En zo doen de nestkastjes hun intrede langs de snelwegen en kan men moordenaars die 's nachts 140 km/u rijden beboeten !
De momenten dat de zwaarste ongelukken gebeuren op de snelwegen kan er meestal al niet sneller dan 120 km/u gereden worden. De camera's zijn dus zinloos voor de verkeersveiligheid, voor de staatskas is het natuurlijk wat anders.
Ik vrees het.
Gek is dat. Volgens de Vlaamse verkeerspolitici is in het overgrote merendeel van de verkeersongevallen een te hoge snelheid de oorzaak, volgens de Nederlandse verkeersdeskundigen is voorrangsnegatie in het overgrote merendeel van de verkeersongevallen (90%?) de oorzaak.
Neem nu dat verkeersongeval in Heverlee. Die Roemeen reed veel te snel maar het was niet de snelheid die het ongeval veroorzaakte, het was de voorrangsnegatie. Ook aan een lagere snelheid had hij geen voorrang gegeven. De hogere snelheid had wel de ernst van het ongeval sterk verminderd, vermoedelijk zouden er geen doden zijn gevallen wanneer hij 30 km/uur had gereden. Echter, zou zo iemand, die overigens XTC had geslikt en vermoedelijk dus ook zwaar had gefeest (en dus niet in staat was te rijden), zich iets aantrekken van een lagere snelheidslimiet wanneer hij 80-90 km/uur rijdt waar 30 km/uur is toegestaan en wanneer hij doorrijdt terwijl hij voorrang moet geven?
Er zijn hier en daar best argumenten om de snelheid te verlagen, of te verhogen, en hierop te controleren. Op dit moment lijkt het allemaal zo ondoordacht te gebeuren naar aanleiding van incidenten.