Poll

Wie heeft zijn rijgedrag aangepast door de hoge brandstofprijzen en hoe ?

Ik heb mijn gedrag niet aangepast
3 (33.3%)
Ik rijd trager en bespaar daardoor brandstof
0 (0%)
Ik rijd minder
0 (0%)
Ik overweeg een zuiniger wagen te kopen
0 (0%)
Ik reed al zuinig en blijf dit doen
6 (66.7%)

Totaal aantal stemmen: 8

Auteur Topic: rijgedrag en hoge brandstofprijzen  (gelezen 3720 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
rijgedrag en hoge brandstofprijzen
« Gepost op: vrijdag 16 mei 2008 - 10:27:11 »
De vraag spreekt voor zich denk ik !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
Re: rijgedrag en hoge brandstofprijzen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 mei 2008 - 19:21:34 »
Ik heb mijn rijgedrag niet aangepast. Ik heb enkel gezocht naar goedkopere brandstof en deze ook gevonden.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 mei 2008 - 20:36:19 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 mei 2008 - 22:09:19 »
Ik was al een beetje een freak op zo zuinig mogelijk, maar toch vlot rijden. Ik heb dan ook met vrijwel elke wagen waarmee ik heb gereden minder verbruikt dan het 'boekje'. Gelukkig heb ik nu een tankkaart en hoef ik de hoge prijzen niet te betalen. Moest ik zelf mijn brandstof betalen dan had ik dus door mijn rijgedrag aan te passen geen winst meer kunnen halen.

Thuis ben ik ook constant op zoek om mijn energieverbruik tot een minimum te herleiden, zonder aan comfort in te boeten. Door enkele relatief eenvoudige ingrepen is mijn energierekening nu ongeveer 8% minder dan vorig jaar, hoewel de electriciteits- en gasprijzen stevig omhoog zijn gegaan.
Enkele aanpassingen:

- betere tochtstrip aan de voordeur
- vervanging van een gedeelte van de 50 W halogeenspotjes naar 35 W
- vervanging van een gedeelte van de halogeenspots (50 en 35 W) naar LED spots (2,8 W)
- vervanging van enkele klassieke gloeilampen naar TL
- droogrek meer gebruikt (ipv wasdroger)

Ik vrees echter dat de rek er hier ook bijna uit is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 mei 2008 - 23:14:19 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 mei 2008 - 00:01:54 »
Met de auto wil ik graag ergens veilig en snel geraken, en er ook nog wat rijplezier aan beleven. Dat laat ik me niet afnemen omwille van verhoogde brandstofprijzen. Zeker niet hier in België, waar er sowieso al niet veel plezier meer te beleven valt aan het autorijden. Ten slotte is de kostbaarste energie de mijne.

Toen mijn huis in Hoboken eind 1976 klaar was, heerste er ook een besparingswoede op energie. De verwarmingsketel staat op de 2de verdieping. Vandaar vertrekken de hoofdaanvoer- en afvoerbuizen recht naar beneden, naar de garage, waar ze zich vertakken. Ik heb die hoofdbuizen in de garage toen ijverig geïsoleerd, maar daar ben ik vlug van teruggekomen. Bij gebrek aan verwarming was het in de garage zo vochtig, dat ik al een jaar nadien die isolatie verwijderd heb. Het klimaat was er sindsdien heel wat beter.

In Schönau heeft de vorige eigenaar van ons huis, samen met heel wat anderen, een bestelling van 70.000 liter stookolie geplaatst, waardoor ze 0,06 Euro per liter korting gekregen hebben. Wij moesten 6.000 liter bijtanken, dat maakte toch een verschil van 360 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 mei 2008 - 00:46:46 »
Ik rij wat minder vaak sportief, dat wel maar echt aanpassen niet.
Mischien ook wel te maken met de recente aankoop van m'n kleine bestelwagen waarmee dit nog niet zo goed vlot om sportief te rijden.
Met de corolla sportline van m'n vriendin echter durf ik me nog wel eens uitleven  :-[ dus staat mijn antwoord niet echt tussen de stemmogelijkheden en heb ik dusdanig ook niet gestemd.

Wij moesten 6.000 liter bijtanken, dat maakte toch een verschil van 360 Euro.

Al enig idee hoe de leverancier tot bij je brandstoftank(s) geraakt om die te vullen?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: zondag 18 mei 2008 - 10:40:28 »
De totale kosten van het autorijden schrikken mij af om een auto te kopen wanneer ik die niet nodig heb voor werk.
Als de motorrijtuigenbelasting niet zou bestaan en de verzekering goedkoper zou zijn wanneer je de auto enkel in het weekend gebruikt (of andere vrije dagen) dan zou het voor mij een stuk aantrekkelijker zijn, zelfs al stijgen de accijnzen op de brandstof dan nog verder.
Dat is omdat ik voornemens ben om niet verder dan pak hem beet 15-20 kilometer van huis te gaan werken zodat ik elke dag met de fiets naar mijn werk kan.

Een zuinigere wagen kopen zou ik sowieso al doen maar dat is ook omwille van de vaste lasten die stijgen naarmate het vermogen en gewicht hoger zijn (in Nederland nog veel meer dan hier wat ik met mijn wagenziekte nooit zo leuk vond).
« Laatst bewerkt op: zondag 18 mei 2008 - 10:43:41 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 mei 2008 - 14:16:03 »
Al enig idee hoe de leverancier tot bij je brandstoftank(s) geraakt om die te vullen?

Jawel. Hij heeft relatief kleine tankwagens, en komt er achteruit mee tot bij het huis gereden. De slang is lang genoeg om van daar tot aan de vuldop (ongeveer bij het midden van de linker zijgevel) te geraken.

Om het restaurant op Sint-Bartholomä te bevoorraden, rijdt de tankwagen op een vlot, dat door een boot over de Königssee gesleept wordt.

Het restaurant bovenop de Jenner wordt gedeeltelijk bevoorraad per helikopter (hij kan er niet landen, de goederen worden met een kabel neergelaten), en gedeeltelijk via de kabelbaan (ze hebben speciale gondels om bijvoorbeeld bakken bier naar boven te brengen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 mei 2008 - 20:27:15 »
Net zoals Rafael gevloekt maar niets veranderdt.
Korte afstanden heb ik nooit met de auto gedaan maar inboeten op comfort doe ik ook niet.

En vloeken heeft trouwens niet geholpen  :'(

Ik vindt het erger dat de prijzen omhoog gegaan zijn voor de verwarming dan voor het vervoer, terwijl het toch dezelfde brandstof is.

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 mei 2008 - 09:36:00 »
Dat is omdat ik voornemens ben om niet verder dan pak hem beet 15-20 kilometer van huis te gaan werken zodat ik elke dag met de fiets naar mijn werk kan.
Dat voornemen ga je snel in een koelkast stoppen eens je aan het Echte Leven begint.  Al was het maar omdat je in jouw beroepssector niet makkelijk een fulltime positie vind.  De meesten die ik ken werken op 2-3 locaties, en dat is niet altijd noodzakelijk in dezelfde provincie...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 mei 2008 - 11:27:53 »
Dat voornemen ga je snel in een koelkast stoppen eens je aan het Echte Leven begint.  Al was het maar omdat je in jouw beroepssector niet makkelijk een fulltime positie vind.  De meesten die ik ken werken op 2-3 locaties, en dat is niet altijd noodzakelijk in dezelfde provincie...
Het hangt volgens mij nogal van de richting af. Indien ik onverhoopt op 2 locaties zou moeten beginnen dan zal ik dat zo snel mogelijk veranderen. Ik ben niet tegen de auto en als het moet dan wil ik er best een gebruiken maar ik vind het zo zonde van mijn tijd en van het geld.