Auteur Topic: skiverlof - wanneer rijden  (gelezen 3447 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
skiverlof - wanneer rijden
« Gepost op: maandag 26 november 2007 - 00:29:51 »
Dat ik mijn verlof aan het plannen ben mag duidelijk zijn. Samen met mijn vrouw besprak ik vandaag het rijschema. Mijn verwondering was groot toen ze me vroeg om 's nachts te rijden. Mijn dochtertje zou dan in de wagen kunnen slapen (en zij waarschijnlijk ook).

Persoonlijk acht ik mij prima in staat om 's nachts te rijden. Ik plan dit grondig in. Een week op voorhand gebruik ik al lange nachtrusten, op die manier kan ik rustig een nachtje overslaan. Ik heb dit al meermaals gedaan. Ik zeg dit omdat ik bij mezelfd de voornaamste tekenene van vermoeidheid op voorhand opmerk: prikkende ogen, afgeleid zijn, blik op oneindig, ... Als ik deze tekenen waarneem is het gegarendeerd de volgende parking op en stoppen ! De volgende parking wordt gehaald met de airco op koud en een beetje up-time muziek. Maar eigenlijk overkomt me dat nooit.

Zijn er nog 'nightriders' en hoe pak je dit aan ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #1 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 01:19:17 »
Ik ben 'nightrider' maar heb minder problemen s'nachts dan overdag met vermoeidheid. Altijd al avondmens geweest.
Wel moet ik beginnen opletten rond 5u.
Tussen 5 en 7u heb ik het meestal moeilijk en wanneer ik dat moet overbruggen helpen jou middeltjes meestal.
Een stukje eten ook ofwel stoppen op een parking en een koffie drinken en een sanitaire stop inlassen doet het em wel.
Wandelingetje ook maar met de vrachtwagen krijg je dat er automatisch bij wanneer je koffie en sanitair wil gebruiken. >:(
Daarmee doel ik vooral op Frankrijk. De parking voor de vrachtwagens zo ver mogelijk van het station/restaurant en tientallen parkeerplaatsen voor auto's vlakbij die 8 maanden/jaar niet of nauwelijks gebruikt worden. De vrachtwagenbestuurders zullen wel door weer en wind lopen en dan 4.30u drijfnat achter hun stuur zitten. 45 minuten om geen en weer te lopen, sanitair te gebruiken, eten, wassen, scheren,... :-[

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 14:40:58 »
Ik ben geen liefhebber van nachtrijden. Je ziet onderweg niets van het landschap. Telkens je eens uitstapt op een parking, kun je niet van een straaltje zon genieten. Er is bijvoorbeeld een parking met een uitzichtpunt op de Moezel, maar daar kan je enkel overdag ten volle van genieten. En op onverlichte autosnelwegen zie je zelfs met de grootlichten niet ver genoeg om veilig sneller dan 150 km/h te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 15:00:53 »
Ik ken deze parking. Dat was tijdens mijn jeugd een verplichte stop op de jaarlijkse trek naar Oostenrijk. Dat is wat ik wel eens de westelijke variant noem. Voor Keulen ga je dan richting Koblenz, Karlsruhe, Munchen, ... Ik verkies de oostelijke variant via Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Munchen, ... Deze oostelijke variant is wel langer maar gaat meestal veel vlotter. Ik heb ook de indruk dat deze variant voor een groter gedeelte vrije snelheid kent.
Ik hou van het rijden op die bijna lege wegen, het is veel rustiger rijden. Je mist inderdaad wel het landschap, maar je krijgt er wel een prachtige zonsopgang bij net voor de Alpen. De sfeer tijdens deze nachtelijke ritten spreekt mij ook wel aan, het lichte gesnurk van je medepassagiers, de radio op een praatzender en rustig geconcentreerd rijden.

De snelheid kan inderdaad niet zo hoog oplopen als overdag, maar je geraakt wel sneller vooruit. Persoonlijk vind ik het trouwens geen goed idee om op een decembernacht in Duitsland zeer snel te gaan rijden. Ik houd in ieder geval mijn temperatuurmeter in de gaten, gaat die in de richting van 0°C dan stijgt mijn concentratie en zakt de snelheid. Verder is er altijd kans om plots in een sneeuwzone terecht te komen.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 09:08:22 »
Nachtrijder meldt zich!  Geen voorbereiding noodzakelijk!  Liefst rij ik de tank in één ruk leeg, ik haat stoppen :D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 09:27:41 »
Persoonlijk heb ik ook de neiging om een tank in één ruk leeg te rijden. Ik beken zelfs dat ik dat vroeger wel eens deed. Ik moet echter toegeven dat dit niet de meest veilige manier is van rijden. Nu zal ik minstens elke 4 u stoppen, wat trouwens ook wordt voorgeschreven voor vrachtwagen- en buschauffeurs. Maar meestal zal één van de passagiers mij vragen om sneller te stoppen (niet in het minst mijn dochtertje van net iets meer dan 1 jaar).
Tijdens een stop zal ik dan ook letterlijk de benen even strekken. Ik wandel even op en neer op de parking. De frisse lucht 's nachts kikkert je trouwens ook op.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 14:36:41 »
Ik rijd 2:00 u. à 2:30 u., dan stop ik een kwartiertje (en 's middags een uurtje). Dat deed ik ook al vóór we onze labrador hadden, en die nu ook mee op reis gaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 02:21:04 »
Mijn meeste ervaring gaat over de vrachtwagen en de snelheid blijft ongeveer hetzelfde met die begrenzer.
Wel kan je s'nachts grotere afstanden overbruggen in kortere tijd om dat je weinig verkeer en omzeggens geen filles hebt.
Ook minder schrik om eens de begrenzer uit te zetten om vlotter de bergop boven te geraken en zo het verbruik/vervuiling een stuk naar beneden te halen wat weer eens een hoop tijdwinst betekende zonder echt sneller dan toegelaten te rijden.(vaak gecontroleerd geweest en nooit geen boetes gekregen voor snelheid sinds de invoering van de begrenzer, ervoor wel 2x op de snelweg :-[)

Met de wagen maakt het voor mij eigenlijk ook weinig verschil op gebied van snelheid overdag of s'nachts want ik herrinner me nog goed dat ik indertijd met m'n golf, 4 personen met bagage en een campngcar erachter ook flinke stukken 170km/u reed s'nachts op de franse "route nationals" en m'n passagiers goed uitgeslapen toekwamen op bestemming tegen de middag.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 januari 2008 - 23:40:32 »
Het nachtrijden is deze keer weer prima bevallen. Vooral voor mijn dochtertje van 14 maanden was dit comfortabeler, die heeft heel de rit geslapen in haar nieuwe autostoel. Mijn eerste stop was net voorbij Frankfurt na net iets minder dan 3 uur rijden. Ik had de gas er stevig op gehouden, maar er was een sanitaire noodzaak. Mijn volgende stop was ter hoogte van Ingolstad, deze maal uit vermoeidheid. Vanaf Wurzburg had ik zeer stevig doorgereden en ik was te vermoeid om veilig door te gaan. Ik opteerde voor een slaapje van 30 min. gevolgd door koffie en een sandwich en kon daarna terug fris verder. De wandeling naar de toiletten in de vrieskou heeft hier ook bij geholpen.
Het stukje Oostenrijk op veraderlijke banen ging prima. Het vroor tot -16,5°C, zodat ik zelfs op gestrooide wegen een ijsplek verwachtte. De concentratie die hier het gevolg van was maakte mij klaarwakker. Het uitzicht van de bergen hielp ook en zeker het vooruitzicht op het skiën.
De laatste 10 km waren nauwelijks geruimd en met mijn achterwielaandrijving was ik zeer voorzichtig. De ontlading aan het hotel was dan ook navenand. Toen ik mijn motor stillegde voelde ik de stress van mijn schouders glijden.
Dit was zonder meer één van de meest perfecte ritten. Van zo'n rit kan je met volle teugen genieten, iets wat mijn vrouw nog niet volledig kan begrijpen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er een autofreak in wording is bij haar. Zij was zeer geïnteresseerd toen ik tussen Nurnberg en Munchen, toen het licht begon te worden, mijn vehikel even opjaagde tot +240 km/u.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 januari 2008 - 18:43:13 »
Wij rijden ook altijd 's nachts naar Oostenrijk.
's avonds rond 22u vertrekken we en de volgende dag zijn we er zo rond 8u.
(in de winter naar Lermoos, in Tirol. in de zomer Mellau in het Bregenzerwald).

Ons pa slaapt de middag voor we vertrekken nog een beetje.
Verder doet hij niets speciaals.
We stoppen ook een 3tal keer, de 1ste maal is in Remeschen in Luxemburg om te tanken, dan nog eens in Pirmasens, Duitsland en dan nog eens een eind verder in Duitsland, meestal is dat op 1-2u rijden van de eindhalte.

edit: we rijden altijd met 2 auto's omdat m'n tante haar gezin en m'n grootouders van m'n ma haar kant ook meegaan.
Wij rijden als 2de met een Corolla Verso, nonkel heeft een Vw Sharan.
Ook op de onbegrensde stukken rijden we nooit meer dan 140 omdat de vrouwen anders ietwat schrik krijgen.
(en veel meer dan 140 valt er wss niet uit onze auto te halen:p)
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 januari 2008 - 18:46:46 door Freddie »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 januari 2008 - 20:58:49 »
Ook op de onbegrensde stukken rijden we nooit meer dan 140 omdat de vrouwen anders ietwat schrik krijgen.
(en veel meer dan 140 valt er wss niet uit onze auto te halen:p)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het grootste respect voor mijn passagiers en zal mijn rijden en rijstijl hieraan zoveel mogelijk aanpassen. In Duitsland kan 140 rijden echter veel gevaarlijker zijn dan 160 of voor mijn part zelfs veel harder. In de praktijk rijd je links mee met het sneller verkeer en let je niet op je teller of je zet je tussen de vrachtwagens en je rijdt rustig mee met het treintje tegen 90. Meestal is de schrik voor de snelheid trouwens niet relevant. Zet die vrouw ergens in de auto neer waar ze de teller niet kan zien en voer langzaam je snelheid op. Ik garandeer je dat ze in een moderne auto nog bij 180 gerust zijn. Het is pas als ze de naald van de snelheidsmeter zien dat ze panikeren.
Als ik een dergelijke angstvogel meeneem in Duitsland bereid ik ze al voor dat de snelheid mogelijk hoog wordt. Bovendien geef ik ze indien mogelijk de plaats naast de bestuurder. Dit geeft een beter overzicht en bovendien maskeert het bij de meeste auto's de snelheidsmeter ergens boven de 100 à 120. Voer langzaam je snelheid op en rij zonder bruuske manoeuvres. Ik garandeer je een veiliger rit door Duitsland en die vrouw heeft op deze manier geen pampers nodig.

Je zou trouwens versteld staan van de mogelijkheden van die Corrolla Verso. De laatste Toyota's zijn werkelijk topkwaliteit en kunnen zeker mee met de laatste Duitse wagens. In vele gevallen overtreffen ze deze zelfs en niet in het minst op betrouwbaarheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 januari 2008 - 22:02:18 »
Ook op de onbegrensde stukken rijden we nooit meer dan 140 omdat de vrouwen anders ietwat schrik krijgen.
(en veel meer dan 140 valt er wss niet uit onze auto te halen:p)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het grootste respect voor mijn passagiers en zal mijn rijden en rijstijl hieraan zoveel mogelijk aanpassen. In Duitsland kan 140 rijden echter veel gevaarlijker zijn dan 160 of voor mijn part zelfs veel harder. In de praktijk rijd je links mee met het sneller verkeer en let je niet op je teller of je zet je tussen de vrachtwagens en je rijdt rustig mee met het treintje tegen 90. Meestal is de schrik voor de snelheid trouwens niet relevant. Zet die vrouw ergens in de auto neer waar ze de teller niet kan zien en voer langzaam je snelheid op. Ik garandeer je dat ze in een moderne auto nog bij 180 gerust zijn. Het is pas als ze de naald van de snelheidsmeter zien dat ze panikeren.
Als ik een dergelijke angstvogel meeneem in Duitsland bereid ik ze al voor dat de snelheid mogelijk hoog wordt. Bovendien geef ik ze indien mogelijk de plaats naast de bestuurder. Dit geeft een beter overzicht en bovendien maskeert het bij de meeste auto's de snelheidsmeter ergens boven de 100 à 120. Voer langzaam je snelheid op en rij zonder bruuske manoeuvres. Ik garandeer je een veiliger rit door Duitsland en die vrouw heeft op deze manier geen pampers nodig.

Je zou trouwens versteld staan van de mogelijkheden van die Corrolla Verso. De laatste Toyota's zijn werkelijk topkwaliteit en kunnen zeker mee met de laatste Duitse wagens. In vele gevallen overtreffen ze deze zelfs en niet in het minst op betrouwbaarheid.
Ja, 't is nog een Corolla Verso 1.6 van de 1ste generatie.
In 5de aan 120 draait hij al rond de 3000 toeren.
Top zou in theorie op 160 per uur erges liggen denk ik.

Nu, 's nachts slaapt ons ma meestal wel dus dat valt nog mee.
Toch rijden we altijd erges rond de 140.
Wel zoveel mogelijk rechts dan.

Maar zoals je zegt, moest ze de snelheidsmeter niet zien zou ze niet zoveel schrik hebben.
Daarmee dat ik ook tegenstander ben van die cockpits gelijk bij een Toyota Yaris en dergelijke.
Daar staan de tellers in't midden.

Imo moeten die dingen voor de neus van de chauffeur staan waar ze altijd gestaan hebben, de rest moet die tellers niet zien.

wooter

  • Gast
Re: skiverlof - wanneer rijden
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 03 januari 2008 - 08:10:20 »
Ooit, in een ver verleden, zat den deze achter het stuur van de familie-auto, met vader op de passagierszetel naast me.  Ergens in Beieren reden we met het verkeer mee, totdat hij toevallig even keek hoe snel we gingen.  170 km/u vond pa toch een beetje te snel :P.