Auteur Topic: groenere bedrijfswagens  (gelezen 3833 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
groenere bedrijfswagens
« Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 13:28:46 »
Uit De Standaard:

Citaat
Bedrijven rijden stilaan groener
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Enkele opmerkingen:

- bedrijven opteren meer voor diesel en toch groener ?
- automatische versnellingen slechter voor het milieu ?

Beide beweringen vind ik toch een beetje kort door de bocht !
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 23:49:22 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
Re: groenere bedrijfswagens
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 21:58:43 »
Als je het doet om kosten te sparen en 'groener' te worden is diesel nog altijd de beste keuze:
  • lagere CO2 waarden
  • zuiniger en goedkoper dan benzine
Daar kan geen benzine tegenop, als je werknemers hebt die minimum 20000km per jaar doen.  Ikzelf heb mijn auto na 10 maanden doorgegeven aan iemand die dat jaarkilometrage niet haalt, maar ik had er op 10 maanden wel 60000 km opgezet...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 22:36:48 »
Dan is diesel toch niet de beste keuze vrees ik. De typische bedrijfswagen is een middenklasser met een diesel van 100 à 130 pk, als we in diezelfde klasse een benzine nemen van pakweg 1.6 à 1.8 l dan heb je ongeveer even veel vermogen. Zet daar een LPG installatie in en dan veranderd het plaatje volledig, zeker als er veel km gereden worden.
LPG is veel 'groener' want:

- quasi geen fijn stof
- minder CO
- minder onverbrande koolwaterstoffen
- minder CO2

Vergeet niet dat er voor verbruik in liters wordt gerekend en dat een liter LPG veel lichter is dan een liter diesel. Dit scheelt ongeveer 20%. Tel daar dan bij dat één kg LPG minder koolstof bevat dat één kg diesel (3% minder), dan kan je begrijpen dat zelfs bij een hoger verbruik in liter de CO2 uitstoot lager is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 augustus 2008 - 23:40:44 »
Citaat van: JC
Zet daar een LPG installatie in

Ik vrees dat een aantal medewerkers dan gaan uitkijken naar een bedrijf waar ze een wagen krijgen die hun niet opzadelt met de nadelen van LPG ...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 00:29:56 »
Zoveel nadelen zijn er niet meer:

- 's nachts kan getankt worden langs de snelwegen, firmawagens doen typisch dagelijks snelweg dus geen probleem
- de motor is soepeler en ontwikkelt minstens even kracht als op benzine, vroeger was dat wel anders
- men kan parkeren in ondergrondse garages mits aangepaste installatie (geen LPG-sticker meer)
- kies een exemplaar met een deftig koffer en met de laatste tanks blijft er meer dan voldoende plaats over

Mocht ik de keuze hebben, ik nam onmiddellijk een LPG als firmawagen.

Bovendien vind ik het hebben van een tweede tank, nl. de benzinetank, altijd een leuke reserve. Vroeger was dat nog belangrijker omdat je dan buiten België en Nederland moeilijk aan gas kon geraken. Ik herinner me nog vakanties naar Italië waarbij ik een LPG-gids in mijn auto had. Deze bevatte een lijst van alle stations die LPG aanboden.
Momenteel heb je geen problemen in Frankrijk en Italië. In Duitsland en Oostenrijk is had bijna overal op de snelwegen verkrijgbaar.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 02:06:14 »
Als je het doet om kosten te sparen en 'groener' te worden is diesel nog altijd de beste keuze:
  • lagere CO2 waarden
  • zuiniger en goedkoper dan benzine
Daar kan geen benzine tegenop, als je werknemers hebt die minimum 20000km per jaar doen.  Ikzelf heb mijn auto na 10 maanden doorgegeven aan iemand die dat jaarkilometrage niet haalt, maar ik had er op 10 maanden wel 60000 km opgezet...
Het is maar wat je belangrijker vindt, extra CO2 of extra fijnstof.
Vreemd genoeg verzwijgen dieselrijders meestal dat ze wel even veel extra fijnstof uitstoten terwijl ze zich verdedigen met dat ze minder CO2 uitstoten dan met benzine.

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 12:34:30 »
JC, ik heb serieus naar LPG gekeken... Maar...

• Je moet minimum 100000km met een wagen rijden om break-even met diesel te rijden, pas daarna maak je 'winst'
  • Er zijn nog redelijk wat bricoleurs in het LPG-wereldje, die stunts uitvoeren zoals de inspuiting vlak voor de kleppen inbouwen
  • LPG verbruikt meer dan benzine, en om hetzelfde koppel als een turbodiesel te krijgen moet je al naar een stevige benzine uitkijken met bijbehorende taksen
  • fabrieksgarantie vervalt als je LPG installeert
In vergelijking met LPG is diesel dan een bijna onderhoudsvrije brandstof, terwijl je met LPG inderdaad geluk kan hebben, maar even goed om de 10000 km je kleppen aan het herafstellen bent, en met een beunhaas als installateur ook nog eens mag sparen voor nieuwe kleppen en andere ongein.  Daarbovenop heb je dan ook nog de luxe dat je een boordcomputer hebt die volledig nutteloos wordt, en een lelijke indicator op het dashboard om te zien hoeveel gas je nog hebt.  En laten we tenslotte niet vergeten dat de meeste diesels tegenwoordig probleemloos 800 tot 1000 km doen op één tank, terwijl een benzine op LPG al na 400-500 km moet bijgevuld worden.

Er is bijgevolg meer kans dat ik me een benzine aanschaf, dan dat ik deze benzine ombouw naar LPG...  En dan betaal ik qua CO²-taks meer dan een diesel.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 13:28:17 »
Het break-even moment hangt een beetje af van de wagen en de cylinderinhoud. Voor mij kwam het gemiddeld op zo'n 25 000 km/jaar, t.o.v. benzine is dat natuurlijk behoorlijk wat minder.

Naar de moderne installaties heb je blijkbaar nog niet gekekend. Er zijn ondertussen een aantal merken waar de installatie in de fabriek wordt gemonteerd of door een installateur die het volgens de normen van het merk doet. Hierdoor verlies je de garantie niet en ben je zeker dat het werk goed is gedaan. De boordcomputer hoeft niet nutteloos te worden, dikwijls kan er een vertaalslag worden uitgevoerd zodat deze nuttige informatie blijft verstrekken. De lelijke indicator op het dashboard is in de meeste gevallen ook verleden tijd, de brandstofinhoud wordt gewoon op de normale brandstofmeter gezet.
Het meerverbruik van LPG is ondertussen zeer klein geworden of zelfs onbestaand. Bij mijn eerste LPG-wagen (Rover 820Si) verbruikte ik 9 à 9,5 l LPG/100 km en 8,6 l benzine/100 km. Bij mijn Rover 416Si was het verbruik op LPG ongeveer hetzelfde als op benzine. Het vermogen van de motor blijft ongeveer hetzelfde en het koppel neemt zelfs toe op LPG.
Zelfs een moderne diesel geeft nog altijd trillingen door en is relatief luidruchtig. Met veel en goede isolatie hebben ze daar al een aardige mouw aan gepast, maar het blijft een karakteristiek van een diesel. Een benzinemotor heeft veel minder last van trillingen. Wanneer deze op LPG draait wordt die nog rustiger. Vooral mijn Rover 820Si draaide perfect op LPG. Hij was geruisloos en je voelde op stationair toerental de motor niet draaien.
Vooral in de lagere toerentallen is een LPG motor veel prettiger dan een benzine. Ik rijd persoonlijk liever op benzine/LPG zelfs als deze minder koppel hebben. Ze maken dit dan weer goed door een breder toerentalbereik.

Het bereik is natuurlijk ook relatief. Ik hou wel van een groot bereik. Zelfs met mijn dieselslurpende Mondeo geraak ik nog makkelijk 800 km ver. LPG-tanks bestaan in een grote range. De reservewieltanks zijn relatief beperkt in volume, 30 à 40 l, dus tot max. 32 l LPG (80% vulling). In mijn Rover 820 zat echter een tank van 85 l, wat mij 68 l LPG opleverde bij 80% vulling. Met een verbruik van 9 l was dat meer dan 700 km, voor de meeste mensen genoeg dus !

Voor de sportievelingen is er nog een mooi neveneffect van LPG. De meeste wagens met voorwielaandrijving hebben meer gewicht op de voorwielen dan op de achterwielen. De wegligging zou beter worden als er wat meer gewicht op de achteras zou zitten. Een LPG tank zit meestal exact boven de achteras en zet daar dus wat extra gewicht.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 21 augustus 2008 - 16:10:06 »
Er zijn ondertussen een aantal merken waar de installatie in de fabriek wordt gemonteerd of door een installateur die het volgens de normen van het merk doet. Hierdoor verlies je de garantie niet en ben je zeker dat het werk goed is gedaan.

Dat was in 1981 al zo, toen ik mijn Toyota Corolla laten uitrusten heb met een LPG-installatie. De enige voorwaarde die Toyota stelde voor het behoud van de (toen) 3-jarige waarborg, was dat de installatie uitgevoerd werd door Vialle.

Toch beperk je dan wel sterk de wagens waaruit je kunt kiezen. Wie bijvoorbeeld een Mercedes-Benz wil, kan het alvast vergeten.

Citaat
De lelijke indicator op het dashboard is in de meeste gevallen ook verleden tijd, de brandstofinhoud wordt gewoon op de normale brandstofmeter gezet.

Het is overigens geen ramp als je zonder LPG valt: gewoon even overschakelen op benzine.

Citaat
Zelfs een moderne diesel geeft nog altijd trillingen door en is relatief luidruchtig.

De moderne diesel is luidruchtiger omdat men teruggekeerd is naar directe inspuiting. Mijn eerste Mercedes-Benz 200 D (W123) had nog inspuiting in een voorkamer: het was een plezier om hem te horen draaien.

Citaat
Vooral in de lagere toerentallen is een LPG motor veel prettiger dan een benzine.

Dat klopt: daar heeft hij meer trekkracht dan op benzine, het koppel verloopt soepeler. Maar ook de diesel staat bekend voor zijn behoorlijk koppel al bij lage toerentallen.

Citaat
Voor de sportievelingen is er nog een mooi neveneffect van LPG. De meeste wagens met voorwielaandrijving hebben meer gewicht op de voorwielen dan op de achterwielen. De wegligging zou beter worden als er wat meer gewicht op de achteras zou zitten. Een LPG tank zit meestal exact boven de achteras en zet daar dus wat extra gewicht.

Juist voor de sportievelingen zou ik dit niet aanraden. Een voorwielaandrijving heeft zo al het probleem dat, wanneer er redelijk wat kracht op de aandrijfwielen moet overgebracht worden, deze gaan spinnen als gevolg van de schijnbare gewichtsverplaatsing naar achter bij het versnellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 16:42:52 »
Sja, zelfs in deze tijden is LPG een gok...  En alleszins het merk wat ik wens bied geen garantie op wagens die omgebouwd zijn op LPG.  En natuurlijk zegt elk merk dat ze het beste zijn en geen meerverbruik kennen, terwijl er legio klanten zijn die toch wel problemen ondervinden met dat nieuwere type en meerverbruik kennen, ongeacht je nu voor een LPI van Vialle gaat, een Prins VSI of een ander type...

Ik begrijp de combinatie ook niet: je gaat een grote FWD wagen uitrusten met LPG, terwijl net dat type voordeel haalt bij diesel.  Net de benzinewagens met RWD of AWD zijn een plezier om te rijden op benzine, maar door de mindere laadruimte eet LPG aanzienlijk veel baggageruimte weg.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2008 - 23:00:18 »
Sja, zelfs in deze tijden is LPG een gok...

Misschien is dat wel het sterkste punt wat velen ervan weerhoud om een LPG-installatie te laten plaatsen. Het gaat immers toch om een niet-onaanzienlijke investering.

LPG heeft een tijdlang een behoorlijke opgang gekend. Toen kwam er een wijziging: de accijnzen werden verlaagd, maar er kwam een bijkomende verkeersbelasting voor LPG-rijders.

Op zich niet zo erg, want het kwam erop neer dat mensen die weinig kilometers afleggen, aldus wat meer moesten betalen, en mensen die veel kilometers aflegden minder. Maar het heeft bij de bevolking duidelijk gemaakt dat je in België al geruime tijd zelfs op middellange termijn niets meer kunt plannen.

Het feit dat nu de prijs voor de diesel deze van benzine sterk genaderd is, zal deze overtuiging ongetwijfeld versterken: zodra er voldoende wagens uitgerust zijn met een LPG-installatie, zal de overheid hun eigenaars uitmelken.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 01:25:08 »
Citaat
Op zich niet zo erg, want het kwam erop neer dat mensen die weinig kilometers afleggen, aldus wat meer moesten betalen, en mensen die veel kilometers aflegden minder.
wat betekent dat de mensen die minder rijden moeten meebetalen voor de mensen die meer rijden... ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2008 - 20:50:46 »
wat betekent dat de mensen die minder rijden moeten meebetalen voor de mensen die meer rijden... ???

Juist. Ik weet dat jij een dergelijke regeling niet genegen bent. Maar de kosten die het wegvervoer voor de overheid veroorzaakt, bestaan nu eenmaal ook uit een gedeelte vaste kosten en een gedeelte kosten dat afhangt van het aantal kilometers die er gereden worden.