Ik ken deze parking. Dat was tijdens mijn jeugd een verplichte stop op de jaarlijkse trek naar Oostenrijk. Dat is wat ik wel eens de westelijke variant noem. Voor Keulen ga je dan richting Koblenz, Karlsruhe, Munchen, ... Ik verkies de oostelijke variant via Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Munchen, ... Deze oostelijke variant is wel langer maar gaat meestal veel vlotter. Ik heb ook de indruk dat deze variant voor een groter gedeelte vrije snelheid kent.
Ik hou van het rijden op die bijna lege wegen, het is veel rustiger rijden. Je mist inderdaad wel het landschap, maar je krijgt er wel een prachtige zonsopgang bij net voor de Alpen. De sfeer tijdens deze nachtelijke ritten spreekt mij ook wel aan, het lichte gesnurk van je medepassagiers, de radio op een praatzender en rustig geconcentreerd rijden.
De snelheid kan inderdaad niet zo hoog oplopen als overdag, maar je geraakt wel sneller vooruit. Persoonlijk vind ik het trouwens geen goed idee om op een decembernacht in Duitsland zeer snel te gaan rijden. Ik houd in ieder geval mijn temperatuurmeter in de gaten, gaat die in de richting van 0°C dan stijgt mijn concentratie en zakt de snelheid. Verder is er altijd kans om plots in een sneeuwzone terecht te komen.