Auteur Topic: suggestiestrook en BEV  (gelezen 3583 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
suggestiestrook en BEV
« Gepost op: maandag 15 oktober 2018 - 22:55:23 »
Hallo,

De wegcode voorziet dat je bij het links afslaan uit een éénrichtingsstraat zo veel als mogelijk tegen de linkerrand van de weg moet gaan rijden. Hoe zit dat juridisch in een fietsstraat met beperkt éénrichtingsvekeer in combinatie met suggestiestroken aan beide kanten van de weg?
Bij druk verkeer vormen de auto's twee files in deze straat voor de lichten op de suggestiestroken. Is dit toegelaten? Volgens welk artikel wel of niet? De auto's in de linkerfile slaan links af en de auto's in de rechterfile rechts.
Het gaat hier niet om gezond verstand, of hoffelijkheid maar zuiver juridisch ingeval van aanrijding.

Dank voor spoedig antwoord



Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: suggestiestrook en BEV
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2018 - 16:42:19 »
De wegcode voorziet dat je bij het links afslaan uit een éénrichtingsstraat zo veel als mogelijk tegen de linkerrand van de weg moet gaan rijden.

Alvast de Belgische wegcode niet. Artikel 19.3 schrijft voor:

Citaat
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

Je moet dus zo dicht mogelijk bij de linkerrand blijven, maar zonder er zo veel als mogelijk tegen te gaan rijden! Niet gezond voor de wagen! Bovendien wekt het de indruk dat je onder invloed van alcohol of drugs bent.

Fietssugestiestroken hebben geen enkele juridische waarde. Geen enkele bestuurder hoeft er ook maar enigszins rekening mee te houden, en ze verlenen ook geen enkel recht.

Om in een fietsstraat naar links of naar rechts af te slaan, zijn er geen andere regels dan deze met betrekking tot een richtingsverandering vervat in artikel 19.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: suggestiestrook en BEV
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 oktober 2018 - 10:53:47 »
Ok dank voor antwoord.

In de situatie die ik aanhaal staan ook borden " fietsers in beide richtingen".
Beperkt éénrichtingsverkeer.
Hoe zit het dan met Artikel 19.3?

Of is een BEV geen éénrichtingsverkeer en moet je dan naar links uitwijken zonder de tegenligger te hinderen?
En wat als er geen tegenligger is maar toch een soort van suggestiestrook.

Concreet : Het gaat over de Goswin de stassartstraat in Mechelen aan het kruispunt met de Edgard tinnellaan.
Metalen nagels (suggestiestrook ?) aan beide kanten, Bev, en fietsstraat. En stopstreep over 3/4 van de rijbaan.
Ik was in Belgie om mijn ouders te bezoeken en ben in Mechelen gestopt om een boodschap te doen.
Daarna heb ik de stad verlaten langs de Goswin de Stassartstraat. Aan de lichten stonden 2 files, de linkse file om rechts af te slaan,de rechtse file om rechts af te slaan, aan beide zijden stonden we over de metalen nagels. Geen fietser te zien. Ik stond als derde auto in de linkerfile naast een Mercedes die in de rechterfile stond.
Toen het groen werd reed iedereen verder maar die Mercedes week naar links uit en reed tegen mijn auto.
Mijn Franse verzekering weet niet wat die combinatie van borden betekenen.
De Mercedes is verdwenen, vluchtmisdrijf. Ik ben onmiddellijk aangifte gaan doen op het politiekantoor waar ze op de camerabeelden konden zien wie de aanrijder was. Hij is in fout voor vluchtmisdrijf maar men probeert mij de schuld van de aanrijding in mijn schoenen te schuiven omdat ik bij BEV te links reed en hij eigenlijk ook naar links wou afslaan terwijl hij rechts stond opgesteld.

Graag jullie mening.
Dank bij voorbaat.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: suggestiestrook en BEV
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 oktober 2018 - 11:10:47 »
In de situatie die ik aanhaal staan ook borden " fietsers in beide richtingen".
Beperkt éénrichtingsverkeer.
Hoe zit het dan met Artikel 19.3?

Goed. Dat heeft het over eenrichtingsverkeer en voorziet geen afwijking daarvan voor beperkt eenrichtingsverkeer.

Citaat
En wat als er geen tegenligger is maar toch een soort van suggestiestrook.

Een suggestiestrook is van nul en generelei waarde, behalve misschien voor de padvinders.

Als jij op een eenrichtingsweg aan het volgend kruispunt linksaf wil slaan, moet je zo dicht mogelijk bij de linker rand van de rijbaan rijden. Je mag daar dus geen suggestiestrook vrijlaten, je moet er op rijden, anders rijd je niet zo dicht mogelijk bij de linker rand van de rijbaan.

Wil er in tegengestelde richting een fietser de straat inslaan, dan moet hij ook zo dicht mogelijk bij diezelfde rand van de rijbaan rijden (voor hem is dat dan de rechter rand), en zitten jullie dus in een patstelling die in de wegcode ingebouwd is. Met de wegcode geraken jullie daar niet uit. Als jullie beiden het been stijfhouden, moet de politie ter plaatse de nodige bevelen komen geven om de situatie te ontknopen en aldus haar taak van ordehandhaving waar te nemen.

Citaat
Ik stond als derde auto in de linkerfile naast een Mercedes die in de rechterfile stond.
Toen het groen werd reed iedereen verder maar die Mercedes week naar links uit en reed tegen mijn auto.

Wie is er uitgeweken? Alleen die Mercedes? Dan is diens bestuurder alleen 100% aansprakelijk voor alle schade.

Citaat
Mijn Franse verzekering weet niet wat die combinatie van borden betekenen.

Wie bij je Franse verzekeraar? De boer die, nadat hij zijn land omgeploegd heeft, in het dorpscafé verzekeringsagent komt spelen? Elke verzekeraar heeft mensen in dienst die gespecialiseerd zijn in het wegverkeersrecht van een ander land, en al zeker van een buurland als België.

Bovendien hebben dat bord en die BEV er totaal niets mee te maken. Enkel een overtreding door de bestuurder van artikel 12.4 is de directe oorzaak van het ongeval geweest:

Citaat
12.4.
De  bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen, [...]

Onze docent Politie Wegverkeer voegde eraan toe: "voorrang verlenen aan de andere weggebruikers, wat ze ook doen of laten. Dus ook de voetganger die schuin de weg oversteekt, wat hij niet mag, moet je voorrang verlenen als je een maneuver uitvoert.

Citaat
men probeert mij de schuld van de aanrijding in mijn schoenen te schuiven omdat ik bij BEV te links reed en hij eigenlijk ook naar links wou afslaan terwijl hij rechts stond opgesteld.

Wie is "men"?

Omdat je te links reed? Daardoor kon je alleen maar nog meer ruimte aan de bestuurder van de Mercedes laten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: suggestiestrook en BEV
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 oktober 2018 - 14:05:38 »
Hallo,

"Men" is niet duidelijk maar de verzekering ging met de informatie die ze heeft uit Belgie er blijkbaar vanuit dat ik in fout ben.
Met het antwoord dat ik hen heb opgestuurd gaan ze dat nu betwisten.
 Bedankt Jozef.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: suggestiestrook en BEV
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 oktober 2018 - 18:29:33 »
"Men" is niet duidelijk maar de verzekering ging met de informatie die ze heeft uit Belgie er blijkbaar vanuit dat ik in fout ben.

Ja, als ze het aan de verzekeraar van de Mercedes gevraagd hebben, dan zul jij natuurlijk in fout zijn. Ze moeten niet bij de duivel te biechten gaan hé.

Citaat
Met het antwoord dat ik hen heb opgestuurd gaan ze dat nu betwisten.
Bedankt Jozef.

Graag gedaan. Schakel tijdig je rechtsbijstandsverzekering in. En laat ons weten hoe het afgelopen is.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."