Auteur Topic: leerlinge met voorlopig rijbewijs opschorting van straf na dodelijk ongeval  (gelezen 1879 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
leerlinge met voorlopig rijbewijs opschorting van straf na dodelijk ongeval
« Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 10:55:37 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2665890/2016/04/04/Opschorting-voor-minderjarige-leerling-chauffeur-die-motorrijder-doodreed.dhtml

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-keerbergen/-ze-is-van-de-ene-op-de-andere-dag-uit-haar-puberteit-gerukt-a2666257/?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1459851325

Helaas dus voor de motorrijder die uit de tegenovergestelde richting kwam aangereden. 

Citaat van: hln
Ze waren amper twee kilometer van huis toen Merel ter hoogte van het bekende restaurant The Lake links wilde afslaan, van de kleine Mereldreef op de drukkere Vlieghavenlaan. Daar liep het mis. Ze had haar auto niet meer onder controle waardoor die begon te schokken. In plaats van te remmen, gaf ze gas bij en maakte ze een stuurfout.

De papieren versie van HLN, is ietwat ruimer, en schrijft er ook nog bij dat:

Citaat van: hln papieren versie
"We zouden normaal maar tot tweede versnelling gaan", reageert de mama.

Kuch .... 

Je leerlinge is nog niet stuurvaardig genoeg, je gaat best case tot in tweede versnelling.  En zo'n leerlinge, stuur je ineens maar een drukke weg op ?  Links afslaand dan nog wel !  En dan verwonderd zijn dat het stevig mis gaat ?  Jongens, toch !  Eigenlijk had niet zozeer het meisje hier terecht moeten staan.  Vooral de mama, had hier moeten terechtstaan.  En neen, niet omdat het meisje toen minderjarig was.  Maar wél omdat mama haar beginnende dochter in een verkeerssituatie bracht die nog véél te complex was voor haar niveau op dat bewuste moment.  Mama verwachtte dat dochterlief een marathon zou uitlopen, terwijl dochterlief nog alle moeite van de wereld had om iets of wat stabiel overeind te blijven staan.  Dan hoeft het ook niet te verwonderen dat dochterlief struikelt.  Véél meer dan het controleverlies van de dochter, heeft deze fout van "begeleider" mama .... een onschuldige motard de dood ingejaagd.  Sorry als ik het wat bot formuleer.

Schrijnend, vind ik het dan ook om te lezen:

Citaat
De politierechter volgde de vordering van het openbaar ministerie: opschorting van de uitspraak met probatie. De proeftijd voor de nu 19-jarige vrouw bedraagt drie jaar.

En, niks vergeten ?  De mama bijvoorbeeld ? Mag mama pakweg haar zoon ook nog begeleiden als die leert autorijden, zodat we volgend jaar een artikel lezen dat zoonlief een vijfjarig kind morsdood rijdt omdat mama nooit aan zoonlief verteld heeft welk potentieel gevaar er schuilt als ze een ijskarretje naderen ?

Begrijp mij niet verkeerd.  Een rij-opleiding uitsluitend door ma of pa, het kan wat mij betreft nog altijd perfect.  Maar het wordt toch wel 's hoogdringend tijd dat men 's wat strengere eisen gaat stellen aan diegenen die een leerling mogen begeleiden in het hedendaagse verkeer.  Vooralsnog mag de eerste de beste brulaap iemand begeleiden zolang hij maar lang genoeg houder is van een rijbewijs en de laatste drie jaar geen vervallenverklaring heeft opgelopen.  Zolang we dat blijven aanvaarden, gaan we dit soort krantekoppen nog vaak lezen.

Beste overheid, doe er wat aan !  Ga eens na of de kandidaat-begeleider wel in staat is om iemand te begeleiden.  Slagen in een simpel theorie-examen, lijkt me al een minimum.  En daarnaast iets of wat aandacht naar iemands didactische vaardigheden terzake.

En los van dit alles.  Wat mij ook nog opviel mbt hetzelfde item.

Iemand doodrijden met de auto = opschorting van straf.
Twee bladzijden verder lees ik dan: De auto gebruiken om te gaan sluikstorten = auto verbeurdverklaard door de rechter.

Ben ik nu de énige die zich hierbij vragen stelt ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 april 2016 - 12:44:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: leerlinge met voorlopig rijbewijs opschorting van straf na dodelijk ongeval
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 14:03:55 »
Ik kan Bert volkomen volgen wat betreft de zware schuld van de begeleider.

Deze vrouw heeft inderdaad zeer roekeloos en onverantwoord haar taak als begeleider uitgevoerd. Mogelijk was ze er zich niet van bewust dat ze totaal ongeschikt was als begeleider. En zo zijn er wellicht nog vele anderen.

Het zou een utopie zijn om te hopen dat begeleiders uit eigen beweging gewetensvol vooraf zouden nagaan of ze daarvoor wel bekwaam zijn, en dat ze zo nodig de daartoe vereiste kennis zouden opdoen of bijschaven. Het wordt dan ook dringend tijd dat de overheid strengere eisen stelt aan een kandidaat-begeleider.

Slachtoffer zijn overigens niet alleen de overleden motorrijder en zijn nabestaanden, maar ook Merel zelf. Ze heeft dan wel opschorting van straf gekregen, maar het leed dat ze veroorzaakt heeft, zal haar nog lang bijblijven.

Citaat
Iemand doodrijden met de auto = opschorting van straf.
Twee bladzijden verder lees ik dan: De auto gebruiken om te gaan sluikstorten = auto verbeurdverklaard door de rechter.

Het verschil is natuurlijk dat iemand doodrijden wel het laatste zal geweest zijn wat Merel wilde, terwijl je sluikstorten toch met voorbedachten rade doet.

Nu wil ik zeker niet licht over sluikstorten gaan, maar daarvoor een wagen verbeurd verklaren, ook al gaat het om een voorwerp waarmee het misdrijf gepleegd werd, dat vind ik toch wel wat overdreven. Ook omdat dit een ongelijke behandeling inhoudt, al naar gelang het gaat om een wagen die nog 100 € waard is of een wagen die nog 100.000 € waard is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."