Auteur Topic: Meer file op gewest- dan op snelwegen  (gelezen 1973 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Meer file op gewest- dan op snelwegen
« Gepost op: maandag 20 april 2015 - 13:14:42 »
Citaat
Tijdens de spitsuren staat er evenveel file als op de snelwegen, maar tijdens de daluren neemt de drukte er minder snel af,
© Gva.be

Hoe zou dàt nu toch komen ???

20 jaar wegen castreren tot sukkelstraatjes mist effect niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Meer file op gewest- dan op snelwegen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 20 april 2015 - 16:27:14 »
Idd de pest of cholera, vanaf pakweg 1990# hebben ze niets meer aan de rijstrookcapaciteit gedaan, en toen hadden ze al een grote achterstand tov vergelijkbare streken. Vlaanderen of de Vlaamse Ruit heeft nu ca. 1/3-1/4 rijstrookcapaciteit per 1000 km² tov Roergebied of Randstad, wie weet nog minder... ook weglengte hoofdwegennet (ook maar 1/3) is al lang aan de schaamte voorbij (al die castraties na 1990 meegerekend). NL en NR-W blijven niet stilzitten...

En de bevolking=autokms´s blijft groeien. Dan mag het aantal kms per auto nog dalen.

Citaat
België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

http://www.ademloos.be/forum-2020

#
Citaat
http://www.milieurapport.be/nl/feitencijfers/sectoren/transport/ruimtegebruik-door-transport/ruimtegebruikdoor-transportnetwerk/

Lengte van het wegen- en spoorwegennet (België, 1970-1989 en Vlaanderen, 1990-2010)

Bron: FODMV, NMBS   Cijfers in Excel.

Wegennet weinig veranderd sedert 1990

De figuur toont vóór 1990 de Belgische evolutie van het wegennet en na 1990 de Vlaamse evolutie. Het wegennet is tussen 1970 en 1990 flink toegenomen in België. Vooral de groei aan autosnelwegen vóór 1973 en tussen 1980 en 1990 is markant. # Vanaf 1990 stagneerde de Vlaamse toestand min of meer. Dit is enerzijds te wijten aan het reeds dichte wegennet in Vlaanderen en anderzijds aan budgetbeperkingen die werden opgelegd aan de Europese lidstaten. Ook de vaststelling dat men met nieuwe wegen het mobiliteitsprobleem niet oplost, draagt bij aan deze trend. In 2010 werden de provinciewegen deels overgedragen naar het Vlaams gewest en deels naar de gemeentes, waardoor ze op nul terugvielen. Daardoor steeg het aantal kilometer gewestwegen terug tot boven het niveau van 1990. De gemeentewegen zijn tussen 1990 en 2010 nog met 14 % toegenomen. De autosnelwegen stegen tot 2006 nog met 5 %, daarna kwamen er geen meer bij. In 2010 bestond het Vlaamse wegennet uit 883 km snelwegen, 6 040 km gewestwegen en 64 564 km gemeentewegen (verhard en niet-verhard).

Het verloop van het spoorwegennet tussen 1970 en 1990 is gebaseerd op Belgische cijfers. De lengte daalde met 16 % tussen 1970 en 1990 door het buiten dienst stellen van niet-rendabele lijnen. De figuur toont vanaf 1990 het spoorwegennet op Vlaams grondgebied. De uitbreiding is grotendeels te wijten aan de uitbouw van het HST-net. Ten opzichte van 2008 is de lengte van het Vlaamse spoorwegennet  in 2009 gestegen van 1 770 km tot 1 811 km door het voltooien van het HST-net. Voor 2010 werden nog geen Vlaamse cijfers vrijgegeven.

De lengte van de Vlaamse bevaarbare kanalen en rivieren gebruikt voor de handelsvaart is weinig veranderd en bedroeg 1 056 km in 2010.

Transportnetwerk neemt 5,5 % in van de oppervlakte van Vlaanderen

De verharde oppervlakte ingenomen door verkeersinfrastructuren werd voor 2010 geschat op 74 623 ha. Dat komt neer op 5,5 % van de totale oppervlakte van Vlaanderen. De verdeling is:
• verharde wegen: 57 941 ha
• spoorwegen: 4 528 ha
• waterwegen gebruikt door de handelsvaart: 10 346 ha
• luchthavens: 1 808 ha
« Laatst bewerkt op: maandag 20 april 2015 - 16:41:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 april 2015 - 23:31:15 »
Citaat van: uit GVA
Uit de cijfers blijkt dat de verzadiging op de snelwegen, en dan vooral rond de grote steden, een duidelijk effect heeft op het omliggende wegennet.
Wanneer die trend zich verderzet, rijden we binnenkort door woonwijken en boerenwegjes aan een gemiddelde snelheid van 20 km/u.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 april 2015 - 02:50:50 »
De gemakkelijkste weg voor mij, van en naar het werk, is via de A-pen ring, Oelegem-Niel.
Ik woon in Oelegem maar rij daar nooit de snelweg op, rij binnendoor naar Wommelgem, als de ring dicht zit pak ik daar Wommelgem Mortsel binnendoor.
Kan ook zijn dat ik van thuis uit helemaal binendoor rij, Broechem-Vremde-Boechout-Hove-Edegem-Kontich-Reet-Aartselaar-Niel, het mag al serieus druk zijn binnendoor, zonder ergens te snel te rijden doe ik dat op max. 1 uur.
De laatste 2 weken 's morgens al 3 keer bijna 2 uur onderweg via de A-pen ring, het was dan zelfs nog verlofperiode, voor amper 30km.

Ik rij ook vaak richting Brecht E19, in de meeste gevallen 's avonds of in het weekend, doe dat traject altijd, in de 2 richtingen, binnendoor.

Als ze nu al eens begonnen waren om de A102 te maken Wommelgem-Ekeren
Of de A101 Ranst-Mechelen
Dan was er al een pak minder onnodig verkeer op de ring
Een simpele verbinding E313-E34 dan moet er niet een ingewikkelde keerlus uitgevonden worden aan de Q8 in Ranst om het verkeer uit Zandhoven te houden, of weg van het rondpunt In Wommelgem.

Ach praat hier misschien alleen voor mijn eigen rekening maar ben overtuigd dat die maatregelen al veel meer en langer nodig waren-zijn dan die 3é Scheldeoever-verbinding

Ben benieuwd wie er nog zo'n voorbeelden heeft uit zijn omgeving.

O ja ik heb er nog een mooie, St Niklaas afrijden en er in Kruibeke-Zwijndrecht terug op rijden om de file op de E17 te omzeilen, ik weet het dat het belachelijk lang binnendoor rijden is op een stuk weg dat al meer als genoeg verkeer moet slikken maar het blijft een sneller alternatief als de file vanaf Haasdonk of verder staat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien