Auteur Topic: Ecoroll/freewheel-functie  (gelezen 17459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Ecoroll/freewheel-functie
« Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 19:59:01 »
Wie weet er meer over de Ecoroll of freewheel-functie?

Hieronder een citaat van scania.nl: http://nl.scania.be/Images/Test-Transpo-G450-NL-201402_tcm53-410781.pdf

ECO-ROLL OF GEEN
ECO-ROLL?
Het systeem, dat aan de gps gekoppeld
is en dat gebaseerd is op de topografie
van de weg, evalueert automatisch of
het al dan niet beter is, naar neutraal te
schakelen om in vrijloop de helling af te
rollen of de motorrem in te schakelen
en zo de brandstoftoevoer af te sluiten.
In het eerste geval bedraagt het
verbruik ongeveer 0,9 l per 100 km, in
het tweede geval is het nul. “Het is niet
zo eenvoudig als men zou denken, te
weten welke de voor het
brandstofverbruik meest efficiënte modus
is”, legt de constructeur uit. “De
geanticipeerde regeling van Scania voert
die berekening autonoom uit, zonder
tussenkomst van de chauffeur.


Ook Volkswagen en Porsche hebben iets gelijkaardigs onder de naam "freewheel-functie" vermoed ik.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 20:59:06 »
Wie weet er meer over de Ecoroll of freewheel-functie?

Ook Volkswagen en Porsche hebben iets gelijkaardigs onder de naam "freewheel-functie" vermoed ik.

Ook zeilfunctie of *Segelnfunktion genoemd, veel merken hebben dit, de electronische koppeling maakt dat mogelijk.

Citaat
http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/mei/33444-bmw-voert-updates-door-aan-verschillende-modellen
... Tweede nieuwe functie bij de modellen met deze automaat is dat ze een ‘zeilfunctie’ hebben, waarbij de aandrijflijn wordt losgekoppeld als je het gaspedaal loslaat. Dit moet zorgen voor een reductie van het brandstofverbruik. Een nieuwe functie van de boordcomputer helpt om het beste moment te bepalen waarop je het gas kunt liften, om zo optimaal van de ‘zeilfunctie’ gebruik te maken. 

http://de.wikipedia.org/wiki/Segeln_%28Kraftfahrzeuge%29

Alleen aandrijflijn loskoppelen en motor verder op ralenti laten lopen noemen ze Leerlaufsegeln
Citaat
Leerlaufsegeln
Beim sogenannten Leerlaufsegeln wird bei höheren Geschwindigkeiten der Antriebsstrang abgekoppelt, sobald der Fahrer den Fuß vom Gaspedal nimmt und nicht abbremst; der Verbrennungsmotor wird dabei nicht abgeschaltet und läuft im Leerlauf weiter.[4][5][6]

Vrijloopfunctie lees ik ook bij automaten (wslk bij DSG-automaten):
Citaat
http://www.vroom.be/nl/autotest/vw-passat-variant-2-0-tdi-bmt-meesterlijk

Freewheelen
Een bijzonderheid is de vrijloopfunctie van de automaat, een goedkope optie die, zodra je het gaspedaal lost, de wielen loskoppelt van alle mechanische weerstand. Laat alles los en de motor draait op stationair toerental en de auto bolt uit. Dat vergt wel enige gewenning, al was het maar om de reflex af te leren om het gaspedaal te vroeg te lichten. De afwezigheid van een motorrem is wat vreemd in het begin, maar eens je het gewoon bent, ga je ermee spelen en zakt het verbruik aanzienlijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 februari 2015 - 21:27:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 21:20:54 »
Ik begrijp niet op welke manier die systemen het brandstofverbruik kunnen reduceren. Ze blijven nogal vaag daaromtrent.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 21:44:44 »
Ik begrijp niet op welke manier die systemen het brandstofverbruik kunnen reduceren. Ze blijven nogal vaag daaromtrent.
Verder kunnen uitbollen (aan een hogere gemiddelde snelheid) bespaart altijd brandstof, men hoeft nadien immers minder gas te geven om weer op kruissnelheid te komen, zeker bij hoge snelheden. Vooruitziend rijden en onmiddelijk gas lossen is wel gevraagd, het vraagt wat gewenning. Men moet dus veel eerder het gas lossen als men ziet dat men lichtjes moet vertragen of remmen om bvb ergens een bocht te nemen of andere redenen, de auto remt niet meer af op zijn motor en gekoppelde mechaniek want zonder dat men het voelt wordt er telkens automatich ontkoppeld.

Het komt zowat overeen alsof je altijd bergaf uitbolt op een vlakke weg. Bergaf rijden/bollen verbruikt minder.  ;)
(Zodra je de rem of gas aanraakt koppelt hij weer automatisch terug in(na x-milliseconden))
Of andersom uitgelegd een klassieke auto die snelweg navenant-bergaf 120 kmh wil aanhouden moet een ietsje gas geven, een auto met freewheelfunctie houdt die 120 kmh aan zonder gas te geven bij dezelfde bergaf #
# is ook een vb in de uitleg van Porsche page 39, Segeln: http://www.porsche.com/microsite/ipad/assets/downloads/kataloge/de/911.pdf

Citaat
Freewheelen
Een bijzonderheid is de vrijloopfunctie van de automaat, een goedkope optie die, zodra je het gaspedaal lost, de wielen loskoppelt van alle mechanische weerstand. Laat alles los en de motor draait op stationair toerental en de auto bolt uit. Dat vergt wel enige gewenning, al was het maar om de reflex af te leren om het gaspedaal te vroeg te lichten. De afwezigheid van een motorrem is wat vreemd in het begin, maar eens je het gewoon bent, ga je ermee spelen en zakt het verbruik aanzienlijk.

Hier een korte demonstratie bij een Porsche 991 PDK bij ca. 100 kmh let op snelheid en toerenteller (simuleert een 100 kmh-weg met wat verkeer).
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=F4aoOGBRSXU
Segeln / Sailing Porsche 911 Carrera (991) - PDK
Een Porsche 991 in PDK-versie verbruikt bijna 10 % minder (normverbruik= vooral uitbollen) als zijn handgeschakelde versie alhoewel die laatste 20 kg lichter weegt.
0,7 à 0,8 l/100 km minder naargelang versie, bron
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten
Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):
Hand-7| PDK-7
9,0 l   | PDK: 8,2 l
9,3 l   | PDK: 8,6 l
9,5 l   | PDK: 8,7 l
9,9 l   | PDK: 9,1 l
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 februari 2015 - 22:51:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:35:08 »
Onze nieuwe Daf CF heeft ook zoiets zitten, best wel schrikken als die ineens in vrijloop gaat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:42:37 »
Ik begrijp niet op welke manier die systemen het brandstofverbruik kunnen reduceren. Ze blijven nogal vaag daaromtrent.
Simpel, het voertuig rolt veel verder dan bij gas lossen (wat afremt)

Is een gekende eco-driving / hypermiling techniek.


Zit ook in de recentste BMWs met ZF 8 bak (maar niet op de Z4) - vermoedelijk enkel in "eco" stand
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:47:29 »
Het komt zowat overeen alsof je altijd bergaf uitbolt op een vlakke weg. Bergaf rijden/bollen verbruikt minder.  ;)
Ongeveer.
Net daar komt ook de grootste verwarring aangaande dit systeem ...

Bergaf / remmend op de motor verbruik je immers niets.
In neutraal verder rollend verbruik je wel wat brandstof - tenzij de motor ook nog eens afgezet wordt (dat zal de volgende stap zijn)

Velen denken daardoor dat je remmend op de motor beter af bent ...
Maar dat is enkel zo bergaf of als je toch moet stoppen / sneller vertragen dan de luchtweerstand en de mechanische wrijving toelaten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 19:07:16 »
In de rijscholen werd altijd geleerd dat je de wagen niet mag laten "uitrollen" door te ontkoppelen of zelfs in neutraal te schakelen...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 20:16:13 »
In de rijscholen werd altijd geleerd dat je de wagen niet mag laten "uitrollen" door te ontkoppelen of zelfs in neutraal te schakelen...
Inderdaad, tractie houden, vandaar dat het verkeerd aanvoelt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 21:47:59 »
In de rijscholen werd altijd geleerd dat je de wagen niet mag laten "uitrollen" door te ontkoppelen of zelfs in neutraal te schakelen...
(en zonder ABS doorremmend moest men voor te kunnen uitwijken... gevorderde rijschool...)

Ook omdat je zo snel mogelijk weer kunt reageren op iets (remmen, gas bijgeven, reageren), en natuurlijk ook tractie, de ene auto is wat anders als de andere qua spoor houden als men ontkoppelt. Voor bepaalde auto´s (vroeger zeker) zeker af te raden in de bocht... Als men redelijk op de limiet een bocht neemt zou men wel eens serieus onder- *overstuur kunnen hebben tot zelfs slippen (*ervaring oude Porsche 911 G-model)

Maar de electronische ontkoppelingsfunctie doet dat ontkoppelen en aankoppelen in "milliseconden" wat te verwaarlozen is, dixit Porsche-link, p/c:
Citaat
Das Segeln
Für eine weitere Verbrauchsersparnis ist in Verbindung mit dem Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) in #bestimmten Fahrsituationen das sogenannte Segeln möglich. Dabei wird der Motor abgekoppelt und so seine Bremswirkung vermieden.
Das Fahrzeug nutzt seine Bewegungsenergie optimal aus und kann eine längere Strecke rollen.

Ein Beispiel: Sie möchten Ihre Fahrgeschwindigkeit von 100 km/h auf 80 km/h reduzieren, z.B. bei einer absehbaren Geschwindigkeitsbegrenzung.
Wenn Sie den Fuß vom Gaspedal nehmen, entkoppelt das PDK automatisch den eingelegten Gang und Sie segeln so lange im Leerlauf, bis Sie Ihre gewünschte Geschwindigkeit erreicht haben.
Wenn Sie das Gaspedal oder die Bremse betätigen, legt das PDK den passenden Gang wieder ein – in Millisekunden, komfortabel und harmonisch.
Noch eine Möglichkeit, den Verbrauch zu reduzieren: das Segeln bei geringem Gefälle, wodurch Sie Ihre Geschwindigkeit konstant halten können.
Effizient bei langen Fahrten, etwa auf der Autobahn. Das PDK reagiert auch hier schnell und präzise.
Kurz: Die Fahrt im Segelmodus senkt den Verbrauch spürbar – ohne dass Sie beim Komfort und der Sportlichkeit Abstriche machen müssen.    p 39

Citaat
# ist... in bestimmten Fahrsituationen das sogenannte Segeln möglich
Het zal wslk zo zijn dat bepaalde sensoren (en-of vanaf x° stuurhoek) dat zeilen niet toelaat in bochten en andere situaties (sensoren zoals bij de gordelspanner).
Het zal ook vanaf-tot een bepaalde snelheid gaan en tot een bepaalde hellingsgraad-bergaf, veiligheid blijft prioritair.

Hier nog meer versies van Segeln van ams (vooral bij Hybrid met uitschakelen brandstofmotor tot 165 kmh, bij voldoende stroom):
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/spritspartechnik-im-vergleich-was-ist-segeln-3865254.html
Was ist segeln?
Segeln ist das neue Modewort im Spritspar-Jargon der Autobauer. Technisch verbirgt sich dahinter antriebsfreies Gleiten ohne das bremsende Schleppmoment des Motors. Und praktisch? Nicht alle Hersteller meinen ein und dasselbe.

auto motor und sport 15/2011.
Blijkbaar was dat aankoppelen in 2011 niet zo snel bij DSG en aanverwanten (wslk trage DSG-electronica ?)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2015 - 22:41:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 10:48:20 »
In de rijscholen werd altijd geleerd dat je de wagen niet mag laten "uitrollen" door te ontkoppelen of zelfs in neutraal te schakelen...
Klopt.
Rijscholen en wetgeving lopen steeds achter de feiten aan ...

In de praktijk en bij normale snelheden, is verder rollen in neutraal eigenlijk een non-event.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 14:04:19 »
In de praktijk en bij normale snelheden, is verder rollen in neutraal eigenlijk een non-event.

Net nog eens een paar maal uitgetest in neutraal zetten of in versnelling laten is toch een serieus verschil, het eerste is zoals een manuele-trage freeweelfunctie.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:15:27 »
Citaat
Rijscholen en wetgeving lopen steeds achter de feiten aan ...
Daarom vind ik dit forum leerrijk. ;)

Ik vroeg mij af deze auto's opnieuw automatisch aankoppelen in een bocht.
Freewheelend door een scherpe bocht lijkt mij wat raar aanvoelen, alhoewel het met goede stuurvastheid nog tamelijk meevalt.
En wat lees ik
Citaat
Het zal wslk zo zijn dat bepaalde sensoren (en-of vanaf x° stuurhoek) dat zeilen niet toelaat in bochten en andere situaties (sensoren zoals bij de gordelspanner).
Het zal ook vanaf-tot een bepaalde snelheid gaan en tot een bepaalde hellingsgraad-bergaf, veiligheid blijft prioritair.

Nog een vraag is dat deze auto's tijdens de reactietijd uitbollen (zeg maar doorbollen) en dan pas remmen. Veiligheid?


Verder vraag ik mij ook af vanaf wanneer freewheelen besparend wordt met een gewone auto.
Heel licht vertragen (uitbollen) of vertragen op de motor (uitrollen) ? Verbruik respectievelijk 0,6 of 0,0. Vanaf wanneer bespaar je brandstof? Misschien bij een hele lange afdaling?


« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:42:53 door de rijprof »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:45:02 »
Net nog eens een paar maal uitgetest in neutraal zetten of in versnelling laten is toch een serieus verschil, het eerste is zoals een manuele-trage freeweelfunctie.
In welke zin merk je een verschil ?

Dat je verder bolt ?
Of dat het gevoelsmatig minder stabiel is ?
Ik rol soms tegen 60-70 de bocht in de afrit Massenhoven door - snel genoeg om de meeste andere weggebruikers achter te laten - tot die weer gaan gas geven op het rechte stuk nà de bocht (en voor de meestal rode lichten ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:52:37 »
Ik vroeg mij af deze auto's opnieuw automatisch aankoppelen in een bocht
als je weer gas geeft.

Citaat
Freewheelend door een scherpe bocht lijkt mij wat raar aanvoelen, alhoewel het met goede stuurvastheid nog tamelijk meevalt.
Als ex-motard ga ik meestal door de bocht met gas er op, maar zelfs in neutraal valt dat aardig mee met de stabiliteit.

Met de auto, want met de motor zou ik er niet aan beginnen.
Gas bepaalt daar mee je hellingshoek.

Citaat
Verder vraag ik mij ook af vanaf wanneer freewheelen besparend wordt met een gewone auto.
Vrij snel eigenlijk, net omdat je zo veel verder bolt.
Als je je rijstijl daar echt aan gaat aanpassen, rij of accelereer je tot je snel genoeg gaat om de volgende bocht , volgende lichten, volgend punt waar je moet vertragen te kunnen halen


Citaat
Heel licht vertragen (uitbollen) of vertragen op de motor (uitrollen) ? Verbruik respectievelijk 0,6 of 0,0. Vanaf wanneer bespaar je brandstof? Misschien bij een hele lange afdaling?
Als je je snelheid kan houden bergaf door gas te lossen / in een aangepaste versnelling is dat ideaal : nulverbruik.

Als je ondanks de helling wat gas moet blijven geven om op snelheid te blijven, kan je eens proberen of het in neutraal niet gaat zonder gas te geven   8)
Het is dan de mechanische- , rol- en luchtweerstand die je tegenhoudt.


Omslagpunt ligt ergens rond de 15-20 km/u : in neutraal rijden kost dan +/- je normverbruik
Trager uitrollen is dan eerder zinloos.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:55:41 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder