Auteur Topic: Massa Hollanders met caravan gestrand door zuinig rijden  (gelezen 5679 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Massa Hollanders met caravan gestrand door zuinig rijden
« Gepost op: zondag 03 augustus 2008 - 10:44:23 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 01:35:22 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Massa Hollanders met caravan gestrand door zuinig rijden
« Reactie #1 Gepost op: zondag 03 augustus 2008 - 14:11:40 »
Op het GRO-forum heb ik er herhaaldelijk op gewezen dat te lage toerentallen schadelijk zijn voor de motor.

Kandidaten voor het theoretisch examen voor het rijbewijs moeten in België leren dat opschakelen best zou gebeuren bij 2.000 tpm met een dieselmotor en bij 2.500 tpm met een benzinemotor. Klinkklare onzin natuurlijk: het optimale toerental hangt af van een hele reeks factoren.

Verder is het zo dat wie enkel maar kent wat hij moet weten om een rijbewijs te behalen in België, volstrekt ongeschikt is om met een aanhangwagen te rijden en om in de bergen te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 03 augustus 2008 - 14:23:22 »
Wanneer ze achteraf hun rekening zullen maken en dan nog eens merken dat het verbruik een stuk hoger ligt ipv. lager gaan de poppekes helemaal aan het dansen.
Spijts de waarschuwingen uit verschillende hoeken, waaronder van ondergetekende. ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 03 augustus 2008 - 22:19:02 »
Bij een rustig rijgedrag, met een moderne diesel, die een massa power over heeft, kan je inderdaad op zo'n lage toerentallen blijven draaien, zeker in het vlakke Nederland.

Met de wagen waar ik momenteel mee rijd kom ik bij 2000 rpm nauwelijks vooruit, als er een lichte helling is wil hij al helemaal niet. Dat ding voelt zich pas happy boven de 2400 rpm. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je met dergelijke wagen het praktijkexamen gaat afleggen en je trekt hem telkens tot ongeveer 2700 rpm. Op die manier rijdt hij nog redelijk vlot.
We spreken hier over een wat oudere ford diesel (2004), directe injecte en turbo. Nog enkele maanden en dan is de nachtmerrie over, dan is die ketel einde lease. Vanaf nu mag Ford op mijn persoonlijke zwarte lijst, waar ze de VW Golf kunnen gezelschap houden. Na twee ronduit slechte Fords waar ik mee gereden heb, hoeft het niet meer (was een Focus en een Mondeo break).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 04 augustus 2008 - 17:10:28 »
Bij een rustig rijgedrag, met een moderne diesel, die een massa power over heeft, kan je inderdaad op zo'n lage toerentallen blijven draaien, zeker in het vlakke Nederland.

Dat behoort nu eenmaal tot de Nederlandse folklore: wat bij ome Joop thuis kan, moet elders ook maar kunnen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2008 - 06:56:05 »

Dat behoort nu eenmaal tot de Nederlandse folklore: wat bij ome Joop thuis kan, moet elders ook maar kunnen.  :D
Nederlanders beschikken juist eerder over een goed aanpassingsvermogen. Alleen als je altijd op een goed verzorgd biljartlaken rijdt met een door belastingsmaatregelenen gestimuleerdere klein autootje (in Nederland betaal je erg veel voor extra vermogen) dan kan je van een koude kermis thuiskomen wanneer je met datzelfde kleine vermogen ineens in de bergen moet rijden. Al helemaal wanneer je ook nog eens het nieuwe rijden hebt aangeleerd. :) 
Daar is niets raar aan, toch?
Reken er maar op dat naar aanleiding van dit volgend jaar een campagne zal worden gestart om de vakantiegangers hierover voor te lichten, al is het maar via folders en websites van verschillende organisaties (ANWB, ministerie, reisbureaus), en zodoende wordt het allemaal wel weer opgelost.
Het bergop rijden tijdens het rijexamen is enkel in Nederlands Limburg mogelijk dus daar valt weinig aan te doen. Hooguit kan je eens een hellingsproef doen bij een viaduct maar daar leer je nu ook niet zo veel van.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2008 - 15:42:15 »
Nederlanders beschikken juist eerder over een goed aanpassingsvermogen.

Een geluk dat ik niet aan het drinken was toen ik dat las!

Kom eens enkele honderden kilometers op een Duitse autosnelweg rijden; je zult dan wel zien wat voor een ellende ze hier veroorzaken.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2008 - 15:50:11 »

Kom eens enkele honderden kilometers op een Duitse autosnelweg rijden; je zult dan wel zien wat voor een ellende ze hier veroorzaken.

België en Frankrijk ook, zeker wanneer ze een sleurhut mee hebben.
Soms ben ik verwonderd dat er nog zoveel verkeer is in Nederland want ga je naar Frankrijk, kom je Nederlanders tegen (al dan niet met sleurhut), België idem, Spanje idem, Italië idem, GB idem,... en dit het ganse jaar door ???

Offline Freddie

• Gevorderde
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 06 augustus 2008 - 15:07:17 »
Kandidaten voor het theoretisch examen voor het rijbewijs moeten in België leren dat opschakelen best zou gebeuren bij 2.000 tpm met een dieselmotor en bij 2.500 tpm met een benzinemotor. Klinkklare onzin natuurlijk: het optimale toerental hangt af van een hele reeks factoren.

Verder is het zo dat wie enkel maar kent wat hij moet weten om een rijbewijs te behalen in België, volstrekt ongeschikt is om met een aanhangwagen te rijden en om in de bergen te rijden.
inderdaad.
Bij de rijlessen schakelde ik ook maar op tussen 2500-3000 toeren met de rijschooldiesel, thuis met de benzine doe ik dit ook.
Komt daar nog bij dat sommige, zoniet een aanzienlijk aantal van die wagens die nog een caravan moeten trekken maar een tamelijk lichte motor heeft. Onze Corolla Verso van 2002 is een 1.6 met 110pk en die krijgt het al knap lastig in Oostenrijk op de steilere baantjes. Dit in beladen toestand en met dakkoffer en met 4 personen. Zelfs zonder de bagage is het soms al lastig. Dusja, als je dan zo'n 1.6 tegenkomt met daarachter nog een caravan is het al helemaal leuk.

Nuja, het verkeer in Duitsland is sowieso al beter als hier, zelfde in Oostenrijk.
Doe in pakweg Duitsland eens autostrade en het gaat lekker vlot, kom je terug in België dan:
1. hoor je aan't lawaai van het wegdek (en voel je het aan de bobbels) dat je terug in België zit
2. de lieve middenvaksrijders maken je er telkens weer op attent dat je inderdaad in België zit.

Het is ook wel amusant om te zien dat men erin slaagt om in Oostenrijk zelfs de steilste, smalste bergbaantjes perfect aan te leggen in asfalt waarbij de naden vloeiend en zonder hobbel in elkaar overgaan. En hier, in een plat landschap kunnen ze zelfs dat amper of niet.
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 augustus 2008 - 15:10:23 door Freddie »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 06 augustus 2008 - 16:39:27 »
Het is ook wel amusant om te zien dat men erin slaagt om in Oostenrijk zelfs de steilste, smalste bergbaantjes perfect aan te leggen in asfalt waarbij de naden vloeiend en zonder hobbel in elkaar overgaan. En hier, in een plat landschap kunnen ze zelfs dat amper of niet.

Het is maar in België dat ze dat niet kunnen.
Even zitten tellen en ik heb reeds in 13 landen met een voertuig rondgereden (wagen en/of vrachtwagen) en België is het enige land waar dit (en nog veel andere dingen) blijkbaar, en erg opvallend, niet kan. ::)

En (ver)nieuw(d)e weg die hier pas aangelegdt is is er reeds erger aan toe nog voordat er 1 voertuig over gereden heeft dan pakweg de A1 tussen Rijsel en Parijs de dag voordat de vernieuwing (om de 5 jaar) begint van het wegdek.

Aan het tempo dat de wegen hier aangelegd worden en/of vernieuwd slagen ze er zelfs in reeds het wegdek te moeten vernieuwen voordat de weg afgewerkt is zoals bvb. de A17 Brugge-Doornik.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 06 augustus 2008 - 21:03:53 »

Ik kan er ook over meepraten  >:(

Beste BBB
De wegen in nederland zijn zeker beter dan in ons apenland.
Maar de Nederlander zelf  (wat het rijden betrefd)  :o

Zelfs in Nederland zelf wil ik het liefst geen Nederlander meer tegenkomen op de weg  :-X

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 07 augustus 2008 - 02:25:35 »

Ik kan er ook over meepraten  >:(

Beste BBB
De wegen in nederland zijn zeker beter dan in ons apenland.
Maar de Nederlander zelf  (wat het rijden betrefd)  :o

Zelfs in Nederland zelf wil ik het liefst geen Nederlander meer tegenkomen op de weg  :-X
Moet je nagaan hoe sterk het aantal ongelukken omlaag kan door het Nederlandse verkeersbeleid te copiëren. :D

Stel jij nu dat de Nederlander slechter rijdt dan de Belg? JC zal het graag horen, het staaft zijn stelling dat de gemiddelde amateur net zo goed iemand kan leren rijden als de gemiddelde professionele lesgever. Anderzijds zou het natuurlijk ook kunnen dat het niveau van de rijinstructeurs in Nederland te laag ligt (de top van de rijopleiding is in Nederland toch in ieder geval wel goed maar ik weet niet hoe het met het niveau onder die top gesteld is).

Hoe het komt dat die wegen hier zo slecht zijn?
Volgens mij is er maar 1 logische verklaring mogelijk: V R I E N D J E S P O L I T I E K
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 augustus 2008 - 02:27:19 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 07 augustus 2008 - 09:25:30 »
Stel jij nu dat de Nederlander slechter rijdt dan de Belg? JC zal het graag horen, het staaft zijn stelling dat de gemiddelde amateur net zo goed iemand kan leren rijden als de gemiddelde professionele lesgever.

Waar heb ik dat gesteld ?

Ik stel dat een goede chauffeur, mits hij aan enkele voorwaarden voldoet iemand kan leren rijden en dat dit in bepaalde gevallen beter kan dan met een rijschool. Het systeem van vrije begeleiding is niet perfect, maar ik zou het kind met het badwater niet weggooien. Mits hier en daar wat bij te schaven is het een prima alternatief. Zeker als je weet dat de rijscholen lang niet de kwaliteit afleveren die ze beweren af te leveren. Rijscholen zijn bedrijven met een doel, nl. winst maken. Als een rijschool consequent streng zou zijn en regelmatig attesten weigert af te leveren na 20 u of extra lessen vraagt van de minder bekwame chauffeurs dan verliezen ze klanten. Minder klanten = minder winst, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 07 augustus 2008 - 16:19:08 »
Citaat
Waar heb ik dat gesteld ?
Misschien verwoordde ik het iets te sterk in ogenschouw nemende dat een rijinstructeur 20 uur heeft terwijl een amateur een groot veelvoud hiervan heeft.

Een compromis-voorstel. Verplichte rijlessen totdat de rijinstructeur vindt dat je voldoende basis hebt, vervolgens verder oefenen met begeleider of zelfs alleen (in dat geval hogere basisvereisten) en dan nog een terug met de rijinstructeur voor evaluatie en schaven.
Amateurs mogen deze 1ste fase voor hun rekening nemen wanneer ze een bepaald diploma hebben behaald waarmee ze bewijzen over de vereiste vaardigheden te beschikken om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 07 augustus 2008 - 16:29:22 »
BBB schreef
Citaat

Stel jij nu dat de Nederlander slechter rijdt dan de Belg?

Als een Nederlander denkt dat hij door overal maar 30 te rijden veiliger rijdt dan eerder wie ben ik het niet met hem eens.

Op gewone wegen heb ik gisteren en een paar dagen geleden zo een 100km/dag in Nederland gereden.
Buiten bebouwde kom mag je 80km/u in Nederland en in ons Apenland mag je 90 km/u maar het word naar de knoppen geholpen door het feit dat er overal borden staan van 70 km/u.

Nu mijn topsnelheid in Nederland was op zo een wegen 65km/u en duurde hoogstens een minuut of 3 eer dat ik weer een geel plakske voor me had rijden die me de indruk gaf dat ik in zone 30 zat
In ons apenland kon ik tenminste 70 km/u rijden met dezelfde verkeersdrukte en geloof het of niet ik voelde me veiliger.

700km in Duitsland gereden op de autosnelweg met als topsnelheid 200 km/u op den teller (was 197 km/u op gps)
veel stukken 180 160 en ook 140 km/u en ook veel stukken waar het beperkt was tot 120km/u

Ik ben in totaal 11 keer (ja hoor speciaal opgelet) van bovenstaande snelheden in een groep auto's terecht gekomen zodanig dat ik moest minderen tot onder de 90 km/u zelfs op de linkerrijstrook (van 3 rijstroken in mijn richting)

En je mag 2 keer raden wat voor kleur het plakske had wat daar voorop reed (tip het was geen groen)

Heeft een Nederlander een betere opleiding gehad dan een Belg ? waarschijnlijk wel
Is een Nederlander in staat om beter te kunnen rijden dan een Belg ? waarschijnlijk wel

Spijtig genoeg moet ik wel nog de eerste tegenkomen die het dan ook doet, ik heb ooit al eens geschreven dat ze hier waar ik woon in Limburg zeer slecht rijden en jij gaf (lang geleden) me antwoord dat dit komt omdat ze de o zo slechte Belgen als voorbeeld hadden hier in dit grensgebied.

Ik ben er alles behalve trots op dat ik een Belg, ben maar zolang ik geen Nederlander ben ben ik best tevreden.
(dit is alleen bedoeld op alles wat met het verkeer te maken heeft en zeker niet als mens)