Auteur Topic: Wegmarkering verdwijnt omdat fietsers zich te veilig voelen  (gelezen 2742 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wegmarkering verdwijnt omdat fietsers zich te veilig voelen
« Gepost op: zaterdag 16 mei 2015 - 12:44:35 »
Citaat van: GVA
Wegmarkering verdwijnt omdat fietsers zich te veilig voelen

Op oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben, verdwijnt de wegmarkering op het asfalt. De nieuwe richtlijn is van toepassing als de oversteekplaats vlak naast een zebrapad ligt. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150516_01684044/wegmarkering-verdwijnt-omdat-fietsers-zich-te-veilig-voelen

Ach, dan steken ze wel tussen de voetgangers op het zebrapad over, en zijn ze ervan overtuigd dat ze daar voorrang hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Wegmarkering verdwijnt omdat fietsers zich te veilig voelen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 mei 2015 - 17:44:01 »
Het éne spreekt het andere al meteen tegen .....

Citaat
Op oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben, verdwijnt de wegmarkering op het asfalt.

::) Dan moeten ze toch élke oversteekplaats voor fietsers weghalen ? 

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Oh, maar wacht:

Citaat
De nieuwe richtlijn is van toepassing als de oversteekplaats vlak naast een zebrapad ligt. “Dan gaan fietsers er onterecht van uit dat ze altijd voorrang hebben, net als de voetgangers.

Ergens is er voor de redenering nog wel iets te zeggen.  Er liggen dan twee oversteekplaatsen vlak naast elkaar, terwijl beiden een verschillende voorrangsregeling kennen. 

Mààr .... men maakt hier volgens mij een kapitale inschattingsfout.  Men lijkt er van uit te gaan, dat de fietsers de voorrangsregeling op hun oversteekplaats wél gaan kennen en correct toepassen als deze niet naast een een oversteekplaats voor voetgangers ligt ....     Keep on dreaming !

« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 mei 2015 - 17:53:19 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 mei 2015 - 22:39:44 »
Mààr .... men maakt hier volgens mij een kapitale inschattingsfout.  Men lijkt er van uit te gaan, dat de fietsers de voorrangsregeling op hun oversteekplaats wél gaan kennen en correct toepassen als deze niet naast een een oversteekplaats voor voetgangers ligt ....     Keep on dreaming !

Draai en keer het hoe je wil: fietsers hebben altijd en overal voorrang, zelfs op spoorvoertuigen en op prioritaire voertuigen (dat denken veruit de meesten toch).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 mei 2015 - 23:06:51 »
Denkt men nu echt dat fietsers die willen oversteken, zullen afstappen en met de fiets aan de hand zullen oversteken?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 mei 2015 - 17:04:14 »
Denkt men nu echt dat fietsers die willen oversteken, zullen afstappen en met de fiets aan de hand zullen oversteken?

Ze mogen al rijdend op een zebrapad oversteken. Maar dan kunnen ze beter naast het zebrapad oversteken, want ze voeren dan een maneuver uit, waarbij ze aan alle andere weggebruikers voorrang moeten verlenen.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 17 mei 2015 - 22:12:17 »
Ze mogen (bijna) overal oversteken, zolang ze maar niet overal voorrang claimen. En daar zit juist het probleem. Fietsers 'denken' vaak dat ze overal voorrang hebben, ook op een oversteekplaats voor voetgangers...,gevaarlijk!

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 18:28:56 »
We mogen ook niet vergeten dat we als automobilist ed. fietsers die zich op zo'n oversteek bevinden maar met matige snelheid mogen naderen en ze niet mogen hinderen.

Ach vandaag waren ze in de Pierstraat in Aartselaar de oversteek aan het herschilderen, incluis een fietssuggestiestrook op die oversteek
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 19:00:44 »
We mogen ook niet vergeten dat we als automobilist ed. fietsers die zich op zo'n oversteek bevinden maar met matige snelheid mogen naderen en ze niet mogen hinderen

Citaat
AR 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers [...]

Ik moest linksaf slaan, maar daartoe moest ik eerst de tegenliggers voorrang verlenen. Zodoende heb ik mijn achterliggers gehinderd die rechtdoor wilden rijden.

Dwaze wegcode! Vergelijk met de Duitse:

Citaat
§1 (2) Wer am Verkehr teilnimmt hat sich so zu verhalten, dass kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.