Sorry, maar ik ben even niet mee, Michel. Dit topic gaat niet over de voor de aandrijving gebruikte energie, doch over het zelfrijdend karakter van de bus.
Was cynisch bedoelt, in BE weet men maar nooit.
Ja, en dit pas in 2018. Dus afwachten (of ze het kunnen, vooral het betalen).
En als ze daar dan rijden dan rijden ze niet op de openbare weg, lees ik.
In London Luchthaven Heathrow rijdt er sinds mei 2011 zulke zelfrijdende bussen - Electrisch - op een bepaald apart traject, terminal 5:
http://en.wikipedia.org/wiki/ULTra_%28rapid_transit%29#Heathrow_Terminal_5
The first system began passenger trials at London Heathrow Airport, Terminal 5, in October 2010[5] and opened for full passenger service 22 hours a day, 7 days a week, in May 2011. Operational statistics in May 2012 demonstrate >99% reliability and an average passenger wait time over the year of 10 seconds. Ultra has achieved a number of awards from the London Transport Awards[citation needed] and the British Parking Awards[citation needed].
It connects Heathrow Terminal 5 to its business passenger car park, just north of the airport, by a 3.9-kilometre (2.4 mi) line built on behalf of BAA, the airport's owner and operator.[16][17] The system cost £30 million to develop.[18]
Construction of the guideway was completed in October 2008. The line is largely elevated, but includes a ground level section where the route passes under the approach to the airport's northern runway. Following various trials, including some using airport staff as test passengers, the line opened to the public in May 2011 as a passenger trial.[19][20][21] Subsequently it was made fully operational and the bus service between the business car park and Terminal 5 was discontinued.[22] The pods use 50% less energy than a bus. They run 22 hours a day. Unlike all UK road and rail traffic, which drives on the left, the PRT system drives on the right. As of May 2013 the system passed the 600,000th passenger milestone.[23]
The developers expect that users will wait an average of around 12 seconds, with 95% of passengers waiting for less than one minute for their private pod which will travel at up to 40 kilometres per hour (25 mph).
http://www.arup.com/Projects/Heathrow_Personal_Rapid_Transit_PRT.aspx
The 3.8km route links Heathrow Terminal 5 with a perimeter car park.
18 driverless vehicles can each carry four passengers and their luggage.
The low energy vehicles travel at up to 25mph.
Arup provided infrastructure design for the world-first Heathrow pod, the personal rapid transit (PRT) system linking Terminal 5 (T5) with the T5 business car park. The pods are battery-powered, driverless vehicles offering a convenient and novel way to travel to and from the terminal.
idem
http://green.wiwo.de/england-selbstfahrende-kabinen-sollen-bus-bahn-und-taxis-ersetzen/
Am Londoner Flughafen arbeitet seit 2011 ein ähnliches System
Ein ähnliches System, wie in Milton Keynes geplant, gibt es bereits seit 2011 am Londoner Flughafen Heathrow. Hier transportieren 21 Kapseln täglich rund 600 Fluggäste zwischen Terminal und Parkplatz hin und her. Die Fahrzeuge des Systems mit dem Namen Ultra fahren alle mit Elektroantrieb. So brauchen sie nach Herstellerangaben rund 70 Prozent weniger Energie für die rund vier Kilometer lange Strecke als ein Auto brauchen würde.
Die Fahrzeuge, die bald in Milton Keynes zum Einsatz kommen sollen, werden ebenfalls mit einem Elektromotor ausgestattet sein. Daneben soll eine Kombination aus hochauflösenden Kameras und Sensoren dafür sorgen, dass die neuartigen Fahrzeuge ihren Weg durch die Stadt finden. Vorerst sollen die Kabinen dabei auf speziellen Spuren fahren. Allerdings sind die zuständigen Minister, der britischen Daily Mail zufolge, derart von dem Konzept begeistert, dass sie bereits darüber nachdenken, die Fahrkapseln für den normalen Straßenverkehr freizugeben.
meer foto´sDus op strikt aparte E-busbanen op afgegrensde private wegen (zie foto), bestuurdersloze treinen (meestal metro) bestaan nog langer.
Ben Weyts werkt tegelijk aan een aanpassing van de wetgeving, waardoor zelfrijdende voertuigen op de openbare weg worden toegelaten, maar dat is een werk van lange adem. Hij is tevreden dat er nu toch snel een project komt. ‘Het is belangrijk dat we het voortouw nemen, dat we de bus kunnen positioneren als modern vervoersmiddel’, zegt hij. ‘Dit wordt een ervaring die de toeristen op Zaventem zal bijblijven.’
Het voortouw ?
Eerder toekomstmuziek, en de toeristen en zakenmensen die de T5 op Heathrow Terminal 5 gebruikten zullen tegen dan eens geeuwen.