Ik heb JC zijn quote gelezen. Waarom zou de rijschool er belang bij hebben om vroeger een certificaat te geven dan verantwoord is. De slechtste reclame is wanneer iemand op zo'n manier een ongeluk krijgt of zelfs overlijdt.
Zelfs als dit bij veel rijscholen zou gebeuren, kan je dat dan niet voorkomen door tijdens de opleiding aandacht te besteden aan rijinstructeurs-ethiek en door enkel de directeur een attest te laten afgeven?
Hoe dan ook ik ben tegen de huidige praktijk dat de meest idiote amateurs een ander mogen legen rijden. Recept voor ongelukken als jet mij vraag en niet onwaarschijnlijk één van de verklaringen waarom Belgie de slechtste leerling in de klas verkeersveiligheid is.
Op het moment dat iemand dat ongeval begaat zal niemand nog aan die rijschool denken. Daarom dus dat veel rijscholen een loopje nemen met de opleiding en winstbejag voorop plaatsen. Combineer een slechte opleiding met een totaal uitgekleed examen, dan heb je een verklaring voor de slechte verkeersveiligheid in België. Zoals steeds, neem regelmatig een pittig examen af en je haalt de slechte chauffeurs eruit, of die nu via vrije begeleiding hebben leren rijden of via de rijschool. Zoals steeds zijn er een aantal factoren die verkeersveiligheid beïnvloeden:
- kunde van de chauffeurs (niet goed in België en alsmaar slechter)
- infrastructuur (een totale ramp in België)
- ruimtelijke planning
- mentaliteit
Of de Nederlandse chauffeurs beter zijn of niet is moeilijk te bewijzen. Ze misdragen zich echter in het buitenland. Enkelen hebben hier al voorbeelden van aangehaald. Meestal is het terug te voeren op koppigheid of aan het feit dat ze zich niet aanpassen aan de andere verkeerssituatie in een ander land. Ik vrees dat het verschil in niveau niet erg groot zal zijn.
De infrastructuur is meer consistent in Nederland wat een grote verbetering van de verkeersveiligheid inhoudt. Het onderhoud is beter. Deze factoren gaan al een grote positieve invloed uitoefenen op de verkeersveiligheid.
De ruimtelijke planning in België is een absolute ramp. Vooral de lintbebouwing heeft een nefaste invloed op de verkeersveiligheid. Dit is al lang geweten en er zijn initiatieven genomen om dit tegen te gaan, het is er echter alleen maar erger op geworden.
Mentaliteitsverschillen zijn er zeker. Een vlaming neemt het zo nauw niet met de regels, maar past zich makkelijk aan in het buitenland. Een Nederlander houdt zich wat beter aan de regels, maar past de regels van thuis toe in het buitenland, wat hier werd geïllustreerd door Jozef.