Auteur Topic: Fluovestje niet verplicht voor fietsers  (gelezen 1992 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Fluovestje niet verplicht voor fietsers
« Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 09:22:19 »
Uit De Standaard:

Citaat
Fluovestje niet verplicht voor fietsers

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dit is voor mij een beetje een eigenaardig bericht. Ik ben zelf niet zo te vinden voor een verplichting van het fluovestje voor fietsers. Ik zou het echter wel gebruiken als ik met de fiets onderweg ben op een drukke weg.

Het is toch eigenaardig dat de Fietsersbond ook tegen is. Waren het niet deze mensen die bij de eerste superboetes er voor ijverden om de boete wegens zonder licht rijden voor fietsers omlaag te halen. Blijkbaar willen zij dat fietsers liefst zo onzichtbaar mogelijk zijn.

Verder is het opvallend dat de veiligheid van fietsers gegarandeerd moet worden door externe factoren, zoals hier in de tekst de infrastructuur. De wetgeving zorgt er al voor dat ze door de andere weggebruikers ook veiligheid krijgen aangeboden. Wanneer gaat iemand eindelijk eens zien dat de veiligheid van een fietser vnl. een punt is voor die fietser zelf. Hij moet een mentaliteitsverandering ondergaan waardoor zijn veiligheid verhoogt. Defensief rijden, altijd met richt rijden, eventueel extra factoren die de zichtbaarheid bevorderen zoals fluovestjes, reflecterende armbanden, ... en vooral zich aan het verkeersreglement houden.
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 00:19:01 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Fluovestje niet verplicht voor fietsers
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 14:20:55 »
Een veiligere infrastructuur voor fietsers is weliswaar op vele plaatsen wenselijk. Maar er wordt nog maar eens een totaal verkeerd signaal gegeven als Leterme stelt dat dit de eerste prioriteit zou moeten zijn. Een ommekeer van het totaal onverantwoord verkeersgedrag van vele fietsers is veel belangrijker.

Nu ja, wat kun je verwachten van een federaal minister die zelfs het nationaal volkslied niet kent.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Fluovestje niet verplicht voor fietsers
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 januari 2008 - 16:05:06 »
Wanneer gaat iemand eindelijk eens zien dat de veiligheid van een fietser vnl. een punt is voor die fietser zelf. Hij moet een mentaliteitsverandering ondergaan waardoor zijn veiligheid verhoogt. Defensief rijden, altijd met richt rijden, eventueel extra factoren die de zichtbaarheid bevorderen zoals fluovestjes, reflecterende armbanden, ... en vooral zich aan het verkeersreglement houden.
Dat defensief fietsen is nog des te meer nodig omdat zo veel automobilisten zich niet aan de verkeersregels houden als ze die al kennen. Dit is in België een groter probleem dan in Nederland (kwestie van controle en repressie?). Om maar een voorbeeldje te noemen, op het laatste moment op het fietspad komen en het blokkeren. Ik heb dat nergens zo vaak meegemaakt als hier.
Ook niet erg tof, een bus die vlak achter jou rijdt, automobilisten die je afsnijden, automobilisten die niet kijken voordat ze uitstappen en zo de deur in jouw gezicht smijten enz.

Dat neemt niet weg dat ook fietsers zich beter kunnen gedragen, net als voor de automobilsiten het geval is.