Auteur Topic: Schouppe wil pakkans automobilisten verhogen  (gelezen 4468 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Schouppe wil pakkans automobilisten verhogen
« Gepost op: dinsdag 19 augustus 2008 - 16:43:07 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Schouppe wil pakkans automobilisten verhogen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 augustus 2008 - 17:24:06 »
Helaas zal dit in de praktijk betekenen dat er meer gecontroleerd zal worden op snelheid want dat kan automatisch. Controles op gordeldracht, gsm-gebruik is al wat moeilijker. Als ik zo de laatste tijd rondkijk in België blijkt er geen verplichting te zijn om de autogordel te dragen en is er geen wet die niet-handenvrij bellen verbiedt. Ergens vind ik een controlekans van 1 op 10 nog altijd zeer laag.

Zijn idee om de snelheid bij regenweer terug te brengen naar 110 ben ik genegen, maar dan lijkt me het wel aangewezen om het systeem van Frankrijk (en Luxemburg) over te nemen, nl. 130/110. Hij pleit immers ook voor een harmonisering binnen Europa (niet in dit artikel).

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 augustus 2008 - 20:41:58 »
Van mij krijgt hij voorlopig nog enig krediet maar wanneer ik hem zo bezig hoor in het nieuws krijg ik hoe langer hoe meer schrik voor een Landuyt II.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 augustus 2008 - 23:26:23 »
Zet gewoon veel meer verkeerspolitie in: zowel anoniem als niet-anoniem. De niet-anonieme agenten zouden wel eens wat meer verschillende merken en modellen mogen krijgen zodat ze ook echt anoniem zijn.
De kosten kan je (voor een groot deel) vergoeden met de opbrengst van de extra boetes.
Volgens mij is de politie hier best wel voor te vinden maar het financieringssysteem deugt nu niet echt.
Politiezones die meer van zulke wagens inzetten maken meer kosten maar krijgen niets van de opbrengsten. Nu ben ik er ook geen voorstander van dat ze alle kosten zouden mogen behouden maar er zou een systeem moeten komen waarbij deze kosten uit dezelfde pot komen als waarin de opbrengsten terecht komen.

De schrik zit er in Vlaanderen toch al goed in, uitgezonderd de zone's-30 waar de meesten te hard rijden, dus voor Vlaanderen zou het weinig helpen.
Onoverzichtelijke kruispunten, voorrangsnegeerders, afleiding tijdens het rijden, bumperkleven, afwezigheid van rits-cultuur, vrachtwagens die overladen zijn...
Ik hoor geen plan van hem om deze zaken aan te pakken.
Meer controles op alcohol en drugs vind ik prima, meer flitsen in Wallonië ook (laat hen ook maar eens hun steentje bijdragen aan onze economie ;)) maar het is een beetje magertjes. Dit zijn quick and easy wins en daar is niets mis mee maar er moet veel meer gebeuren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 01:46:58 »
Citaat van: JC
Zijn idee om de snelheid bij regenweer terug te brengen naar 110 ben ik genegen

Het lijkt me weer veel te ongenuanceerd. Er zou met matrixborden moeten gewerkt worden, waarbij rekening gehouden wordt met het wegdek, de hoeveelheid neerslag, en de verkeersdrukte. Soms kan 120 km/h nog best bij regen; wanneer er bij een stortbui veel water op het wegdek staat en de zichtbaarheid sterk beperkt is, kan 90 km/h al teveel zijn.

Citaat van: bibi585
Van mij krijgt hij voorlopig nog enig krediet maar wanneer ik hem zo bezig hoor in het nieuws krijg ik hoe langer hoe meer schrik voor een Landuyt II.

Na Landuyt dachten we dat het alleen nog maar kon verbeteren, maar ik deel jouw angst: de treinen kon Schouppe niet deftig laten rijden (hoewel zijn opvolgers het niet beter doen), en ik vrees dat hij dat met de voertuigen in het wegverkeer ook niet zal kunnen. Als er dan daarna kritiek komt, zal hij misschien weer zeggen dat hij alleen maar de pianist is, waar je niet moet op schieten.

Citaat van: BBB
Zet gewoon veel meer verkeerspolitie in

Toch wel jammer dat alleen repressief optreden nog enig soelaas kan brengen.

Citaat
De schrik zit er in Vlaanderen toch al goed in

Dacht je dat? De laatste tijd dat ik in Vlaanderen doorbracht, merkte ik op de autosnelwegen dat ik blijkbaar niet de enige was die wist waar snelheidscontroles konden plaatsvinden, en enkel daar niet sneller dan 120 km/h reed. Er worden daardoor minder snelheidsovertredingen vastgesteld, doch er gebeuren er zeker niet minder.

Citaat
Meer controles op alcohol en drugs vind ik prima

Dat hangt er nog maar vanaf hoe ze verlopen.

De recentste alcoholcontrole (en tevens de eerste in mijn leven waar ik moest voor stoppen) was in Antwerpen, op het einde van de Emiel Vloorslaan, ter hoogte van het Kiels Broek. Je zag ze al van ver staan; ik had nog gemakkelijk rechtsomkeer kunnen maken of de wagen parkeren en ze ontwijken door te voet verder gaan.

Ik reed er tegen 80 km/h naartoe op een weg waar slechts 50 km/h toegestaan is. Mijn vrouw zei me: "Pas op, ze staan daar, je rijdt te snel." "Geen probleem," zei ik, "ze staan daar enkel maar voor alcoholcontrole; snelheid interesseert hun niet."

De politieman die me deed stoppen, vroeg of ik alcohol gedronken had. "Ja," zei ik, "maar niet teveel." Hij dacht even na, en zei me dan: "Als je er zeker van bent dat je niet teveel gedronken hebt, dan mag je daar bij mijn collega's gaan blazen, en als het resultaat negatief is, krijg je een sleutelhanger met een jeton voor de karretjes in de supermarkt. Maar als je twijfelt, ga dan niet blazen, rijd dan liever voorzichtig naar huis."

Ik ben vrijwillig gaan blazen (ik wilde dat toch eens meegemaakt hebben), en had niet teveel alcohol op (ik moet blijkbaar iets beter kunnen rekenen dan Flor Koninckx). Maar wat halen dergelijke controles uit? Er zijn er met 2 promille in hun bloed waar je niets aan ziet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 15:59:19 »
Na Landuyt dachten we dat het alleen nog maar kon verbeteren, maar ik deel jouw angst: de treinen kon Schouppe niet deftig laten rijden (hoewel zijn opvolgers het niet beter doen), en ik vrees dat hij dat met de voertuigen in het wegverkeer ook niet zal kunnen. Als er dan daarna kritiek komt, zal hij misschien weer zeggen dat hij alleen maar de pianist is, waar je niet moet op schieten.

Hij kreeg toch wel heel veel tegenwind van een bepaald persoon. (kzal haar naam maar niet noemen want m'n schriftelijk frans is niet zo schiterend  ;D)

De laatste tijd dat ik in Vlaanderen doorbracht, merkte ik op de autosnelwegen dat ik blijkbaar niet de enige was die wist waar snelheidscontroles konden plaatsvinden, en enkel daar niet sneller dan 120 km/h reed. Er worden daardoor minder snelheidsovertredingen vastgesteld, doch er gebeuren er zeker niet minder.

Ik zou eerder denken meer snelheidsovertredingen en zeker nog meer agressie om hun tijdsverlies terug in te halen.

De recentste alcoholcontrole (en tevens de eerste in mijn leven waar ik moest voor stoppen) was in Antwerpen, op het einde van de Emiel Vloorslaan, ter hoogte van het Kiels Broek. Je zag ze al van ver staan; ik had nog gemakkelijk rechtsomkeer kunnen maken of de wagen parkeren en ze ontwijken door te voet verder gaan.

Ik reed er tegen 80 km/h naartoe op een weg waar slechts 50 km/h toegestaan is. Mijn vrouw zei me: "Pas op, ze staan daar, je rijdt te snel." "Geen probleem," zei ik, "ze staan daar enkel maar voor alcoholcontrole; snelheid interesseert hun niet."

De politieman die me deed stoppen, vroeg of ik alcohol gedronken had. "Ja," zei ik, "maar niet teveel." Hij dacht even na, en zei me dan: "Als je er zeker van bent dat je niet teveel gedronken hebt, dan mag je daar bij mijn collega's gaan blazen, en als het resultaat negatief is, krijg je een sleutelhanger met een jeton voor de karretjes in de supermarkt. Maar als je twijfelt, ga dan niet blazen, rijd dan liever voorzichtig naar huis."

Ik ben vrijwillig gaan blazen (ik wilde dat toch eens meegemaakt hebben), en had niet teveel alcohol op (ik moet blijkbaar iets beter kunnen rekenen dan Flor Koninckx). Maar wat halen dergelijke controles uit? Er zijn er met 2 promille in hun bloed waar je niets aan ziet.

Belachelijk gewoon, het enige doel is dus mannipulatie van de gegevens.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 01:54:16 »
Zet gewoon veel meer verkeerspolitie in

Toch wel jammer dat alleen repressief optreden nog enig soelaas kan brengen.
Dat ben ik met je eens. Straks heb ik nog gezien dat een 'automobilist' zijn auto vol op de stoep parkeerde met 'pech'lichten aan.
On top of that waren er nog vrije parkeerplaatsen aan de andere kant van de rustige rijbaan. Repressie blijkt nodig te zijn om mensen zich te laten gedragen.

Citaat
Dacht je dat? De laatste tijd dat ik in Vlaanderen doorbracht, merkte ik op de autosnelwegen dat ik blijkbaar niet de enige was die wist waar snelheidscontroles konden plaatsvinden, en enkel daar niet sneller dan 120 km/h reed. Er worden daardoor minder snelheidsovertredingen vastgesteld, doch er gebeuren er zeker niet minder.
Je hebt een goed punt. De politie(k) weet dat ook. Het is een kwestie van tijd voordat de trajectcontroles komen. Zelf zie ik de snelheidshandhaving niet als één van de grootste prioriteiten uitgezonderd binnen de echte bebouwde kom (bebouwde kom is in België nogal ene rekbaar begrip ???).

Citaat
???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 15:53:48 »
Het is een kwestie van tijd voordat de trajectcontroles komen

Die kan je ook omzeilen.

Een voorbeeld. Ik leg 120 km af op een autosnelweg. Wegens de drukte kan ik gedurende 45 minuten slechts een gemiddelde snelheid van 100 km/h halen (75 km afgelegd). Daarna is de weg vrij en rijd ik nog 15 minuten tegen gemiddeld 180 km/h (45 km afgelegd). Mijn gemiddelde snelheid over het hele traject is dan exact 120 km/h geweest.  ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 01:14:01 »
Het is een kwestie van tijd voordat de trajectcontroles komen

Die kan je ook omzeilen.

Een voorbeeld. Ik leg 120 km af op een autosnelweg. Wegens de drukte kan ik gedurende 45 minuten slechts een gemiddelde snelheid van 100 km/h halen (75 km afgelegd). Daarna is de weg vrij en rijd ik nog 15 minuten tegen gemiddeld 180 km/h (45 km afgelegd). Mijn gemiddelde snelheid over het hele traject is dan exact 120 km/h geweest.  ;)

Het zou me verwonderen wanneer dat niet ingecalculeerd wordt.
Dergelijke systemen bestaan reeds langer en worden reeds langer gebruikt in oa. Frankrijk.
Wanneer er staat bvb. "Porte de la Chappele 47 min." dan kan je er donder op zeggen dat je tussen de 46 en 48 minuten later aan de Porte de la Chappele bent tenzij er onderweg een extra ongeval of pechgeval bijkomt.
In m'n voorbeeld spreek ik over Parijs omdat ik het daar jaren terug voor het eerst gezien heb.
Ondertussen is Frankrijk volledig bezaaid met dergelijke Matrixborden die, in tegenstelling met België, correcte info geven en dan vooral op autosnelwegen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 10:43:49 »
Sinds enkele maanden staat er een proefproject op de E17 door de werken tussen Sint-Niklaas en Kruibeke. Voor de werken op de ring van Antwerpen staat er een bord met tijden hoe lang het zou duren tot in Gent, en dit over de E17 en over de E34. Ze kan je dus kiezen welke je neemt. De tijden zouden verkregen worden door het volgen van de GSM's in de auto's.
De tijden zijn meestal redelijk betrouwbaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 17:28:51 »
Ik denk niet dat de gsm's er in Frankrijk iets mee te maken hebben gezien de autotelefoons in die tijd nog een zeldzaamheid waren. Men begon toen nog maar over gsm's te spreken maar bijna niemand had er nog geen ongeveer 15 jaar geleden.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 01:29:36 »
12 jaar geleden had zelfs nog bijna niemand een GSM en hadden de meesten nog geen internet. ;)
De jaren daarna kwam het langzaam op, iets na de eeuwwisseling begon het echt in te burgeren en een paar jaar daarna was het echt gemeengoed dat zelfs de oudere en ouderwetsere mensen een GSM hadden. Hetzelfde geldt ongeveer voor het internet (wat je 12 jaar geleden nog met hoofdletter moest schrijven ???).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 21:03:46 »
12 jaar geleden had zelfs nog bijna niemand een GSM en hadden de meesten nog geen internet. ;)

Ik heb zelfs nu nog geen internet, alleen maar een aansluiting via-via op het internet.  ;)

Citaat
De jaren daarna kwam het langzaam op, iets na de eeuwwisseling begon het echt in te burgeren en een paar jaar daarna was het echt gemeengoed dat zelfs de oudere en ouderwetsere mensen een GSM hadden.

Nog zo een term die de lading niet dekt. GSM staat immers voor een veel gebruikt systeem voor mobiele telefonie (Global System for Mobile communication), maar er zijn er nog andere. Maar nog altijd beter dan de Franstaligen die het over "mon G" hebben; als het een vrouw is, vraag ik me dan altijd of ze nu haar mobilofoon of haar G-plekje bedoelt. In de Duitssprekende ruimte heet dan ding op het stadhuis "ein Mobiltelefon"; in het dagelijks spraakgebruik, met een goed Duits woord, "ein Handy".

Citaat
Hetzelfde geldt ongeveer voor het internet (wat je 12 jaar geleden nog met hoofdletter moest schrijven ???).

Ergens is dat ook logisch. Men bedoelt niet zo maar een netwerk dat andere netwerken verbindt, maar dat ene netwerk dat ontstaan is als opvolger van het ARPA-netwerk, nadat het militaire gedeelte ervan afgesplitst was.

Geen probleem in het Duits: alle zelfstandige naamwoorden, eigennaam of niet, worden met een hoofdletter geschreven.  ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 24 augustus 2008 - 10:51:41 »
Ik denk niet dat de gsm's er in Frankrijk iets mee te maken hebben gezien de autotelefoons in die tijd nog een zeldzaamheid waren. Men begon toen nog maar over gsm's te spreken maar bijna niemand had er nog geen ongeveer 15 jaar geleden.

Het is nu wel een handige manier om verkeersstromen in kaart te brengen. De gsm's zijn te volgen tot op 100 m nauwkeurig, waardoor de filewaarschuwingen zeer nauwkeurig kunnen worden. Er hangt hier natuurlijk wel een privacyvraagstuk aan vast.

Ik vind de term 'digitaal lulijzer' nog altijd de lading beter dekken gezien wrs. maar 5% van de gesprekken die met een gsm gevoerd worden nuttig zijn.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: zondag 24 augustus 2008 - 16:57:50 »
Citaat
Er hangt hier natuurlijk wel een privacyvraagstuk aan vast.
Het zal toch zeker wel mogelijk zijn met defrtig geschreven software om de GSM's te volgen zonder ze te identificeren?