Een Cw van 0,2 of kleiner zie ik niet direct gebeuren.
Dan praat je over aerodynamica stijl Mercedes Bionic of iets dat richting Prius gaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Bionic
De verlaging van de luchtweerstand is ondermeer door de NEDC testcyclus gestopt.
Hoe lager men komt, hoe lastiger het wordt om er nog wat af te krijgen binnen de wettelijke vereisten (bvb spiegels, overbouw, ...) en de verwachtingen van de marketingboys.
Jouw voorspelling zal wel uitkomen.
De premiere van Tesla Model 3 is er ondertussen, sinds 31 maart 2016.
Volgens eerste voorlopige specs zou het Tesla model 3
CW 0,21* kunnen halen (
nieuw streefcijfer) , dus niet de eerste gestreefde geruchten van 0,2 of minder, of quasi bijna de EV1 (CW 0.195?), ook geruchten dat model 3 zonder buitenspiegels kan komen is voorlopig geen sprake.
# geruchten november 2015:
http://teslamag.de/news/tesla-model3-erste-design-details-5601 (besproken in vorige posten)
*Bron:
http://www.mobilegeeks.de/test/tesla-model-3/ 5. April 2016
Tesla Model 3: neue Infos, Preis, Daten und Fotos *Update*
...
halfweg ergens...
...
Während der Fahrt soll eine dynamische Luftfederung die Höhe des Fahrzeugs während der Fahrt regulieren, vermutlich (auch) abhängig von der Fahrgeschwindigkeit. Nicht zuletzt durch diesen Umstand strebt Tesla für das Modell 3 einen Luftwiderstands-Koeffizienten von 0,21* an. Die Konturen, das Design und insbesondere die Frontpartie könnten sich optisch noch verändern, Tesla plant hier noch eine Überarbeitung.
Zoals men op de foto´s in de link kan zien is dit met 2 normale buitenspiegels, en mét een extra luchtinlaat onderaan in het front, en een open wielkast achteraan.
Dit laatste omdat de GM EV1 ook 2 buitenpiegels heeft maar wel een ~ 100 % gesloten neus en gesloten achterste wielkast.
Het Model 3 benut daarvoor wel een dynamische hoogteregeling (luchtvering). Model S heeft CW 0.24 in zijn basisversie.
De neus van het Model 3 kan optisch nog wat bijgeschaafd worden (zegt de link) tot serieproductie/verkoop is het nog bijna 1,5 jaar.
Ook CW 0,21-0,22 basisversie zou een nieuw record kunnen betekenen bij auto´s in massaproductie.
Natuurlijk moet het nog in detail getest worden zoals bij Tesla Model S tegen de concurrentie:
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-testalle -ook dynamische 113/161 kmh- resultaten:
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7VEHICLE 2014 Chevrolet Volt 2014 Mercedes-Benz CLA250 2012 Nissan Leaf SL 2012 Tesla Model S P85 2014 Toyota Prius
C/D WIND TUNNEL TEST RESULTS
DRAG COEFFICIENT 0.28 0.30 0.32 0.24 0.26
FRONTAL AREA 23.7 square feet 23.2 square feet 24.5 square feet 25.2 square feet 23.9 square feet
DRAG AREA
(CD X FRONTAL AREA) 6.7 square feet 7.0 square feet 7.8 square feet 6.2 square feet 6.2 square feet
DRAG FORCE
@ 70 MPH 84 pounds 88 pounds 97 pounds 77 pounds 78 pounds
AERO POWER
@ 70 MPH 16 hp 16 hp 18 hp 14 hp 14 hp
AERO POWER
@ 100 MPH 45 hp 48 hp 53 hp 42 hp 42 hp
FRONT-AXLE LIFT
@ 70 MPH -15 pounds 46 pounds -12 pounds 23 pounds -4 pounds
REAR-AXLE LIFT
@ 70 MPH 26 pounds 44 pounds 11 pounds 17 pounds 17 pounds
REFERENCE AERO STARS
DRAG COEFFICIENT FRONT AREA, FT2 DRAG AREA, FT2
1996 GM EV1 0.21* 19.8 4.2
2001 HONDA INSIGHT 0.30 20.1 6.0
VOLKSWAGEN XL1 0.19† 16.1† 3.1
*GM figure †VW figure EV1 had toen 0,21 volgens specs GM.