Een 3-fase asynchrone motor. De batterijen mogen wel degelijk (veel) meer plaats innemen dan een brandstoftank van 60-80 liter! Je hoeft immers geen grote verbrandingsmotor mee te nemen. De Tesla heeft bijvoorbeeld een bagageruimte in de neus (zoals de kever vroeger).
Asynchroon kooianker, geen slepers of borstels die op een collector wrijven: bijna onverslijtbaar. Inderdaad. En zelfs met een behoorlijk vermogen heel compact te houden.
Ook geen versnellingsbak of zware motorblok nodig wat extra plaats aan batterijen geeft zonder nuttige ruimte in te nemen. Alleen de omvormer om vanuit de batterij voor het draaiveld te zorgen in de motor zal ook wel plaats innemen en behoorlijk gekoeld moeten worden.
Ik ben voor mezelf de oefening aan het doen. De lease op de 5-touring loopt volgend jaar af en ik ben op zoek naar een opvolger. De Tesla S is een mogelijke kandidaat. Veruit de meeste verplaatsingen zijn haalbaar met een volle lading, heen-en-terug. Met de auto werk ik nu zo'n 54 km ver (Mechelen - Halle), zelfs met de Nissan Leafs is dit geen probleem. Ik kan bovendien laden op het werk. Naar de zee en terug is voor mij zo'n 250 à 300 km, ook nog haalbaar. Vrienden opzoeken in Westerwald tussen Keulen en Frankfurt is mogelijk maar komt dichter op de grens 340 km. Ik rijd gemiddeld 2x per jaar naar de Alpen, zowat 1000 km, dat is dan wsl. 3 laden. In Duitsland zijn superchragers al ruim beschikbaar, dus dat is ook geen probleem.
Eén element ben ik wel nog vergeten: betaalbaar. Voor het ogenblik zijn ze voor iemand die zelf zijn auto moet betalen nog wat te duur.
Wat de autonomie betreft: je koopt inderdaad vaak een auto voor een gebruik die je maar een paar maal per jaar nodig hebt. Bijvoorbeeld een break omdat je op vakantie toch iedereen van je gezin, en de helft van je huishouden wil meedoen
. Bij de aankoop van mijn Slovaakse Koreaan, iets meer dan een jaar geleden twijfelde ik ook over het breakmodel of de 'gewone'. Het is geen break geworden.
Misschien moeten we anders denken, kleiner kopen en voor vakantiereizen een auto huren of zoiets.
Mechelen-Halle is ook niet vanzelfsprekend voor een vlot verkeer, maar je passeert mijn gemeente, laat dat een troost zijn...