Brussel 2015... Antwerpen... 2016 eerst nog eens zien en dan geloven wat onze milieuprutsers ervan terecht brengen, en of ze werkelijk naar de wetenschappers luisteren die de vervuilende, vooral kankerverwekkende , emissies meten.
Parijs blijkt daar precies meer te luisteren naar de wetenschappers en willen ze alle diesels binnen de kleine snelwegring bannen:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033
Over vijf jaar mag geen enkele dieselauto, -bus, of -vrachtwagen nog Parijs binnen. Dat wil Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs. In België beperken de grote steden zich tot (het bestuderen van) een ban op stokoude diesels. Voor de milieuwaakhonden mag het iets meer zijn.
Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben.
Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.
Dan staat Parijs toch verder. Alles wat rijdt op diesel wordt daar tegengehouden aan de boulevard périphérique vanaf 1 januari 2020. De Parijse burgemeester Anne Hidalgo (PS) denkt dat de gemeenteraad haar dieselplan in februari zal goedkeuren, want ‘zestig procent van de Parijzenaars heeft nu al geen auto meer’.
De fijne stof- en roetdeeltjes die dieselvoertuigen uitstoten, zijn uiterst ongezond en een van de grote oorzaken van kanker, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Volgens Hidalgo is het dan niet meer dan logisch om zulke kankerverwekkers te verbieden. Ze voorziet ook enkele uitzonderingen, zoals ‘gezinnen met een laag inkomen die nu en dan met een oude dieselwagen rijden.’ Die mogen in het weekend nog op de baan.
‘Hadden maar meer Belgische burgemeesters evenveel moed als Anne Hidalgo’, zegt Kris Van Rossem van Bond Beter Leefmilieu (BBL). ‘Maar alleen in Antwerpen en Gent zijn de plannen om iets te doen aan vervuilende diesels iet of wat concreet. Al gaan die niet heel ver; ze gelden voor oude dieselauto’s die je haast niet meer in het verkeer ziet.’
Maar ik vrees het al, een eventuele Belgische wet zal een watjeswet worden met zoveel achterpoortjes dat de wet helemaal niets gaan afdoen aan de echte schadelijkheid, want het is vooral het deel ultrafijnstof of PM 0,1 die voor
3/4 van de DALY´s zorgt:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033
De invloed wordt uitgedrukt in 'verloren gezonde levensjaren' (DALY's), een term die aangeeft hoeveel jaren iemand door ziekte of vervroegde sterfte verliest.
Vooral fijn stof is een boosdoener voor onze gezondheid, zo blijkt uit het onderzoek. Het is goed voor 79.424 DALY's, of ongeveer drie kwart van alle gezondheidsschade die veroorzaakt wordt door de onderzochte milieufactoren.
De blootstelling aan het geluid van drukke wegen, spoorwegen en luchthavens berokkent de op een na grootste schade aan de gezondheid van de Vlamingen (7.348 DALY's), gevolgd door passief roken (6.613).
Ook wanneer gekeken wordt naar de externe kosten, blijft fijn stof de belangrijkste verontreinigende stof, voor omgevingstabaksrook en ozon.
'Recente studies tonen aan dat een daling aan de blootstelling aan fijn stof gepaard gaat met een stijging in levensverwachting', besluit het rapport, dat pleit voor maatregelen die de blootstelling aan fijn stof en geluid reduceren. ...]
PM 0,1 wordt helemaal niet tegengehouden/naverbrand door een roetfilter en 80 % van het aantal roetdeeltjes uit een dieseluitlaat (ook euronorm 6) is PM 0,1 of kleiner dan 100 nanometer.
Men schat dat dieselvoertuigen in de stad een aandeel van 30 % hebben aan de fijnstof waar wel enkel massa gemeten, en daar is natuurlijk ook de dwaze maat PM10 bij die honderdmaal (enkel in omvang) groter is als PM 0,1. Dus qua ernstige schadelijkheid is die 30 % fel onderschat.
USA richtlijnen schatten het 4 maal kleinere PM 2,5 qua alarmwaarde in massa al bijna 5 maal gevaarlijker in als PM 10, dus stel dan eens voor wat dat bij PM 0,1 zou zijn...
Dus die Hidalgo weet tenminste waarover het echt gaat.
Na de diesels zullen dan ook ooit de full-benzines uit de low-emissiezone moeten geband worden, zodoende blijven de plug-in hybrides in E-modus en de E-voertuigen nog over in een dan Zero Emission Zone. (CNG-voertuigen zal ook nog een uitzondering zijn)