Auteur Topic: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken  (gelezen 6138 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Gepost op: vrijdag 26 juni 2015 - 11:27:47 »
Citaat van: GVA
Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken

Op het hoofdkantoor van Hyundai in Kontich is gisteren de allereerste auto op waterstof die in België te koop is gelanceerd.

Waterstofauto’s zijn de toekomst, volgens experten. Ze zijn niet vervuilend en ze hebben een grotere actieradius dan elektrische auto’s (de Hyundai ix35 FCEV kan tot 600 kilometer afleggen tot er weer energie nodig is), omdat ze zelf hun elektriciteit opwekken.

Een brandstofcel zet via een chemisch proces de waterstof uit de tank (die amper meer plaats inneemt dan een benzinetank) om in elektriciteit. Voor de rest lijkt het alsof je met een elektrische auto rijdt, maar uit de uitlaat komt alleen maar waterdamp.

De techniek staat al volledig op punt, verschillende automerken hebben de blinkende waterstofmodellen al klaar staan, in Azië zijn er al een paar op de markt.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150625_01749454/allereerste-waterstofauto-nu-al-te-koop-maar-u-kunt-nog-nergens-tanken

Ik acht deze piste realistischer dan die van de zuiver elektrisch aangedreven auto's.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 juni 2015 - 12:46:01 »
De auto zelf vervuilt niet, maar waterstofproductie kost ook energie...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 juni 2015 - 14:21:50 »
amper meer plaats dan een benzinetank is ook ietwat rooskleurig voorgesteld:
De ganse koffervloer ligt aanzienlijk hoger
er is geen bergruimte meer onder de koffervloer
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 juni 2015 - 10:55:19 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 juni 2015 - 16:46:24 »
De ganse offervloer ligt aanzienlijk hoger

Om mobiel halal te kunnen slachten? :)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 juni 2015 - 21:52:31 »
Met waterstof rijden is energetische onzin!

Momenteel wordt veelal aardgas gebruikt om waterstof te produceren (steam reforming). Hierbij gaat een gedeelte van de energie van het aardgas verloren om waterstof te produceren. Je gebruikt nog altijd een fossiele bron van gas (hoewel biogas wel mogelijk is). Voor het milieu is het dus geen goede keuze. De CO2 komt niet uit de auto maar wel uit de waterstoffabriek. Je kan dat aardgas trouwens beter in een aardgasauto gebruiken, daar zijn er al vele van en zelfs in België begint het verdeelnetwerk op niveau te komen.
Een andere potentiële bron om grote hoeveelheden waterstof te produceren is electrolyse. Helaas is dit proces maar ongeveer 50% efficiënt. Start met 1kWh energie die je in electrolyse stopt en je het nog maar 0,5 kWh over in de H2.  Uiteindelijk zet je dit om in de brandstofcel van je wagen die ook ongeveer 50% efficiënt is je haalt een max. rendement in de cyclus van 25%. Transport en verdeelverliezen laat ik nog even buiten beschouwing.
Het is veel logischer om die electriciteit onmiddellijk te gebruiken om een batterij op te laden, dit gebeurt met een efficiëntie tot 95%. Het gebruik van deze elektriciteit in de electromotoren van de wagen is weer rond de 95%! Je hebt bovendien geen probleem met een verdeelnetwerk, dat ligt er immers al, dat aan elk huis.

Kortom, waterstofauto's zijn nonsense. Het klinkt heel mooi, maar ze zijn helemaal geen oplossing. We moeten massaal investeren in de ontwikkeling van goede batterijen. We zijn zeer dichtbij een elektrische wagen die het bereik heeft van een benzinewagen. Nu nog duurdere modellen, maar die zullen snel goedkoper worden. Bovendien moeten we ook van het idee af dat een wagen een bereik van > 1000 km. 400 à 500 km moet volstaan, zelfs voor lange verplaatsingen. In de praktijk ben dan minstens al zo'n 4 u aan het rijden, hoog tijd voor een pauze. Bovendien hadden de benzinewagens nog niet zo lang geleden een bereik dat in die grootte orde zat.

PS.

Die Hyundai is bij de firma waar ik momenteel een project leid al getest. Tanken kan bij Total in Ruisbroek. Bovendien is er een waterstof-tankstation in het bedrijf en wordt er in huis waterstof geproduceerd door elektrolyse.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 10:25:40 »
Goede batterijen, met een aanvaardbare levensduur, die niet (veel) meer plaats innemen dan een brandstoftank van een 60-80 liter en een oplaadtijd die ruwweg overeenstemt met de tijd nodig om te tanken met een 'klasieke' auto. Vanaf dat moment worden elektrische auto's praktisch haalbaar.

PS, welk type E-motor wordt gebruikt? asynchroon, synchroon? Gelijkstroommotoren zijn voorbijgestreefd, ook bij spoorvoertuigen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 10:55:52 »
De ganse offervloer ligt aanzienlijk hoger

Om mobiel halal te kunnen slachten? :)
;D
En groen - de kleur van den islam hé   :-X
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 11:13:38 »
De ganse offervloer ligt aanzienlijk hoger

Om mobiel halal te kunnen slachten? :)
;D
En groen - de kleur van den islam hé   :-X

Ik dacht dat dat rood was. (zeker na het slachten)  ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 11:22:27 »
Goede batterijen, met een aanvaardbare levensduur, die niet (veel) meer plaats innemen dan een brandstoftank van een 60-80 liter en een oplaadtijd die ruwweg overeenstemt met de tijd nodig om te tanken met een 'klasieke' auto. Vanaf dat moment worden elektrische auto's praktisch haalbaar.

PS, welk type E-motor wordt gebruikt? asynchroon, synchroon? Gelijkstroommotoren zijn voorbijgestreefd, ook bij spoorvoertuigen.

Een 3-fase asynchrone motor. De batterijen mogen wel degelijk (veel) meer plaats innemen dan een brandstoftank van 60-80 liter! Je hoeft immers geen grote verbrandingsmotor mee te nemen. De Tesla heeft bijvoorbeeld een bagageruimte in de neus (zoals de kever vroeger).

Het laden van een elektrische wagen hoeft niet zo snel te gaan als tanken met een klassieke auto. Je gebruikt die dingen immers op een andere manier. Echt tanken van een elektrische auto zal je maar zelden moeten doen. Je vertrekt thuis immers altijd met een volle tank, de wagen werd 's nachts geladen. Op lange verplaatsingen, zeg maar het skiverlof naar Oostenrijk 1000 km, zal je nu en dan moeten laten. Met een bereik van 400 à 500 km kom je toch nog makkelijk 3 à 4 u ver. Het ideale moment voor een pauze. Hang de wagen aan een laadpaal, strek je benen, sanitaire pauze, koffietje, ... Er is snel een half uur voorbij. Zelfs met de huidige technologie kan de auto dan al meer dan 80% laden. De Tesla's zijn met de supercharger na 1 u opgeladen. Je moet van het idee af dat je met een tankpistool aan je auto gaat staan. Je parkeert de wagen en laadt de wagen op zijn parkeerplaats.

Ik ben voor mezelf de oefening aan het doen. De lease op de 5-touring loopt volgend jaar af en ik ben op zoek naar een opvolger. De Tesla S is een mogelijke kandidaat. Veruit de meeste verplaatsingen zijn haalbaar met een volle lading, heen-en-terug. Met de auto werk ik nu zo'n 54 km ver (Mechelen - Halle), zelfs met de Nissan Leafs is dit geen probleem. Ik kan bovendien laden op het werk. Naar de zee en terug is voor mij zo'n 250 à 300 km, ook nog haalbaar. Vrienden opzoeken in Westerwald tussen Keulen en Frankfurt is mogelijk maar komt dichter op de grens 340 km. Ik rijd gemiddeld 2x per jaar naar de Alpen, zowat 1000 km, dat is dan wsl. 3 laden. In Duitsland zijn superchragers al ruim beschikbaar, dus dat is ook geen probleem.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 12:37:55 »
Een 3-fase asynchrone motor. De batterijen mogen wel degelijk (veel) meer plaats innemen dan een brandstoftank van 60-80 liter! Je hoeft immers geen grote verbrandingsmotor mee te nemen. De Tesla heeft bijvoorbeeld een bagageruimte in de neus (zoals de kever vroeger).
Asynchroon kooianker, geen slepers of borstels die op een collector wrijven: bijna onverslijtbaar. Inderdaad. En zelfs met een behoorlijk vermogen heel compact te houden.
Ook geen versnellingsbak of zware motorblok nodig wat extra plaats aan batterijen geeft zonder nuttige ruimte in te nemen. Alleen de omvormer om vanuit de batterij voor het draaiveld te zorgen in de motor zal ook wel plaats innemen en behoorlijk gekoeld moeten worden.
Ik ben voor mezelf de oefening aan het doen. De lease op de 5-touring loopt volgend jaar af en ik ben op zoek naar een opvolger. De Tesla S is een mogelijke kandidaat. Veruit de meeste verplaatsingen zijn haalbaar met een volle lading, heen-en-terug. Met de auto werk ik nu zo'n 54 km ver (Mechelen - Halle), zelfs met de Nissan Leafs is dit geen probleem. Ik kan bovendien laden op het werk. Naar de zee en terug is voor mij zo'n 250 à 300 km, ook nog haalbaar. Vrienden opzoeken in Westerwald tussen Keulen en Frankfurt is mogelijk maar komt dichter op de grens 340 km. Ik rijd gemiddeld 2x per jaar naar de Alpen, zowat 1000 km, dat is dan wsl. 3 laden. In Duitsland zijn superchragers al ruim beschikbaar, dus dat is ook geen probleem.

Eén element ben ik wel nog vergeten: betaalbaar. Voor het ogenblik zijn ze voor iemand die zelf zijn auto moet betalen nog wat te duur.
Wat de autonomie betreft: je koopt inderdaad vaak een auto voor een gebruik die je maar een paar maal per jaar nodig hebt. Bijvoorbeeld een break omdat je op vakantie toch iedereen van je gezin, en de helft van je huishouden wil meedoen  ;). Bij de aankoop van mijn Slovaakse Koreaan, iets meer dan een jaar geleden twijfelde ik ook over het breakmodel of de 'gewone'. Het is geen break geworden.
Misschien moeten we anders denken, kleiner kopen en voor vakantiereizen een auto huren of zoiets.
Mechelen-Halle is ook niet vanzelfsprekend voor een vlot verkeer, maar je passeert mijn gemeente, laat dat een troost zijn... ;D


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 16:31:31 »
En hoe zit het met de milieuvervuiling bij de productie van elektriciteit? Had men niet beter gewerkt aan veiligere kerncentrales?

Alleen de omvormer om vanuit de batterij voor het draaiveld te zorgen in de motor zal ook wel plaats innemen en behoorlijk gekoeld moeten worden.

Aha, daar gaat dus heel wat energie verloren. Misschien kan die in de winter gebruikt worden voor een deel van de benodigde warmte in het interieur.

Citaat
Eén element ben ik wel nog vergeten: betaalbaar. Voor het ogenblik zijn ze voor iemand die zelf zijn auto moet betalen nog wat te duur.

Nog véél te duur. Je moet naast de aankoop ook rekening houden met de vervanging van de batterijen (tenzij je ze huurt, zoals bij de Renault Twizy).

Citaat
Bij de aankoop van mijn Slovaakse Koreaan, iets meer dan een jaar geleden twijfelde ik ook over het breakmodel of de 'gewone'. Het is geen break geworden.

Wij hebben zo een achtercompartiment vrijwel dagelijks nodig voor onze woef, die wat groter uitgevallen is dan verwacht.

Citaat
Mechelen-Halle is ook niet vanzelfsprekend voor een vlot verkeer, maar je passeert mijn gemeente, laat dat een troost zijn... ;D

Is dat dat dorpje dat ze binnen zetten als het regent?  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 20:53:05 »
Had men niet beter gewerkt aan veiligere kerncentrales?
Bestaan die dan ?
De Jappen dachten ook dat ze veilige kerncentrales hadden ...

Guess what : 1 golfke en gedaan ...

Noodkoeling (pompen) buiten dienst - in open lucht vlak achter een waterkeermuur, en niemand die zich de vraag stelt wat als er water over die muur komt (really ??? )
Blijkbaar geen passieve koeling door reactorontwerp (really ??? )
Geen koelwater bekken bovenop de heuvel achter de kustlijn (geen strand daar)

Eigenlijk hadden ze daar alles om een echt fail-safe redundant koelsysteem te kunnen opzetten, ipv eentje dat met 1 klap om zeep was

Fukushima was gewoon nooit nodig geweest ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 27 juni 2015 - 21:59:12 »
Met waterstof rijden is energetische onzin!

......
Niet volledig akkoord, waterstof is soms ook een bijproduct, bvb. Solvay met de chloorproductie.
Verder is het mogelijk om alle schadelijke stoffen in een fabriek uit de schoorsteen te halen daar waar het met individuele aardgas auto niet is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #13 Gepost op: zondag 28 juni 2015 - 00:06:32 »
Had men niet beter gewerkt aan veiligere kerncentrales?
Bestaan die dan ?
De Jappen dachten ook dat ze veilige kerncentrales hadden ...

Guess what : 1 golfke en gedaan ...

Noodkoeling (pompen) buiten dienst - in open lucht vlak achter een waterkeermuur, en niemand die zich de vraag stelt wat als er water over die muur komt (really ??? )
Blijkbaar geen passieve koeling door reactorontwerp (really ??? )
Geen koelwater bekken bovenop de heuvel achter de kustlijn (geen strand daar)

Eigenlijk hadden ze daar alles om een echt fail-safe redundant koelsysteem te kunnen opzetten, ipv eentje dat met 1 klap om zeep was

Fukushima was gewoon nooit nodig geweest ...

Fukushima was een zeer oud type centrale. We hebben in België geen enkel van dat type staan. Trouwens veilige types bestaan wel, het SCK werkt aan een mogelijkheid. Verder zijn er helium gekoelde centrales en natuurlijk de thorium-centrales. Hoe dan ook kernenergie is maar een tijdelijke oplossing. Onze voorraden uranium zijn ook eindig, met thorium doen we langer, maar ook dat raakt op.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #14 Gepost op: zondag 28 juni 2015 - 00:14:14 »
Alleen de omvormer om vanuit de batterij voor het draaiveld te zorgen in de motor zal ook wel plaats innemen en behoorlijk gekoeld moeten worden.

Aha, daar gaat dus heel wat energie verloren. Misschien kan die in de winter gebruikt worden voor een deel van de benodigde warmte in het interieur.


De efficiëntie van die dingen gaat tot 95% en meer. Je zal het inderdaad moeten koelen, maar de verliezen zijn niet gigantisch.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519