Zijn idee om de snelheid bij regenweer terug te brengen naar 110 ben ik genegen
Het lijkt me weer veel te ongenuanceerd. Er zou met matrixborden moeten gewerkt worden, waarbij rekening gehouden wordt met het wegdek, de hoeveelheid neerslag, en de verkeersdrukte. Soms kan 120 km/h nog best bij regen; wanneer er bij een stortbui veel water op het wegdek staat en de zichtbaarheid sterk beperkt is, kan 90 km/h al teveel zijn.
Van mij krijgt hij voorlopig nog enig krediet maar wanneer ik hem zo bezig hoor in het nieuws krijg ik hoe langer hoe meer schrik voor een Landuyt II.
Na Landuyt dachten we dat het alleen nog maar kon verbeteren, maar ik deel jouw angst: de treinen kon Schouppe niet deftig laten rijden (hoewel zijn opvolgers het niet beter doen), en ik vrees dat hij dat met de voertuigen in het wegverkeer ook niet zal kunnen. Als er dan daarna kritiek komt, zal hij misschien weer zeggen dat hij alleen maar de pianist is, waar je niet moet op schieten.
Zet gewoon veel meer verkeerspolitie in
Toch wel jammer dat alleen repressief optreden nog enig soelaas kan brengen.
De schrik zit er in Vlaanderen toch al goed in
Dacht je dat? De laatste tijd dat ik in Vlaanderen doorbracht, merkte ik op de autosnelwegen dat ik blijkbaar niet de enige was die wist waar snelheidscontroles konden plaatsvinden, en enkel daar niet sneller dan 120 km/h reed. Er worden daardoor minder snelheidsovertredingen vastgesteld, doch er gebeuren er zeker niet minder.
Meer controles op alcohol en drugs vind ik prima
Dat hangt er nog maar vanaf hoe ze verlopen.
De recentste alcoholcontrole (en tevens de eerste in mijn leven waar ik moest voor stoppen) was in Antwerpen, op het einde van de Emiel Vloorslaan, ter hoogte van het Kiels Broek. Je zag ze al van ver staan; ik had nog gemakkelijk rechtsomkeer kunnen maken of de wagen parkeren en ze ontwijken door te voet verder gaan.
Ik reed er tegen 80 km/h naartoe op een weg waar slechts 50 km/h toegestaan is. Mijn vrouw zei me: "Pas op, ze staan daar, je rijdt te snel." "Geen probleem," zei ik, "ze staan daar enkel maar voor alcoholcontrole; snelheid interesseert hun niet."
De politieman die me deed stoppen, vroeg of ik alcohol gedronken had. "Ja," zei ik, "maar niet teveel." Hij dacht even na, en zei me dan: "Als je er zeker van bent dat je niet teveel gedronken hebt, dan mag je daar bij mijn collega's gaan blazen, en als het resultaat negatief is, krijg je een sleutelhanger met een jeton voor de karretjes in de supermarkt. Maar als je twijfelt, ga dan niet blazen, rijd dan liever voorzichtig naar huis."
Ik ben vrijwillig gaan blazen (ik wilde dat toch eens meegemaakt hebben), en had niet teveel alcohol op (ik moet blijkbaar iets beter kunnen rekenen dan Flor Koninckx). Maar wat halen dergelijke controles uit? Er zijn er met 2 promille in hun bloed waar je niets aan ziet.