Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 26928 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 18:09:45 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 18:40:27 »
Citaat
Volgens een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zullen er alleen al bij droog weer jaarlijks 30 extra verkeersdoden vallen als 130 km/u de nieuwe maximumsnelheid wordt.

Ik zou wel eens willen weten hoe ze dat onderzocht zouden hebben, om tot die conclusie te komen. 

BIVV ... need to say any more ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 19:14:26 »
Ja ze vinden niet dat we België met de omliggende landen kunnen vergelijken, voor 1 keer hebben ze gelijk al hebben ze het uit de context gerukt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 20:15:27 »
Ja ze vinden niet dat we België met de omliggende landen kunnen vergelijken, voor 1 keer hebben ze gelijk al hebben ze het uit de context gerukt.

Vlaanderen heeft maar ca. 50 % van het Belgisch snelwegennet, en op de Waalse is nauwelijks file.

En van die onzin met die af- en opritten moet ik toch hard lachen, precies of er op de snelweg zelf niet gewisseld wordt van rijstrook en dat soms naar twee kanten en-of méér dan 1 rijstrook.

In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*) de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds mei 2004.
*:  https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Denmark
In DK zou 10 % tolerantiemarge gelden. Op hun 130 kmh-snelwegen gebeuren verhoudingsgewijs-lengte minder letselongevallen als op de 110 kmh-snelwegen, voor wat het waard is:
Citaat
Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 :  Totaal
All accidents   110 km.p.h   136   124   144   101   115   63   76   58   53   55 :  925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents   120 km.p.h.   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0
All accidents   130 km.p.h.   136   152   112   105   85   81   74   63   49   57 :  914 op 55 % snelwegen met 130 kmh
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3

Nederland (veel dichter bevolkt als Be en eigenlijk ook als Vlaanderen) heeft ook 130 kmh.

Of de ivoren excuustruzen trekken weer alle registers open.
De BIVV=staatskas denkt wslk dat de flitskassa gaat zakken, dat is hun enige vrees.
Van veiligheidsafstand alweer niets te horen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 december 2015 - 11:08:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 19:53:04 »
En van die onzin met die af- en opritten moet ik toch hard lachen, precies of er op de snelweg zelf niet gewisseld wordt van rijstrook en dat soms naar twee kanten en-of méér dan 1 rijstrook.
De meeste ongevallen op de snelweg zijn aan de op/afritten en aan/op wisselaars
Het éne gaat vaak bijna naadloos over in het andere, dus daar hebben ze wel een punt.

Vergelijk dat met een snelweg in het buitenland, en je komt uit op veel meer conflictpunten in België.

De E313/34 nabij A'pen is een goede case in point
Net na wisselaar A'pen Oost zit je al aan af en oprit Wommelgem,
Even later aan tankstation/parking Ranst
Goed en wel daar voorbij zit je aan de splitsing met de E34
In beide richtingen iets verder de afritten Massenhoven en Oelegem
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 19:59:34 »
Als ik 's morgens naar NL rijd, is het toch rustig genoeg eens je enkele km's voorbij Antwerpen bent.  En er zijn nog snelwegen en tijdstippen genoeg dat het rustig is om rijden

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 20:56:57 »
De meeste ongevallen op de snelweg zijn aan de op/afritten en aan/op wisselaars

Niet moeilijk als je, zoals op heel wat plaatsen in België, eerst de oprit en vlak daarna de afrit ontmoet, zodat er conflicten ontstaan tussen diegenen die de snelweg oprijden en diegene die hem afrijden.

Ook een oprit langs links, zoals op de E17 komende van Gent op Linker Oever, is niet bevorderlijk voor de veiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 20:58:20 »
En van die onzin met die af- en opritten moet ik toch hard lachen, precies of er op de snelweg zelf niet gewisseld wordt van rijstrook en dat soms naar twee kanten en-of méér dan 1 rijstrook.
De meeste ongevallen op de snelweg zijn aan de op/afritten en aan/op wisselaars
Daar had ik dan graag de cijfers van, en het oorzakelijk verband met de snelheidslimiet.  ;D

Citaat
Het éne gaat vaak bijna naadloos over in het andere, dus daar hebben ze wel een punt.
Welk punt? Dat mensen mekaar niets gunnen, geen veiligheidsafstand houden en niet kunnen ritsen of de voorrang niet achten?
Toon me het punt wat de Vmax betreft.

En ook totaal irrelevant aangezien men plaatselijk altijd beperkingen kan invoeren die afwijken van de algemene Vmax.
Zeker waar verwevingen zijn. Dus ze hebben eigenlijk helemaal geen punt. (en art 10 is er immers ook nog)

Vmax op beperkte stukken gaat ook dynamisch, bvb de R0 of R1 of naar de wisselaars van die snelwegringen, zoals je hieronder in ´t kort opsomt.

Citaat
Vergelijk dat met een snelweg in het buitenland, en je komt uit op veel meer conflictpunten in België.
Veel meer? Je vergeet de 49 %-snelwegen in Wallonie even?

Zeker niet, in D ken ik genoeg snelwegen met (veel) meer conflictpunten per km, bvb de A40 door het Roergebied (als jij de E313/E34 eruitpikt mag ik dat ook, hoeveel op-afritten heeft de ganse E313 eigenlijk per km ?)

Citaat
De E313/34 nabij A'pen is een goede case in point
Net na wisselaar A'pen Oost zit je al aan af en oprit Wommelgem,
Even later aan tankstation/parking Ranst
Goed en wel daar voorbij zit je aan de splitsing met de E34
In beide richtingen iets verder de afritten Massenhoven en Oelegem

De A40 is daar op sommige plaatsen erger. Behalve de typisch Belgische R0 en R1 en een paar linkse op- en afritten, maar zoals ik al zei daar kan men plaatselijk iets doen met dynamische borden naargelang gemeten/video-parameters.

Nog nooit door het Roergebied gereden ?
En laat nu net Nordrhein-Westfalen het veiligste Bundesland zijn.

# mooi vb: A40 stuk 94 km van de NL-grens tot Dortmund waar het een enge stads-3+3 (50 kmh) wordt (B1)
Knelpunten zo´n 52... of per 1,8 km ene. Kun jij beter ?
Citaat
Land Nordrhein-Westfalen      
EU-Grenzübergang   (1a)    Grenzübergang Straelen
Park Rast      Symbol: Links Raststätte Niederdorf-Süd
Anschlussstelle   (1b)    Niederdorf
Anschlussstelle   (2)    Straelen B221
Anschlussstelle   (3)    Wankum
Parkplatz mit WC      Symbol: LinksRechtsSymbol: LinksRechts Parkplatz (mit WC) Tomm Heide
Anschlussstelle   (4)    Wachtendonk
Anschlussstelle   (5)    Kempen
Anschlussstelle   (6)    Kerken B9
Brücke      Straßenbrücke (Brücke 70 m)
Parkplatz mit WC      Symbol: LinksRechtsSymbol: LinksRechts Parkplatz (mit WC) Neufelder Heide
Fluss      Großer Parsick (Brücke 90 m)
Anschlussstelle   (7)    Neukirchen-Vluyn
Knoten   (8 )    Kreuz Moers A57 E31
Anschlussstelle   (8 )    Moers
Anschlussstelle   (9)    Symbol: Rauf Moers-Zentrum
Knoten   (10)    Duisburg-Rheinhausen
Anschlussstelle   (11)    Duisburg-Homberg
Fluss      Rhein (Rheinbrücke Neuenkamp 777 m)
Anschlussstelle   (12)    Symbol: Runter Duisburg-Häfen
Anschlussstelle   (12)    Duisburg-Häfen
Brücke      Hochstraße (Brücke 240 m)
Knoten   (13)    Kreuz Duisburg A59
Brücke      Straßenbrücke (Brücke 80 m)
Knoten   (14)    Kreuz Kaiserberg A3 E34 E35
Anschlussstelle   (14)    Duisburg-Kaiserberg
Fluss      Ruhrschifffahrtskanal (Brücke 210 m)
Fluss      Ruhr (Brücke 520 m)
Anschlussstelle   (15)    Symbol: Runter Mülheim an der Ruhr
Anschlussstelle   (16)    Mülheim-Styrum B223
Anschlussstelle   (17)    Mülheim-Dümpten
Anschlussstelle   (18)    Mülheim-Winkhausen
Verkehrsbeeinflussung Anfang      VBA Symbol: UpDownSymbol: UpDown
Brücke   (170 m)    Hardenbergbrücke
Anschlussstelle   (19)    Symbol: Runter Mülheim-Heißen
Anschlussstelle   (19)    Symbol: Rauf Mülheim-Heißen B1
Anschlussstelle   (20)    Symbol: Runter Mülheim-Heimaterde
Anschlussstelle   (21)    Essen-Frohnhausen
Anschlussstelle   (22)    Essen-Holsterhausen
Anschlussstelle   (23)    Symbol: Runter Essen-Zentrum B224
Tunnel      Ruhrschnellweg-Tunnel (Tunnel 1005 m)
Anschlussstelle   (23)    Essen-Zentrum (Ost)
Brücke      Straßen- und Bahnbrücke Stadtwaldbahn (Brücke 60 m)
Anschlussstelle   (24)    Essen-Huttrop
Knoten   (25)    Symbol: Rauf Abzweig Essen-Ost A52 (zweistreifiger Ausbau der Aus- und Einfädelung)
Anschlussstelle   (26)    Essen-Frillendorf (Verlegung Nordabfahrt)
Anschlussstelle   (27)    Essen-Kray
Anschlussstelle   (28)    Gelsenkirchen-Süd B227
Anschlussstelle   (29)    Bochum-Wattenscheid-West
Anschlussstelle   (30)    Bochum-Wattenscheid
Anschlussstelle   (31)    Symbol: Links Bochum Dückerweg
Tankstelle      Symbol: Rechts Tankstelle Ruhrschnellweg
Knoten   (32)    Dreieck Bochum-West A448
Anschlussstelle   (33)    Bochum-Hamme B226
Anschlussstelle   (34)    Symbol: Rauf Bochum Freudenbergstraße
Brücke      Bahnbrücke (Brücke 70 m)
Anschlussstelle   (35)    Bochum-Hofstede
Anschlussstelle   (35)    Bochum-Zentrum
Anschlussstelle   (36)    Bochum-Stadion
Tunnel      Tunnel Bochum-Grumme (Tunnel 328 m)
Anschlussstelle   (37)    Bochum-Harpen
Knoten   (38)    Kreuz Bochum A43
Verkehrsbeeinflussung Anfang      VBA Symbol: UpDownSymbol: UpDown

Anschlussstelle   (39)    Bochum-Werne
Anschlussstelle   (40)    Dortmund-Lütgendortmund B235
Tankstelle      Symbol: Rechts Tankstelle Rheinlanddamm
Tankstelle Raststation      Symbol: Links Rastanlage Beverbach
Brücke      Bahnbrücke Somborn (Brücke 60 m)
Anschlussstelle   (41)    Dortmund-Kley
Knoten   (42)    Kreuz Dortmund-West A45 E41
Anschlussstelle   (43)    Dortmund-Dorstfeld
Anschlussstelle   (44)    Dortmund-Barop
Schnettkerbrücke (Brücke 328 m)
Autobahn Ende Übergang in B1 Rheinlanddamm

https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_40   Straßenverlauf | Ausklappen (uitklappen)
Vóór (19) tem (38) VAB of matrixborden met dynamische Vmax-andere parameters

Bundesautobahn 40
Weg
Bundesautobahn 40, kortweg A40, is één van de meest gebruikte autosnelwegen in Duitsland. De snelweg vormt een verlengstuk van de A67 in Nederland, passeert de Rijn, gaat via de Ruhrvallei naar Bochum. Wikipedia Lengte: 94 km
of 8 snelwegwisselaars.
36  andere op-afritten

2 snelwegtunnels
6 snelwegparking of tankstation ook af- en oprit
Totaal: 52 als ik goed geteld heb of om de 1,9 km mogelijke op- of afrijdende voertuigen 2 tunnels niet meegerekend.

De eerste 36 km vanaf de NL-grens heeft geen limiet (tot snelwegwisselaar net voor de Rijn) nadien beperkingen van 120 kmh en 100 kmh dat laatste vooral wegens emissies en geluid, (2 tunnels hebben lagere limieten 80 /60 kmh in Essen (milieu-fijnstof). .
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 december 2015 - 21:33:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 21:17:00 »
130 of 120? gaat die 10 km/u het verschil maken?
Aan verkeerswisselaars en op en afritten wordt meestal trager gereden en de meeste opritten liggen rechts.

Citaat van: Michel
Van veiligheidsafstand alweer niets te horen.
Juist. Ze zitten weer naast de essentie.

Voor mij de 130 km/u, graag  :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 21:38:43 »
130 of 120? gaat die 10 km/u het verschil maken?
Aan verkeerswisselaars en op en afritten wordt meestal trager gereden en de meeste opritten liggen rechts.

Citaat van: Michel
Van veiligheidsafstand alweer niets te horen.
Juist. Ze zitten weer naast de essentie.

Voor mij de 130 km/u, graag  :)

Moest het milieu geen prioriteit zijn zou de optimale Vmax zelfs *160 kmh zijn, volgens wetenschappelijke studie met echte verkeerswetenschappers en geen prutsers zoals de BIVV...  en 150 kmh moest men aan rijtijden evenveel waarde hechten als aan milieu:

Uit de studie:
berekende optimale snelheden, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 "kostencomponenten":
- rijtijdkosten
- ongevalkosten
- brandstofkosten
- schaadstofkosten

1. prioriteit Rijtijd en Milieukost volgens 50 %/50 %
bebouwde kom: 60 kmh
gewone weg: 100 kmh
snelweg: 150 kmh
Citaat
... Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen.
2 tot, of de uiterste bandbreedte naargelang weg, dit prioriteit tijdswinst ten koste van milieukost op de snelweg:
bebouwde kom: van +20 kmh minimum
gewone weg: -
snelweg: tot 160 kmh
Citaat
... Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet und rund 160 km/h auf Autobahnen.

3. Economie of spaarzaamheid 100 % :
 benzine- | diesel-auto

bebouwde kom: 49 | 48,8 kmh
gewone weg: 75,8 | 75,9 kmh
snelweg: 124,7 | 128,4 kmh
Citaat
... ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h, für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h
* http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20020919_OTS0035/oeamtc-akademie-studie-bestaetigt-oesterreichische-tempolimits

Milieu, emissies-CO2: enkel daarom 20-30 kmh minder, het gros heeft allemaal 130 kmh, EU gemiddele is + 130 kmh.
 D heeft aanbevolen 130 kmh, 2 EU-landen (Polen en Bulgarije) hebben 140 kmh. UK heeft eigenlijk officieel quasi 120 kmh of 127 kmh (79 mph) incl tolerantiemarge:
Citaat
http://www.cps.gov.uk/legal/p_to_r/road_traffic_offences_guidance_on_fixed_penalty_notices/#speed
Speed limit: 70 mph
ACPO charging threshold: 79 mph


Noorwegen heeft 100 en 110 kmh maar hanteert tot 25 kmh tolerantiemarge in goede omstandigheden op de snelweg:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#Countries
Norway: Speed cameras have a 5 km/h tolerance.
Police generally apply a tolerance of 5–10 km/h, but up to 20–25 km/h on motorways when driving conditions are favorable.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 december 2015 - 22:08:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 13:12:09 »
De eerste 36 km vanaf de NL-grens heeft geen limiet (tot snelwegwisselaar net voor de Rijn) nadien beperkingen van 120 kmh en 100 kmh dat laatste vooral wegens emissies en geluid, (2 tunnels hebben lagere limieten 80 /60 kmh in Essen (milieu-fijnstof).

Als je dan toch verder wil naar Dortmund is het beter, om net na de eerste 36 km vrije snelheid richting Kamp-Lintfort te draaien en dan de 42 te nemen via Oberhausen, Gelsenkirchen en Herne. Voorbij Herne moet je dan evenuteel nog een stukje 43 of 45 nemen, naargelang waar je in Dortmund moet zijn.
Zelf heb ik dit traject regelmatig gedaan. De kleine omweg via de 42 is het zeker waard, grote stukken zijn vrije snelheid en het is er veel minder druk. Een vriend van mij heeft daar in de buurt gewoond. Eerst in Castrop-Rauxel, net voorbij Herne. Daarna heeft hij enkele jaren in Witten gewoond, ten zuid-westen van Dortmund. Ondertussen ken ik wel de snelste route naar die streek.
Voor mij is dat zo'n 300 km ver, bij rustig verkeer lukt het me in ongeveer 2,5 u, 's avonds laat dikwijls nog net wat minder.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 14:17:10 »
De eerste 36 km vanaf de NL-grens heeft geen limiet (tot snelwegwisselaar net voor de Rijn) nadien beperkingen van 120 kmh en 100 kmh dat laatste vooral wegens emissies en geluid, (2 tunnels hebben lagere limieten 80 /60 kmh in Essen (milieu-fijnstof).

Als je dan toch verder wil naar Dortmund is het beter, om net na de eerste 36 km vrije snelheid richting Kamp-Lintfort te draaien en dan de 42 te nemen via Oberhausen, Gelsenkirchen en Herne. Voorbij Herne moet je dan evenuteel nog een stukje 43 of 45 nemen, naargelang waar je in Dortmund moet zijn.
Zelf heb ik dit traject regelmatig gedaan. De kleine omweg via de 42 is het zeker waard, grote stukken zijn vrije snelheid en het is er veel minder druk. Een vriend van mij heeft daar in de buurt gewoond. Eerst in Castrop-Rauxel, net voorbij Herne. Daarna heeft hij enkele jaren in Witten gewoond, ten zuid-westen van Dortmund. Ondertussen ken ik wel de snelste route naar die streek.
Voor mij is dat zo'n 300 km ver, bij rustig verkeer lukt het me in ongeveer 2,5 u, 's avonds laat dikwijls nog net wat minder.
Inderdaad ik rij dikwijls ook zo naargelang de drukte (maar ik neem in de regel een wisselaar later de A59), men heeft dan 2 veel snellere alternatieven als de A40, de A42 en de A2, de A2 is in de regel nog ietsje sneller als de A42. Wisselen naar een van die snelwegen kan men vanaf Kreuz Moers (via 57 > Kamp-Lintfort) of best later Kreuz Duisburg (via A59) of ten laatste Kreuz Kaiserberg (via A3 die later overgaat in de A2) maar voor Kaiserberg is het meestal zeer druk (in de regel overdag fileverkeer bij die afrit naar de A3).

Als men de trage A40 via Essen neemt komt men hier en daar ook vaste flitspalen tegen onlangs hebben ze er nog nieuwe gezet.
Neemt men toch de A40 dan best Kreuz Dortmund-West de A45 nemen en dan via de A1 komt men ook naar het Sauerland of naar de A44 (richting Kassel)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 14:53:22 »
Een mooi experimentje. Neem Google-maps en kijk even naar de dichtheid van de snelwegen en het aantal kruisingen van snelwegen:

https://www.google.be/maps/@51.1652153,6.1754874,8.72z

Neem het stuk België dat je op deze kaart ziet, dat zijn grofweg de provincies Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en een stuk Waals-Brabant en Luik. Vergelijk dit met het stuk Duitsland en dan in het bijzonder de driehoek Bonn - Dortmund - Duisburg, in die driehoek vind je nog een aantal grote steden zoals Keulen, Düsseldorf, Wuppertal, Essen. Het mag duidelijk zijn dat de snelwegen in dit Duitse stuk veel dichter zijn dan in België en dat er veel meer kruisingen zijn.
Iemand die beweert dat het Belgische snelwegennet te dicht is en te veel kruisingen telt om hogere snelheden dan 120 toe te laten weet niet waarover hij praat.
In het Duitse gedeelte van de kaart is op veel snelwegen, op zijn geminst gedurende een gedeelte van de dag, geen snelheidslimiet. Je kan de stukken vinden op de volgende kaart:

[url]http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf[url]

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 16:35:58 »
Een mooi experimentje. Neem Google-maps en kijk even naar de dichtheid van de snelwegen en het aantal kruisingen van snelwegen:

https://www.google.be/maps/@51.1652153,6.1754874,8.72z

Neem het stuk België dat je op deze kaart ziet, dat zijn grofweg de provincies Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en een stuk Waals-Brabant en Luik. Vergelijk dit met het stuk Duitsland en dan in het bijzonder de driehoek Bonn - Dortmund - Duisburg, in die driehoek vind je nog een aantal grote steden zoals Keulen, Düsseldorf, Wuppertal, Essen. Het mag duidelijk zijn dat de snelwegen in dit Duitse stuk veel dichter zijn dan in België en dat er veel meer kruisingen zijn.

Idd, en quasi idem Randstad, de dichtbevolkte Vlaamse Ruit moet je zoeken, waar ligt die?
Een Noord-Franse-Waalse rechthoek kan ik ook herkennen, maar een Vlaamse Ruit?  ;D

Citaat
Iemand die beweert dat het Belgische snelwegennet te dicht is en te veel kruisingen telt om hogere snelheden dan 120 toe te laten weet niet waarover hij praat.
In het Duitse gedeelte van de kaart is op veel snelwegen, op zijn geminst gedurende een gedeelte van de dag, geen snelheidslimiet. Je kan de stukken vinden op de volgende kaart:

http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf
(en mooie limieten-link (/ ontbrak))
en via de legende van de limieten http://www.autobahnatlas-online.de/LegendeLimit.pdf

Men kan zien dat BE op de niveau 1974 of oliepaniek blijven hangen is... de planning 1972 was nochtans 2400 km snelweg en alle bottlenecks waren gewoon weggeveegd.

Het autosnelwegenprogramma 1972, met aanduiding van de E19 en de nieuwe noord-zuidverbindingen.

http://wegen-routes.be/hist/hist33n.html

We hebben anno 2015 slechts 1764 km snelweg waarvan enkele Vlaamse snelwegen (E313/E314) nog steeds maar 2+2 uitgevoerd zijn... enkel het feit al dat Vlaanderen qua snelweglengte 883 km bijna idem is als Wallonië 870 km+ Brussel 11 km...
Sinds 1990 is er quasi niets meer gedaan aan echte vlotte wegcapaciteit#...
Wel vele zogezegde N-expresswegen ook al dichtgetimmerd tot 1+1 enz...

Hier wat paniekgeschiedenis die nog steeds duurt..., hadden we nu maar 2000 km snelweg en vooral 3+3 voor de belangrijkste, 2 Bypassen Ring-Antwerpen en E314 via Mechelen naar Aalst was wslk al voldoende.

Citaat
http://wegen-routes.be/hist/hist41n.html

Vanaf 1974 zagen tal van actiecomités het levenslicht, waaronder het Aktiekomitee A24 in Limburg, het Westhoek Autosnelwegenkomitee in West-Vlaanderen, de Omer Wattezstichting in de Vlaamse Ardennen, tot zelfs een Anti-Autosnelwegenfront dat zichzelf tot doel stelde de acties van de verschillende groeperingen te coördineren.

Minister Defraigne liet in september 1974 een opiniepeiling uitvoeren omtrent de wenselijkheid van nieuwe autosnelwegen. 68,5% van de ondervraagden was van mening dat ons land voldoende autosnelwegen telde. De graad van voldoening was echter kleiner in Wallonië dan in Vlaanderen. Voorts moest er volgens de doorsnee Belg meer aandacht gaan naar de gewone wegen, en naar kwaliteitsverbetering. Tot slot liet de bouw van autosnelwegen (en expreswegen) uitschijnen dat er te weinig werd omgekeken naar de bescherming van het leefmilieu.

De mentaliteitswijziging bij de bevolking, en hoe langer hoe meer ook in de politieke wereld, had een stelselmatige afslanking van het autosnelwegenprogramma tot gevolg. De hoofdmoot van de in 1973 niet-prioritair geachte snelwegen, werden tot expresweg gedegradeerd. Het totaal aantal kilometers autosnelweg, dat Califice na het uitbreken van de oliecrisis al had gereduceerd van 2400 tot 2000 km, werd drie jaar later door minister Louis Olivier verder teruggebracht tot 1850 km. Voor deze inkrimping kwam wel ongeveer 500 km expresweg in de plaats.

De expresweg als compromisoplossing

Expreswegen zijn een typisch Belgisch fenomeen. Ze komen voor in allerlei soorten en maten; vele hebben zelfs het uitzicht van een autosnelweg: de rijrichtingen tellen elk twee rijstroken en worden van elkaar gescheiden door een middenberm, wat een maximum snelheid toelaat van 120 km/u. Vanwege het ontbreken van ongelijkvloerse kruisingen echter ligt de capaciteit van dit wegtype drie keer lager dan die van een echte snelweg.
http://www.wegenwiki.nl/Belgi%C3%AB
Lengte snelwegennet   1.764 km[1]

#

Volgens mijn data (en die van Eurostat) ligt BE qua snelweglengte per miljoen inwoners 10e op 27 EU-landen, qua capaciteit wslk 12e (NL en D doen dan beter)
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2015 - 17:38:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 19:30:44 »
Moest het milieu geen prioriteit zijn zou de optimale Vmax zelfs *160 kmh zijn

Dat acht ik in België niet haalbaar met het oog op de veiligheid. Daarvoor heeft de doorsnee Belg veel te weinig rijvaardigheden en verkeersinzicht, en veel te veel egoïsme en agressie in zich. Veel waarmee bij 120 km/h nog net een ongeval kan vermeden worden, pardonneert niet meer bij 160 km/h, en de gevolgen van een ongeval zijn veel zwaarder ((160/120)^2 = 1,78 maal meer kinetische energie).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."