Deze morgen merkte ik een gelede bus op van De Lijn. De bus kwam uit de Arsenaalstraat richting stationsstraat en was van plan rechts af te slaan. Omdat deze bocht zeer scherp is kan het wel een uitdaging zijn. Dat is ook de reden waarom de gelede bussen meestal de Coxiestraat nemen. Het is wel mogelijk, ik heb chauffeurs die afslag al meermaals zien nemen. Uiteindelijk draait de chauffeur linksaf. Ik had hem beter niet achterna gereden (mijn normale route) want ik weet dat er nog een moeilijk punt volgt. Hij heeft geluk aan het einde van de stationsstraat waar de Speecqvest begint. Maar als hij uiteindelijk terug aan het kruispunt komt met ring, arsenaalstraat en Speecqvest rijdt hij zich muurvast. Hij had daar voldoende plaats om de bus aan de kant te zetten. Hij besluit echter het kruispunt dicht te zetten.
Ik ben hem vriendelijk gaan vragen wat hij van plan was, zijn antwoord was eenvoudig, ik verplaats de bus niet meer. Ik heb dan maar de politie opgebeld, die trouwens vrij snel ter plaatse waren. Ondertussen had de file in de (enkelrichting) Speecqvest besloten achteruit te rijden. Zo ben ik er ook weggeraakt.
De bus had 'Geen Dienst'. Was het een verkenning van een lijn? Hij beweert geen breefing te hebben gehad en kende de buurt niet, iets wat ik zeer betwijfel. Als ik hem zag rijden had het volgens mij meer te maken met gebrek aan kunde.
Uiteindelijk heeft de bus er zo'n 30 min gestaan en heeft men deze later kunnen wegrijden over het vekeerseiland, nadat men een bord heeft weggehaald.
Streetmap ter verduidelijking, de bus komt uit de parallelweg met de ring en moet daar quasi 180° draaien naar de ring:
https://www.google.be/maps/@51.020483,4.482806,3a,75y,98.69h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sieGrYXYzQqzaoKWK-7FUtw!2e0