Auteur Topic: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden  (gelezen 19678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 12:50:57 »
"fietspaden met VVR mét bord B17 (B17 conform 6.2 boven 12.4bis" schreef Inazuma in een vorige post.

Als dat werkelijk waar is al beweert het ministerie van niet want die vinden dat het bord B17 de algemene regel alleen maar bevestigt, dan zou het voorrangsprobleem bij doorgetrokken fietspaden alleen maar liggen aan fout wegbeheer.
Ik kan mij in deze redenering wel vinden waarom zou het bord B17 anders een B bord, voorrang zijn, en geen gevaarbord.
Fietspaden moeten B9/B15 en mogen B1/B5/B17 doorgetrokken worden, dus geen borden geen doorgetrokken fietspaden, en borden boven de algemene regel. Conclusie : fietsers op doorgetrokken fietspaden kunnen alleen voorrang hebben als de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden niet naleeft. (FOUT ZIE VOLGENDE)

Eén van de voorwaarden om het fietspad te mogen doortrekken volgens de plaatsingsvoorwaarden is dat er een fietspad is voor het kruispunt en verder loopt na het kruispunt en aldus deel uitmaakt van de openbare waar de overlangse markering werd aangebracht over het kruispunt. Kan dus niet bij aardewegen, paden, wegen met suggestiestroken, kruispunten met VVR zonder B17 en wegen voorbehouden voor fietsers.
Een fietser heeft dus voorrang op een doorlopend fietspad behalve als er borden staan die de voorrang regelen, en als die er niet staan mag het fietspad er niet liggen.
Heel die zever opgelost.

Nu nog de oversteekplaatsen. 
Als oversteekplaatsen niet mogen op kruispunten maar alleen erbuiten, dan heeft de oversteekplaats niets te zien met de voorrang op het kruispunt. Het oversteken van welke rijbaan dan ook zelfs met B9 is bijgevolg ondergeschikt.
Als oversteekplaatsen niet mogen op kruispunten sluit men hier alle openbare wegen uit, zoals kruispunten met paden, aardewegen, wegen voorbehouden voor fietsers.
Bijgevolg kunnen fietsoversteekplaatsen alleen worden aangelegd als aansluiting of aanloop van of naar een fietspad dat op zich deel moet uitmaken van een openbare weg en niet alleen kan bestaan.

Dus op kruispunten met borden fietspaden gewoon doortrekken, de voorrang volgens de borden blijft gewoon van toepassing gezien hierarchie.
Op kruispunten zonder borden geen doorgetrokken fietspaden, de voorrang van rechts blijft behouden.
Geen oversteekplaatsen voor fietsers op kruispunten, alleen buiten de kruispunten en ondergeschikt.

Als de wegbeheerders voorgaande toepassen zijn de meeste problemen opgelost.

Er zijn geen problemen om deze fietsoversteekplaatsen toch door te trekken op kruispunten waar de fietser reeds ondergeschikt was maar dat is naar mijn mening zelfs niet toegelaten.




« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2015 - 19:59:36 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 15:51:28 »
Als dat werkelijk waar is al beweert het ministerie van niet want die vinden dat het bord B17 de algemene regel alleen maar bevestigt, dan zou het voorrangsprobleem bij doorgetrokken fietspaden alleen maar liggen aan fout wegbeheer.
De algemene regel en 12.4bis zijn onderling niet compatibel als een fietspad doorgetrokken is ...

Het doortrekken van de markering mag als er een B17 staat.
Heeft ook voor gevolg dat 12.3.1 VVR geldt ipv 12.4bis
Kàn gewoon niet anders ... de algemene regel is dan bevestigd ... met een verkeersteken.


Citaat
Ik kan mij in deze redenering wel vinden waarom zou het bord B17 anders een B bord, voorrang zijn, en geen gevaarbord.
Dat is een Belgische stommiteit ... in het internationale verdrag IS dat een gevaarsbord !

Citaat
Conclusie : fietsers op doorgetrokken fietspaden kunnen alleen voorrang hebben als de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden niet naleeft.
Of de voorrangsweg volgen.
Of bij B17 van rechts komen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 19:37:03 »
Conclusie : fietsers op doorgetrokken fietspaden kunnen alleen voorrang ( aanvulling : waar ze die normaal niet hebben had ik moeten schrijven) hebben als de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden niet naleeft.
(AANVULLING INAZUMA Of de voorrangsweg volgenOf bij B17 van rechts komen ...)

Deze zin is beter. Conclusie :
Fietspaden kunnen de voorrang dus niet wijzigen behalve als ze niet volgens de plaatsingsvoorwaarden werden aangelegd.

Fietsoversteekplaatsen zijn steeds ondergeschikt en kunnen de voorrang niet wijzigen behalve als ze niet volgens de plaatsingsvoorwaarden werden aangelegd.

Hier een overzicht van verkeerstekens in Nederland volgens het verdrag van Wenen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland
Zie verkeersteken J8 gevaarsbord, bekijk ook serie B voorrangsborden (geen VVR)

Dit zou het bewijs kunnen zijn dat het bord B17 in Belgie niet alleen de regel bevestigt maar daadwerkelijk een B bord is in de hierarchie. Borden boven regel.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2015 - 20:15:28 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 21:03:48 »
Hier een overzicht van verkeerstekens in Nederland volgens het verdrag van Wenen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland
Zie verkeersteken J8 gevaarsbord, bekijk ook serie B voorrangsborden (geen VVR)

Dit zou het bewijs kunnen zijn dat het bord B17 in Belgie niet alleen de regel bevestigt maar daadwerkelijk een B bord is in de hierarchie. Borden boven regel.
Verdrag van Wenen # ?
Dan neem toch deze betreffende link met alle borden van Europese landen die getekend hebben (+ Turkije):
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_European_road_signs#Table_of_traffic_signs_comparison

Despite an apparent uniformity and standardisation, European traffic signs present relevant differences between countries. However most European countries refer to the 1968 Vienna Convention on Road Signs and Signals — adopted in Europe by Albania, Austria, Belarus, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Macedonia, Montenegro, the Netherlands, Norway, Poland, Romania, Russia, San Marino, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sweden, Switzerland, Turkey[1] and Ukraine. The convention has not been adopted in Ireland, Moldova, Spain, and the UK.

Een rode driehoek met punt naar boven is principieel een #waarschuwingsbord (warning) of "gevaarsbord" zoals de indeling laat zien.
Een B17 kan en mag nooit bij "voorrangsborden" staan, het waarschuwt enkel voor een kp waar VVR geldt.
Maar elk land kan -met namen en indelingen- doen wat ze wil natuurijk...

#
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_(1968)

In het verdrag wordt een onderscheid gemaakt tussen een aantal soorten verkeerstekens, namelijk:

waarschuwingsborden
voorrangsborden
verbodsborden
gebodsborden
borden met bijzondere regelgeving
informatie- en serviceborden
richtinggevende borden
toegevoegde borden

Van al deze soorten borden geeft het verdrag enkele algemene principes, terwijl de verdragsstaten verder min of meer vrij zijn deze borden in te vullen. Een vastgelegd algemeen principe is dat een # waarschuwingsbord de vorm heeft van een driehoek met de punt naar boven, dat dit een rode rand heeft en een witte of gele achtergrond. De inhoud van de waarschuwingen is echter maar zeer beperkt vastgelegd. Voor dat laatste zijn de waarschuwingen ook te divers; van ijsberen op Spitsbergen tot apen in Gibraltar. Een ander in het verdrag vastgelegd principe is de vormgeving van verbodsborden als ronde borden met een rode rand en een witte of gele basiskleur. Ook het bord om het einde van het verbod aan te geven is in het verdrag vastgelegd.

Op bewegwijzering gaat het verdrag maar nauwelijks in. Er worden een paar voorbeelden gegeven van wegwijzers, maar er wordt geen vorm vastgelegd. Als enige regel is vastgelegd dat wegwijzers in het algemeen moeten zijn uitgevoerd met een lichte basiskleur met daarop donkere leestekens, of juist met een donkere basiskleur met daarop lichtgekleurde leestekens. De kleur rood mag slechts bij uitzondering worden gebruikt en mag nooit domineren. De basiskleuren geel en oranje zijn voorgeschreven voor tijdelijke situaties: wegwerkzaamheden en omleidingen. Voor autosnelwegen is tenslotte de basiskleur groen of blauw voorgeschreven.

Deze beperkte uniformering heeft ertoe geleid dat landen in Europa grotendeels hun eigen plan hebben getrokken bij het ontwerpen van hun bewegwijzering, waardoor ieder land niet alleen zijn eigen manier van doelenkeuze heeft, maar ook verschillende betekenis toekent aan de verschillende kleuren op de bewegwijzering.

Tenslotte gaat het verdrag nog in op wegmarkeringen. Als algemene regel bepaalt het verdrag dat de verdragsstaten de verkeerstekens als vastgelegd in het verdrag dienen te implementeren. Waar het verdrag een keuze laat tussen meerdere varianten (verschillende kleuren, verschillende verkeerstekens), dient de verdragsstaat een keuze te maken en slechts een van de gelaten mogelijkheden te gebruiken.

Het verdrag geeft daarbij enkele algemene principes omtrent leesbaarheid, plaatsing van wegwijzers en taalgebruik op wegwijzers. Het bepaalt wat dat laatste betreft onder meer dat in landen die het Romeinse alfabet niet gebruiken borden tevens een transcriptie van de tekst in Latijns schrift dienen te bevatten.

Verdragsstaten en nut  ...]
Aja onze B15 is ook een waarschwuwingsbord voor ondergeschikte dwarsweg(en)...
Citaat
B17: Crossroads with priority to the right
B15: Crossroads with a minor road
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2015 - 21:24:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 21:42:51 »
Citaat
Hier een overzicht van verkeerstekens in Nederland volgens het verdrag van Wenen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland
Zie verkeersteken J8 gevaarsbord, bekijk ook serie B voorrangsborden (geen VVR)
J8,  in NL > J8: Gevaarlijk kruispunt .

Moet je daaruit begrijpen dat voorrang aan rechts geldt? Is het een gevaarlijk kruispunt wanneer jouw snelheid goed is aangepast?

Waarom zoveel verschillen in onze buurlanden? Waarom het niet eenvoudig en éénduidig houden?
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2015 - 21:45:04 door de rijprof »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 21:57:07 »
Als de B15 en de B17 eigenlijk waarschuwingsborden of gevaarsborden zijn volgens het verdrag van Wenen maar Belgie  gekozen heeft om deze borden bij de voorrangsborden in te delen zouden we inderdaad kunnen stellen dat het bord B17 in Belgie daadwerkelijk een bord is dat de voorrang regelt zelfs al is de algemene regel dezelfde. Met als gevolg dat doorgetrokken fietspaden op kruispunten met B17 borden onderworpen zouden blijven aan de voorrang van rechts gezien de hierarchie. Om enige verwarring te voorkomen is een doorgetrokken fietspad op kruispunten zonder borden verboden door de plaatsingsvoorwaarden. Spijtig genoeg zullen de personen die deze wetgeving hebben geschreven hiervan wel op de hoogte geweest zijn, maar niet de personen die later geknoeid hebben aan dezelfde wegcode door veranderingen aan te brengen die op niets slaan.
Misschien moeten we hiermee verder gaan? Straatsburg?

Dit is de uitleg in de engelstalige tekst van het verdrag van Wenen voor het bord B17.
Dangerous uncontrolled intersection ahead. This is not a priority sign, but a warning sign. It is only used at intersections where priority to the right applies.

Zou het B17 bord in Belgie ook bij de waarschuwingsborden staan dan hadden we geen punt met die doorgetrokken fietspaden en B17 borden. Maar gezien Belgie het enige land is waar doorgetrokken fietspaden de voorrang zouden wijzigen en het B17 als voorrangsteken bestaat en niet als waarschuwings- of gevaarbord maken we misschien een kans om dit probleem op Europees vlak voor te leggen.

Het fietsvademecum voorziet dat fietspaden niet worden doorgetrokken op kruispunten met VVR, B1 en B5 en terecht.
Maar spijtig genoeg geen wetgeving, alleen maar aanbeveling.
     
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2015 - 22:17:40 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 22:19:33 »
Vandaag bijna een kettingbotsing meegemaakt (achter mij) op een rotonde.

Fietsoversteekplaats een vijftal meter buiten de rotonde, waar bij druk vlot afrijdend verkeer (spits) een auto plots in de rem gaat om een fietser over te laten (overdreven onverwachte hoffelijkheid) alhoewel de fietser telkens maar een rijstrook moet oversteken via het middeneiland. Fietser heeft B1 én haaientanden voor zijn neus.
in Oostende dagelijkse kost aan de rotonde op de kustbaan en de konterdamkaai
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 11:49:06 »
Het fietsvademecum voorziet dat fietspaden niet worden doorgetrokken op kruispunten met VVR, B1 en B5 en terecht.
Maar spijtig genoeg geen wetgeving, alleen maar aanbeveling.
Het komt tot in den treure steeds op hetzelfde neer: een volledig nieuw verkeersreglement (bvb zoals NL het voordeed in 1990)

De laatste poging van Schouppe is al bijna 3 jaar geleden... tegen zomer 2012 zou die "werkelijkheid" zijn, en men zou er toen al 3 jaar# aan gewerkt hebben...  ???

Citaat
http://www.demorgen.be/binnenland/schouppe-beslist-op-bijna-vaticaanse-wijze-over-aanpassing-wegcode-a1309884/
26-08-11

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) moet in het parlement uitleg komen geven bij zijn plannen voor een nieuwe wegcode. Dat zegt Herman De Croo (Open Vld). De oud-minister van Verkeer en oud-Kamervoorzitter laakt de "bijna Vaticaanse wijze" waarop Schouppe beslist heeft over de aanpassing van de wegcode.

Eind vorige maand kondigde Etienne Schouppe in de pers aan dat er tegen volgende zomer een nieuwe wegcode komt. Die moet een pak eenvoudiger worden en de Belgische situatie afstemmen op internationale afspraken.
 
Herman De Croo bekritiseert de manier waarop Schouppe te werk is gegaan. "Bij een grondige wijziging van de verkeersregels moet een staatssecretaris in lopende zaken de stem en steun van het parlement hebben", vindt hij. "Het getuigt van weinig respect voor de parlementaire democratie die ons land nog altijd is om deze beslissing binnenskamers te nemen, op een bijna Vaticaanse wijze. Verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid", zegt De Croo, "belangen iedereen aan."
 
Concreet wil de Open Vld'er dat de commissie Verkeer van de Kamer minstens de mogelijkheid krijgt om Schouppe te ondervragen over zijn plannen met de wegcode.

"De Croo niet goed geïnformeerd"
Herman De Croo is duidelijk niet goed geïnformeerd als hij zegt dat staatssecretaris Etienne Schouppe binnenskamers over de nieuwe wegcode heeft beslist en het parlement negeert. "Wij zijn zeker bereid om in de Kamercommissie meer uitleg te komen geven als daar om gevraagd wordt", reageert de woordvoerder van Schouppe.
 
Aan de nieuwe wegcode is drie# jaar lang gewerkt, verduidelijkt woordvoerder Jan Pauwels. "Dat gebeurde in een werkgroep met daarin alle mogelijke actoren van het verkeersbeleid - gaande van het # BIVV tot de Gezinsbond - 27 organisaties in totaal. Als De Croo dan zegt dat over de wegcode binnenskamers werd beslist, dan komt die commentaar van iemand die zich niet goed heeft geïnformeerd. Er was net een grote consensus."
 
De legistieke teksten zijn klaar en zitten nu bij de gewesten en de Raad van State voor advies. "Zo werkt het Belgisch systeem nu eenmaal", zegt Pauwels. "Wij staan open voor de commentaar die erop zal komen en zullen daar rekening mee houden. En als dat allemaal achter de rug is, zijn wij zeker bereid naar de Kamercommissie te komen." (belga/vsv/adv)

# vb herwerkte versie 2010:
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/PV%20FCVV%2004122009.pdf
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV)
Vergadering op 4 december 2009, Brussel, Thonhotel, Bolwerklaan in Brussel
Vergaderthema:
ontwerp voor een nieuwe vereenvoudigde wegcode, onder het voorzitterschap van Martin Van Houtte, afgevaardigd beheerder BIVV.

Verslag
Herwerkte versie met integratie van de schriftelijke opmerkingen van de deelnemers aan de vergadering bij het eerste ontwerpverslag van 21 januari 2010. Dit verslag mag dus die beschouwd wordt als goedgekeurd verslag.
Belganistaaaaaaaaaaaaaaaaaan... ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2015 - 12:00:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 13:21:13 »
Fietspaden kunnen de voorrang dus niet wijzigen behalve als ze niet volgens de plaatsingsvoorwaarden werden aangelegd.
Punt is net dat er talloze dwarse fietspaden liggen waar ze niet mogen liggen.
Wat de rechtspraak er mee doet, is me nog niet duidelijk ...

Citaat
Dit zou het bewijs kunnen zijn dat het bord B17 in Belgie niet alleen de regel bevestigt maar daadwerkelijk een B bord is in de hierarchie. Borden boven regel.
Punt is dat België de conventie MOET volgen ... maar het niet doet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 13:24:38 »
De laatste poging van Schouppe is al bijna 3 jaar geleden... tegen zomer 2012 zou die "werkelijkheid" zijn, en men zou er toen al 3 jaar# aan gewerkt hebben...  ???

Belganistaaaaaaaaaaaaaaaaaan... ?
Die "nieuwe" wegcode van Schouppe was net zo goed een puinhoop die bitter weinig zou oplossen.

Recyclage ipv rechtzetting van de bestaande flaters
Nog meer uitzonderingen en regeltjes.

Allesbehalve eenvoudiger en begrijpbaarder dus.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 13:27:20 »
Moet je daaruit begrijpen dat voorrang aan rechts geldt? Is het een gevaarlijk kruispunt wanneer jouw snelheid goed is aangepast?
De VVR geldt normaal altijd tenzij er wat anders staat aangegeven.

In het buitenland geeft een "B17" een moeilijk zichtbaar kruispunt aan, zodat je er niet voorbij knalt - en niet tegen een onzichtbaar voertuig van rechts knalt zoals in Damme ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 14:01:19 »
Allesbehalve eenvoudiger en begrijpbaarder dus.
Tja niets verrassend bij een "werk"groep van... 27 blablabla-prutsers ...
Citaat
" Dat gebeurde in een werkgroep met daarin alle mogelijke actoren van het verkeersbeleid - gaande van het # BIVV tot de Gezinsbond - 27 organisaties in totaal "
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 maart 2015 - 14:05:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 14:31:42 »
Tja niets verrassend bij een "werk"groep van... 27 blablabla-prutsers ...
die daar allemaal met hun eigen agenda zaten

zoals busbedrijven die ook in B 100 willen rijden (i.e. regularisatie van hun bestaande inbreuken)

met ook nog een parlement dat volop dwaze en overbodige regels bij fantaseert (bvb rechtsaf door rood, origineel ontwerp ritsen, 12.4bis) omwille van scoren in de pers is het scenario compleet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 09:59:03 »
HASSELT - Een 63-jarige Hasselaar stond terecht voor het veroorzaken van een ongeval in december vorig jaar in Hasselt. Een 44-jarige fietsster kwam daarbij om. De zestiger had te veel gedronken en te snel gereden maar de deskundige die het ongeval onderzocht, vindt dat die factoren geen rol hebben gespeeld. Het parket reageerde verbaasd op de conclusie van de deskundige, die het zelf had aangesteld, en eist een strenge toepassing van de wet.

“Ik weet niet waarom ik voor zulke banaliteiten gedagvaard ben”, liet de zestiger zich gisteren voor de politierechtbank ontvallen, tijdens de behandeling van het dodelijk ongeval op de Kuringersteenweg. Na lezing van het verslag van de deskundige vond de Hasselaar dat hij niets verkeerd had gedaan. Volgens de expert is er immers geen oorzakelijk verband tussen de alcoholintoxicatie en het ongeval.

Het parket - dat zelf de deskundige had aangesteld - reageerde verbaasd en stelde dat het verslag niet klopt. De deskundige had te veel tijd laten verstrijken tussen het tijdstip van het ongeval en de bloedafname. Het alcoholgehalte was toen al verminderd en het verslag geeft dus volgens het parket een verkeerd beeld van de werkelijke intoxicatie. Tweede punt van discussie was of de fietsster al dan niet voorrang had moet geven bij het oversteken van de weg omdat er op de plaats een omgekeerde driehoek staat.

Het tragische ongeval gebeurde op 8 december vorig jaar. Nancy Theunis was pas vertrokken naar haar werk in de Resto in Kuringen wanneer ze op enkele honderden meters van haar woning de vierbaansweg oversteekt en door de auto van de Hasselaar gegrepen wordt. De man had de vrouw pas op het allerlaatste moment gezien. De klap moet bijzonder hard geweest zijn, want haar fiets brak bij het ongeval in meerdere stukken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: einde fietspad en voorrang bij rechtdoor verder rijden
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 11:06:29 »
HASSELT - Een 63-jarige Hasselaar stond terecht voor het veroorzaken van een ongeval in december vorig jaar in Hasselt. Een 44-jarige fietsster kwam daarbij om. De zestiger had te veel gedronken en te snel gereden maar de deskundige die het ongeval onderzocht, vindt dat die factoren geen rol hebben gespeeld. Het parket reageerde verbaasd op de conclusie van de deskundige, die het zelf had aangesteld, en eist een strenge toepassing van de wet.

“Ik weet niet waarom ik voor zulke banaliteiten gedagvaard ben”, liet de zestiger zich gisteren voor de politierechtbank ontvallen, tijdens de behandeling van het dodelijk ongeval op de Kuringersteenweg. Na lezing van het verslag van de deskundige vond de Hasselaar dat hij niets verkeerd had gedaan. Volgens de expert is er immers geen oorzakelijk verband tussen de alcoholintoxicatie en het ongeval.

Het parket - dat zelf de deskundige had aangesteld - reageerde verbaasd en stelde dat het verslag niet klopt. De deskundige had te veel tijd laten verstrijken tussen het tijdstip van het ongeval en de bloedafname. Het alcoholgehalte was toen al verminderd en het verslag geeft dus volgens het parket een verkeerd beeld van de werkelijke intoxicatie. Tweede punt van discussie was of de fietsster al dan niet voorrang had moet geven bij het oversteken van de weg omdat er op de plaats een omgekeerde driehoek staat.

Het tragische ongeval gebeurde op 8 december vorig jaar. Nancy Theunis was pas vertrokken naar haar werk in de Resto in Kuringen wanneer ze op enkele honderden meters van haar woning de vierbaansweg oversteekt en door de auto van de Hasselaar gegrepen wordt. De man had de vrouw pas op het allerlaatste moment gezien. De klap moet bijzonder hard geweest zijn, want haar fiets brak bij het ongeval in meerdere stukken.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141120_01386450 van 20/11/2014
En dit heb je ook vergeten:
Citaat
Vonnis op 17 december.
(wslk december 2014 hé)
Over het slachtoffer geen enkel (kwaad) woord natuurlijk...  :-\
En hoe luidt het vonnis ? (ik vind voorlopig niets)
Dezelfde foto uit link nieuwsblad:
Citaat
http://m.vandaag.be/141604_fietser-verongelukt-in-kuringen.html



Op de Kuringersteenweg in Hasselt is zondagochtend een fietser verongelukt. Het zou gaan om een vrouw van 44 jaar. Het ongeval gebeurde omstreeks half vijf ter hoogte van het kruispunt met de Grote Baan. De klap was bijzonder hevig, waardoor de fiets in verschillende stukken brak. De vrouw wilde waarschijnlijk de Kuringersteenweg dwarsen en werd daarbij opgeschept door de personenauto

Voor het slachtoffer kwam alle hulp te laat. De bestuurder van de auto van 62 jaar raakte lichtgewond. De politie sloot meteen de Kuringersteenweg plaatselijk af voor het verkeer. De precieze omstandigheden van het ongeval zijn nog niet bekend. Het parket van Hasselt heeft een verkeersdeskundige aangesteld.

ToRo/EVr/Belga
Foto ToRo
Blijkbaar gebeurde het ongeval om half vijf ´s nachts (vrouw was zeer vroeg op weg naar haar werk: Resto, Kuringen, zie google maps maar enkele honderd meters (300 m) verder ten zuiden na oversteek) aan het kp brede Kuringersteenweg (4v) met de Grote Baan ligt er wel degelijk een fietsoversteekplaats en een smalle middenberm, overteekplaats met B1 voor de fietser...:


Hoe zichtbaar was die fietsster überhaupt als ze daar een zeer brede baan dwarst, en waarom daar als ze naar de Resto wou (volgens krant) ? Is de fietsoversteekplaats goed verlicht ? (zie foto krant de wegverlichting lijkt op dat uur niet aan te zijn, nochtans is die 4v-baan aan twee kanten verlicht om de 50 m een paal, een paal net aan het zebrapad)

Of omgekeerd: de auto zal wel met lichten aan gereden hebben... wslk onoplettendheid van de fietsster ...
Soit de ongevaldeskundige zal wel veel beter weten.  :-X

Wel opgemerkt als die vrouw naar de Resto wou had ze een kruispunt later op 300 m:

... waar er verkeerslichten staan veilig kunnen oversteken (fietspadmarkering), en hoefde ze die ~ 300 m niet spook te rijden op het verkeerde linksliggende fietspad, gewoon het fietspad rechts nemen en aan de verkeerslichten (na de Shell) - veilig - oversteken...

Zo had ze
rechts fietpad kunnen nemen en oversteken aan de verkeerslichten

Maar zo stak ze over... kp Grote Baan... route blauwe punten De grijze route (via Kuringerstraat) kon ze natuurlijk ook nemen...
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2015 - 12:33:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I