Roken is een verslaving, dat kan je niet bevechten met logische argumenten!
Waarmee dan wél ?
Met alle respect voor rokers. Sorry, maar roken in de auto in het bijzijn van kinderen, is wat mij betreft je reinste kindermishandeling. Ofwel moeten ze zélf maar zorgen voor een alternatief, ofwel is het maar billijk dat de wetgever het nadrukkelijk verbiedt, en daarna dit verbod controleert en beteugelt ook.
Het is het 1, of het ander. Maar roken in de auto waar kinderen bij zijn, is onaanvaardbaar. Dus : los het zélf op, beste rokers. Ofwel is het maar logisch dat de wetgever er eindelijk eens paal en perk aan stelt.
Mijn ouders -met wie ik geen contact meer heb- roken géén van beiden. Ook mijn schoonouders zijn niet-rokers (en enkel schoonpa rijdt met de auto). Mocht dit wél het geval geweest zijn, zou ik nooit, jamais aanvaarden dat er zou gerookt worden in de auto waar mijn kinderen bij zijn. Ik zou uiteraard niet kunnen beslissen wat iemand anders in zijn/haar auto doet of laat. Maar desnoods zou ik mijn kinderen verbieden met de desbetreffende roker mee te rijden zolang er ook maar 1 sigaret in de auto zou opgestoken worden in hun bijzijn. En neen, ik zou daar geen millimeter van afwijken. Verslaving of niet.