Leuk maar een beetje een lage topsnelheid en een te beperkte actieradius wat niet wegneemt dat ik het hoopvol vindt dat steeds meer bedrijven bezig zijn met een electrische auto te ontwikkelen. De concurrentie zal er voor zorgen dat de ontwikkeling sterk versnelt.
Ik zie meer in deze electrische auto:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster Motor
* Type: 3-phase, 4-pole electric motor
* Max net power: 248 hp (185 kW)
* Max rpm: 13,000
* Efficiency: 90% average, 80% at peak power
Transmission
* Magna two-speed electrically actuated sequential manual with final drive
* Constant mesh gears and inertia lock key type synchromesh
* No clutch pedal
Performance
For more details from the manufacturer, see: http://www.teslamotors.com/performance/perf_specs.php
* Acceleration time: 0-60 mph (0-100 km/h) in under 4 seconds
* Top speed: electronically limited at 125 mph (201 km/h)
* Range: 245 miles (394 km) on the EPA combined cycle (252 city/236 highway)
* Weight and distribution: about 2700 lbs (1220 kg), centered in front of the rear axle
* Rear wheel drive
Battery system
For more details from the manufacturer, see their paper The Tesla Roadster Battery System
* Cell type: lithium ion, 18650 form-factor (18mm diameter by 65mm length). Most laptop computer batteries already use this type of lithium-ion cell.[18]
* Cell count: 6,831[19]
* Full-charge time: 3½ hours.[10]
* Estimated life: over 100,000 miles (160 000 km). [10]
* Electric energy: about 53 kWh
* Total mass: between 900 and 1000 lbs (400-450kg)
* The pack is designed to prevent catastrophic cell failures from propagating to adjacent cells, even when the cooling system is off.
* Tesla Motors plans to sell the battery system to TH!NK and possibly others through its Tesla Energy Group division.
Je betaalt nu nog 98.000 Dollar (in Euro's is het al veel minder
) maar dan krijg je ook wat.
Wat mij betreft mag de electrisch auto uiteindelijk een snelheidslimiet van 130 km/uur hebben aangezien je toch vrijwel nergens harder kan/mag rijden, wanneer dit betekent dat de prijs veel lager ligt (maar dan wel inclusief de politieauto's zodat we nog kunnen ontsnappen
) maar om de markt wat open te gooien lijkt het mij verstandiger om eerst vooral krachtpatserauto's te maken. Het is bij electrische auto's zo dat wanneer je de actieradius verhoogt dat dan het vermogen ook automatisch groter wordt en dus de topsnelheid ook mee stijgt. De rijken willen daar wel in investeren (een leuke gadget en goed voor het imago) en zullen niet op een paar duizend Dollar meer of minder kijken, het geld kan besteed worden aan een verfijning van de technieken zodat de low budget electrische auto's ook krachtiger en aantrekkelijker gaan worden.
De low budget electrische auto's van nu zijn volgens mij niet aantrekkelijk genoeg voor deze doelgroep; te lage topsnelheid, te kleine actieradius en te weinig mogelijkheden om de auto makkelijk op te laden.
Een electrische auto heeft veel minder onderhoud nodig dan het ouderwetse type auto welk op fossiele brandstoffen rijdt, het rijden op stroom is veel goedkoper dan het rijden op de steeds schaarser wordende fossiele brandstoffen (dit zal ook zo blijven), het nadeel is dat de batterijen nu nog een te beperkte levensduur hebben en juist het vervangen van die batterijen kost natuurlijk veel geld.
Er zit echter wel nog enorm veel rek in de kwaliteit van die batterijen, ze gebruiken namelijk dezelfde type batterijen als die bijvoorbeeld in laptops worden gebruikt.