Ik heb nooit last gehad van spam op mijn hotmailadres.
De enige spam die ik krijg is die van hotmail en MSN zelf maar die van hotmail kan ik niet blokkeren

Als ik al eens iets commercieels krijg dan is dat naar aanleiding van bepaalde software die ik (bewust en intentioneel) gebruik of gebruikt heb (bullguard, software bij videokaart en tv-kaart enz) en die mails kan ik blokkeren wanneer ik dat wil dus dat is geen probleem.
Kortom: ik heb een Microsoft-passpoort, ik heb geen spam.
Conclusie: Het is niet direct Microsoft haar fout.
Veel waarschijnlijk lijkt mij dat handige goedbetaalde hackers met één of andere bot toegang weet te krijgen tot de informatie over de nieuwe paspoorten en dat zo'n dirty bedrijf die adressen verkoopt aan andere dirty mensen van bedrijven die deze spam versturen.
Bij veel mensen is het volgens mij trouwens ook hun eigen schuld dat ze spam krijgen doordat ze op een onbetrouwbare site hun e-mailadres hebben achtergelaten. Ik laat nergens mijn e-mailadres achter waar niet gegarandeerd wordt dat de informatie voor geen enkele andere doeleinde wordt gebruikt dan ...
Het is mij overigens een raadsel waarom de politiek zo weinig krachtdadig optreedt tegen de bedrijven die spam, spyware, adware, virussen en trojaanse paarden verspreiden. Ben ik nog iets vergeten?