Sinds Sparky (Model X 90D) terug is na een reparatie die te lang duurde door een verzekeringsflater gebruiken we de auto terug voor weekendtrips.
Vandaag reden we van Mechelen naar Voeren voor een lange boswandeling. De wagen werd de nacht ervoor geladen tot 100%. Op 100% ging er echter nog steeds 1 kW in het batterijpack, misschien moet ik de cellen nog eens balanceren. De rit ging van Mechelen via de snelweg naar Brussel, Leuven, Luik, Visé en dan naar Voeren. Op de snelweg werd gereden aan 125 km/u op autopilot, de laatste km reed ik zelf aan legale snelheden. De terugrit ging via de 'scenic route' in Voeren en door Nederlands Limburg, om dan in Bassenge nog even de snelweg tot Hasselt te nemen. In Hasselt werd er Italiaans gegeten en dan ging de rit verder naar huis. Hier begon de navigatie te klagen dat ik waarschijnlijk niet zou thuis geraken. De navigatie adviseerde om aan de supercharger te laden in Heusden-Zolder. Deze suggestie heb ik genegeerd, gewoon "remove charing stops" aanklikken. De navigatie vertelt me dan om toch niet sneller als 110 km/u te rijden om thuis te geraken, dat negeer ik ook en ik rijd verder aan de klassieke autopilot op 125 km/u. Verder rijd ik nog over Brussel ipv de Leuvensesteenweg te nemen vanuit Leuven richting Mechelen. Indien het echt niet zou lukken heb ik nog de supercharger in Machelen. Gedurende de rit was die meestal ongeveer half bezet, dus geen probleem. De supercharger was niet nodig, na iets meer dan 320 km ben ik thuis gekomen met 10% lading. De meeste km werden op de snelweg gereden en ik nam totaal geen energie-besparende maatregelen, wat een range zou opleveren in deze omstandigheden van ongeveer 350 à 360 km. Een daguitstap met een EV is dus geen probleem.
Enkele bemerkingen:
- ik weet vrij goed hoeveel de auto verbruikt en durf de marges die de navigatie neemt te negeren. Na de nodige km leer je dat wel. Als je je echt eens misrekent kan je de range makkelijk met 25% doen toenemen door gewoon wat trager te rijden, maar hier was dat niet nodig.
- enkele keren per jaar is het aanbevolen om de cellen te balanceren. Li-ion cellen voelen zich het beste ergens rond de 50% lading. Ik laad dan ook meestal maar tot 70 à 80% als ik geen range nodig heb en ontlaad zelden onder de 25%. Na een tijdje verliest het BMS (battery management system) een beetje de draad. Je kan dit eenvoudig corrigeren door de wagen quasi volledig leeg te rijden en dan volledig op te laden tot 100% en te wachten tot het laadvermogen bijna 0 is. Iets wat ik vandaag niet gedaan heb, ik vermoed dat ik anders makkelijk nog een 20 à 30 km range uit de batterij had kunnen halen.
- het rijden met een EV is puur plezier, vooral door het vermogen en het enorme koppel, ik kan het dan ook niet laten om beide regelmatig aan te spreken. Nu en dan max. acceleren blijft puur plezier maar vreet aan de range. Als ik een pet zou opzetten en vrouw paars haar zou hebben komt er gegarandeerd nog een pak meer km vrij.
- ik had meerdere laadoplossingen op deze trip: superchargers in Machelen, Heusden-Zolder en Maastricht lagen op de route of kosten maar een korte omweg. In Hasselt had ik zeker kunnen laden aan een publieke laadpaal, maar dat was niet nodig. Ik had zelfs een paar restaurants op de route die een "destination charger" aanbieden waardoor ik tijdens het eten aan 11 kW had kunnen laden. "Range anxiety" bestaat eigenlijk niet meer!