Met de auto wil ik graag ergens veilig en snel geraken, en er ook nog wat rijplezier aan beleven. Dat laat ik me niet afnemen omwille van verhoogde brandstofprijzen. Zeker niet hier in België, waar er sowieso al niet veel plezier meer te beleven valt aan het autorijden. Ten slotte is de kostbaarste energie de mijne.
Toen mijn huis in Hoboken eind 1976 klaar was, heerste er ook een besparingswoede op energie. De verwarmingsketel staat op de 2de verdieping. Vandaar vertrekken de hoofdaanvoer- en afvoerbuizen recht naar beneden, naar de garage, waar ze zich vertakken. Ik heb die hoofdbuizen in de garage toen ijverig geïsoleerd, maar daar ben ik vlug van teruggekomen. Bij gebrek aan verwarming was het in de garage zo vochtig, dat ik al een jaar nadien die isolatie verwijderd heb. Het klimaat was er sindsdien heel wat beter.
In Schönau heeft de vorige eigenaar van ons huis, samen met heel wat anderen, een bestelling van 70.000 liter stookolie geplaatst, waardoor ze 0,06 Euro per liter korting gekregen hebben. Wij moesten 6.000 liter bijtanken, dat maakte toch een verschil van 360 Euro.