de dader (of daders) die verkeersremmers zo snel mogelijk wil zien verdwijnen. Een derde opschrift ‘Fuck the system’ (De pot op met het systeem) wijst dan weer in een heel andere richting.
Griekenland komt elk jaar korterbij.  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 december 2014 - 22:48:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 december 2014 - 08:04:40 »
"diesels van voor 2002" zouden verbannen worden

Dat zijn de traditionele roetwalmers ... met grote roetvlokken en hogere NOx.
NOx is niet best.
Maar de roet is minder schadelijk dan de ultrafijne prul uit een roetshredder ...


Gek genoeg is voor sommige modellen de NOx die ruim onder de Euro 4 norm zat, omhoog gegaan om de CO2 naar beneden te brengen omdat dat politiek beloond werd.
Ondermeer de HDi's (oorspronkelijk van PSA) die door heel het autolandschap onder één of andere naam onder de motorkap liggen, waren in die situatie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 december 2014 - 12:27:00 »
"diesels van voor 2002" zouden verbannen worden

Dat zijn de traditionele roetwalmers ... met grote roetvlokken en hogere NOx.
NOx is niet best.
Maar de roet is minder schadelijk dan de ultrafijne prul uit een roetshredder ...

Gek genoeg is voor sommige modellen de NOx die ruim onder de Euro 4 norm zat, omhoog gegaan om de CO2 naar beneden te brengen omdat dat politiek beloond werd.
Ondermeer de HDi's (oorspronkelijk van PSA) die door heel het autolandschap onder één of andere naam onder de motorkap liggen, waren in die situatie.

Idd de euro 2 en euro 3 norm diesels zijn niet persé schadelijker als een euronorm 4 betreft ultrafijne roetdeeltjes (want vele hebben geen roetfilter, alleen de zwaardere diesels > 2000 cc)
Daarbij hebben wetenschappelijke studies in 2008 al aangetoond dat zelfs "black smoke diesels" zonder enige euronorm niet persé schadelijker waren als euronorm 4 met roetfilter...   
Citaat
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

Abstract
We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.

Het gaat nu eenmaal om de toxiteit en indringbaarheid in het menselijk lichaam, van die roetvlokken kreeg je wel zwarte neusgaten maar drongen niet zo diep door...  NOx is een andere zaak, wordt ook als secundair fijnstof gerekend, maar is veel minder direct schadelijk voor de mens.

Is dat niet hilarisch ?

Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141210_01421628

Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen
Vandaag om 07:39



Vanaf 2016 zullen álle gemeenten, en niet alleen de centrumsteden, ervoor kunnen kiezen om vervuilende auto’s te bannen uit hun wooncentra. Ze zullen daarvoor ook zelf boetes kunnen opleggen. Het plan van Vlaams minister Joke Schauvliege neemt vooral de dieselwagens van vóór 2005 in het vizier.
Wie nu nog met een dieselwagen met bouwjaar 2004 of ouder rondrijdt, mag straks wellicht de centra van heel wat Vlaamse steden en gemeenten niet meer in. De stad Antwerpen was al langer vragende partij voor de invoering van die zogenaamde ‘lage-emissiezones’ om de schadelijke uitstoot van auto’s, vrachtwagens of autobussen tegen te gaan.

En idd van 2007 tot 1.1.2011 gaven ze nog CO2-premies tot 15 % (vooral) aan dieselwagens euronorm 4...
http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/premies-belastingen-en-subsidies/federale-premies
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 december 2014 - 12:37:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 december 2014 - 18:39:53 »
"diesels van voor 2002" zouden verbannen worden

Dat zijn de traditionele roetwalmers ... met grote roetvlokken en hogere NOx.
NOx is niet best.
Maar de roet is minder schadelijk dan de ultrafijne prul uit een roetshredder ...


Gek genoeg is voor sommige modellen de NOx die ruim onder de Euro 4 norm zat, omhoog gegaan om de CO2 naar beneden te brengen omdat dat politiek beloond werd.
Ondermeer de HDi's (oorspronkelijk van PSA) die door heel het autolandschap onder één of andere naam onder de motorkap liggen, waren in die situatie.
Mijn 96er Alfa 1.9TD (2000cc) verbruikte minder, was vlotter en walmde niet, mijn huidige 2.0HDI Fap(2000cc) zuipt als een tierelier, en rookt als een ketter, garage kan geen problemen vinden en noemt het steeds binnen de norm, dat dus met de Fap waar de Alfa enkel Egr had staan.

Ben aan het kijken voor een Saabje op benzine -Lpg, 2000-2300cc LPT maar ook 18-20 jaar oud , het zal weer niet goed zijn zeker?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 10 december 2014 - 21:41:50 »
Ben aan het kijken voor een Saabje op benzine -Lpg, 2000-2300cc LPT maar ook 18-20 jaar oud , het zal weer niet goed zijn zeker?

Waarom niet ? Met euronorm 2 benzine mag je zelfs in de strengste low emission zones in D, je krijgt immers een groene sticker.
Ik heb met mijn 25 jarige BMW ook  een groene sticker (euronorm 1, update naar euro 2 is zeer gemakkelijk maar hoeft niet)
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 december 2014 - 21:43:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 08:58:47 »
Mijn 96er Alfa 1.9TD (2000cc) verbruikte minder, was vlotter en walmde niet, mijn huidige 2.0HDI Fap(2000cc) zuipt als een tierelier, en rookt als een ketter, garage kan geen problemen vinden en noemt het steeds binnen de norm, dat dus met de Fap waar de Alfa enkel Egr had staan.
Zit dat roetfilter er nog wel tussen ?
Veel zever gehad met mijn vermomde 1.6 HDi , maar roken deed die niet. Nooit.
0 roet meetbaar bij TC.

EGR nakijken op vervuiling en werking.

De 2.0 HDi heeft ook nog een soortement smoorklep :
http://www.motor-talk.de/forum/saugrohrklappe-2-0-tdci-t2762759.html?page=7

Binnenwerk van die kleppen is plastieken rommel waarvan de tandjes wegslijten en dan beweegt de aandrijving wel, maar de klep blijft gewoon staan ...


Bij de 1.6 HDi kon je zien wanneer dat roetfilter vrijbrande
(verhoging ingangstemperatuur uit te lezen met een OBDII-lezertje, als je wil kan je die eens lenen)

last van olieverdunning, toevallig ?
Oliepeil goed in de gaten houden bij die motoren !



Citaat
Ben aan het kijken voor een Saabje op benzine -Lpg, 2000-2300cc LPT maar ook 18-20 jaar oud , het zal weer niet goed zijn zeker?
Misschien wel, maar hoe lang dan nog ?
Benzine Euro IV lijkt me een meer tijdsbestendige keuze ...


Je kan ook CNG ipv LPG overwegen.
brandstof is goedkoper per energie-inhoud, en geen extra LPG-taks.

In een FlexFuel bvb die hebben ook al geharde kleppen(zittingen).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 09:55:37 »
Citaat
... neemt vooral de dieselwagens van vóór 2005 in het vizier.
Asociaal? Welke bevolkingsgroep treft men hierdoor het meest?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 december 2014 - 00:26:33 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 10:28:34 »
Citaat
... neemt vooral de dieselwagens van vóór 2005 in het vizier.
Discriminatie? Welke bevolkingsgroep treft men hierdoor het meest?

Ik vermoed dat je diegenen bedoelt die zich niet om de 3 jaar een nieuwe wagen kunnen of willen veroorloven?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 16:46:31 »
Ja. Ergens vind ik het asociaal, want niet iedereen heeft de financiële middelen om een recente auto te kopen terwijl de uitstoot bij vele oudere wagens nog best meevalt.
Citaat
... neemt vooral de dieselwagens van vóór 2005 in het vizier.
Dus niet alle wagens van vóór 2005, als ik het goed begrijp.

Welke auto stoot meest uit? Een recente zware diesel of een oudere lichte diesel? Een sportieve rijder of een eco-rijder?
Is het niet belachelijk om een bouwjaar als norm te nemen terwijl de reële uitstoot (technische controle) goed meetbaar is?
Hoe gaat men dit controleren? Op bouwjaar of op attest van uitstoot?
Wat met de frequentie bv. toevallig eens in de stad of dagelijks?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 december 2014 - 00:26:50 door de rijprof »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 17:10:00 »
Inazuma, Alles al gedaan, zelf eerst met speciale EGR cleaner, filters vervangen, producten bij de diesel om eventueel water weg te krijgen, om eventueel algen weg te krijgen, om de roet te stoppen, naar de garage, laten uitlezen, laten resetten, eolys laten vullen, garage vind niets waarom hij zo rookt.
Maar na de LPG heeft de diesel me nooit meer echt kunnen bekoren.
Ben nog even aan het kijken geweest om een 9.5 tweede generatie te kopen maar enkel diesels....
dus een 9000 van de laatste jaren, altijd knap gevonden en het zijn degelijke wagens, op LPG, de meeste zijn al omgebouwd.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 20:21:56 »
Ben nog even aan het kijken geweest om een 9.5 tweede generatie te kopen maar enkel diesels....
dus een 9000 van de laatste jaren, altijd knap gevonden en het zijn degelijke wagens, op LPG, de meeste zijn al omgebouwd.
Op benzine vindt ik 29 stuks op mobile.de, 2e generatie vanaf Bj 2010  (details heb ik niet gecheckt kan ook minder zijn)
Saab 9-5 Benzine > 2010
op LPG geen van de 2e generatie, hebben ze die wel omgebouwd ?

Ik zie dat ze er maar 11.280 van gebouwd hebben, kan daarom zeker een liefhebberauto worden:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5#9-5_.28Typ_YS3G.2C_2010.E2.80.932011.29
Vom zweiten 9-5 wurden insgesamt nur 11.280 Fahrzeuge produziert.

Wel van de 1e generatie op LPG, 14 stuks vanaf Bj 2000
Saab 9-5 1e gen LPG > 2000


« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2014 - 20:29:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I