Auteur Topic: parketten en rechters zijn het beu dat overtreders ouders wilen laten opdraaien  (gelezen 1860 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
parketten en rechters zijn het beu dat overtreders ouders wilen laten opdraaien
« Gepost op: donderdag 18 februari 2016 - 11:40:04 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160218_02135447?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Citaat
Een oud vrouwtje dat geflitst wordt met ­bijna 90 per uur in de bebouwde kom. En dat met de bedrijfswagen van haar zoon. Of een 77-jarige dame die bijna 40 kilometer per uur te snel rijdt met de ­Porsche van haar dochter. Politierechters kunnen dergelijke verhalen maar moeilijk geloven. Toch horen ze die tegenwoordig wel vaker.

Alleen, déze snap ik niet:

Citaat
De aanklager reageerde nog strenger op de uitleg van ­Rosa. Hij eiste een zware boete en een levenslang rijverbod voor de oude dame. “Want die boete zal haar zoon wel betalen en een levenslang rijverbod zal hen in de toekomst misschien twee keer doen nadenken als ze de rechtbank willen bedotten”, klonk het scherp.

Levenslang rijverbod ?  (vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen, ma bon), Hoe komt die aanklager daar bij ?  In de regel, is dat toch minstens 8 dagen, tot maximaal 5 jaar ? (behoudens voorziene gevallen).

Citaat
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen drie jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 februari 2016 - 12:15:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: parketten en rechters zijn het beu dat overtreders ouders wilen laten opdraaien
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 februari 2016 - 13:52:48 »
Die rechter is volgens mij zwaar uit de bocht gegaan.

Als niet kan bewezen worden dat de zoon reed, gaat deze vrijuit. En als de rechter er dan toch zo overtuigd van was dat de oudere dame niet gereden had, dan had hij haar het voordeel van de twijfel moeten gunnen en haar vrijspreken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: parketten en rechters zijn het beu dat overtreders ouders wilen laten opdraaien
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 februari 2016 - 14:16:39 »
Ik denk dat de rechter net daarom nog nét slim genoeg geweest is, om het niet met zoveel woorden te zeggen. 

Dan heb ik de indruk dat de procureur in deze zwaarder over de schreef gegaan is, door een extra zware straf te eisen "in de hoop dat ze volgende keer wel twee keer zullen nadenken alvorens de rechtbank te bedotten".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone