Auteur Topic: Falen van Tesla onvermijdbaar  (gelezen 8060 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 15:47:06 »
Een elektrische auto per gezin zal het huishoudelijk verbruik in België ongeveer verdubbelen. Een gemiddelde auto doet in België zo'n 50 km/dag. Dat is afgerond zo'n 10 kWh. Gezien het huishoudelijk verbruik slechts 20% uitmaakt van het totale verbruik in België ziet het er al een stuk beter uit. Dit zou dus 20% meer elektriciteitsverbruik voor België betekenen. Gemiddeld verbruikt België overdag zo'n 11 GW, 's nachts daalt dit naar 7 à 8 GW. Er is dus nog ruimte 's nachts.
Uitbreiding van de productiecapaciteit met zo'n 2 GW zou voldoende zijn, dat zijn twee nucleaire reactoren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 15:52:56 »
Het artikel is zeven jaar oud, nochtans ligt de vinger nog altijd op dezelfde wond(en).
Nog niet zolang geleden sprak men hier over een mogelijke black-out, een noodzakelijk uitschakelen van het elektriciteitsnet wegens  gebrek aan capaciteit.
Laat nu elk gezin elke nacht hun auto's in het stopcontact steken...

Dat is zoals " laat nu elk gezin zijn auto gelijktijdig overdag gaan tanken...?" Waarom is dat nodig?

Men kan verdeeld over 24 hr opladen, daarbij de auto´s met nog voldoende accustand hoeven niet op te laden. Waarom ook?
Autoaccu´s kunnen ook dienen om stroom af te geven (via omvormer) voor het huishouden, of afgeven op het stroomnet voor een vergoeding: Vehicle to Grid.

Dat artikel is dus al lang weerlegt (was ook onjuist dacht ik).

E-wagens is geen probleem in de toekomst, zelfs moest het utopische vandaag op morgen het volledig personenwagenpark op stroom rijden zou het stroomnet dat nog altijd kunnen opvangen. De Duitse overheid spreekt dan van # 27 % meer aan stroom nodig tov vandaag zonder met parameters rekening te houden dat er heelwat stroom gespaard wordt omdat er dan veel minder fossiele brandstof moet geproduceerd worden (en natuurlijk ook de tankstations die op stroom werken valt weg).

Kan men stroom niet opslaan moet men het kunnen opslaan, kan het net dat niet opslaan/opvangen moet men het exporteren enz...
En net het E-personenwagenpark kan uitermate geschikt zijn als laadbuffer van overtollige - groene - stroom.

Citaat
# https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Gesamtstromverbrauch

Energiebedarf: Anteil am Gesamtstromverbrauch

2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[203] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des Pkw-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh.[204] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa # 27 % gesteigert werden. Dabei wird aber noch nicht berücksichtigt, dass der Stromverbrauch in den deutschen Raffinerien zur Diesel- und Benzinproduktion deutlich sinken wird.

Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[205]

Positive Effekte im Stromnetz würden auch entstehen, wenn Elektroautos ihre Batterien in einem intelligenten Stromnetz gezielt nicht zu Zeiten laden, an denen der Strombedarf hoch ist und durch das Zuschalten von Spitzenlastkraftwerken (meist Kohle oder Gas) gedeckt werden muss, sondern zu Zeiten, in denen ein Überschuss an regenerativ erzeugtem Strom vorhanden ist. Dazu muss berücksichtigt werden, dass durch den bestehenden CO2-Handel in der Stromerzeugung die Nachfrage der Antriebsenergie als neuer Stromnachfrager im Stromnetz auftritt – ohne dass dafür mehr Zertifikate zugeteilt werden würden. Mit steigender Zahl der E-Fahrzeuge wird so zukünftig der Druck im Strommarkt erhöht. Jedoch ist das erst bei größeren Fahrzeugzahlen überhaupt relevant. Das Öko-Institut in Freiburg hat dazu im Auftrag des Bundesumweltministeriums im mehrjährigen Projekt OPTUM 2011 einen Abschlussbericht erarbeitet.[53][54][55]

Das Konzept „Vehicle to Grid“ (dt: „Fahrzeug ins Netz“) sieht vor, die Energiespeicher in Elektro- und Hybridautos für das öffentliche Stromnetz als Pufferspeicher nutzbar zu machen. Da auch Elektroautos mehr parken als fahren und die meiste Zeit mit einer Ladestation verbunden sein können, wäre es so möglich die Schwankungen bei der Erzeugung von Elektrizität aus erneuerbaren Energien zu puffern, oder Spitzenlasten auszugleichen. Nissan mit Nissan mit Leaf-to-Home in Japan und die Firma e8energy mit ihrem System DIVA in Deutschland[206][207] bieten bereits derartige Systeme für die Integration in einen Haus-Batteriespeicher an. Diese Betriebsweise erhöht allerdings den Akkumulatorenverschleiß, was bei einer weitergehenden externen Steuerung durch einen Energiedienstleister oder Netzbetreiber mit einem entsprechenden Abrechnungsmodell ausgeglichen werden müsste. Um damit die gesamte Pufferkapazität aller deutschen Pumpspeicherkraftwerke (etwa 37,7 GWh) zu erreichen, müssten sich etwa 3,77 Mio. Elektrofahrzeuge gleichzeitig mit je 10 kWh ihrer Batteriekapazität beteiligen.[Anmerkung 3] Bei oben angegebenen 15 kWh/100 km entspricht das ca. 65 km Reichweite. Eine Umstellung des kompletten deutschen Pkw-Bestands von ca. 42 Mio. Autos[208] auf Elektroautos würde diese Pufferkapazität schon ergeben, wenn im Schnitt jedes Fahrzeug nur 1 kWh (entsprechend 6,5 km Reichweite) als Puffer im Netz zur Verfügung stellt.[Anmerkung 4]

Duitsland bvb moet elk jaar record-TWh stroom naar het buitenland exporteren omdat ze overtollige stroom hebben.
Duitsland had een netto-stroomoverschot van 50 TWh in 2015. Het exporteerde gemiddeld zoveel als ca. 4 kerncentrales of 5,7 GW:
Citaat
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/deutsche-stromexporte-erloesten-im-saldo-rekordwert-von-ueber-2-milliarden-euro

Auf www.energy-charts.de haben Wissenschaftler des Fraunhofer-Instituts für Solar Energiesysteme ISE die Daten zum deutschen Außenhandel von Strom grafisch aufbereitet. Es zeigt sich, dass Deutschland durch den Export von Strom in den letzten 10 Jahren Einnahmen von über 13 Milliarden Euro erzielt hat. Der Stromexportüberschuss lag 2015 bei ca. 50 TWh, was ebenfalls einen neuen Rekord darstellt.

Während 8074 von 8760 Stunden bzw. 92% der Zeit des Jahres waren die Exporte höher als die Importe. Die durchschnittlich exportierte Leistung lag bei 5,7 GW, was der Leistung von vier Kernkraftwerken entspricht. Die höchsten Exporte flossen in die Niederlande, die den Strom teilweise auch nach Belgien und Großbritannien weiterleiten. Auf Platz zwei liegt die Schweiz, die den Strom fast vollständig nach Italien durchleitet. Die höchsten Importe kommen aus Frankreich. Hier dient Deutschland aber hauptsächlich als Transitland, das den Strom an andere Länder weiterleitet.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 16:21:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:11:00 »
Citaat van: JC
Een elektrische auto per gezin zal het huishoudelijk verbruik in België ongeveer verdubbelen. Een gemiddelde auto doet in België zo'n 50 km/dag. Dat is afgerond zo'n 10 kWh. Gezien het huishoudelijk verbruik slechts 20% uitmaakt van het totale verbruik in België ziet het er al een stuk beter uit. Dit zou dus 20% meer elektriciteitsverbruik voor België betekenen. Gemiddeld verbruikt België overdag zo'n 11 GW, 's nachts daalt dit naar 7 à 8 GW. Er is dus nog ruimte 's nachts.
Uitbreiding van de productiecapaciteit met zo'n 2 GW zou voldoende zijn, dat zijn twee nucleaire reactoren.
Waar gaat de overige 80 % dan naartoe? Met welke argumenten is kernenergie verdedigbaar?
Citaat
Citaat
    Laat nu elk gezin elke nacht hun auto's in het stopcontact steken...
Dat is zoals laat nu elk gezin zijn auto gelijktijdig overdag gaan tanken?
Tanken duurt hooguit 2 minuten, opladen 8 uur. Dus de vergelijking met 'gelijktijdig tanken' is uitgesloten.
Ik ga trouwens zelden 's nachts gaan tanken want ik krijg daar geen speciaal nachttarief voor.  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 16:26:27 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:32:39 »
Tanken duurt hooguit 2 minuten, opladen 8 uur. Dus gelijktijdig is quasi uitgesloten.
Jamaar stel voor dat er genoeg tankzuilen zijn dat iedereen tegelijkertijd tankt in die 2 minuten...  ;D

Opladen kan ook 24 hr duren bij een grote accu en een normaal stopcontact...

En alle E-wagens die dus gelijktijdig laden is ook uitgesloten:

- een deel rijdt.
- het ander deel hangt niet aan de stekker (waarom ook ?)
- een deel laadt op, de ene heel langzaam (normaal stopcontact ~ 2,3 kWh) een klein deel snel (11 kWh) en nog sneller (> 11 kWh).
(ik zie het probleem niet hoor)

Daarbij verbruiken de huishoudens elk jaar minder stroom, op 5 jaar tijd is het huishoudelijk verbruik met 1 TWh gedaald of 1 miljoen MWh minder, of 1 miljoen keer 1000 kWh minder.  ;).
http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-energieverbruik-van-een-gezin
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 16:44:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:42:25 »
Neen, ik zie ook geen probleem als je de prognoses mag geloven.
Citaat
En alle E-wagens die dus gelijktijdig laden is ook uitgesloten
Juist daarom kun je het niet vergelijken met gelijktijdig tanken want er wordt ook niet gelijktijdig opgeladen.
Alhoewel ik mij kan voorstellen dat de meeste oplaadbeurten 's nachts zullen gebeuren en daar is juist wat E-capaciteit op overschot.
Citaat van: Michel
- een deel rijdt.
- het ander deel hangt niet aan de stekker (waarom ook ?)
- een deel laadt op, de ene heel langzaam (normaal stopcontact) een klein deel snel tot heel snel. (ik zie het probleem niet hoor)

Ik vraag mij af welk effect we gaan krijgen met de snelladers 'overdag', want het aantal is misschien klein, echter de E-afname op korte termijn is heel groot (piek).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 16:48:42 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:48:56 »
Neen, ik zie ook geen probleem als je de prognoses mag geloven.
Juist daarom kun je het niet vergelijken met gelijktijdig tanken want er wordt ook niet gelijktijdig opgeladen.
Alhoewel ik mij kan voorstellen dat de meeste oplaadbeurten 's nachts zullen gebeuren en daar is juist wat capaciteit op overschot.
Citaat van: Michel
- een deel rijdt.
- het ander deel hangt niet aan de stekker (waarom ook ?)
- een deel laadt op, de ene heel langzaam (normaal stopcontact) een klein deel snel tot heel snel. (ik zie het probleem niet hoor)

Ik vraag mij af welk effect we gaan krijgen met de snelladers 'overdag'.
Die laden nooit allemaal tesamen overdag (een deel rijdt of staat stil), en als bepaalde snellaadstations hun max bereiken (alle laadpalen tegelijk bezet) wordt de stroomafgave navenant beperkt. Doet Tesla nu al.

Citaat
echter de E-afname op korte termijn is heel groot (piek).
Wanneer is die piek?
Kijk in D verbruiken de treinen 6 maal meer stroom (0500 hr - 02.00 hr ? ) dan het geschatte E-wagenpark van 2020, 1 miljoen E-wagens.
Wat zou er voor een probleem zijn?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 16:55:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:51:33 »
Citaat
wordt de stroomafgave navenant beperkt.
Ok, dan zal ik tijdens een oplaadbeurt op een piekmoment 2 koffies moeten drinken en een kwartier te laat komen op mijn volgende afspraak.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 16:57:51 »
Citaat
wordt de stroomafgave navenant beperkt.
Ok, dan zal ik tijdens een oplaadbeurt op een piekmoment 2 koffies moeten drinken en een kwartier te laat komen op mijn volgende afspraak.
Je zat in de file, er was een ongeval (kan altijd gebeuren), je waart 1 uur te laat.  ;)

Daarom verdubbelt Tesla ook het aantal snellaadpalen op korte termijn, zodat jij niet te laat komt op je 1000 km-trip  :D.


Kijk in D verbruiken nu de trein-tram-metro al 6 maal meer stroom (0500 hr - 02.00 hr ? ) dan het geschatte E-wagenpark van 2020, 1 miljoen E-wagens of 2 %-wagenpark. Ook treinen zullen quasi allemaal op groene stroom rijden.

Citaat
Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[205]

Wat zou er dan voor een probleem kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:06:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:05:39 »
Kan er berekend worden, per aantal reizigers, hoeveel stroom er verbruikt wordt met een trein t.o.v. een E-wagen (gemiddelde bezetting 1,5 personen) ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:08:13 »
Kan er berekend worden, per aantal reizigers, hoeveel stroom er verbruikt wordt met een trein t.o.v. een E-wagen (gemiddelde bezetting 1,5 personen) ?
En de bedoeling is?
Treinen rijden ook wel eens leeg... in E-wagens rijdt altijd ene...

Treinen zouden in de regel (veel) minder moeten verbruiken...
Maar als het toch overtallige stroom is, best verbruiken hé.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:10:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:13:23 »
Daarbij verbruiken de huishoudens elk jaar minder stroom, op 5 jaar tijd is het huishoudelijk verbruik met 1 TWh gedaald of 1 miljoen MWh minder, of 1 miljoen keer 1000 kWh minder.  ;).
http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-energieverbruik-van-een-gezin

De huishoudens verbruiken minder stroom.  Maar hoe zit het met het totale stroomverbruik ?  De huishoudens zijn daar immers slechts deel van.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:16:52 »
Daarbij verbruiken de huishoudens elk jaar minder stroom, op 5 jaar tijd is het huishoudelijk verbruik met 1 TWh gedaald of 1 miljoen MWh minder, of 1 miljoen keer 1000 kWh minder.  ;).
http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-energieverbruik-van-een-gezin

De huishoudens verbruiken minder stroom.  Maar hoe zit het met het totale stroomverbruik ?  De huishoudens zijn daar immers slechts deel van.

Dat varieert met de economie. Maar heeft ook een dalende trend sinds enkele jaren (moet het nog eens nakijken):

Citaat


https://www.febeg.be/statistiek-elektriciteit

Met 4 à 5 miljoen MWh minder tov de jaren (voor de bankencrisis) kan men heelwat auto´s opladen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:21:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:20:46 »
Citaat
En de bedoeling is?
Treinen rijden ook wel eens leeg... in E-wagens rijdt altijd ene...
Daarom zou het interessant kunnen zijn om het gemiddelde E-verbruik in kaart te brengen.
'Gemiddeld' aantal reizigers per trein t.o.v. 'gemiddeld' aantal personen in een E-wagen en dan het verbruik bekijken rekening houden met andere kosten en afschrijvingen (& staatsteun).

Kan de E-wagen concurreren tegenover een trein?

Citaat
Treinen zouden in de regel (veel) minder moeten verbruiken...
Ben ik nog niet zo zeker van. (gewicht/personen t.o.v. rol- en windweerstand)
Citaat
Maar als het toch overtallige stroom is, best verbruiken hé.
Er moet altijd een deel overtallige stroom zijn want anders zitten we compleet zonder. Die reserve kun je toch niet zomaar helemaal opgebruiken?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:25:30 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:24:52 »
Citaat
En de bedoeling is?
Treinen rijden ook wel eens leeg... in E-wagens rijdt altijd ene...
Daarom zou het interessant kunnen zijn om het gemiddelde E-verbruik in kaart te brengen.
'Gemiddeld' aantal reizigers per trein t.o.v. 'gemiddeld aantal personen in een E-wagen en dan het verbruik bekijken rekening houden met andere kosten en afschrijvingen.

Kan de E-wagen concurreren tegenover een trein?
Waarom zou dat moeten kunnen?


Citaat
Citaat
Treinen zouden in de regel (veel) minder moeten verbruiken...
Ben ik nog niet zo zeker van. (gewicht/personen)
Citaat
Maar als het toch overtallige stroom is, best verbruiken hé.
Er is altijd een deel overtallige stroom want anders zitten we compleet zonder. Die reserve kun je toch niet zomaar helemaal opgebruiken?
Reserve? Je moet het dan ook kunnen opslaan hé. Hoeveel opslagcapaciteit heeft België?

Vehicle to grid / grid to vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:26:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:31:43 »
Citaat
Citaat
    Kan de E-wagen concurreren tegenover een trein?
Waarom zou dat moeten kunnen?
Indien zou blijken dat een E-wagen bijna even goedkoop is dan een trein, weet ik wat ik zou kiezen naargelang het comfort en de tijd dat je er mee wint.

Natuurlijk ook rekening houden met staatssteun en impact op milieu en hinder. De trein is overgesubsidieerd door de overheid.
Men zou het nettoplaatje moeten kunnen berekenen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 17:35:38 door de rijprof »