Auteur Topic: PRO JUSTITIA Proces-verbaal van WAARSCHUWING  (gelezen 11747 keer)

Offline zeebries

• Starter
  • *
PRO JUSTITIA Proces-verbaal van WAARSCHUWING
« Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 18:37:51 »
Vandaag een PRO JUSTITIA Proces-verbaal van WAARSCHUWING in de bus maar we kunnen de synthese van de inbreuk niet ontcijferen.

Er wordt wel verwezen naar art 37 KB 20/07/01.

Zou dit kunnen te maken hebben met een onduidelijke nummerplaat?

Hangt hier een boete aanvast of komt dit in orde als we het probleem oplossen?

Offline michiel

• Starter
  • *
Re: PRO JUSTITIA Proces-verbaal van WAARSCHUWING
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 19:03:41 »
Ik heb dit artikel even vlug opgezocht in de databank van Jura, het is een artikel over de wijziging van vorige KB's over oa nummerplaten en inschrijving van een voertuig.
Ik denk dus dat je eens in die vroegere KB's moet zoeken.

Citaat
Art. 37.
Het koninklijk besluit van 8 januari 1996 tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen voor motorvoertuigen en hun aanhangwagens wordt als volgt gewijzigd:
 1° in artikel 1 worden de woorden “artikel 2 van het koninklijk besluit van 31 december 1953 houdende reglementering van de inschrijving van motorvoertuigen en de aanhangwagens” vervangen door de woorden “artikel 6 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen”;
 2° in artikel 3 worden de woorden “artikel 3, § 1 van het voornoemd koninklijk besluit van 31 december 1953” vervangen door de woorden “artikel 2, § 1 van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen”;
 3° [in artikelen 4.1, 4.5.1, 7.1, 9.1, 10, 13.1, 16.1, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23.2, 23.3, 24, 32, en 34.3, worden de woorden “Directie Inschrijvingen Voertuigen bij het Ministerie van Wegverkeer en Infrastructuur” vervangen door de woorden “directie Wegverkeer bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer”];
 4° in de titels van voornoemd koninklijk besluit van 8 januari 1996, van hoofdstuk 2, van hoofdstuk 3, van afdeling 1 en 2 van hoofdstuk 3 alsook in artikelen 1, 2, en 4.3.2, worden de woorden “commerciële platen” vervangen door de woorden “commerciële kentekenplaten”;
 5° in artikel 7, 7.1.1 wordt de zin beginnend met “Het teken van deze proefrittenplaat” geschrapt;
 6° artikel 8 wordt vervangen door de volgende bepaling:
 - (...)
 7° in artikel 13,13.1.1 wordt de zin beginnend met “Het teken van deze handelaarsplaat” geschrapt;
 8° artikel 14 wordt vervangen door de volgende bepaling:
 - (...)
 9° het tweede lid van artikel 28 wordt vervangen door de volgende bepaling:
 - (...)
 10° het voorlaatste lid van artikel 29 wordt vervangen door de volgende bepaling:
 - (...)
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2007 - 19:05:27 door michiel »

Offline zeebries

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 20:03:31 »
We moeten ons in regel stellen en dan het voertuig aanmelden bij een politiedienst naar keuze uiterlijk tegen xx/xx/07.

Er staat letterlijk: synthese inbreuk: "originele xxx (3 onleesbare letters) onduidelijk"

Ik vermoed dat het om de nummerplaat gaat.

We hebben op de dag van vaststelling een anonieme flitsauto gezien.
We hopen dat we niet te snel reden.
We doen alvast ons best om dit te vermijden.
Want anders hangt er ons misschien nog een boete boven het hoofd.   :-\

Ik vind dit toch wel weer een straf verhaal.
Onze nummerplaat is niet onduidelijk genoeg want ze hebben onze gegevens via het DIV kunnen opvragen.
(Hoe komt die PV anders in onze bus terecht?)
Maar het geschrift op het papiertje is gedeeltelijk onleesbaar...
Wij mogen gokken!
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2007 - 21:13:52 door zeebries »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 15 mei 2007 - 11:55:49 »
Beste zeebries,

Het is een P.V. van waarschuwing: als je je tijdig in orde stelt, komt er geen boete van. Bij mijn weten zijn er zelfs geen kosten aan verbonden. Dat is dus de goedkoopste oplossing.

Niet zelf de letters of cijfers op de originele kentekenplaat (achteraan) proberen bij te schilderen hé! Dat gaat letterlijk misschien wel, maar figuurlijk geen verf pakken.  :D

Citaat van: Je
We hebben op de dag van vaststelling een anonieme flitsauto gezien.
We hopen dat we niet te snel reden.
We doen alvast ons best om dit te vermijden.
Want anders hangt er ons misschien nog een boete boven het hoofd.

Normaal staat er in het P.V. waar de feiten vastgesteld werden.

Het is mogelijk dat je geflitst werd wegens het overschrijden van de maximum toegestane snelheid, maar er na correctie geen onmiddellijke inning van komt.

Voorbeeld: je snelheidsmeter geeft 130 km/h aan. Maar geen enkele snelheidsmeter is 100% correct; hij mag teveel aangeven, maar niet te weinig. Stel dat je in werkelijkheid 128 km/h reed. Na aftrek van 6% voor snelheden boven 100 km/h blijft er 120,31 km/h over. Dit resultaat wordt naar de lagere eenheid afgerond. Men weerhoudt in dit geval dan ook 120 km/h. Nog net geen overtreding dus.

De uitdrukking "onleesbaar" die altijd gebruikt wordt, is in vele gevallen overdreven. Men bedoelt: "niet duidelijk leesbaar vanop de voorgeschreven afstand."

Als je weer een duidelijk leesbare nummerplaat hebt, dan heb je toch de geruststelling dat je daarmee onder meer het werk van de parkeerwachters vergemakkelijkt ...  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline zeebries

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 14:32:43 »
Vandaag helaas het vervolg...

Een boete voor te snel te rijden (54 km/u waar 50 km/u is toegelaten).
Geflitst op een mooie zonnige maandag morgen te 07:27 uur op weg naar het werk!

:'(

Maar te snel is te snel.
Hier leggen we ons bij neer.

(vanavond droog brood voor mijn ventje!  :P)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 17:14:09 »
Voor snelheden tot 100 km/h wordt een correctie van 6 km/h toegepast. Je man zal dus in werkelijkheid tegen 60 km/h gereden hebben.

Nu mag het verschil tussen 50 km/h en 60 km/h onbenullig lijken, maar het verschil is wel degelijk groot. De remafstand is immers evenredig met het kwadraat van de snelheid. Het kind dat je met een aanvankelijke snelheid van 50 km/h bij een noodstop nog net niet raakt, rijdt je aan tegen 45 km/h met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h.

Of ter plaatse een snelheid van 60 km/h al dan niet gevaarlijk was, hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Daarmee houdt men bij het flitsen helaas geen rekening.

@ zeebries: je mag je man niet op droog brood zetten. In België kan niemand meer dan één keer gestraft worden voor hetzelfde misdrijf.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline zeebries

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 18:25:10 »
Ik ga er volledig mee akkoord dat die remafstand zeer belangrijk is.
Ik heb al 1 keer plots moeten remmen... amai, dan verschiet je toch. (gelukkig zonder gevolg)
Dan pas je nadien toch wel wat beter op.
En inderdaad, soms moeten we er eens aan herinnerd worden.
Dat is de bedoeling van die boetes. (ik denk niet dat de staat veel verdiend aan die 50 €)
't Is natuurlijk zuur geven maar hopelijk brengt het iets op.
Maar vanavond kook ik niet...   :-\ maar de kids zullen het wel eens overnemen!  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 mei 2007 - 18:30:46 door zeebries »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 16 mei 2007 - 22:16:28 »
Zeebries, zie wel dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen he ;)

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 mei 2007 - 16:01:10 »
Beste zeebries,

Het is een P.V. van waarschuwing: als je je tijdig in orde stelt, komt er geen boete van. Bij mijn weten zijn er zelfs geen kosten aan verbonden. Dat is dus de goedkoopste oplossing.

Mag ik enkel vermelden dat het in orde brengen van de inbreuk (vb. vernieuwen van uw kentekenplaat, vervangen defecte verlichting, etc...) niet betekent dat er GEEN boete zal volgen! Vooral met de technische keuring zijn sommige parketten zeer streng. Zo kan het perfect zijn dat er een proces-verbaal van waarschuwing wordt opgesteld voor een verlopen keuringsbewijs van 2 maanden. Ovetreder stelt zich in orde binnen de opgestelde termijn. Parket vraagt toch nog een minnellijke schikking. Perfect mogelijk!

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 mei 2007 - 16:05:06 »

De uitdrukking "onleesbaar" die altijd gebruikt wordt, is in vele gevallen overdreven. Men bedoelt: "niet duidelijk leesbaar vanop de voorgeschreven afstand."

Als je weer een duidelijk leesbare nummerplaat hebt, dan heb je toch de geruststelling dat je daarmee onder meer het werk van de parkeerwachters vergemakkelijkt ...  ;D ;)
Onleesbaar zet ik nooity op mijn proces-verbalen. Ik spreek van karakters die moeilijk leesbaar zijn. Hoe kan ik anders de nummerplaat gelezen hebben?  ;)

In verband met de nummerplaat mag je deze nooit bijschilderen. Er dient gewoon een nieuwe aangevraagd te worden bij de dienst D.I.V. Vroeger liet men dat eerder toe gezien dit kosten met zich meebracht. Gezien het aanvragen n,u gratis is dient deze te vervangen worden.