De argumenten zijn ronduit belachelijk. Jammer van deze gemiste kans om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Dé argumentatie voor Bellot :
Er is één groot probleem, waardoor een rijbewijs met punten weinig efficiënt zou zijn. De voorbije jaren werd amper 19 procent van de bestuurders tegengehouden door de politie.
Ik zou dat argument nu niet meteen belachelijk noemen. 19 procent van de bestuurders tegengehouden ... dat is inderdaad onaanvaardbaar weinig. Zo glippen er gegarandeerd door de mazen van het net, en komen bestuurders vroeg of laat tóch in de verleiding om te gaan rijden spijts verval.
Ik zou dan ook eerder stellen, dat Bellot hieruit alweer de verkéérde conclusie trekt. In plaats van het rijbewijs met strafpunten hiervoor af te schaffen, zou hij er net voor moeten zorgen dat de pakkans op het rijden zonder rijbewijs, of rijden spijts verval drastisch vergroot. En daarvoor moeten niet eens gekke dingen gedaan worden. Ere wie ere toekomt, maar de Politiezone Noorderkempen voert intensief alcoholcontroles uit. Alleen al het voorbije jaar, hebben ze mij met de vrachtwagen al 3x laten blazen in zo'n sniffer toestel. En ze doen dat niet met een gigantisch groot controle-dispositief zoals vroeger. Neen, gewoon met een combi die ergens verdekt opgesteld staat. En dit zowel overdag als 's nachts. Ik heb al shiften gereden dat ik ze meermaals op verschillende plekken tegenkwam. Mààr .... nog geen enkele keer heb ik gezien dat er behalve een simpele test via die sniffer, ineens ook een controle gedaan wordt naar boorddocumenten en geldig rijbewijs. Voor 't zelfde geld passeert er daar ene die ......
(zolang hij maar onder invloed is van alcohol)En voor wie hardleers is omdat hij de financiële consequenties makkelijk aankan : (herhaaldelijk) blijven rijden spijts verval ==> de gevangenis in. Wie niet horen wil .....