Auteur Topic: C3 en fietsers  (gelezen 2680 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
C3 en fietsers
« Gepost op: donderdag 02 juni 2016 - 15:10:12 »
Daarstraks kreeg ik een mailtje van de receptie van het gebouw waarin ik werk. Men wijst ons erop dat een nabij gelegen straatje niet mag gebruikt worden door auto's, enkel fietsers en landbouwvoertuigen. Ik ken dit vluchtweggetje en weet welke signalisatie er staat. Trouwens in de mail zat ook een foto van het desbetreffende bord.

Bij het begin van deze straat staat een C3 met twee onderborden, "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en "uitgezonderd landbouwvoertuigen".

Interpretatie is dus éénvoudig. Een C3 bepaalt dat er geen toegang is voor bestuurders in de twee richtingen, behalve dus de uitzonderingen die worden aangegeven. Vermits een fietser ook een bestuurder is mag deze daar ook niet rijden (voor zover het geen plaatselijk verkeer is). Het correcte onderbord (M2) om fietsers toe te laten is niet aanwezig!

Het duurde niet lang voor de eerste fietser begon te klagen via mail dat ze deze weg dagelijks nam en dat auto's zenuwachtig reageerden en dat ze het kon toejuichen dat er een dergelijke mail verstuurd werd. Inhalen is er zeer moeilijk want het is zeer smal. Nu is het goed mogelijk dat die auto wel lokaal verkeer was. De collega op de fiets alleszins niet want onze vestiging is niet gelegen in dat straatje.

Hoe triestig is de kennis van de wegcode bij de Belg wel niet! Dit wordt dan nog doorgestuurd naar zo'n 150 mensen die hier werken en niemand merkt deze kemel op?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: C3 en fietsers
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 juni 2016 - 16:55:28 »
Om op je vraag te antwoorden: zéér triestig.

meest gehoorde antwoord: gevaarlijk kruispunt.  Antwoord dat je zelden of nooit krijgt: kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

Een collega van mij, vroeg ooit 's aan een leerling wat dit bordje betekent:

haar antwoord ?  Euh, .... ik heb voorrang op mijn tegenligger, zeker ?

Vraag trouwens eens aan tien Vlamingen de exacte betekenis van dit verkeersbord.  Wedden dat 99 % niet verder gaat komen dan "je mag niet inhalen" ?  Vraag dan even door of men een bromfiets, motorfiets met zijspan, motorfiets zonder zijspan, een ruiter te paard, een gespan (bvb een koets) mag inhalen ?    En of de bestuurder van een motorfiets een auto mag inhalen ?  Hoe lang denk je dat het zal duren eer ze je ofwel het antwoord schuldig blijven, ofwel foutief antwoorden ?

Vraag dan nog eens aan tien Vlamingen wie er aan een oversteekplaats voor fietsers voorrang heeft ?  Wedden dat er minstens 9 er heilig van overtuigd zijn dat de fietser daar voorrang heeft, ook al is die nog niet begonnen met oversteken ?

En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 juni 2016 - 18:01:36 »
Het is strafbaar om iemand aan te zetten tot het plegen van een wanbedrijf (zoals diefstal) of van een misdaad (zoals moor), maar spijtig genoeg niet om iemand aan te zetten tot het plegen van overtredingen (zoals verkeersovertredingen).

In Duitsland wordt dit dikwijls door de Staatsanwaltschaft omzeild door de betrokkene tevens "Gefährdung des Straßenverkehrs" (het in gevaar brengen van het wegverkeer) ten laste te leggen, wat geen overtreding meer is, doch een "Straftat" (vgl. wanbedrijf).

@ Bert: die C35, wil dat niet zeggen dat daar een rode auto geen zwarte auto mag inhalen?  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 juni 2016 - 08:34:15 »
Citaat
Bij het begin van deze straat staat een C3 met twee onderborden, "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en "uitgezonderd landbouwvoertuigen".
Citaat
Nu is het goed mogelijk dat die auto wel lokaal verkeer was. De collega op de fiets alleszins niet want onze vestiging is niet gelegen in dat straatje.

Citaat
2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 juni 2016 - 20:48:29 »
Ik vrees dat we idd. 2.47 over 't hoofd gezien hebben, en dat Paprieka gelijk heeft ..... 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 04 juni 2016 - 12:01:41 »
Ik vrees dat we idd. 2.47 over 't hoofd gezien hebben, en dat Paprieka gelijk heeft .....

Inderdaad... proficiat, en bedankt, Paprieka!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 08:51:13 »
 ;D