Auteur Topic: Eén op tien dieselauto's rijdt op huisbrandolie  (gelezen 6802 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Eén op tien dieselauto's rijdt op huisbrandolie
« Gepost op: zaterdag 03 november 2007 - 19:25:27 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Eén op tien dieselauto's rijdt op huisbrandolie
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 november 2007 - 10:12:02 »
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je op sla-olie zou rijden. De meeste diesels kunnen dit zonder problemen aan, zeker de oudere. Momenteel is slaolie goedkoper dan diesel, zeker als je deze in grote hoeveelheden koopt. De prijs van een liter olie in de LIDL is al onder de officiële dieselprijs, bij aankoop van 100 l moet de prijs er al een stuk onder liggen. Ik weet niet of men deze kan opsporen.
Hetzelfde geldt voor Jet A1, vliegtuigbrandstof bij de meeste gekend als kerosine. De prijs hiervan is ongeveer 0,65 €/l. Kerosine is zeker niet de explosieve brandstof die de mensen denken dat het is. Het is in wezen niet veel meer dan diesel zonder vluchtige bestanddelen en met een laag smeltpunt, dit om stolling in de tanks op grote hoogte tegen te gaan en om het uitkoken (destilleren) van de vluchtige bestanddelen op grote hoogte te vermijden (door de verminderde luchtdruk).
Jet A1 werkt perfect in een dieselmotor. De mercedes diesels worden door een bedrijfje geavioniseerd en zijn zeer succesvol. Kijk maar eens op http://www.thielert.com/.

Ik wil niemand aanmoedigen om de wet te overtreden. Ik vrees echter dat er nogal wat personen de hierboven beschreven kennis ook bezitten en dat er dus nog wel meer mensen zijn die niet op de correcte diesel rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 november 2007 - 21:05:50 »
Zolang de slaolie/kerosine niet schadelijk is voor het milieu dan bijvoorbeeld de Diesel zie ik in ieder geval in moreel opzicht geen bezwaar. Is er een wet die het gebruik van slaolie of kerosine voor auto's verbiedt? Is er een wet die stelt dat enkel bepaalde opgesomde brandstoffen zijn toegestaan?
Vergelijk het maar met wanneer je lege DVD-schijfjes koopt in Duitsland. Daar doen ze niet/minder aan oplichterij door 'copieerbelasting' toe te voegen aan de prijs (wie zegt dat je een leeg schijfje gebruikt voor het copiëren van iets waar copyright op zit en wat je niet betaald hebt?).
Als ik zulke lege schijfjes veel goedkoper kan kopen in Duitsland dan ga ik ze niet in België of Nederland kopen. ;)

Het wordt pas vervelend wanneer het 'huishoudelijk' alternatief schadelijker is voor het miliieu.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 november 2007 - 00:16:47 »
Hetzelfde geldt voor Jet A1, vliegtuigbrandstof bij de meeste gekend als kerosine. De prijs hiervan is ongeveer 0,65 €/l. Kerosine is zeker niet de explosieve brandstof die de mensen denken dat het is. Het is in wezen niet veel meer dan diesel zonder vluchtige bestanddelen en met een laag smeltpunt, dit om stolling in de tanks op grote hoogte tegen te gaan en om het uitkoken (destilleren) van de vluchtige bestanddelen op grote hoogte te vermijden (door de verminderde luchtdruk).
Jet A1 werkt perfect in een dieselmotor. De mercedes diesels worden door een bedrijfje geavioniseerd en zijn zeer succesvol. Kijk maar eens op http://www.thielert.com/.

Ik wil niemand aanmoedigen om de wet te overtreden. Ik vrees echter dat er nogal wat personen de hierboven beschreven kennis ook bezitten en dat er dus nog wel meer mensen zijn die niet op de correcte diesel rijden.

Kerosine, in de volksmond petrole genaamd, mengen we dagelijks met rode diesel om het vervriezen tegen te gaan. Ook winterdiesel genaamd maar is in wezen niet meer dan dat.
Er bestaan ook aditieven om toe te voegen maar het merendeel wordt er gewoon 10 a 15% petrol toegevoegd, goed voor -20°  ;)

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 november 2007 - 09:09:44 »
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je op sla-olie zou rijden.

Je mag op al die "alternatieve" olieën rijden, zolang je er maar accijns op betaalt, als je het in de winkel koopt.  De accijns bedraagt nu 0,3334 euro/liter.  Alleen wanneer je de plantaardige olie rechtstreeks bij de boer koopt, die een vergunning moet hebben om zijn eigen olie te persen, hoef je geen accijns te dokken.

Financieel spaar je er dus amper iets mee uit, om nog maar te zwijgen van mechanische problemen bij moderne wagens.  Een oude atmosferische diesel kan er beter tegen, maar uit de praktijk blijkt dat de randonderdelen (dieselleidingen, dieselpomp) wél lijden.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 november 2007 - 20:24:14 »
Ik rij niet met 'rode mazout', maar wel al meer dan 30 jaar met een dieselwagen.
Nog nooit ben ik op brandstof gecontroleerd.
Dus, ik had het al 30 jaar kunnen doen....
Ik ga er van uit dat die cijfers in werkelijkheid nog hoger liggen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 05 november 2007 - 22:12:18 »
Met de vrachtwagen ben ik reeds 2x gekontroleerd geweest, met de wagen daarentegen nog nooit.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 00:52:54 »
Je mag op al die "alternatieve" olieën rijden, zolang je er maar accijns op betaalt, als je het in de winkel koopt.  De accijns bedraagt nu 0,3334 euro/liter.  Alleen wanneer je de plantaardige olie rechtstreeks bij de boer koopt, die een vergunning moet hebben om zijn eigen olie te persen, hoef je geen accijns te dokken.
Betaal je accijnzen wanneer je zonnebloemolie of slaolie koopt? ???
Dat is toch nieuws voor mij. Lijkt me eigenlijk sterk.

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 11:11:30 »
Betaal je accijnzen wanneer je zonnebloemolie of slaolie koopt? ???
Dat is toch nieuws voor mij. Lijkt me eigenlijk sterk.

Je moet dat inderdaad zelf aangeven aan de belastingdienst.  Doe je dat niet, dan ben je in overtreding.  ;)   De enige uitzondering ligt, zoals vermeld, bij het rechtstreeks aankopen bij een gecertificeerde boer.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 november 2007 - 14:48:56 »
Ik heb 1 keer dieselcontrole gehad, op de Ring van Lier.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."