Auteur Topic: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen  (gelezen 26825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 23 december 2014 - 15:12:11 »
Citaat
Hoe denk je anders hoe men het in het buitenland, bvb Duitsland gedaan heeft ?
Waarom zou België hieruit niet kunnen leren en het beter doen: socialer aanpakken + tijdig sensibiliseren en voor de mensen realistische overgangsperiodes inbouwen ?
Beter doen ? Dan zeg me eens eindelijk hoe en wat beter en voor wie ? Nog maar eens met een flutregel die geen significante daling van de emissies oplevert ben je niets; dan kun je beter de dieselaccijns onmiddellijk met 25 cent verhogen dat brengt op langere termijn meer op, als je toch "de sociale" wilt uithangen.

Citaat
Of gewoon totaal anders aanpakken waarbij op termijn rekening gehouden wordt de reële uitstoot.
Zucht, dan zeg me hoe je dat gaat controleren zonder de gemeenschap met onnodige meerkosten op te zadelen.

Citaat
Nogmaals:
Citaat
Dus wie vervuilt het meest?
Een Euro 4 die dagelijks 10 keer de stad doorkruist of
een Euro 3 die 1 keer om de 14 dagen in de stad naar 1 bestemming rijdt ?
Nogmaals, hoe ga je dat controleren en handhaven ?
En waarom moet die euro 3 naar een bestemming in de kernstad met de auto rijden - dit slelchts 1 maal om de 14 dagen -  als hij ook op een andere manier naar die bestemming kan geraken ?

Citaat
En welke vervuiling brengt het produceren van 2 miljoen auto's teweeg?
Wslk minder als de maatregel dat de vuilste 2 miljoen auto´s enkele jaren tot x jaren langer op de weg blijven rijden.
Want ook die 2 miljoen oude auto´s worden ooit vervangen door nieuwe dus die 2 miljoen auto´s moeten toch geproduceerd worden, het schuift dus met een gemiddelde x- jaren op.
Weet jij het ? Of is het weer niet goed dat die 2 miljoen nieuwe auto´s wel steeds tot in de kernstad mogen rijden omdat ze een groene sticker krijgen ?
Maak eens een punt @ Rijprof. Denk je nu echt dat de Duitse overheid daar niet over nagedacht heeft ?

Citaat
De lagere inkomensklassen zullen ook geprofiteerd hebben, zeker  ????
Denk jij dan van niet ? Of wat bedoel je nu ? Is voor jou 2500 euro geen geld als je voor een bijna wrak dat net nog door de keuring geraakt maar bvb 500 € kan krijgen ?
Dat is namelijk 2000 € meer voor de "laagste inkomstenklassen" die dikwijls met zulke auto´s rijden, en wslk de enige moglijkheid dat ze ooit eens met een fatsoenlijke auto gaan rijden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 december 2014 - 15:37:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 23 december 2014 - 19:22:41 »
Citaat
als je toch "de sociale" wilt uithangen.
Moet daar dan geen rekening mee gehouden worden, volgens jou?
Citaat
Dan zeg me eens eindelijk hoe en wat beter en voor wie ?
Al zo vaak gezegd.
hoe : door rekening te houden met de reële uitstoot.
wat beter: sensibiliseren en mensen een haalbare overgangsperiode geven en bv. werken met uitstootmeters of betaalkaarten,
voor wie ? diegenen die niet zomaar een recente auto kunnen kopen, zelfs met 2500 € subsidie.
Citaat
Zucht, dan zeg me hoe je dat gaat controleren
werken met uitstootmeters of betaalkaarten. Ingenieurs genoeg die daarop iets kunnen vinden, niet?
Citaat
En waarom moet die euro 3 naar een bestemming in de kernstad met de auto rijden - dit slelchts 1 maal om de 14 dagen -  als hij ook op een andere manier naar die bestemming kan geraken ?
En waarom moet die euro 4 naar hartenlust de stad komen vervuilen -  als hij ook op een andere manier naar die bestemming kan geraken ? En is het openbaar vervoer er dan zo goed op afgestemd?
Citaat
Denk je nu echt dat de Duitse overheid daar niet over nagedacht heeft ?
Ja, over wat de gemakkelijkste oplossing is en de industrie meest opbrengt maar zonder te kijken naar sociale implicaties, behalve de subsidie die toch voor de lagere inkomensklasse ontoereikend is.
Citaat
Is voor jou 2500 euro geen geld als je voor een bijna wrak
Citaat
de "laagste inkomstenklassen" die dikwijls met zulke auto´s rijden, en wslk de enige moglijkheid dat ze ooit eens met een fatsoenlijke auto gaan rijden.
Dan moeten ze nog een pak geld bovenop bijleggen om een auto te kunnen kopen die aan de norm voldoet, en dat geld hebben die mensen niet.
Dus kopen ze een ander bijna wrak waarmee ze nog even mee verder kunnen.

Tracht je eens in te beelden dat je met een 12 jarige oude diesel rijdt en je hebt geen geld op overschot en je moet alle eindjes aan elkaar knopen om maandelijks te overleven met jouw gezin. Je krijgt dan te horen dat jouw auto de stad niet meer in mag maar een recente versie kopen, zelfs met subsidie, zit er echt niet in.

De Euro 4 (van welstellende mensen) mag dan wel naar hartenlust in de stad rondtoeren en vervuilen ook!
Wees toch eerlijk en kijk naar de reële uitstoot en als dat technisch niet kan, moet men zoeken naar andere rechtvaardige oplossingen. De maatregel zoals in Duitsland vind ik discriminerend!
Het is een alles of niets verhaal en bijgevolg kortzichtig.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 december 2014 - 19:25:32 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 23 december 2014 - 21:51:37 »
Citaat
als je toch "de sociale" wilt uithangen.
Moet daar dan geen rekening mee gehouden worden, volgens jou?
Waarom wel ? Ik heb nog geen enkel degelijk argument gezien. En als het buitenland dat kan waarom zou "een Vlaming" dat niet kunnen ?

Citaat
Citaat
Dan zeg me eens eindelijk hoe en wat beter en voor wie ?
Al zo vaak gezegd.
hoe : door rekening te houden met de reële uitstoot.
Kun je niet, want anders moet je aan elke wagen zeer dure meetappartuur hangen, dat gaat zeker in de duizenden euros, zoals mobiele fijnstofmeters.
En dan spreek ik nog niet over de registratie en al de andere kosten, hoeveel personeel ga je daarvoor inzetten en waar haal je die ?
 
Citaat
voor wie ? diegenen die niet zomaar een recente auto kunnen kopen, zelfs met 2500 € subsidie.
Die geen recente auto kunnen kopen, nemen bvb de bus of tram vanuit de stadrand, vanaf een park & ride parking, of zie je daar een ernstig probleem ?
In het buitenland hebben ze daar geen probleem mee, waarom "de Belg" wel ?

Citaat
Citaat
Zucht, dan zeg me hoe je dat gaat controleren
werken met uitstootmeters of betaalkaarten. Ingenieurs genoeg die daarop iets kunnen vinden, niet?
En gij gaat dat alles meebetalen, enkel omdat er een minderheid "te lui" is om de bus of tram te nemen vanuit een stadrandparking ?

Citaat
Citaat
En waarom moet die euro 3 naar een bestemming in de kernstad met de auto rijden - dit slelchts 1 maal om de 14 dagen -  als hij ook op een andere manier naar die bestemming kan geraken ?
En waarom moet die euro 4 naar hartenlust de stad komen vervuilen -  als hij ook op een andere manier naar die bestemming kan geraken ? En is het openbaar vervoer er dan zo goed op afgestemd?
Waarom niet?  Je kunt toch googlen ?
Ligging alle P & R Antwerpen:
https://www.google.com/maps/d/viewer?iwloc=00048ebf374ba80631b05&msa=0&mid=z4ftgy-N3HM0.k03RlF4zG7rQ
Details tram of bus
Citaat
http://www.antwerpenautovrij.be/bereikbaarheid
Park & Ride
Kies je toch voor de auto, dan parkeer je het best op een Park & Ride aan de rand van de stad. Daar neem je de bus of tram tot in het autovrije centrum.

P+R Metropolis
aansluiting met tram 6 en bus 23, 720, 730, 760, 761, 770, 771, 772, 775, 776

P+R Keizershoek, Merksem
aansluiting tram 3 en bus 640, 642, 650 en 670 naar het centrum

P+R Blancefloerlaan, Linkeroever
aansluiting met tram 3, 5, 9 en 15 naar het centrum, aansluiting met bus 81, 82, 83, 84 en 85

P+R Frederik Van Eedenplein, Linkeroever
aansluiting met tram 3, 5, 9 en 15 naar het centrum, aansluiting met bus 36, 81, 82, 83, 84, 85, 87, 89, 95, 97 en 99

P+R Melsele
aansluiting met tram 3 naar het centrum

P+R Olympiade
aansluiting met tram 2 en 6 naar het Astridplein

Citaat
Citaat
Denk je nu echt dat de Duitse overheid daar niet over nagedacht heeft ?
Ja, over wat de gemakkelijkste oplossing is en de industrie meest opbrengt maar zonder te kijken naar sociale implicaties, behalve de subsidie die toch voor de lagere inkomensklasse ontoereikend is.
De laagste inkomensklasse moet dan maar naar en goedkoper vervoermiddel omzien als een auto al te duur is, moet ik eens voor jou opzoeken wat vandaag de goedkoopste wagen euro 4 met roefilter kost in occasie ? Een milieuvriendelijkere benzine is nog gemakkelijker daar kan je zelfs koopjes vinden.

Kan de laagste inkomensklasse die auto wel onderhouden en de brandstof en verzekering enz.. betalen of is die gratis voor die inkomensklasse ?

Denk je nu dat ze in Duitsland geen laagste inkomensklasse hebben ? Je moest eens weten...

Citaat
Citaat
Is voor jou 2500 euro geen geld als je voor een bijna wrak
Citaat
de "laagste inkomstenklassen" die dikwijls met zulke auto´s rijden, en wslk de enige moglijkheid dat ze ooit eens met een fatsoenlijke auto gaan rijden.
Dan moeten ze nog een pak geld bovenop bijleggen om een auto te kunnen kopen die aan de norm voldoet, en dat geld hebben die mensen niet.
Dus kopen ze een ander bijna wrak waarmee ze nog even mee verder kunnen.
Tja dat moeten zij weten, een auto is nu eenmaal niet gratis, een volle tank kost al rap 70 euro.

Citaat
Tracht je eens in te beelden dat je met een 12 jarige oude diesel rijdt en je hebt geen geld op overschot en je moet alle eindjes aan elkaar knopen om maandelijks te overleven met jouw gezin. Je krijgt dan te horen dat jouw auto de stad niet meer in mag maar een recente versie kopen, zelfs met subsidie, zit er echt niet in.
Dan koop je een oudere wagen of geen.
even googlen op mobile.de (er zijn nog andere)
Inschrijving vanaf 2006 én groene sticker: meer als 850.000 auto´s daar zul je wel iets naar behoefte vinden, zelfs onder 1000 euro (maar dan heb je de verzekring en alle andere kosten niet gratis  :P).
Citaat
http://suchen.mobile.de/auto/search.html?useCase=RefineSearch&emissionsSticker=EMISSIONSSTICKER_GREEN&__lp=100&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2006-01-01&negativeFeatures=EXPORT&lang=de
852.825 Treffer - Diese Fahrzeuge entsprechen folgenden Suchkriterien
Erstzulassung von 2006  Umweltplakette: 4 (Grün)

Citaat
De Euro 4 (van welstellende mensen) mag dan wel naar hartenlust in de stad rondtoeren en vervuilen ook!
Idd, en de euro 4 van arme mensen van bvb deze Peugeot Stationwagen, vraagprijs 850 EURO, ook:
Citaat
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/peugeot-406-1hd-dresden/203232856.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=100&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2006-01-01&negativeFeatures=EXPORT&emissionsSticker=EMISSIONSSTICKER_GREEN&noec=1

850 EUR  MwSt. nicht ausweisbar
Kombi, Gebrauchtfahrzeug
EZ 11/2007
176.000 km
Benzin
81 kW (110 PS)
Schaltgetriebe

Citaat
Wees toch eerlijk en kijk naar de reële uitstoot en als dat technisch niet kan, moet men zoeken naar andere rechtvaardige oplossingen.

En die zijn ?
Citaat
De maatregel zoals in Duitsland vind ik discriminerend!

Helemaal niet, het leefloon in D is dikwijls maar de helft van Belgie, en voor de rest huurgeld enz..... moeten ze naar "hun OCMW".
(Hartz 4  http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartz-concept  ) Overigens ingevoerd door een regering geleid door socialisten (Schröder),
De werkloosheidsuitkeringen zijn daar ook in tijd beperkt en sowieso met minder uitzonderingen.
En al die arme Duitse gezinnen moeten zich ook behelpen, denk je nu echt dat die zich zorgen maken hoe ze ergens in de kernstad moeten geraken ?
Pfft... die hebben heel andere zorgen hoor.

Citaat
Het is een alles of niets verhaal en bijgevolg kortzichtig.
Jouw mening.
Veel mensen hebben helemaal geen auto nodig en komen met andere vervoermiddelen goed terecht.
Toch maar even nadenken hoor.
In de regel geef je het weinige inkomen zeker NIET aan een auto uit, maar aan de basisbehoeften, en ik denk dat daar automobiliteit helemaal niet bij staat, zelfs mobiliteit niet.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Basisbehoeften

                 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 december 2014 - 22:31:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 11:15:38 »
Citaat
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/peugeot-406-1hd-dresden/203232856.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=100&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2006-01-01&negativeFeatures=EXPORT&emissionsSticker=EMISSIONSSTICKER_GREEN&noec=1

850 EUR  MwSt. nicht ausweisbar
Kombi, Gebrauchtfahrzeug
EZ 11/2007
176.000 km
Benzin
81 kW (110 PS)
Schaltgetriebe
   

Die 850 Euro is geen vraagprijs, anders staat er "VB" (Verhandlungsbasis) bij.

En die is niet meer in regel met de technische keuring, anders staat er "HU" (Hauptuntersuchung) bij en de datum tot wanneer ze geldig is. Mogelijk bedragen de kosten om hem door de keuring te krijgen een veelvoud van de aankoopprijs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 11:24:59 »
Die 850 Euro is geen vraagprijs, anders staat er "VB" (Verhandlungsbasis) bij.
VB is de verhandelbare prijs, ik ken dat wel Jozef.

Ze vragen 850 € voor de auto dus is 850 € de vraagprijs, ik weet niet hoe je dat anders kunt interpreteren volgens de Nederlandse taal.
Of moest ik schrijven ze eisen een onverhandelbare 850 € voor de auto dan is 850 € een vaste eisprijs ofzo ?
Denk je dat @rijprof dat interesseert ?

Citaat
En die is niet meer in regel met de technische keuring, anders staat er "HU" (Hauptuntersuchung) bij en de datum tot wanneer ze geldig is. Mogelijk bedragen de kosten om hem door de keuring te krijgen een veelvoud van de aankoopprijs.
De details heb ik niet bekeken. Zou idd kunnen dat er wat serieus scheelt aan die wagen (en daarom die lage prijs, een "Blender" noemt men dat wel eens in Westfalen). Maar dat weet men eerst als men alles nader laat onderzoeken (eventueel door deskundigen: zoals ongevalschade: verdekte roestplekken, slecht opgespoten enz.., uiteraard of hij pas gekeurd is, in BE moet de auto gekeurd zijn vooraleer men die mag verkopen). Maar ook een gekeurde auto kan vele gebreken hebben bvb aan de lakkwaliteit en toestand interieur maar wordt daarom niet afgekeurd.

Ik heb de website van die autohandelaar hier: http://home.mobile.de/JUNDT#ses
die heeft 73 voertuigen staan, diegene die verse TÜV hebben, ook tot 2016 staat bij sommige auto´s vermeld, bij andere weer helemaal niet, die zullen wel eerst naar de keuring moeten of de HU loopt binnen enkele maanden af. Maar ook dat is te regelen met de handelaar, die kan tenslotte zelf de auto door de TüV loodsen als hij die wil verkocht krijgen...  In elk geval is op de 13 foto´s: http://home.mobile.de/JUNDT#des_203232856  niet uit te maken hoe de echte toestand van de wagen is.
Maar daarvoor bestaat er telefoon en e-mail om dat uit te klaren.

Citaat
Mogelijk bedragen de kosten om hem door de keuring te krijgen een veelvoud van de aankoopprijs.
Zou idd kunnen, maar dan is hij tenminste 100 % "rijtechnisch" in orde, en de nieuwe onderdelen zullen meestal goed besteed geld zijn (als de rest van de auto in redelijke staat is).

In elk geval vindt men uit meer dan 800.000 auto´s wel een bepaalde wagen naar voorkeur.
Als men mij alle details geeft (merk, model, prijs van-tot,  type, pk van-tot, brandstofsoort, Tüv(HU), kleur-vignette, Bj van-tot , euronorm van-tot, kleur, airco, garantie, handelaar of privé, enz... geeft kan ik gemakkelijker selecteren zoals iedereen dat kan.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 december 2014 - 11:59:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 12:09:14 »
Toch nog een vraagje.
Mag een oude benzinewagen de stad in?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 12:51:06 »
Toch nog een vraagje.
Mag een oude benzinewagen de stad in?
Amai rijprof besef je dat nu pas dat een oude benzinewagen (ja zelfs tot 25 jaar oud*) zéér wslk wel de stad in mag ? Zucht en oef....

*toch in de groene milieuzones van het "asociaal streng Duitsland"
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 december 2014 - 12:57:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 13:08:50 »
Ok, bedankt. Ik wist niet goed vanaf welk bouwjaar, ongeveer.
Dit zou een alternatief kunnen zijn voor de lagere inkomens.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 18:00:44 »
Michel, naar gewoonte ga je weer tekeer als een duivel in een wijwatervat, maar dat doet niets af van mijn boodschap: dat je echt wel een extreem slecht voorbeeld gekozen hebt om aan te geven vanaf welke prijs minder begoeden zich een wagen kunnen aanschaffen die in orde is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #69 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 18:07:03 »
Ok, bedankt. Ik wist niet goed vanaf welk bouwjaar, ongeveer.
Dit zou een alternatief kunnen zijn voor de lagere inkomens.

De eerste auto´s met geregelde driewegskatalysator waren was vanaf 1986 (wel duurdere merken) dat is bijna 29 jaar oud.
Die katalysators kwamen meestal uit USA, weet ik van Porsche 911, G-model Bj 1986), USA was vroeger met eigen emissienormen.

Ook een euronorm 1 is gemakkelijk (voor een hondertal euro´s) naar euronorm 2 te brengen omdat die normen nauwelijks verschillen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 24 december 2014 - 18:09:31 »
Michel, naar gewoonte ga je weer tekeer als een duivel in een wijwatervat, maar dat doet niets af van mijn boodschap: dat je echt wel een extreem slecht voorbeeld gekozen hebt om aan te geven vanaf welke prijs minder begoeden zich een wagen kunnen aanschaffen die in orde is.
Ik heb meer als 850.000 voorbeelden gegoogled Jozef, van eentje heb ik een foto geplaatst zonder in de details te gaan, het wat dus 1 VOORBEELD

Citaat
Idd, en de euro 4 van arme mensen van bvb deze Peugeot Stationwagen, vraagprijs 850 EURO.

Het interesseert me overigens geen bal wat jij daarvan denkt.

Citaat
dat je echt wel een extreem slecht voorbeeld gekozen hebt om aan te geven vanaf welke prijs minder begoeden zich een wagen kunnen aanschaffen die in orde is.
Dan bewijs me dat extreem slecht voorbeeld eens Jozef wat je hier zo goedkoop beweert, want lullen kan ik ook.
En een glazen bol heb ik niet, als mijn uitleg je niet aanstaat over dat ene VOORBEELD in mijn vorige post dan moet jij dat maar weten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 december 2014 - 18:17:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 25 december 2014 - 12:11:09 »
MODERATIE: Michel, jouw bovenstaand bericht getuigt van agressie, onbeschoftheid en respektloosheid. Ik ben niet de eerste tegenover wie je je hier onbehoolijk gedraagt. Ik duld niet dat je de vrije meningsuiting op dit forum misbruikt om de goede sfeer hier te verstoren. Je bent verwittigd: dit is de gele kaart, de volgende is de rode. Geen verdere discussie hierover in deze draad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 15:31:21 »
ik heb maar één probleempje
als ik mijn boot wil trekken met een benzine-auto, moet ik een heel zware benzine-motor hebben
en laat die nu 5 keer meer belast worden dan mijn huidige diesel
of moet ik mijn boot verkopen en een kano kopen die ik op het dak van mijn benzinewagen kan vervoeren?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 16:00:11 »
ik heb maar één probleempje
als ik mijn boot wil trekken met een benzine-auto, moet ik een heel zware benzine-motor hebben
en laat die nu 5 keer meer belast worden dan mijn huidige diesel
En hoe krachtig is je huidige diesel ? Welke wagen en motor heb je ?

5 maal meer belast ?  ???
Dat moet je toch eens even aantonen of uitleggen welke "belasting" je bedoelt. De eenmalige BIV ?

Citaat
of moet ik mijn boot verkopen en een kano kopen die ik op het dak van mijn benzinewagen kan vervoeren?

Volgens mij zijn er genoeg benzinewagens te vinden die even krachtig zijn als je dieselwagen.

Je hoeft enkel maar een turbobenzine te nemen, menige heeft meer koppel op zijn aangedreven wielen als een (of jouw) turbodiesel, dit bij dezelfde cilinderinhoud.
(en ook nog bij een lager toerental).
En de jaarlijkse verkeersbelasting is nog altijd gelijk bij dezelfde cilinderinhoud (fiscale PK).
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

De BIV vooral berekend op CO2, enkel daar zal de diesel meestal gunstiger zijn, maar de BIV is eenmalig en meestal te verwaarlozen tov de duurdere aankoopprijs van een dieselwagen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 december 2014 - 16:34:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 17:11:22 »
Mag een oude benzinewagen de stad in?
Blijkbaar wel
Euro I , dat gaat stilaan richting oldtimer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder