Wat uiteraard ook logisch is ...
Maar het is ook een beetje het "appels en peren"-verhaal tussen de Leaf en de Tesla (20kWh <> 100 kWh).
Gelijkaardige verschillen zijn er ook tss icu's te vinden.
Als je in een wagen type Colt, UP, 107, C1, Agila, ... met 4 rondrijdt of met 4 in een Volvo/Lexus/BMW/Mercedes/Audi-slee ...
Procentueel gezien zal die slee een lager meerverbruik hebben dan die koekendoosjes als je alle berekeningen gaat maken tussen het verbruik met 1 persoon en daarna met 4.
Ik geef een ander voorbeeldje.
Mijn vorige auto (Subaru Impreza 2.0, 114pk, 1.140kg) verbruikte continu à 120/u een 7,2x L/100km.
Mijn huidige auto (Subaru XV 1.6, 114pk, 1.340kg) verbruikt evenveel !
Beide voertuigen hebben 114pk, boxermotor en continu 4x4, maar de Impreza was wel een 4deurs sedan met 5 versnellingen en de XV is een 5deurs hatchback automatic.
De 0-100 en gereden gps-topsnelheid zijn resp. 3 sec trager en 20% lager bij de XV ...
In absolute cijfers is het een quasi gelijkaardig verbruik, procentueel gezien is die XV zuiniger dan de Impreza want zelfde verbruik bij 200kg zwaarder totaalgewicht.
Verbruikscijfers na vergelijkbare rit(ten).
Over alle tankbeurten gezien is de XV maar tienden van een liter zuiniger dan de Impreza ... rijstijlen bij beide auto's zijn dezelfde.