Auteur Topic: Agressieve chauffeur in cel  (gelezen 15857 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Agressieve chauffeur in cel
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 01:43:25 »
Ik zal het hier maar op het forum gooien, de vriendin van Eliomys heeft een kartingcircuit in haar parkje liggen. Ik denk dat er nu al veel meer naar ginder willen trekken.  ;D
Als de snelheid van die karts niet begrensd is dan heb je mij over de streep getrokken  ;D

Citaat
Da´s een oplossing, maar niet iedereen is groter dan den relatieven mensch en vele aiki technieken zijn niet bepaald voor groter-dan-gemiddelde-mensen uitgedacht, dacht ik...
De meeste judo-technieken helaas ook niet  :'(
Overigens nog even wat toelichten, een agent heeft op de lange termijn meer aan judo dan aan aikido of hapkido, onder andere omdat je in judo echt wedstrijden kan doen (één tegen één), dit is heel wat moeilijker bij die andere 2 sporten. Dat is de reden waarom judo werd ontwikkeld vanuit ju-jutsu . De reden waarom ze agenten aikido of hapkido leren is omdat er minder oefening voor vereist is (de simpele doch doeltreffende technieken, je hebt natuurlijk ook zeer ingewikkelde technieken waar je zeer lang voor moet oefenen). Judo is op de lange termijn effectiever maar je moet minstens 3 jaar judo doen voordat je er echt mee uit de voeten kan.

Citaat
Eugh, in theorie is de kans om in zo´n job in een duister steegje om 03:14 neergestoken te worden door een wegvluchtende handtasjesdief die zo high is dat hij tijdens de achtervolging nog een oud dametje tracht aan te randen, minder groot... Vandaar dat ik voor veel politiemensen ontzag heb en in geval van twijfel nog wel eens de kant van de flikken durf te verdedigen (hadden jullie nog niet gemerkt hé ?)
Voor de goede agenten, de mensen die agent zijn geworden om mensen te helpen en hun vak serieus nemen en professioneel zijn, heb ik zeer veel respect.
Ik vind echter die agenten in België zo'n watjes, sorry jongens.
Ik heb straks weer eens cops gezien. Het was een goede aflevering met veel actie. In het laatste filmpje zag je een politievrouw in actie. Ze was alleen op patrouille en ging eens uitvissen waarom een man zat te wachten in een auto, hij bleek een drugsrunner te zijn. Niet alleen was dat meisje op en top vrouwelijk (rond de 30 en een vrij goed kopje, beslist geen manwijf) maar ook is zij duidelijk een betere agent dan de meeste mannen. Ze wist perfect hoe ze die man enerzijds onder controle kan houden (handen op het stuur, uitstappen benen uit elkaar en vingers gekruisd, fouilleren) en anderzijds die man niet in paniek doet raken (dan zou hij gevaarlijke dingen kunnen gaan doen, rustige stem, vriendelijk). Ze hoorde hem subliem uit en slaagde erin om hem aan te houden zonder enig verzet. Het zou goed lesmateriaal zijn voor de politieacademie.

Citaat
Wel, ´t parkje is voornamelijk voor kleine kinderen, maar ook grote kinderen zijn welkom hoor
Oef, gelukkig maar.  :D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 02:22:13 »
Wat denk je Eliomys, gaan we onze forumvriend BBB even voorstellen aan Albert ? Hij heeft duidelijk een verkeerd beeld over Aikido ! Als je éénmaal de bewegingen van de sensei's hebt gezien en vooral de mistieke manier van Albert is toch iedereen overtuigd ?

Na een demonstratie van onze sensei's is judo gewoon "trekken en sleuren".
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 13:14:49 »
Citaat
Toeval, deed dat al van voor we elkaar kenden.
Ach, love on the werkvloer ?

Citaat
Citaat
Een vriendin die een vervoersbedrijfje heeft ?
Nope, shoes.     

God, en ik dacht al dat mijn vriendin zoveel schoenen had  ;D

Citaat
Als de snelheid van die karts niet begrensd is dan heb je mij over de streep getrokken 

Met de ´normale´ karts hou ik het gaspedaal continu beneden gedrukt, eet een pak friet tijdens de rondes en schrijf tegelijkertijd mijn memoires in dit forum. ;)
Maar, ... ze heeft ook 3 à 4 échte karts ...  die enkel na de uren buitenkomen :D

Citaat
een agent heeft op de lange termijn meer aan judo dan aan aikido of hapkido
Ach, de klassieke discussie ´als een 3e dan karateka vecht tegen een 3e dan taekwondoka...´
Iedere gevechtsport heeft zo wel zijn eigen aanhangers en iedereen denkt dat ´zijn´ gevechtsport de beste is. Normaal zou ik hier niet op ingaan, maar ik hoor hier een uitdaging ;)

Ik ben begonnen met taekwondo, maar na 4 jaar en enkele malen op de competitie buitengesmeten te zijn ben ik overgestapt naar een vorm van karate (had een karate-, aikido en een savate-sensei), dat ik een goede 7 jaar heb beoefend tot ik tijdens een full-contact kumite een serieus ongeval heb gehad. 3 jaar kon ik geen traplopen :'(. Da´s voor mij voorbij. Daarom ben ik sinds 4 jaar bezig met aikido.

Judo heb ik slechts enkele lessen meegedaan voor ik merkte dat het niets voor mij was. Waarom?(rember: jij bent beginnen te ´trappen´ naar aikido  :D, hier komt mijn antwoord)

• judo heeft voor mijn niet dezelfde gratie (doet mij een beetje aan worstelen denken, trouwens: in vrijwel alle andere gevechtsporten wordt afgeraden om de tegenstander vast te nemen net omdat het zo´n onvoorspelbaar getrek wordt waarbij vaak met gewicht moet worden gewerkt)
  • aikido heeft diepgaande filosofische doelstellingen (ontwikkeld met doel om een gebalanceerd en geweldloos leven te leiden, niet om je krachten te kunnen meten met je collega als in judo)
  • aikido beoefent sterk de spirituele ontwikkeling (het ´voelen´ van de eenheid in de natuur, jezelf ´aarden´, energievelden in je lichaam controleren, ... dat heb ik in de judo lessen noch niet zoveel ervaren)
  • aikido heeft een onvergelijkbare historiek (judo is vrij jong, onbeproefd)
  • judo heeft vrijwel geen symboliek (combinatie van bovenstaande)

Dit zijn niet voor iedereen belangrijke aspecten in een gevechtsport, maar voor mijn persoonlijk wel.

Judo is zoals je zelf aanhaalt een vereenvoudigde vorm van ju-jitsu, ontwikkelt om wedstrijden te kunnen organiseren, daarom is het eenvoudiger deze technieken aan te leren en kan de opleiding ook sneller gaan. Veeeele malen sneller dan aikido. Je moet rekenen dat van een aikidoka wordt gezegd dat hij pas in de dangraden begint te begrijpen wat de sensei hem wil vertellen. Pas na 8 of 10 jaren begin je een deeltje van de sluier op te lichten en de eerste inzichten te ontwikkelen over wat aikido betekent. Dan ben je nog ver af van effectief zijn in een gevecht. Zelfs na 4 jaar denk ik er nog niet aan aikido technieken ooit eventueel in te zetten in een confrontatie, laat staan effectief in te zetten. Da´s wat anders dan judo, waar je binnen de 3 jaar als rollend over de straat wel eens ´boven´ kan komen te liggen  :P.

Waarom wordt judo dan niet aangeleerd zal je argumenteren. Eenvoudig: de écht effectieve delen van ju-jitsu zijn eruit gefilterd om op een ongevaarlijke manier aan sport te kunnen doen. 2 judoka´s in een wedstrijd doen mij soms denken aan 2 gisflangen, waarvan de giftanden zijn uitgetrokken: ze duwen en trekken aan elkaar, maar doen elkaar geen pijn meer. Da´s één van de redenen waarom er in aikido geen (vrijwel) wedstrijden zijn: het is gewoon te gevaarlijk. Een andere reden, en belangrijkere reden is de geweldloze filosofie van de beoefenaars.  :-\
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 augustus 2006 - 13:18:49 door eliomys »
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2006 - 23:58:59 »
Citaat
Toeval, deed dat al van voor we elkaar kenden.

On the Internet.  ;)

Citaat
Citaat
Een vriendin die een vervoersbedrijfje heeft ?
Nope, shoes.     

God, en ik dacht al dat mijn vriendin zoveel schoenen had  ;D

Twordt snel een beetje laat...  ;) (voor de helderen van geest ;D)

die enkel na de uren buitenkomen :D

Het wordt met de dag interessanter.  ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 26 augustus 2006 - 20:04:43 »
Citaat
Ach, de klassieke discussie ´als een 3e dan karateka vecht tegen een 3e dan taekwondoka...´
Iedere gevechtsport heeft zo wel zijn eigen aanhangers en iedereen denkt dat ´zijn´ gevechtsport de beste is. Normaal zou ik hier niet op ingaan, maar ik hoor hier een uitdaging
Sommigen vechten meer hierover dan dat ze op de mat vechten  ;)
Bij 2 zulke verschillende sporten als judo/karate worstelen/kickboksen is dit inderdaad een vrij zinloze discussie. Judo en aikido hebben nog voldoende met elkaar gemeen dat deze discussie wel nog enige zin heeft  ;D

Citaat
Ik ben begonnen met taekwondo, maar na 4 jaar en enkele malen op de competitie buitengesmeten te zijn ben ik overgestapt naar een vorm van karate (had een karate-, aikido en een savate-sensei), dat ik een goede 7 jaar heb beoefend tot ik tijdens een full-contact kumite een serieus ongeval heb gehad. 3 jaar kon ik geen traplopen . Da´s voor mij voorbij. Daarom ben ik sinds 4 jaar bezig met aikido.
Ai, en ik maar denken dat karate weinig riskant is omdat je altijd in moet houden bij het sparren  :-[
Dat is toch een serieus ernstig ongeluk met enorm veel pech. Enge gedachte dat dat zomaar kan gebeuren. Gelukkig is judo wat veiliger aangezien we geen stoten en trappen gebruiken, wel komen er veel schouder-, knie-, vingers- en tenenblessures voor.
Ik heb met een vriendin afgesproken om volgend jaar één keer per week taekwondotraining te gaan doen, het zal niet meevallen aangezien ik niet lenig ben.

Ik moet je eventjes corrigeren op één punt. Aikido is een veel jongere sport dan judo.
Citaat
Aikido, meaning "way of harmony of ki", is a modern Japanese budo. It was developed by Morihei Ueshiba over the period of the 1930s to the 1960s.
Het judo is er al sinds 1882. Natuurlijk, beide sporten zijn ontwikkeld uit andere sporten. Het judo is ontwikkeld (volgens velen geëvolueerd  ;)) uit de ju-jutsu. Ju = zacht in Japans.
Aikido is ontwikkeld uit de krijskunsten van de Samoerais waaronder ju-jutsu.
De beste vechtmachine wordt je natuurlijk met een specifieke combinatie van technieken. Grofweg zijn er 3 grote variaties in vechtsporten:
- Vechtsporten waarbij je bij een staande gevecht op ongeveer 1-2 meter afstand blijft van elkaar en stoten en trappen gebruikt; taekwondo, karate, kickboksen, boksen enz.
Ik ben van mening dat kickboksen van deze sporten het meest practisch is ingesteld omwille van de combinatie van stoten en trappen en omdat bij kickboksen itt taekwonde en karate het resultaat vooropstaat en er zeer veel in gespart wordt.
Ik ga wellicht nog eens een proefles meedoen met kickboksen, een vriend van mij beoefent deze sport dus ik ga waarschijnlijk eens een keer meegaan zo gauw ik tijd heb.
- Vechtsporten waarbij je staande vecht op korte afstand; hierbij denk ik vooral aan judo en worstelen. De bedoeling, en het meest effectieve, is dan om de ander te werpen. Op korte afstand werkt stoten en trappen niet meer zo goed  ;)
Worstelen is meer op de praktijk gericht omdat de worstelaars met een naakt bovenlijf trainen en dus niet afhankelijk zijn van ofdat ze een goede grip hebben op de kleding.
- Vechtsporten op de grond; Braziliaans ju-jutsu is zonder twijfel de nummer 1 op dit vlak. Het is een zeer jonge sport die is voortgekomen uit het judo. De judoka's die goed zijn in grondgevechten hebben daar meestal niet zo veel aan in judo-wedstrijden dus hebben ze uit onvrede het Braziliaans ju-jutsu ontwikkeld. Bij deze sport hebben ze de andere klemmen buiten die op de elleboog weer terug in ere herstelt (pols, knie, rug en nek). Het grote voordeel hiervan is het volgende; als je als uke op jouw buik ligt of in de schildpadhouding zit (ellebogen en knieën) dan kan je vrij makkelijk een elleboogklem of een wurggreep voorkomen. Het gevolg is dat veel judoka's tijdens een wedstrijd die houding aannemen zogauw er één in een ietwat kwetsbare positie komt op de grond (minderheid van de wedstrijden evolueert naar de grond). In feite is dit niet realistisch, want in het echt kan de ander nog van alles doen als je in zo'n houding zit of ligt. Het Braziliaans ju-jutsu heeft als nadeel dat ze zich vooral op het grondwerk richten, zoals gezegd in het echt komt het meestal niet aan op grondwerk, het is desalniettemin een zeer goede aanvulling voor een judoka.

Dus, wil je de ultieme vechtmachine worden dan moet je uit elke categorie een sport kiezen en zou ik persoonlijk kiezen voor de combinatie van kickboksen, worstelen en Braziliaans ju-jutsu.
Freefight toernooien worden meestal gewonnen door kickboksers en judoka's dus blijkbaar is dat duwen en trekken in combinatie met armklemmen en wurggrepen toch best handig. Uiteraard kan een beetje een handige judoka ook makkelijk de andere klemmen gebruiken aangezien ze volgens hetzelfde principe werken.

Citaat
judo heeft voor mijn niet dezelfde gratie (doet mij een beetje aan worstelen denken, trouwens: in vrijwel alle andere gevechtsporten wordt afgeraden om de tegenstander vast te nemen net omdat het zo´n onvoorspelbaar getrek wordt waarbij vaak met gewicht moet worden gewerkt)
Dat het gesleur weinig gracieus is dat ben ik met je eens. Het is wel effectief  ;D
Voor een judoleek lijkt het lomp getrek en geduw maar jij weet toch beter  ;)
Je probeert elkaar continue uit balans te krijgen. Dat basisprincipe geldt voor zowel judo als aikido.
Als 2 judoka's even sterk zijn dan kan het even duren voordat je de ander uit balans hebt. Vergeet niet dat de ander ook aan judo doet en dus kan anticiperen op wat je doet.

Citaat
aikido heeft diepgaande filosofische doelstellingen (ontwikkeld met doel om een gebalanceerd en geweldloos leven te leiden, niet om je krachten te kunnen meten met je collega als in judo)
Het judo heeft die diepgaande filosofische doelstellingen ook, ze zijn alleen verwaterd doordat het in het Westen een populaire sport is geworden sinds Geesink die Japanner versloeg.
Een mooi diep judoverhaal: Jigoro Kano keek in de winter naar buiten. Het sneeuwde hevig. Hij zag 2 bomen staan, een stevige eikenboom en één met buigzame twijgtakjes (of zoiets). De takken van de stevige eikenboom braken af doordat ze bezweken onder het gewicht van de sneeuw. De twijgtakjes bleven heel doordat ze bogen en de sneeuw er gewoon van afschoof.
Deze anekdote geeft vrij goed aan wat het basisprincipe van judo en aikido is. Bijvoorbeeld; als jij duwt, dan ga ik niet tegenduwen maar trekken en jij ligt op de grond. Dit kan je ook toepassen in het dagelijkse leven. Mensen die een burnout krijgen zijn als die eikenboom, ze hebben veel te veel stress en kunnen zich niet ontladen. Als je daarentegen de stress van je af laat glijden dan bezwijk je er ook niet onder.
Ik ben het met je eens dat je die diepgaande filosofische doelstellingen in het aikido veel meer hebt dan in het judo maar oorspronkelijk was dat ook zeer belangrijk in het judo. Het judo is ontwikkeld door Jigoro Kano, deze man was van beroep pedagoog en had als doel om een sport te ontwikkelen uit het ju-jutsu (toendertijd DE sport, hiermee versloegen de samoerais veel tegenstanders) die kinderen op een veilige manier competitief kunnen beoefenen.

Citaat
aikido beoefent sterk de spirituele ontwikkeling (het ´voelen´ van de eenheid in de natuur, jezelf ´aarden´, energievelden in je lichaam controleren, ... dat heb ik in de judo lessen noch niet zoveel ervaren)
Dat heb je inderdaad niet in judolessen. Het is natuurlijk wel iets wat je vooral in het dagelijks leven moet toepassen, de één heeft dat wat meer van nature, voor de ander (de meesten van ons) is het goed als hij daar wat onderricht in krijgt. Het belangrijkste is en blijft natuurlijk dat je het niet alleen in de training doet maar het ook buiten de training in het dagelijks leven toepast.  ;)
Anders is het als iemand die mediteert maar in het dagelijkse leven een onbeholpen lomperik is.

Citaat
aikido heeft een onvergelijkbare historiek (judo is vrij jong, onbeproefd)
Dit is dus feitelijk onjuist zoals ik boven heb uitgelegd.

Citaat
Dit zijn niet voor iedereen belangrijke aspecten in een gevechtsport, maar voor mijn persoonlijk wel.
Dat verschilt inderdaad enorm voor iedereen. Ik heb het echt als sport gekozen en dan is judo een logische keuze omdat je er veel beter competitie in kan doen dan in veel andere martial arts, dat verklaart ook de populariteit van judo. Als je er tegelijkertijd nog wat anders van leert in spirituele of persoonlijke zin dan is dat mooi meegenomen maar dat was voor mij geen motief om de sport te kiezen.

Citaat
Judo is zoals je zelf aanhaalt een vereenvoudigde vorm van ju-jitsu, ontwikkelt om wedstrijden te kunnen organiseren, daarom is het eenvoudiger deze technieken aan te leren en kan de opleiding ook sneller gaan. Veeeele malen sneller dan aikido. Je moet rekenen dat van een aikidoka wordt gezegd dat hij pas in de dangraden begint te begrijpen wat de sensei hem wil vertellen. Pas na 8 of 10 jaren begin je een deeltje van de sluier op te lichten en de eerste inzichten te ontwikkelen over wat aikido betekent. Dan ben je nog ver af van effectief zijn in een gevecht. Zelfs na 4 jaar denk ik er nog niet aan aikido technieken ooit eventueel in te zetten in een confrontatie, laat staan effectief in te zetten. Da´s wat anders dan judo, waar je binnen de 3 jaar als rollend over de straat wel eens ´boven´ kan komen te liggen  .

Waarom wordt judo dan niet aangeleerd zal je argumenteren. Eenvoudig: de écht effectieve delen van ju-jitsu zijn eruit gefilterd om op een ongevaarlijke manier aan sport te kunnen doen. 2 judoka´s in een wedstrijd doen mij soms denken aan 2 gisflangen, waarvan de giftanden zijn uitgetrokken: ze duwen en trekken aan elkaar, maar doen elkaar geen pijn meer. Da´s één van de redenen waarom er in aikido geen (vrijwel) wedstrijden zijn: het is gewoon te gevaarlijk. Een andere reden, en belangrijkere reden is de geweldloze filosofie van de beoefenaars.  :-\
De meeste judoka's die ik ken zijn rustige geweldloze mensen, enkel op de mat laten ze zich gaan. Mensen die van nature gewelddadig en aggressief zijn houden de judotraining niet lang vol  ;D
Er is gewoon discipline, volharding en samenwerking vereist tijdens een training.
Als je judoka's toch wilt vergelijken met een slang dan zou ik ze eerder vergelijken met een wurgslang, de Boa Constrictor of de Python.  ;D
Jigoro kano had 2 grote punten van kritiek op ju-jutsu.
1. Het ging veel te veel uit van als-dan situaties. Als er eens een keertje iets anders liep dan konden die ju-jutsuka's niet veel meer, ze konden niet improviseren.
2. Jigoro vond ju-jutsu te gevaarlijk voor randori's en wedstrijden dus had hij bepaalde elementen uit het ju-jutsu verwijderd. Hij heeft alle slagen, stoten en trappen verwijderd. Van de polsklemmen ben ik niet zeker. De rugklemmen, nekklemmen en beenklemmen waren wel nog toegestaan. Later is gebleken dat er in randori's en wedstrijden toch nog te veel ongelukken gebeurden met deze klemmen en hebben ze enkel de armklem er in gelaten, omdat deze relatief weinig risico heeft (onder voorwaarde dat je dat pas mag doen als je bijna bent uitgegroeid!!!, deze fout maken ze in Nederland waar kinderen dat helaas ook al mogen doen wat te gevaarlijk is voor de armen, ze kunnen opgerekt raken).

Mogelijk ga je in de toekomst nog een afsplitsing krijgen binnen de judosport binnen welke alle klemmen zijn toegestaan zoals in het Braziliaans ju-jutsu. Het zou de wedstrijden spectaculairder maken omdat defensief grondvechten dan niet meer mogelijk zou zijn.
Het is overigens niet alleen maar een nadeel dat een aantal klemmen niet mogen binnen het judo. Het voordeel is dat er een enorme variatie is ontstaan in technieken en variaties, specialiseren vs. generaliseren.
Uiteindleijk gaat het er in een gevecht om hoe goed je bepaalde technieken kan toepassen. De meeste goede wedstrijdjudoka's zijn gespecialiseerd in 1 of 2 worpen waarme ze bijna altijd hun wedstrijden winnen. Je kan met het oogpunt op effectiviteit beter 1 of 2 worpen perfect beheersen en de rest matig dan alle worpen redelijk.
De slangen mogen dan geen giftanden meer hebben :'(
ze kunnen daardoor wel vrijuit stoeien waardoor ze hun technieken veel beter kunnen toepassen, beter kunnen improviseren en beter kunnen anticiperen.

Zoals ik al zei, de meeste freefight winnaars zijn judoka's en kickboksers. Dit lijkt dan ook een ideale combinatie te zijn om de ideale vechtmachine te worden.

Ikzelf ben overigens nogal pacifistisch van aard. Ik houd van fysieke uitdagingen, ik ben gek op de F16 en rakettechnologie maar ik ben tegen geweld buiten de tatami.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 26 augustus 2006 - 22:46:56 »
Citaat van: BBB
Worstelen is meer op de praktijk gericht omdat de worstelaars met een naakt bovenlijf trainen

Dat is helaas alleen maar zo bij het worstelen voor mannen.  :D

Ik heb zelf altijd een hekel gehad aan elke sport waarbij je lichamelijk contact hebt met de tegenstander(s). Voetbal of basketbal waren aan mij niet besteed, volleybal daarentegen wel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #36 Gepost op: zondag 27 augustus 2006 - 17:51:43 »
Citaat
Citaat
On the Internet. 

´Vrachtwagenchauffeur vervoert (> letterlijk van ´verfrührt´ met mijn Germanismen) vrouw die haar schoenen ook durft terug te verkopen ?´  ;D

Citaat
Ai, en ik maar denken dat karate weinig riskant is omdat je altijd in moet houden bij het sparren 
Veel minder bij full-contact, helaas, vermits je daar een beschermende uitrusting aan hebt.

Citaat
Jigoro Kano keek in de winter naar buiten. Het sneeuwde hevig. Hij zag 2 bomen staan, een stevige eikenboom en één met buigzame twijgtakjes (of zoiets).

• Het was een kersenboom en een wilg, maar je moet bioloog zijn om daarover te vallen ...  ;)
  • Het was niet Jigoro Kano, maar Yoshitoki Akiyama die het principe van ´ju´ beeld gaf
  • Het was de basis van het huidige Jiu Jitsu, nog niet het Judo, dat kwam later

Citaat
Aikido is een veel jongere sport dan judo. Het judo is er al sinds 1882.

Jiujitsu heeft mogelijks zijn roots in Indie, hoewel niet iedereen dat (gezegd wil hebben) bij de shaolinmonniken. Er bestaan geschriften die stellen dat een Chinees (Tsin Gembin of zo) reeds in 1650 deze krijgskunst naar japan heeft gebracht en daar een dojo opende, van waaruit jiujistu ontwikkelde...

Inzake aiki-technieken is het veel minder duidelijk wánneer deze nu juist zijn ontwikkeld. De basisbeginselen schijnen bij Prince Teijun de zesde zoon van Keizer Seiwa (850-880) te liggen, die het verder gaf aan de Minamoto-familie. Vanzelfsprekend bestaan er weinig geschriften uit deze woelige periode van Japan´s geschiedenis. Wat wél geweten is, is dat Yoshimitsu Shinra Saburo (de jongere broer van Minamoto Yoshike) zeer veel aan de technieken heeft verfijnd en de aikijujutsu duikt hier regelmatiger op. Yoshimitsu´s 2 de zoon (wonend in Takeda, later werd zijn familie ook zo genoemd...), gaf zijn technieken (Takeda Kunitsugu) enkel door aan familieleden en naasten en zo verdwenen bijna de Aizu-todome (geheime technieken), we leven nu rond 1570. In dat feudale Japan was de bond tussen de Daimyo (feudale heerser) en zijn bushi (samoerai) zeer belangrijk: hier werden de grondbeginselen van allesoverheersende trouw aan heer en qweeste sterk vervlochten in de steeds dodelijker wordende aiki-technieken. De komende 2,5 eeuwen waren vrij rustig in Japan en de sterk Buddistische filosofie integreerde zich in de techniek. Deze geweldloosheid, meditatie, het jezelf identificeren en de verbondenheid met het heelal komen we nu nog vaak in de aikido lessen tegen. Het klopt dat O-Sensei Morihei Ueshiba deze gecombineerde en veelal geheime technieken ´geofficialiseerd´ en verspreid heeft begin 20e eeuw.

Citaat
De beste vechtmachine wordt je natuurlijk met een specifieke combinatie van technieken.
Interessant dat je dat inziet. Een favoriet gezegde van de bushi (of samoerais) was "beheers achttien krijgskunsten". En inderdaad: de Bushi moesten kenjutsu, bajutsu, kyujutsu en sojutsu naast de ongewapende krijgskusten leren. O-Sensei Morihei Ueshiba ontwikkelde daarom aikido uit meerdere krijgskunsten (allen waarin hij een meester was), onderandere uit jujitsu, kenjitsu en sojitsu. Echter niet om de ´beste vechtmachine´ te worden, in tegendeel: om niet meer te moeten vechten.

Aikido is het principe van de weerstandloosheid. In 1925, tijdens een discussie, werd O-Sensei aangevallen door een officier (een scherminstructeur) met een zwaard. Ongewapend confronteerde O-Sensei de officier en ontweek iedere aanval tot zijn tegenstander van uitputting bezweek. Hij was erin geslaagd een gewapende tegenstander te verslaan zonder hem te kwetsen, ja, zelfs zonder hem aan te raken.

Hoe geraakte hij zo ver ? Na het volledig beheersen van de ´gangbare´ krijgskunsten (hij heeft meerdere oorkonden van excellence ontvangen) was O-Sensei nog steeds ontevreden en ging op zoek naar vergeten budo-technieken en naar een religieuzere betekenis van het leven die hij beiden combineerde tot ´zijn´ filosofie annex technieken.

Citaat
Ik ben van mening dat kickboksen van deze sporten het meest practisch is ingesteld omwille van de combinatie van stoten en trappen en omdat bij kickboksen itt taekwonde en karate het resultaat vooropstaat en er zeer veel in gespart wordt.

Als je met ´resultaat´ het kwetsen van je tegenstander bedoelt, moet ik je gelijk geven: door het beoefenen van kickboksen kom je vrij snel tot dat ´resultaat´  :-\

Citaat
Vechtsporten waarbij je staande vecht op korte afstand; hierbij denk ik vooral aan judo en worstelen. De bedoeling, en het meest effectieve, is dan om de ander te werpen. Op korte afstand werkt stoten en trappen niet meer zo goed

:) Mijn ´specialiteit´ in der tijd was het zogenoemde ´close combat´ (gedoceerd door een kickboxer). Geloof mij vrij: ellebogen en knieen zijn zeer efficient tegen vastgrijpende judoka´s  :P (en daar heb je geen polstering om te tegenstander te beschermen) Zelfs een goed uitgevoerde ushiro-tobi-geri-kekomi (vaak ten onrechte, vind ik, als een techniek voor de lange afstand gecatalogeerd) is bij neus-aan neus gevechten zéér efficient. Het is maar wat je gewoon bent... ;D

Citaat
Vechtsporten op de grond;... De judoka's die goed zijn in grondgevechten hebben daar meestal niet zo veel aan in judo-wedstrijden

Daar moet ik afhaken, komende van een taekwondo achtergrond is grondwerk niets voor mij, het doel is het dan ook nooit zover te laten komen, tenzij in een modderbad met enkele wulpse jongedames in bikini  :D

Citaat
Dus, wil je de ultieme vechtmachine worden dan moet je uit elke categorie een sport kiezen en zou

In het kort: in aikido zijn de belangrijkste oorspronkelijke gevechtsporten reeds gecombineerd, net met de bedoeling níet te moeten vechten...

Helaas denk ik dat je gelijk hebt als je zegt dat met de ´quick en dirty´ onderdelen van elke categorie (je drieledig lijstje) je snel (op 3-4 jaar ?) een kans hebt de meeste tegenstanders zeer efficient te kwetsen. Met aikido hoop ik ooit eens (binnen 12-18 jaar) het punt te bereiken dat ik tegenstanders niet meer hoef te kwetsen  :-\

Citaat
Dat het gesleur weinig gracieus is dat ben ik met je eens. Het is wel effectief
;D  ;D ;D

Citaat
Voor een judoleek lijkt het lomp getrek en geduw maar jij weet toch beter

Ik bestrijd ook niet dat judo, in een situatie waar 2 mensen met stevige kledij aan, zonder elkaar te willen kwetsen een robbertje ´horizontaal´ willen dansen, zéér effectief is. Ik heb vaak genoeg hijgend op mijn rug gelegen als mijn Nederlandse (ex-)vriendin en ik elkaar wilden testen  ::) én je hebt er een degelijke opleiding voor nodig. Soms vind ik ´t spijtig dat er in Aiki die competities niet zijn (hoewel en een grappige (nieuwe) vorm is van aikido waar je elkaar in competitie met dildo´s bestookt  :D), gelukkig kunnen we in de club nog sparren...

Citaat
die kinderen op een veilige manier competitief kunnen beoefenen.

Terecht.

Citaat
Het belangrijkste is en blijft natuurlijk dat je het niet alleen in de training doet maar het ook buiten de training in het dagelijks leven toepast.

Inderdaad. Ik oefen nog...  :-[

Citaat
Mensen die van nature gewelddadig en aggressief zijn houden de judotraining niet lang vol 

Correct me if I´m wrong: mijn idee is dat velen daarvan een paar jaartjes kickboxen beoefenen  :-\

Citaat
Het voordeel is dat er een enorme variatie is ontstaan in technieken en variaties, specialiseren vs. generaliseren.
en ik heb nog een citaat van je:
Citaat
Het is verbazingwekkend hoe zeer die mensen gespecialiseerd zijn in hun vakgebied en hoe weinig ze van al de rest weten. Daarnaast weten ze vaak het antwoord ook gewoon nog niet. Ik ben zelf veel meer een generalist.

Citaat
Zoals ik al zei, de meeste freefight winnaars zijn judoka's en kickboksers.
Freefight is tegemoordig bekend als een combinatie van verschillende martial-arts, niet enkel judo en kickboks. Ook karate, taekwondo, thai, aikido en dergelijke zitten erin. Deze ´sport´ neemt enkele effectieve technieken uit de gevechtskunsten (meestal zonder de achtergronden en spirituele betekenissen) en tracht zijn leden zo snel mogelijk aan te leren hoe een tegenstander zoveel mogelijk te kwetsen. Als dat je doel is, ...

Citaat
Voetbal of basketbal waren aan mij niet besteed, volleybal daarentegen wel.
Groepsporten in het algemeen zijn aan mij minder besteed (behalve de extremere versies, waar het gewoon niet gaat zonder een team), maar dat mag ik natuurlijk niet op solliciaties zeggen  :-X

Ik vind het verschrikelijk dat als jij in form bent en goed speelt, er wel steeds ergens een klunsje meespeelt dat het spel bederft en je daardoor verliest.
Nóg maar eens een slechte eigenschap van me... :'(
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2006 - 00:25:24 »
Citaat
Veel minder bij full-contact, helaas, vermits je daar een beschermende uitrusting aan hebt.]
Hoe kan je dan gekwetst raken? Kon die jongen niet mikken en zat hij onder de bescherming?
Dat lijkt me leuk aan taekwondo (soortgelijke sport) wat ik volgend jaar ga doen, lekker voluit sparren met bescherming.

Citaat
Het was een kersenboom en een wilg, maar je moet bioloog zijn om daarover te vallen ... 

Het was niet Jigoro Kano, maar Yoshitoki Akiyama die het principe van ´ju´ beeld gaf
Het was de basis van het huidige Jiu Jitsu, nog niet het Judo, dat kwam later
I stand corrected. Het is in ieder geval een mooi verhaal wat perfect in de boedhistische levensvisie past. Ik heb wel iets met het boedhisme zonder het actief te beoefenen. Het komt op mij over als een zeer vreedzame religie die uitgaat van innerlijke kracht, vrede en harmonie. Ook geloof ik in reïncarnatie, dat deed ik al voordat ik van het boedhisme gehoord had. Als de dalaï lama eens een interview geeft dan luister ik met veel belangstelling.

Citaat
Interessant dat je dat inziet. Een favoriet gezegde van de bushi (of samoerais) was "beheers achttien krijgskunsten". En inderdaad: de Bushi moesten kenjutsu, bajutsu, kyujutsu en sojutsu naast de ongewapende krijgskusten leren.
Omdat het hun beroep was konden ze zich daar ook fulltime mee bezig houden, een mooi voordeel van hun job.

Citaat
Aikido is het principe van de weerstandloosheid. In 1925, tijdens een discussie, werd O-Sensei aangevallen door een officier (een scherminstructeur) met een zwaard. Ongewapend confronteerde O-Sensei de officier en ontweek iedere aanval tot zijn tegenstander van uitputting bezweek. Hij was erin geslaagd een gewapende tegenstander te verslaan zonder hem te kwetsen, ja, zelfs zonder hem aan te raken.
zeer indrukwekkend  :o
Natuurlijk, als je ooit aangevallen wordt dan moet het accent liggen op de verdediging met zo weinig mogelijk geweld. Daar is judo juist een hele goede sport voor. Let's face it, judo en aïkido zijn behoorlijk verwante vechtsporten. Beiden proberen zo weinig mogelijk geweld te gebruiken (ju do = zachte weg), beide sporten maken gebruik van worpen, klemmen en verwurgingen. Één van de grote verschillen tussen judo en aïkido is dat aïkido net als jujutsu vooral uitgaat van standaardsituaties, terwijl je in judo veel spart. Het is trouwens voor een slimme judoka vrij makkelijk om een polsklem of een beenklem toe te passen als hij dat zou willen. Het principe is hetzelfde als bij een elleboogklem. Judo maakt geen gebruik van trappen en stoten wat niet wegneemt dat een ongetraind iemand erg hard zal neerkomen als je voluit werpt. Ook een worp kan dodelijk zijn als de geworpene met de achterkant van zijn hoofd op beton botst, geen verwaarloosbaar risico. Voor de leek even wat uitleg: als je ooit valt is het belangrijkste dat je de kin krachtig op jouw borst legt en houdt. Dit is geen natuurlijk reflex, een judoka leert deze reflex door er op te trainen en doet dat wel automatisch. Bij beginnende judoka's zie je altijd dat ze bij het vallen hun hoofd wat naar achter laten gaan. Gelukkig worden beginnende judoka's meestal ook niet met volle kracht geworpen (de judoka's die wat meer ervaren zijn worden verondersteld ook voldoende verantwoordelijkheidsgevoel te hebben om zich aan te passen aan een beginner, iets wat in de praktijk natuurlijk bij de één wat meer is dan bij de ander), als zij een competitieworp tegen zouden krijgen dan kunnen die een flinke klap tegen hun hoofd en op hun nek krijgen.

Dat aïkido geweldloosheid nastreeft is mooi en prijzenswaardig. Ook in het judo zie je maar heel weinig gewelddadige mensen, ik ben er nog geen tegengekomen. Inderdaad blijken de sensatiezoekers eerder voor kickboksen of boksen te kiezen, spectaculairder maar niet meer effectief.

Citaat
Als je met ´resultaat´ het kwetsen van je tegenstander bedoelt, moet ik je gelijk geven: door het beoefenen van kickboksen kom je vrij snel tot dat ´resultaat´
Met resultaat bedoel ik de sport waarmee je jezelf het beste kan verdedigen (dit naar aanleiding van het feit dat jij zegt dat ik mijn giftanden kwijtben  :'(). Ik zeg niet dat kickboksen het meest efficiënt is. Ik denk dat judo en kickboksen ongeveer even efficiënt zijn, de combinatie is vooral sterk.
Maar zoals ik al zei, ik beoefen judo eerst en vooral als sport, dat is de reden dat ik ermee begonnen ben. Dat ik me eigen kan verdedigen als het ooit nodig zou zijn (ik heb nog nooit buiten de mat gevochten tot nu toe) dat is een mooie bonus.

Citaat
Mijn ´specialiteit´ in der tijd was het zogenoemde ´close combat´ (gedoceerd door een kickboxer). Geloof mij vrij: ellebogen en knieen zijn zeer efficient tegen vastgrijpende judoka´s   (en daar heb je geen polstering om te tegenstander te beschermen) Zelfs een goed uitgevoerde ushiro-tobi-geri-kekomi (vaak ten onrechte, vind ik, als een techniek voor de lange afstand gecatalogeerd) is bij neus-aan neus gevechten zéér efficient. Het is maar wat je gewoon bent...
Bij een ongetraind iemand zal dat wel gaan maar ik wil het je eens zien doen tegen een getrainde judoka die gewend is om een zeer stevige greep te hebben en goede reflexen heeft  ;)
Het zal niet meevallen, dat garandeer ik. Natuurlijk, als een uitmuntende kickbokser tegen een 3de dan judoka vecht dan krijg je een zeer interessant gevecht. Het is maar net wie van de 2 als eerste een harde klap kan uitdelen, de judoka met een worp of de kickbokser met een trap of stoot die voldoende hard aankomt. De praktijk zal dan al gauw zijn dat de kickbokser op afstand probeert te blijven en de judoka dichterbij probeert te komen, een soort van tango :D

Citaat
Daar moet ik afhaken, komende van een taekwondo achtergrond is grondwerk niets voor mij, het doel is het dan ook nooit zover te laten komen, tenzij in een modderbad met enkele wulpse jongedames in bikini 
Laat het me zeker weten als je weet dat dat ergens gebeurd  :D 8)

Citaat
Helaas denk ik dat je gelijk hebt als je zegt dat met de ´quick en dirty´ onderdelen van elke categorie (je drieledig lijstje) je snel (op 3-4 jaar ?) een kans hebt de meeste tegenstanders zeer efficient te kwetsen. Met aikido hoop ik ooit eens (binnen 12-18 jaar) het punt te bereiken dat ik tegenstanders niet meer hoef te kwetsen 
Het is inderdaad de kunst om de tegenstander uit te schakelen met zo weinig mogelijk geweld. De beste manier blijft door te voorkomen dat een ruzie fysiek eindigt. Ik ben zoiezo niet iemand die snel ruzie maakt, dat vind ik te veel verspilling van energie. Ik ben vrij zachtaardig en meegaand maar laat natuurlijk ook niet over me heen lopen.

Citaat
Ik bestrijd ook niet dat judo, in een situatie waar 2 mensen met stevige kledij aan, zonder elkaar te willen kwetsen een robbertje ´horizontaal´ willen dansen, zéér effectief is.
Het heeft iets weg van dansen ja, vooral als mijn trainer een techniek uitlegt  :)
Dat geldt natuurlijk nog meer voor aïkido dan voor judo. Alle vechtsporten hebben iets weg van dansen. Je beweegt volgens patronen en volgens een ritme met veel verschillende passen.

Citaat
Ik heb vaak genoeg hijgend op mijn rug gelegen als mijn Nederlandse (ex-)vriendin en ik elkaar wilden testen én je hebt er een degelijke opleiding voor nodig.
Geluksvogel  :o 8)
Zo'n vriendin heb ik helaas nog niet gevonden  :(
Niets zo sexy als een vrouwelijk meisje met ballen.  ;D

Citaat
Correct me if I´m wrong: mijn idee is dat velen daarvan een paar jaartjes kickboxen beoefenen  :-\
Ik vrees het. Dat neemt niet weg dat er ook vreedzame mensen op kickboksen zitten. Een vriend van mij is wetenschappelijk onderzoeker en in principe een aardige jongen... totdat hij op de mat staat. Geloof mij, je wilt niet tegen hem vechten als je niet groot of sterk bent.

Citaat
Het voordeel is dat er een enorme variatie is ontstaan in technieken en variaties, specialiseren vs. generaliseren.
en ik heb nog een citaat van je:

Citaat
Het is verbazingwekkend hoe zeer die mensen gespecialiseerd zijn in hun vakgebied en hoe weinig ze van al de rest weten. Daarnaast weten ze vaak het antwoord ook gewoon nog niet. Ik ben zelf veel meer een generalist.
Busted. Ik ben in principe een generalist maar ik pas me aan. Het judo is zoals het en ik bekijk het op een positieve manier.

Citaat
Freefight is tegemoordig bekend als een combinatie van verschillende martial-arts, niet enkel judo en kickboks. Ook karate, taekwondo, thai, aikido en dergelijke zitten erin. Deze ´sport´ neemt enkele effectieve technieken uit de gevechtskunsten (meestal zonder de achtergronden en spirituele betekenissen) en tracht zijn leden zo snel mogelijk aan te leren hoe een tegenstander zoveel mogelijk te kwetsen. Als dat je doel is, ...
Niet het mijne. Met judo loop je zeker wel een groot risico op blessures door de maximale weerstand maar in principe zijn worpen geweldloze technieken zolang ze op de mat gebeuren en je een beetje fatsoenlijk kan vallen (elke ervaren judoka kan dat). Zelfs als ik hard geworpen word voel ik niets, dat was natuurlijk in het begin anders. Ik ben 2 keer op mijn staartwervel terecht gekomen  :o maar niets ergers.
Wat vooral een risico is in een judowedstrijd zijn de armklemmen. Als de klem zit moet je meteen afkloppen, sommigen wachten daar te lang mee met vervelende gevolgen. Voor de rest moet je opletten voor jouw schouders (gewoon een zwak gewricht door de grote mobiliteit) en knieën (schouderworp waarbij je op jouw knieën valt is niet goed voor de knie).

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2006 - 15:39:08 »
Citaat
Hoe kan je dan gekwetst raken? Kon die jongen niet mikken en zat hij onder de bescherming?

Lang verhaal, ...  :'(
Tracht ´t in te korten:
  • mijn ´tegenstander´ (toen sprak ik nog in termen van tegenstander ;)) was dacht ik 2e dan, ik had in 2 weken mijn dan exaam
  • hij was ook ruim 15 kg zwaarder dan ik en een kop groter :-\
  • de kumite ging vrij gelijk op, maar ik begon moe te worden gezien hij mijn aanvallen ´gemakkelijk´ wegduwde en ik hem de kans niet wou geven zijn ervaring/gewicht in te zetten in een degelijke aanval: wendbaarheid heeft ook zijn prijs
  • ik zette een laatste aanvalscombinatie in die mij tegen zwaardere tegenstanders reeds geholpen had, remember: zijn dekking was de laatste 45 sec potdicht
  • een korte mae geri chudan met links, die voor mij enkel diende om hoger te geraken
  • in de lucht gevolgd door een Mawashi geri jodan met rechts, die waarschijnlijk (weer) geblokt zou worden, en mijn been waarschijnlijk weer weggeduwd ging worden
  • ik rekende op deze duwende blokkage (waarmee hij reeds meedere malen getracht had mijn dekking open te krijgen en mijn uit evenwicht te krijgen, een veelvoorkomende fout van duidelijk sterkere personen) om een extra impuls naar rechts te krijgen om dan wéér omheen zijn dekking met links een nieuwe mawashi uit te voeren (nog steeds in de lucht) en hem op zijn achterhoofd te treffen(gevaarlijk, ik weet het want ik moest ervoor zorgen hem niet op zijn nek te raken :-X)
  • resultaat 1: om één of andere reden (té snel?) zet hij zijn volledige blokkage op de eerste mae geri, die reeds naar onder geworpen was voor zijn blok contact kon maken
  • resultaat2: mijn reeds ingezette mawashi met rechts raakt hem zéér hard vol op zijn oor, tot zijn en mijn verbazing  ???
  • resultaat 3: hij kipt om naar links (zijn rechts), mijn impuls naar rechts is onvoldoende om de 2e mawashi grondig uit te voeren waardoor mijn linkervoet klem raakt onder zijn (te laat) omhoog gaande rechterarm
  • Het pijnlijke moment: ik draai dus naar mijn rechts, met mijn linkervoet in de rechteroksel van mijn tegenstander die met 95kg naar links (zijn rechts) omvalt en alle mogelijke ligamenten volledig verscheurt  :'(

Gedaan met dan-exaam...  :-[

Stom ongeval, maar voor mij wel voldoende om met zo´n type van gevechtsport niet opnieuw te beginnen...

Citaat
Ik heb wel iets met het boedhisme zonder het actief te beoefenen.
Ik voel met je mee. Vooral het Taoisme...

Citaat
Let's face it, judo en aïkido zijn behoorlijk verwante vechtsporten.
Wat de gebruikte technieken aangaat, worpen, klemmen en dergelijke ben ik het met je eens.
Echter, wat in aikido (in ieder geval de aikidovormen die ik mooi vind) absoluut taboe is, is het vastnemen. Ik heb collega´s gekend die vrijwel iedere klem, worp, en dergelijke absoluut perfect uitvoeren zonder hun hand dicht te doen om ook maar eender wat vast te grijpen. Schitterend ! Zéér gracieus ! Maar het duurt meerdere tientallen jaren voor je met deze technieken überhaupt halfwege ´effectief´ bent...

Citaat
Met resultaat bedoel ik de sport waarmee je jezelf het beste kan verdedigen

Eugh, ... hardlopen ?

Citaat
dit naar aanleiding van het feit dat jij zegt dat ik mijn giftanden kwijtben

:-[

Citaat
ik wil het je eens zien doen tegen een getrainde judoka die gewend is om een zeer stevige greep te hebben en goede reflexen heeft 

:D is reeds gebeurd. Ik heb je verteld dat we af en toe ook judo lessen kregen (zéér interessant). Hij had idd een zeer stevige greep met zijn rechterhand aan mijn kimono. Toffe aan kimono´s is dat je als je je linkerarm achter je rug houdt, je je kan ´uitkleden´ terwijl je je soto inzet... Zijn bliksemsnelle reactie heeft mij idd verbaasd in minder dan 2 tienden seconden was zijn 2e hand op mijn schouder en hij trok me (achterwaarts) naar beneden... Helaas voor hem is mijn trap daardoor niet loodrecht op zijn sternum terecht gekomen, maar ´afgegleden´, waardoor alle alles vanaf zijn middenrif hard richting anus getrapt geworden is. Toegegeven, ik heb mij ook sterk verschrikt...  :-\

Citaat
De praktijk zal dan al gauw zijn dat de kickbokser op afstand probeert te blijven en de judoka dichterbij probeert te komen, een soort van tango

Inderdaad, dat 2-spel zag ik veel op de club. Helaas moesten wij beloven de vuistslagen achterwege te laten in dit type interdisciplinaire van sparringen... Zonde, want er zijn niet veel dingen effectiever als een eenvoudige slag als iemand je beide schouders vastgrijpt (op een toffe kopstoot na, maar dat werd zowieso als ´oneerlijk´ opgevat).

Citaat
Zo'n vriendin heb ik helaas nog niet gevonden 

Ik wel, maar ze is helaas lopen gegaan...  :'(
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2006 - 16:22:14 »
Citaat van: eliomys
Het is inderdaad de kunst om de tegenstander uit te schakelen met zo weinig mogelijk geweld.

Juist. Maar voor iemand zoals ik, die deze kunst niet beheerst, is het in geval van gevaar: hij of ik (hij dus). Ik moet een tegenstander van de eerste keer buiten gevecht kunnen stellen, anders wordt het achteraf te gevaarlijk voor mij.

Citaat
Niets zo sexy als een vrouwelijk meisje met ballen.  ;D

Heb je het al eens gewaagd, als zo een meisje boos wordt, haar te zeggen dat het jou opwindt?  :D

Citaat
ze is helaas lopen gegaan...

"laufen gegangen" dus?  ;D

Even terzijde, eliomys: hoe zou jij volgende uitspraak van Karl Valentin in het Nederlands vertalen?
Citaat
Mögen täten wir schon wollen, aber dürfen haben wir uns nicht getraut.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2006 - 23:04:18 »
Citaat
Juist. Maar voor iemand zoals ik, die deze kunst niet beheerst, is het in geval van gevaar: hij of ik
Er bestaan mensen die een eitje in de pan klutsen en nadat er zwarte rook gevormd wordt, de resten met schaal en al uit de aangekoekte aldibrol krassen en op een plastieken bordje kwakken. Er bestaan zelfs mensen die dit ´koken´ durven noemen.

Gelukkig bestaan er ook mensen die het koken tot een kunst verheffen, die enkel het koken op zich reeds zo´n geluk verschaft, dat ze zich erin verliezen kunnen...  :D

Citaat
Heb je het al eens gewaagd, als zo een meisje boos wordt, haar te zeggen dat het jou opwindt?

Eugh, ... mögen täte ich schon wollen aber dürfen habe ich mir nicht getraut  ;D

Citaat
"laufen gegangen" dus?

Grrr, ja. :)
In de zin van "ze et em afgebolt" was dat dan een aantwerpsisme ?
Goed dat ik niet "z´is em afgesmoort" of "ze et or schup afgekuist" heb vertaald  ;)

Citaat
Mögen täten wir schon wollen, aber dürfen haben wir uns nicht getraut.

Vertalen ? Man, ik ben zo slecht in talen da´k mijn eigen moedertaal niemeer spreek en gij vraagt mij iets over talen ?   :-[

Okee, here goes nothing:
"Houden van wilden wij wel doen, maar mogen durfden we niet... ?"

Wa vinde d´er van ? Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er een beetje mee moeten worstelen  ;D

Vertaal jij dan dít maar eens:
Citaat
Je weet nog best op welke verjaardag van dat zoontje van je je je je je je zoveel vrees inboezemende zorgen ontnemende jenevertje vergat in te schenken

Ik heb er eventjes over gedaan om erachter te komen welke je je´t meeste zou te denken geven   :D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 augustus 2006 - 23:06:29 door eliomys »
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 30 augustus 2006 - 15:12:16 »
Citaat van: eliomys

Wa vinde d´er van ? Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er een beetje mee moeten worstelen   ;D

Ik zou het zelf niet beter kunnen. Ik denk dat het zeer moeilijk te vertalen valt, en het enkel in het Duits een mooie spreuk is.  ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 31 augustus 2006 - 01:35:12 »
Citaat
Lang verhaal, ... 
Tracht ´t in te korten:

mijn ´tegenstander´ (toen sprak ik nog in termen van tegenstander ) was dacht ik 2e dan, ik had in 2 weken mijn dan exaam

hij was ook ruim 15 kg zwaarder dan ik en een kop groter
de kumite ging vrij gelijk op, maar ik begon moe te worden gezien hij mijn aanvallen ´gemakkelijk´ wegduwde en ik hem de kans niet wou geven zijn ervaring/gewicht in te zetten in een degelijke aanval: wendbaarheid heeft ook zijn prijs
ik zette een laatste aanvalscombinatie in die mij tegen zwaardere tegenstanders reeds geholpen had, remember: zijn dekking was de laatste 45 sec potdicht
een korte mae geri chudan met links, die voor mij enkel diende om hoger te geraken
in de lucht gevolgd door een Mawashi geri jodan met rechts, die waarschijnlijk (weer) geblokt zou worden, en mijn been waarschijnlijk weer weggeduwd ging worden
ik rekende op deze duwende blokkage (waarmee hij reeds meedere malen getracht had mijn dekking open te krijgen en mijn uit evenwicht te krijgen, een veelvoorkomende fout van duidelijk sterkere personen) om een extra impuls naar rechts te krijgen om dan wéér omheen zijn dekking met links een nieuwe mawashi uit te voeren (nog steeds in de lucht) en hem op zijn achterhoofd te treffen(gevaarlijk, ik weet het want ik moest ervoor zorgen hem niet op zijn nek te raken )
resultaat 1: om één of andere reden (té snel?) zet hij zijn volledige blokkage op de eerste mae geri, die reeds naar onder geworpen was voor zijn blok contact kon maken
resultaat2: mijn reeds ingezette mawashi met rechts raakt hem zéér hard vol op zijn oor, tot zijn en mijn verbazing 
resultaat 3: hij kipt om naar links (zijn rechts), mijn impuls naar rechts is onvoldoende om de 2e mawashi grondig uit te voeren waardoor mijn linkervoet klem raakt onder zijn (te laat) omhoog gaande rechterarm
Het pijnlijke moment: ik draai dus naar mijn rechts, met mijn linkervoet in de rechteroksel van mijn tegenstander die met 95kg naar links (zijn rechts) omvalt en alle mogelijke ligamenten volledig verscheurt 

Gedaan met dan-exaam... 

Stom ongeval, maar voor mij wel voldoende om met zo´n type van gevechtsport niet opnieuw te beginnen...
Wat een ellende. Dit is een klassiek verhaal van een blessure. Een deel van het lichaam zit klem, iemand oefent er kracht uit en voila, je hebt een verstuikte enkel of een gescheurd ligament :'( Ik heb zelf zo een verstuikte enkel opgelopen, op zich geen ernstige blessure maar wel één waar je al snel een half jaar last van hebt en daarom zeer hinderlijk. Zelfs wanneer het over was was ik nog bijna even lang bezorgd om mijn enkel en voelde het zwak aan. Ik weet niet ofdat die echt nog zwak was of dat het psychisch was nadat hij zo lang zwak was maar ik had het gevoel dat ik er zeker geen volle kracht mee moest zetten.

In jouw geval was het nog erger. Niet alleen werk jouw voet geblokkeerd, ook werd het nog eens 2 kanten opgetrokken. Jij trok het de ene kant op, jouw 'tegenstander' de andere kant door zijn val. Het verbaasd me niet dat dat zo'n ernstige consequenties heeft. Als jouw 'tegenstander' niet was gevallen dan had je misschien ook wel een ligament gescheurd maar dan was het zeker niet zo ernstig geweest. Domme pech dus wat iedereen kan overkomen. En dan ook nog eens vlak voor het moment dat je eindelijk jouw danexamen mocht doen, echt klote.
Één goede tip voor alle sportieve lezers, als jouw voet/been/arm/pols of zo ooit vastzit, houdt het dan zo ontspannen mogelijk, dat beperkt de schade. Dat is overigens ook één van de redenen dat judoka's niets voelen van een val. Beginners zijn veel te gespannen en voelen het wel, de meer gevorderde judoka's ontspannen zich juist tijdens een val. Dat is een reflex waar je normaal niet bij stil staat.

Citaat
Echter, wat in aikido (in ieder geval de aikidovormen die ik mooi vind) absoluut taboe is, is het vastnemen. Ik heb collega´s gekend die vrijwel iedere klem, worp, en dergelijke absoluut perfect uitvoeren zonder hun hand dicht te doen om ook maar eender wat vast te grijpen. Schitterend ! Zéér gracieus ! Maar het duurt meerdere tientallen jaren voor je met deze technieken überhaupt halfwege ´effectief´ bent...
Meerdere tientallen? Hangt dat niet van de persoon zijn talent af. Het lijkt mij dat iemand met talent dat in een jaar of 10 toch ook wel goed moet kunnen beheersen (zo'n 90-95%).
Dit is inderdaad een verschil tussen judo en aïkido, ik moet het wel even wat nuanceren.
Zoals je weet is de 1ste en belangrijkste fase van de worp de kuzushi. Als je die kuzushi op exact het juiste moment plaatst dan heb je de minste kracht nodig. Als je de kuzushi exact in de juiste richting doet met de juiste grootte dan heb je ook weer de minste kracht nodig.
Kortom, hoe beter jouw techniek is hoe minder kracht je nodig hebt.
Er zijn judoka's die zeer soepel een worp kunnen plaatsen zonder veel kracht nodig te hebben. Dit is echter itt aïkido afhankelijk van de individuele sporter ofdat hij er voor kiest om tijdens een training zijn techniek te laten prevaleren boven het kortetermijnsucces van meer succesvolle worpen. In feite moet je dus kiezen tussen succes op de korte termijn en succes op de lange termijn en veel mensen zijn dan (net als bij rokers en obese mensen bijvoorbeeld het geval is) zo zwak om voor het kortetermijnsucces te kiezen. Iedereen staat bloot aan deze verleiding, de één kan het wat beter weerstaan dan de ander.

In een judowedstrijd is het natuurlijk bijna onmogelijk om een soepele worp te plaatsen. Laat jouw trainer het maar eens doen tegen een twintiger die 3de-of 4de-dan heeft en goede wedstrijdresultaten heeft gehaald. Ik denk niet dat hij in een wedstrijd een soepele worp zou kunnen plaatsen. De ander kan dan ook goed judo en zal niet meewerken zoals in een training tijdens het oefenen van de worp.

Dat gezegd hebbende zie je dat veel judoka's, zelfs mensen die al een dangraad hebben, nog steeds fundamentele kuzushi fouten maken. Het meest in het oog springende voorbeeld voor mij is de o-soto-gari (eveneens bij bijvoorbeeld de de-ashi-barai). Er zijn maar weinig judoka's die goed hun rechterelleboog plaatsen bij een rechter kumi-kata en de arm goed naar de heup trekken waardoor hun kuzushi en dus ook hun worp veel effectiviteit verliest. Zonde als je ziet dat dat komt door een simpel fundamenteel foutje wat je er in een paar weken tijd uit kan halen als ze de moed hebben om kritisch naar zichzelf te kijken.
Ik kan me goed voorstellen dat je na zo'n gruwelijk ongeluk geen actieve vechtsporten meer wilt doen. Dat zou ook mij kunnen afschrikken al zou ik mijn sport dan wel gruwelijk gaan missen.

Citaat
Ik voel met je mee. Vooral het Taoisme...
Zeker  :)
Wat zou het mooi zijn als wat meer mensen open zouden staan voor de centrale boodschap die het boedhisme uitdraagt. De wereld zou prettiger zijn. Ik geloof dat zogauw je beseft dat je reïncarneert, allemaal hier komt om te leren en je zwaktes te verbeteren, iedereen enorm veel fouten heeft gemaakt in vorige levens dus ook jij en ik enz.
Als de mensen dat zouden beseffen dan zouden ze ook een stuk verdraagzamer en harmonieuzer worden.
Wat ik ook mooi vind aan het boedhisme is dat de mensen die de leer volgen en begrijpen nooit aan een ander dat geloof zullen opdringen. Ze bieden het aan maar denken niets negatiefs als iemand er (nog) niet open voor staat en respecteren dat.
De meesten hier weten geloof ik al dat dit mijn geloof is.

Citaat
Eugh, ... hardlopen ?
Daar twijfel ik aan. De achtervolgde is altijd in het nadeel. Als je sprint dan ben je na een paar honderd meter uitgeput, als de achtervolgers dan gewoon lopen in een hoog tempo halen ze je uiteindelijk in tenzij je je kan verstoppen. Als je in een hard tempo loop dan zullen de achtervolgers eem anaerobe sprint inzetten en ben je ook het haasje. Als het ooit nodig zou zijn, wat onwaarschijnlijk is, dan zou ik rekenen op mijn judo en niet op mijn renvermogen. Gelukkig durven maar weinig ratten mij lastig te vallen. Je denkt wel 2 keer na als iemand bijna 2 m groot is.  :D

Citaat
is reeds gebeurd. Ik heb je verteld dat we af en toe ook judo lessen kregen (zéér interessant). Hij had idd een zeer stevige greep met zijn rechterhand aan mijn kimono. Toffe aan kimono´s is dat je als je je linkerarm achter je rug houdt, je je kan ´uitkleden´ terwijl je je soto inzet... Zijn bliksemsnelle reactie heeft mij idd verbaasd in minder dan 2 tienden seconden was zijn 2e hand op mijn schouder en hij trok me (achterwaarts) naar beneden... Helaas voor hem is mijn trap daardoor niet loodrecht op zijn sternum terecht gekomen, maar ´afgegleden´, waardoor alle alles vanaf zijn middenrif hard richting anus getrapt geworden is. Toegegeven, ik heb mij ook sterk verschrikt... 
:) ;D
Tja, tegen een judoka gaat zo'n trap of stoot niet zo gemakkelijk hé.
Arme jongen, hij reageert goed en raakt daardoor nog gewond ook ???
Het gebeurd ook wel eens in wedstrijden dat de kimono ineens per ongeluk uitgaat, vooral als de judoka wat moe is.  ;)
Je kan dan wel op een straf rekenen als het opvalt ;D
De soto is mijn favoriete worp. Met mijn lange benen is dat easy money. 2/10de seconde haal ik niet maar toch zeker wel onder de halve seconde van inzet tot executie.

Citaat
Inderdaad, dat 2-spel zag ik veel op de club. Helaas moesten wij beloven de vuistslagen achterwege te laten in dit type interdisciplinaire van sparringen... Zonde, want er zijn niet veel dingen effectiever als een eenvoudige slag als iemand je beide schouders vastgrijpt (op een toffe kopstoot na, maar dat werd zowieso als ´oneerlijk´ opgevat).
Het is logisch dat vuistslagen en kopstoten niet mogen. Dat hoort niet bij sparren zonder bescherming. Het hoofd is voor mij zoiezo heilig. De hersenen zijn kwetsbaar, één verkeerde klap tegen jouw hoof en  :'(
Zelfs met een helm op zou het als het aan mij zou liggen stoten tegen het hoofd in elke sport ontmoedigd worden, het is gewoon te gevaarlijk. Als een wurggreep verkeerd zit dan kan je een week tot twee weken een verkoudheidskeel hebben (droog, zeer, alfsof er iets vastzit). Dat is erg oncomfortabel maar het herstelt weer. Dat is een cruciaal verschil met de hersenen, die herstellen veel moeizamer na zo'n klap.
Met een armklem ligt het volledig aan jezelf als er een ongeluk gebeurd, moet je maar op tijd afkloppen (dat vinden de meeste judoka's). Het enige belangrijke met armklemmen is dat ze niet zijn toegestaan bij kinderen die groeien. Helaas heeft de judobond in Nederland nog niet officieel die keuze gemaakt waardoor sommige kinderen een te lange arm krijgen aan één kant.  :'(

« Laatst bewerkt op: donderdag 31 augustus 2006 - 01:52:08 door BBB »

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 20:06:37 »
Citaat
Citaat

Wa vinde d´er van ? Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er een beetje mee moeten worstelen   
Ik zou het zelf niet beter kunnen. Ik denk dat het zeer moeilijk te vertalen valt, en het enkel in het Duits een mooie spreuk is.

Had die spreuk al eens gehoord in standaard omgangstaal, maar als je hem tracht te ontleden is´t ie nóg complexer :D
Ik heb ´t idee dat Duitsers er een handje van weg hebben om eenvoudige dingen complex te maken, no offence  ;)

Citaat
Ik kan me goed voorstellen dat je na zo'n gruwelijk ongeluk geen actieve vechtsporten meer wilt doen.
;D Geen gevechtsport waar slaan en trappen bij te pas zou kunnen komen en/of waarmee ik me zou kunnen bezeren. Had ook judo kunnen kiezen, maar dat leek mij té ver van de echte gevechtsporten af staan  ;)

Citaat
Als de mensen dat zouden beseffen dan zouden ze ook een stuk verdraagzamer en harmonieuzer worden.
Ook tegenover rokers   :P ?

Citaat
Daar twijfel ik aan. De achtervolgde is altijd in het nadeel.
Volgens mij is en blijft hardlopen dé beste verdediging. Het is het klassieke verhaal van de haas en de vos. Wie van de twee zal winnen ? Wel, kijk naar de inzet van de wedren: als de vos verliest, verliest-ie een maaltijd; als de haas verliest, ... Daarom zal de competitie van 2 gelijkwaardige lopers, de éne die slaag wil geven en de andere die de slagen wil ontlopen, vrijwel steeds in het voordeel van de achtervolgde beslist worden.

Mij hebben ze bovendien steeds geleerd dat een vermeden gevecht een gewonnen gevecht is...  :-\

Helaas heb ik een hardvochtige hekel aan lopen  ::)

Ter info een kort verhaaltje over aikido in praktijk: http://www.aikidoschools.com/terrydobsonstory/

Citaat
Arme jongen, hij reageert goed en raakt daardoor nog gewond ook
Tsja, ik had erop gerekend dat hij opzij/achteruit zou gaan om de ergste impact te verminderen.
Daarom had ik er redelijk wat (vanzelfsprekend niet voluit) kracht achter gezet.
Moet je een judoka voor zijn om vol in een trap in te lopen en je dan nog aan mijn schouders vast te houden zodat je niet naar achter geslingerd kúnt worden...  :(

Citaat
Meerdere tientallen? Hangt dat niet van de persoon zijn talent af. Het lijkt mij dat iemand met talent dat in een jaar of 10 toch ook wel goed moet kunnen beheersen (zo'n 90-95%).
Helaas lijkt dat voor velen zo. Die personen nemen de eenvoudigste (lees: voor hun ´effectiefste´) klemmen en worpen van aikido en trachten zichzelf dan wijs te maken dat ze ´aikido´ kunnen, terwijl ze ieder van die technieken in de eerste de beste judo-dojo in drie lessen kunnen leren.

Jij hebt het goed beschreven in je voorbeeld over kuzuschi. Het grote verschil tussen judo in aikido lijkt mij dan dat je je techniek in judo kán compenseren met kracht. Zelfs in zoverre dat je vrij ervaren kan worden in judo en meerdere wedstrijden kan winnen. In aikido blijft je techniek, indien die niet 100% is, vrijwel volledig nutteloos en kan je beter je toevlucht nemen tot hardlopen  :D Wat brengt metafysica studenten die de basis van algebra nog niet beheersen ?

Het probleem is de meeste gevechtsporten, is dat iedereen de lift wil nemen naar de vierde verdieping, maar niemand wil de moeite doen om de trap te nemen tot het tiende...
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 23:46:36 »
Citaat
Geen gevechtsport waar slaan en trappen bij te pas zou kunnen komen en/of waarmee ik me zou kunnen bezeren. Had ook judo kunnen kiezen, maar dat leek mij té ver van de echte gevechtsporten af staan
:-\
Volgens mij is het zelf in balans blijven en het uit balans brengen van de ander nog altijd de beste strategie in een gevecht. Door dat fysiek te doen kan je tevens veel leren over het psychische naar mijn ervaring. De principes zijn hetzelfde. Het enige manco van judo is dat je totdat je die ander kan werpen wel klappen moet zien te vermijden. Eigenlijk is judo de ideale mix tussen aïkido en de aggressieve vechtsporten, te meer omdat je gewend bent om veel tegenstand te krijgen wat vrij uniek is van het judo.
Als de één in een gevecht kalm blijft met tegenwoordigheid van geest en zich er op richt om de ander uit balans te krijgen en de ander die gaat als een wilde schoppen en slaan dan weet ik toch wel op wie ik mijn geld zet  ;D
Ter illustratie nog even een link naar een filmpje "why judo is better than karate" (3de link), ook leuk voor de vechtsportleken.
Ook grappig is "anyone can learn karate", de 3de link van onderen.
Beide links zullen de mensen wel overtuigen waarom judo toch echt een nuttigere vechtsport is dan karate  ;D ;)
Desondanks ga ik binnenkort wel taekwondo gaan proberen. Helaas ga ik maar één keer per week kunnen.

Citaat
Mij hebben ze bovendien steeds geleerd dat een vermeden gevecht een gewonnen gevecht is...
Mij hebben ze dat ook geleerd hoor  ;)
Ik vind lopen best plezant wanneer mijn spieren goed zijn, ik zit alleen met het probleem dat de route wat saai is. In mijn stad is er maar één kant waar je naar toe kan als je een beetje fatsoenlijk wilt lopen en die route gaat na een tijd wat vervelen.

Citaat
Ook tegenover rokers ? 
Touché. Tja, ik heb al eerder gezegd dat ik nog niet zo ver ben als dat Jezus zou zijn geweest volgens de mythe.
Als iemand mij slaat dan kan ik me beheersen maar dan verdraagzaam blijven dat is toch wat moeilijk. Wat een roker doet is voor mij nog erger dan iemand in het gezicht slaan. Hij grijpt in op iemands DNA, witte bloedcellen, afweerstoffen enz.
Helemaal gruwelijk als ik aan het lopen ben, met die intensieve inademing adem je die kankerverwekkende stof ook heel wat intensiever in.
Straks nog moest ik naar de andere kant van de straat tijdens het wandelen omdat een asociale vrouw op een smal trotoir bij de bushalte zo nodig haar verslaving moest doen.
Nee, tolerant zijn ten op zichte van sigaretten dat lukt mij niet. Ik kan wel tolerant zijn tov die mensen als ze zich er bewust van zijn dat ze met roken veel overlast veroorzaken en er alles aan doen om uit zichzelf die overlast tot een minimum te beperken.

Citaat
Moet je een judoka voor zijn om vol in een trap in te lopen en je dan nog aan mijn schouders vast te houden zodat je niet naar achter geslingerd kúnt worden...
De judoka zal wel verwacht hebben dat je op tijd zou reageren en zou inhouden met de trap.  ;)
In een echt gevecht zou ook een judoka zich eerst richten op het vermijden van klappen en vanuit die positie gaan  werpen.

Citaat
Helaas lijkt dat voor velen zo. Die personen nemen de eenvoudigste (lees: voor hun ´effectiefste´) klemmen en worpen van aikido en trachten zichzelf dan wijs te maken dat ze ´aikido´ kunnen, terwijl ze ieder van die technieken in de eerste de beste judo-dojo in drie lessen kunnen leren.
Tja, dat soort gasten zullen judo volgens mij niet lang volhouden. Aïkido waarschijnlijk ook niet. Je begrijpt vast wat ik bedoel.
Voor mij is het grote verschil tussen judo en aïkido dat judo zowel een sport als een kunst is, maar net hoe je het beoefent waar aïkido enkel een kunst is. Niets mis mee hoor, best interessant om te zien. Ik zelf hou er van als ik ook af en toe de strijd kan aangaan. Misschien het jachtinstinct.
Ik heb zelf gelukkig een hele goede trainer (7de dan), technisch één van de beste judoka's in dit landje. Zeker niet de eerste de beste dojo.

Citaat
In aikido blijft je techniek, indien die niet 100% is, vrijwel volledig nutteloos en kan je beter je toevlucht nemen tot hardlopen 
Dat denk ik ook. Een verstandige judoka concentreert zich er tijdens de training ook op om zo veel mogelijk kuzuschi te verkrijgen met techniek en zo weinig mogelijk met kracht. Ik denk dat veel goede judoka's zo ook trainen.
Je hebt de laatste jaren ook een nieuw fenomeen in het judo, de worsteljudoka's. Erg lastig voor de gewone judoka's omdat ze niet gewend zijn om met die worsteltechnieken om te gaan. Het heeft weinig met judo te maken maar het werkt goed. Ik vind dat positief omdat het een uitdaging is en de judoka's wellicht nuttige elementen uit het worstelen kan overnemen.

Citaat
Wat brengt metafysica studenten die de basis van algebra nog niet beheersen ?
Inderdaad, een goede techniek is een basisvereiste. Het moeilijke van wedstrijdjudo is dat je naast een goede techniek ook nog snel moet anticiperen, positieve aggressie moet hebben, tegen de verzuring moet vechten enz.