Ja, hij had zijn wagen in 2015 al kunnen wegdoen. De wagen is van 2003, dan was hij amper 12 jaar oud. Maar velen vinden het normaal dat men een wagen al na 12 jaar wegdoet, op een ogenblik dat zijn verder waardeverlies eindelijk nog slechts zeer gering is, en de wagen mogelijk nog zeer vele jaren goede diensten kan bewijzen. Voor velen is zelfs een auto een wegwerpartikel zoals een GSM. Bedroevend.
Je maakt wel geen punt.
Jozef, die diesel kan andere mensen nog "zeer vele jaren" een goede dienst bewijzen, die een diesel gebruiken waarvoor hij dient: vooral buiten de stad en vlotte langere afstanden, ik weet echt niet waar die in huidig Vlaanderen nog echt liggen, maar soit.
Als men zijn diesel natuurlijk "andere niet gunt" (desnoods andere in eigen familiekring), eventueel wegens sentimentale redenen, dan moet men ook niet klagen.
Wij hebben onze Mazda 323 - diesel van Bj 2000 (een miskoop eigenlijk, ook duur onderhoud) weggedaan na 12 jaar en 355.000 km op de teller, uiteraard voor de schoothoop of recyclage. Die was echt niet meer te gebruiken na de laatste panne (bovendien ook overal roest dankzij de lustige strooidiensten). Daarbij hebben we ook onze huisgaragist gewisseld....
De man moet maar een nieuwe wagen kopen. Die zal hij waarschijnlijk geen 12 jaar lang meer kunnen betalen, want de herstellingen zullen tot 10 keren meer kosten dan aan zijn huidige wagen.
Ik zou niet weten waarom die man geen ocassie-benzine kan kopen.
Ik heb er al twee gevonden op autoscout, dezelfde Nissan Almera maar wel benzine voor 1700 - 1750 € , dus hij krijgt er nog 300 € bovenop als hij zijn diesel voor 2000 € gunt aan iemand anders, maar hij moet zich haasten... :
http://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&make=52&mmvco=1&model=1899&mmvmk0=52&mmvmd0=1899&fuel=B&fregfrom=2003&fregto=2003&cy=B&ustate=N%2CU&sort=threetier%2Cprice&dtr=sZelfs nog een mooi kleurtje:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/296401404?asrc=st|as

€ 1.700,-
Gebruikt
124.000 km
06/2003
66 kW (90 PK)
Benzine
Een euro 3 benzine daar mag hij altijd -
ook na 2025- in LEZ Antwerpen binnen.
Eens benieuwd of men in de LEZ eindelijk de bussen gaat beboeten die aan hun eindhalte ook in de zomer de motor een half uur laten draaien.
Euh de LEZ geldt voor alle zware voertuigen, ook bussen. Boetes voor zoiets idioots zal een andere bevoegdheid/wet (2) zijn...
Voor welke voertuigen geldt de LEZ?
De LEZ geldt altijd, 7 dagen per week, 24 uur per dag voor:
categorie M: personenvervoer met personenwagens, busjes, bussen en autocars
categorie N: goederenvervoer met bestelwagens en vrachtwagens
categorie T: land- of bosbouwtrekkers op wielen
De LEZ geldt niet voor bromfietsen en moto's.
(2)
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Of airconditioning een noodzaak is betwijfel ik zeer sterk.