Auteur Topic: Elektronisch rijbewijs ?  (gelezen 2199 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Elektronisch rijbewijs ?
« Gepost op: vrijdag 13 juni 2008 - 12:40:47 »
Ik ga eens een stevig ballonnetje oplaten voor het weekend.

We weten allemaal dat er een aantal mensen zijn die blijven rijden terwijl ze een rijverbod hebben. In deze geïnformatiseerde samenleving moet hier toch iets aan te doen zijn. Daarom het volgende ballonnetje.

Vervang het rijbewijs door een elektronische versie (liefst binnen een Europese context). Het rijbewijs zal dus een chip bevatten, je kan pas je wagen starten na invoer van dit elektronisch rijbewijs. Vele wagens bevatten al een soortgelijk systeem. Men gebruikt een elektronische sleutel en op deze sleutel worden dikwijls een hele boel gegevens van de auto opgeslagen (km-stand, brandstofniveau, boodschappen voor onderhoud, ...). Voor de invoering van dit systeem volstaat het om deze systemen te standaardiseren.
Gebruik je je rijbewijs in een voertuig waarmee je niet mag rijden (vrachtwagen met een B-rijbewijs bv.) dan start de wagen niet.
Je kan natuurlijk nog altijd frauderen door het rijbewijs van iemand anders te gebruiken. Er zal dus nog steeds controle nodig zijn. Als men echter bij dergelijke fraude het rijbewijs van de persoon die het uitleende in beslag neemt zal deze praktijk m.i. zeer erg beperkt worden.

Als men deze kaarten éénmaal heeft kan men nog aan andere toepassingen beginnen denken. Ik geef een voorbeeld. Het is totaal onzinnig dat iemand die 15 jaar geleden zijn rijbewijs haalde en de laatste 10 jaar niet heeft gereden zomaar in een wagen kan stappen. In de luchtvaart bestaat er iets als een minimum aantal uren om 'current' te blijven. Men zou dit ook voor auto's kunnen invoeren. Minstens x aantal km (2500 ?) per jaar of anders verplichte bijscholing om terug op niveau te geraken.

Ik ben me bewust van de mogelijke gevaren die een dergelijke kaart inhouden. Mits een goede wettelijke omkadering zijn die te beheersen en wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Elektronisch rijbewijs ?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008 - 13:15:09 »

Offline Lise

• Starter
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Elektronisch rijbewijs ?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008 - 14:03:23 »
'Elektronische identiteitskaart blijkt niet veilig'

BRUSSEL - De Belgische elektronische identiteitskaart is niet veilig en het gebruik ervan moet worden afgeraden. Dat zeggen onderzoekers op een congres in Den haag. Op internet zouden al filmpjes circuleren waarin te zien is hoe de chip van de kaart gekraakt moet worden.
De KU Leuven en de Katholieke Hogeschool St. Lieven hebben in Den Haag een onderzoek gepresenteerd op de Europese e-Identity Conferentie. De onderzoekers vinden dat het publiek beter moet ingelicht worden over het gebruik van de kaart.

Behalve dat de chip loskomt, waarschuwen de wetenschappers voor schending van de privacy, bedrog en chantage. Zo is het niet aangeraden dat kinderen de kaart gebruiken om te chatten.

Minister van Binnenlandse Zaken Dewael blijft rotsvast overtuigd van het concept van de elekronische identiteitskaart.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF13062008_003

Ik zou het een heel mooi idee vinden als men alle mogelijkheden tot fraude goed zou bekijken.
Ok op deze kaart staan dan misschien geen persoonlijke gegevens. Maar er kan ook snel informatie vervalst worden.
The best and most beautiful things in the world
cannot be seen, nor touched
but are felt in the heart

- Helen Keller