Auteur Topic: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument  (gelezen 5001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 02:56:33 »
http://www.teslamotors.com/

Ik vind het een prachtig alternatief voor het gewone woon-werk verkeer. Op vakantie gaan zal voorlopig nog lastig worden maar met een actieradius van 350-400 km. is het een prachtige wagen voor het woon-werk verkeer.

wooter

  • Gast
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 07:00:44 »
Probleem is dat het eruit ziet als een sportwagen, maar volgens insiders alleszins niet het rijgedrag heeft van een sportwagen, maar meer geschikt is voor een vette amerikaan op z'n grid roads.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 08:17:36 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 09:10:33 »
Probleem is dat het eruit ziet als een sportwagen, maar volgens insiders alleszins niet het rijgedrag heeft van een sportwagen, maar meer geschikt is voor een vette amerikaan op z'n grid roads.
Waarom heeft de auto niet het gedrag van een sportwagen?
- Hoge accelleratie
- Hoge topsnelheid
Blijft over: de wegligging en souplesse met sturen.

Dat ze kiezen voor een 'sportwagen'-model en dat er enkel 2 personen in kunnen is mijns inziens bewuste en logische keuze.
Een electrische auto wordt efficiënter naarmate deze meer vermogen heeft, naarmate het vermogen groter is liggen de accelleratie en topsnelheid hoger.
Wanneer er achterin ook nog 2 passagiers zouden kunnen plaatsnemen dan zou de auto meer wegen waardoor de prestaties wat minder zouden worden.
Volgens mij is de gedachte achter dit beleid dat een bepaalde groep automobilisten, bij wijze van spreken de rijkere mensen die gek zijn op gadgets, deze auto's koopt en het bedrijf in de toekomst electrische auto's van het middenklasse-segment voor een veel minder hoge prijs kan verkopen. Indien ze er in slagen om de ontwikkelingskosten terug te verdienen en daarnaast nog wat innovaties kunnen toepassen (nog betere batterijen) dan drukt dat de prijs voor de meer haalbare electrische wagens.

Het niet meer hoeven schakelen vind ik  een groot voordeel, simpelweg omdat het efficiënter rijdt (bij electrische auto's).

Deze auto heeft in ieder geval nog 1 grote handicap, het opladen duurt zo'n 3,5 uur.
Hier meer info: http://www.teslamotors.com/efficiency/charging_and_batteries.php
Gezien de actieradius is dat normaal gesrpoken geen probleem voor het woon-werk verkeer, voor het forenzenverkeer is dit dus geen probleem. Wanneer je echter met de auto op vakantie wil naar bijvoorbeeld Italië dan ga je wel erg lange pauzes moeten houden.
Rafael, heb jij er toevallig enig idee van ofdat dit veel sneller zou kunnen wanneer het stroomnet wordt aangepast met locaal een hogere spanning en een groter ampèrage?
Anderzijds, je kan altijd nog op vakantie gaan met de trein. ;)

Ook nog interessant:

De motor heeft overigens de grootte van een watermeloen (hun woorden) en weegt zo'n 52 kg.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 mei 2008 - 09:15:32 door BBB »

wooter

  • Gast
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 09:38:44 »
Waarom heeft de auto niet het gedrag van een sportwagen?
- Hoge accelleratie
- Hoge topsnelheid
Blijft over: de wegligging en souplesse met sturen.
Ik zou zeggen: ga eens met een Ford Mustang en een BMW M3 sturen op de Nürburgring, en kom me je ervaringen vertellen :D

Overigens ook opvallend dat ze zo'n zwak viercilindertje als vergelijking erbij hebben gezet :).
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 mei 2008 - 09:54:44 door wooter »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 10:08:53 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 mei 2008 - 10:20:58 door Rafael »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 10:15:16 »
Mijn wagentje doet er een 7-8 seconden over, en ik kan vrij vlot mee in het verkeer.


Heb je dan een nieuwe wagen Rafaël, een oudere Seat Ibiza zie ik dit nog niet doen, zelfs de krachtige varianten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 10:20:39 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 11:17:33 »
Om het met de woorden van Jeremy te zeggen "Oak trees grow faster" ! ;D ;D ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 21:29:39 »
Voor US$ 109.000 kan ik me echt wel leuker speelgoed voorstellen ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 21:55:25 »
Voor US$ 109.000 kan ik me echt wel leuker speelgoed voorstellen ...
Ach, pessimist. ;)
De auto gaat voor Europa €100.000 kosten
Je verdient minstens €1.000 - €2.000 per jaar terug omdat je geen brandstofkosten hebt, de onderhoudskosten zullen veel lager liggen, je kan in 3,9 seconden van 0 naar 96 km/uur en je rijdt schoon.

Dat die €100.000 (exclusief BTW) nog wat duur is in vergelijking met een autootje van €15.000, dat ben ik met je eens. Vergelijk het echter eens met een Mercedes C-klasse of een vergelijkbare BMW. Hoeveel kost een Volkswagen-Tourang?

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: De Tesla Roadster, vanaf nu te koop voor de gewone consument
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 22 mei 2008 - 22:07:59 »