Auteur Topic: Rijvaardigheidstest kost elk jaar 800 mensen hun rijbewijs  (gelezen 2876 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Rijvaardigheidstest kost elk jaar 800 mensen hun rijbewijs
« Gepost op: dinsdag 17 juni 2008 - 14:49:10 »
Uit De Standaard

Citaat
Rijvaardigheidstest kost elk jaar 800 mensen hun rijbewijs

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Wat ik hier op het forum al meerdere malen heb gesteld blijkt dus toch waarheid te zijn. Twintig procent van de mensen die werden doorverwezen moesten hun rijbewijs inleveren. Dit is dan van de 4000 die per jaar doorverwezen worden door de dokters. Zeer waarschijnlijk betreft het hier maar een fractie van de mensen die effectie moeten doorverwezen worden. Bovendien zullen mensen die geen dokter raadplegen maar toch over bv. onvoldoende zicht, onvoldoende kracht in de benen door de mazen van het net glippen.

Het kost toch absoluut geen intelligentie dat hier een structurele oplossing voor gezocht moet worden. Deze oplossing is zeer éénvoudig en geldt al voor een groot aantal chauffeurs, nl. het medisch onderzoek. Stuur alle chauffeurs voor een medisch onderzoek !

Voor de oudere chauffeurs betekent deze medische geschiktheid dan ook groot voordeel i.p.v. een nadeel zoals het nu door hen wordt geïnterpreteerd. Met deze medische geschiktheid kunnen ze zich immers verdedigen bij hun verzekeraar wanneer die hen niet meer wenst te verzekeren.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:55:27 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Rijvaardigheidstest kost elk jaar 800 mensen hun rijbewijs
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 juni 2008 - 19:30:58 »
Ik ben voorstander van een verplicht medisch onderzoek bij oudere chauffeurs, bijvoorbeeld vanaf 65 jaar en bij jongere mensen wanneer er indicaties zijn dat het aangewezen is (hartaanval bijvoorbeeld).

2 korte tips.

Slappe benen kan je voorkomen door actief te blijven: sporten wanneer je 'jong' bent (tot 50 jaar mag dit zeker geen probleem zijn), andere vormen van beweging wanneer je ouder bent zoals tuinieren, wandelen, fietsen, klussen...
Dit laatste geldt overigens ook voor jongere mensen die zwaar obees zijn.
Bij iedereen neemt de fysiek af bij het ouder worden maar de mate waarin je lichaam zwakker wordt heb je voor een groot deel zelf in de hand.

Wanneer je merkt dat het zicht van de ogen achteruit gaat, wacht niet met het naar de arts gaan! Soms kan ergere schade worden voorkomen terwijl herstel niet meer mogelijk is wanneer er niet op tijd wordt ingegrepen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 juni 2008 - 22:00:31 »
Ik ben voorstander van een verplicht medisch onderzoek bij oudere chauffeurs, bijvoorbeeld vanaf 65 jaar en bij jongere mensen wanneer er indicaties zijn dat het aangewezen is (hartaanval bijvoorbeeld).
Eigenlijk spreek je jezelf hier tegen BBB. Je stelt dat ouderen (>65) op medisch onderzoek moeten gaan. Als uitzondering geef je (terecht) jongeren weer die tegenindicaties hebben. Je vindt deze jongeren echter alleen maar door een regelmatig medisch onderzoek. De frequentie van het medisch onderzoek mag natuurlijk aangepast zijn aan de leeftijd, dit is het voor diegenen die nu verplicht zijn zo'n onderzoek te ondergaan immers ook al. Bijvoorbeeld 5-jaarlijks tot 40, 2-jaarlijks tot 60, jaarlijks hierboven, natuurlijk altijd in te korten door de arts bij tegenindicaties.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 juni 2008 - 00:25:30 »
Citaat
Je vindt deze jongeren echter alleen maar door een regelmatig medisch onderzoek.

Het ligt er maar net aan wat je wil
Pleit je voor een periodiek medisch onderzoek, die niet specifiek in functie van het rijbewijs staan, dan zou dat mogelijk een goed idee kunnen zijn.
Pleit je voor een periodiek medisch onderzoek welk je enkel uitvoert in functie van het rijbewijs staat dan heb ik mijn bedenking bij de verhouding tussen de kosten en overlast enerzijds en het resultaat anderzijds.

Voor jongere mensen zie ik in dat verband meer in een systeem wat jij hier al eerder voorsteld (of een variant hierop); dat wanneer de artsen inschatten dat iemand niet meer in staat is om veilig auto te rijden dat ze dat dan in een dossier kunnen zetten bij het orgaan van de overheid wat de rijbewijzen verzorgt. In dit electronische dossier moet dus geschreven kunnen worden door de artsen en het verantwoordelijke overheidsorgaan moet dit kunnen lezen.
Voor oudere mensen is het een ander verhaal omdat de kans veel groter is dat er iets mis is wat opgespoord kan worden met zo'n keuring.

Een algemen medische keuring op bepaalde leeftijden zou volgens mij wel heel nutig kunnen zijn.

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 juni 2008 - 01:21:47 »
Als ik het goed begrijp is het vergrijzingsprobleem dus een (mogelijke) oplossing van het fileprobleem ?  ;D
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 juni 2008 - 18:48:45 »
Als ik het goed begrijp is het vergrijzingsprobleem dus een (mogelijke) oplossing van het fileprobleem ?  ;D

En het rijgedrag van vele weggebruikers is dan een (mogelijke) oplossing voor het vergrijzingsprobleem  :'(

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 20 juni 2008 - 23:44:45 »

En het rijgedrag van vele weggebruikers is dan een (mogelijke) oplossing voor het vergrijzingsprobleem  :'(

Wat doen wij hier dan nog. Beide problemen lossen zichzelf op. ;D ;D ;D

Niet enkel het rijgedrag, voethangers kunnen er ook wat van.