Auteur Topic: Vijfduizend handtekeningen tegen superboetes Leuven  (gelezen 3089 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Vijfduizend handtekeningen tegen superboetes Leuven
« Gepost op: maandag 16 juni 2008 - 10:05:38 »
Uit De Standaard:

Citaat
Vijfduizend handtekeningen tegen superboetes Leuven

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Het beboeten van iemand die overdag met een stuk licht rijdt vind ik er een beetje over. Door het rode licht rijden of zonder handen rijden kan men niet zwaar genoeg bestraffen. Eindelijk wordt de fietser ook eens op zijn verantwoordelijkheid gewezen.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:56:55 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Vijfduizend handtekeningen tegen superboetes Leuven
« Reactie #1 Gepost op: maandag 16 juni 2008 - 12:07:30 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: maandag 16 juni 2008 - 13:01:55 »
Als Leuvenaar kan ik bevestigen dat dit inderdaad nogal een issue is.
De fietser wordt inderdaad meer geviseerd door de politie dan eender welke andere groep weggebruikers.
Wandel je als voetganger door rood dan krijg je 9 op 10 keer een vermaning, sla je met jouw fiets enkel rechtsaf door rood wanneer er geen auto's aankomen dan krijg je gegarandeerd een boete wanneer de flikken het zien.
Parkeer je de auto op een illegale manier, zelfs wanneer dat op een levensgevaarlijke manier is (fietspad), dan doet de politie niets, zit er iemand bij jou op de fiets achterop dan krijg je gegarandeerd een boete terwijl honderdduizenden Nederlanders wekelijks bewijzen dat dit perfect veilig kan.

Het verwijderen van fietsen is onaanvaardbaar! Je moet er een fietsslot voor mollen wat zelfs meer dan €50 zou kosten, het wordt toch ook niet normaal gevonden wanneer de fliikken een ruit intikken van een illegaal geparkeerde auto?
Je kan bij het verwijderen van een fiets geen bericht achterlaten voor de eigenaar, je kan geen contact opnemen met de eigenaar.
Wat de flikken dan wel zouden kunnen doen is wachten (in burger uiteraard!) totdat de eigenaar zijn fiets pakt en de eigenaar dan een boete geven, daar zou ik geen probleem mee hebben.

Enkele voorstellen:
- 's avonds zonder licht fietsen: 1ste keer; een folder meegeven met wat uitleg (veiligheid maar ook tips hoe je het makkelijkst er voor zorgt dat je altijd goed licht bij hebt en hoe je er nog meer voor kan zorgen dat je zichtbaar bent), waarschuwing met een week de tijd krijgen om het probleem op te lossen en de oplossing te laten zien op het bureau. Dit is effectiever dan enkel het geven van een boete. Veel studenten beseffen bovendien niet hoe slecht je als fietser zichtbaar bent, zelfs in een overdreven verlicht stadje als Leuven, omdat ze zelf nog een auto hebben gereden.
- overdag geen werkzaam licht hebben. Geen boete! Immers, wielrenners mogen ook zonder licht fietsen overdag, waarom dan een 'gewone' fietser niet (ik fiets als redelijk goede hardloper met sterke beenspieren de gemiddelde wielrenner er uit op een wielrenfiets ;))? Wie zegt dat hij 's avonds en 's nachts met diezelfde fiets rijdt zonder licht (batterijlampje, dynamo laten maken)? Wie zegt dat hij wist dat zijn dynamo niet werkt (het kan dat hij het al wekenlang niet gebruikt had en er nu pas achter komt dat het niet meer werkt)?
- tegen de richting in fietsen: direct een boete, onaanvaardbaar en niet voor verbetering vatbaar zonder zo'n vervelende maatregel
- fiets hinderlijk parkeren: direct een boete maar dan ook consequent zijn en ook eens al die automobilisten aanpakken die dat doen en het rijbewijs innemen van automobilisten die op het fietspad, het troitoir of op de ring parkeren.
- iemand achterop meenemen of zonder handen fietsen: niet over zagen wanneer de fietsers aantoonbaar voldoende beheersing heeft (= niet waggelen), waarschuwing geven wanneer dit niet het geval is.
Het fietsen met iemand achterop is geen probleem wanneer de fiets het kan hebben en wanneer de fietser voldoende sterke beenspieren heeft. Het is niet veel anders dan wanneer je ineens 70 kilo zwaarder zou zijn. Niet iedereen kan dat aan maar veel mensen hebben hier ook geen probleem mee. Wanneer je 90 kilo weegt en normaal 30-35 kilometer/uur kan fietsen dan kan je met 70 kilo achterop heus nog wel op een veilige manier 20 kilometer per uur fietsen. Je moet wel zo snugger zijn om te beseffen dat je met dat extra gewicht wat trager moet remmen en dus meer anticiperend moet fietsen. Je moet wel zo snugger zijn om te beseffen dat je iets minder wendbaar bent en dus meer anticiperend moet fietsen.
Het is zoals met elke andere vaardigheid in het leven. De een kan dit veilig, de ander niet. Hoe meer je het doet hoe beter je er in wordt.
Ofdat het zonder handen fietsen gevaarlijk is hangt niet alleen af van de handigheid van de fietser maar ook en misschien nog wel meer van de fiets.
Ik heb op wrakken gefietst waarbij het niet in mij op zou komen om zonder handen te fietsen, ik heb op goede fietsen gefietst waarbij het zeer makkelijk ging. Belangrijk is dat het achterwiel volledig recht draait. Eerlijk gezegd zou ik het in Leuven hooguit doen om inderdaad even mijn rugzak goed te doen of iets dergelijks en zelfs dat enkel op een aantal punten waar er geen hinderlijk autoverkeer is. In Nederland heb ik hele stukken zonder handen afgelegd; deels voor de fun, deels om de armen even te ontlasten op grotere afstanden. Iedereen die een beetje sportief heeft gefietst weet wel wat ik met dat laatste bedoel.
Met een goede fiets kon ik zelfs nog probleemloos sturen zonder handen door mijn zwaartepunt iets naar links of rechts te verplaatsen en dat terwijl ik bepaald geen acrobaat ben.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 juni 2008 - 13:04:48 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 16 juni 2008 - 14:05:14 »
Enkele voorstellen:
- 's avonds zonder licht fietsen: 1ste keer; een folder meegeven met wat uitleg (veiligheid maar ook tips hoe je het makkelijkst er voor zorgt dat je altijd goed licht bij hebt en hoe je er nog meer voor kan zorgen dat je zichtbaar bent), waarschuwing met een week de tijd krijgen om het probleem op te lossen en de oplossing te laten zien op het bureau. Dit is effectiever dan enkel het geven van een boete. Veel studenten beseffen bovendien niet hoe slecht je als fietser zichtbaar bent, zelfs in een overdreven verlicht stadje als Leuven, omdat ze zelf nog een auto hebben gereden.
Niet akkoord, onmiddellijk een fikse boete ! Dit brengt hun veiligheid in hoge mate in gevaar, dat foldertje mag natuurlijk, maar er hoort onmiddellijk een dikke boete bij.
Citaat
Met een goede fiets kon ik zelfs nog probleemloos sturen zonder handen door mijn zwaartepunt iets naar links of rechts te verplaatsen en dat terwijl ik bepaald geen acrobaat ben.

Todat er een onvoorziene hindernis opdaagt, of je een putje in de weg niet hebt gezien, ... Het kost gewoon tijd om je stuur te grijpen en een remmanoeuvre in te zetten.  Bovendien ben je erg beperkt in je stuurbeweging door je zwaartepunt te gebruiken. Zonder handen aan het stuur is dus zeer gevaarlijk !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 juni 2008 - 02:25:27 »
Enkele voorstellen:
Niet akkoord, onmiddellijk een fikse boete ! Dit brengt hun veiligheid in hoge mate in gevaar, dat foldertje mag natuurlijk, maar er hoort onmiddellijk een dikke boete bij.
Het moeten laten maken en het tonen is effectiever dan het geld afpakken omdat het dan 100% van de keren direct in orde komt en de mensen zich niet geviseerd voelen.
Toon mij aan dat het direct uitdelen van een boete er in resulteert dat een groter percentage van de betrapte fietsers zonder licht hun licht in orde brengen en dit sneller en ik ben akkoord met direct een boete.
Zolang ik denk dat het opdracht geven tot het regelen van licht met controle effectiever is pleit ik daar voor. ;)

Citaat
Todat er een onvoorziene hindernis opdaagt, of je een putje in de weg niet hebt gezien, ... Het kost gewoon tijd om je stuur te grijpen en een remmanoeuvre in te zetten.  Bovendien ben je erg beperkt in je stuurbeweging door je zwaartepunt te gebruiken. Zonder handen aan het stuur is dus zeer gevaarlijk !
Ik had altijd mijn handen bij het stuur zodat ik direct het stuur kon pakken en ik deed dat niet met al te hoge snelheden (niet boven de 30 km/uur in ieder geval). Enneh, putten op Nederlandse fietspaden? Ze zullen er misschien wel zijn maar ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien in de 2 provincies waar ik veel fietste.

Citaat
Bovendien ben je erg beperkt in je stuurbeweging door je zwaartepunt te gebruiken.
Klopt, ik ging er dan ook geen haakse bochten mee maken. ;)
Gewoon kleine correcties zodat ik mooi in een rechte lijn bleef fietsen en af en toe eens wat sterker sturen wanneer het fietspad leeg was.

Ook ik doe dit nauwelijks in België. Veel te gevaarlijk hier om tal van redenen!
Ik zou zeggen, ga maar eens fietsen in Nederland op een stereotype fietspad waar weinig kruisingen op liggen (buiten de bebouwde kom dus) en laat eens weten hoe je het daar ervaren hebt. ;)
Ik ben er overigens mee begonnen doordat ik het veel mensen zag doen. Om begrijpelijke redenen zie ik het hier practisch nooit.
De vele putjes, de schuin aflopende randen, de fietspaden die meestal niet afgeschermd zijn van de weg, de andere mentaliteit van veel automobilisten... :o
Hier is het inderdaad meestal zelden veilig om zonder handen te fietsen.

We hebben het al vaak over de fietspaden gehad, misschien is het wel handig om eens 2 fotootjes te plaatsen waarop je kan zien hoe een goed fietspad er mi zou moeten uitzien. Beide fietspaden komen overigens uit Nederland. Het artikel zelf (ik kan het aanraden): http://www.camcycle.org.uk/newsletters/68/article3.html en http://www.camcycle.org.uk/newsletters/68/article2.html

Wanneer er een gebrek aan ruimte is dan is dit ook nog wel aardig:
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 juni 2008 - 02:33:32 door BBB »