Het break-even moment hangt een beetje af van de wagen en de cylinderinhoud. Voor mij kwam het gemiddeld op zo'n 25 000 km/jaar, t.o.v. benzine is dat natuurlijk behoorlijk wat minder.
Naar de moderne installaties heb je blijkbaar nog niet gekekend. Er zijn ondertussen een aantal merken waar de installatie in de fabriek wordt gemonteerd of door een installateur die het volgens de normen van het merk doet. Hierdoor verlies je de garantie niet en ben je zeker dat het werk goed is gedaan. De boordcomputer hoeft niet nutteloos te worden, dikwijls kan er een vertaalslag worden uitgevoerd zodat deze nuttige informatie blijft verstrekken. De lelijke indicator op het dashboard is in de meeste gevallen ook verleden tijd, de brandstofinhoud wordt gewoon op de normale brandstofmeter gezet.
Het meerverbruik van LPG is ondertussen zeer klein geworden of zelfs onbestaand. Bij mijn eerste LPG-wagen (Rover 820Si) verbruikte ik 9 à 9,5 l LPG/100 km en 8,6 l benzine/100 km. Bij mijn Rover 416Si was het verbruik op LPG ongeveer hetzelfde als op benzine. Het vermogen van de motor blijft ongeveer hetzelfde en het koppel neemt zelfs toe op LPG.
Zelfs een moderne diesel geeft nog altijd trillingen door en is relatief luidruchtig. Met veel en goede isolatie hebben ze daar al een aardige mouw aan gepast, maar het blijft een karakteristiek van een diesel. Een benzinemotor heeft veel minder last van trillingen. Wanneer deze op LPG draait wordt die nog rustiger. Vooral mijn Rover 820Si draaide perfect op LPG. Hij was geruisloos en je voelde op stationair toerental de motor niet draaien.
Vooral in de lagere toerentallen is een LPG motor veel prettiger dan een benzine. Ik rijd persoonlijk liever op benzine/LPG zelfs als deze minder koppel hebben. Ze maken dit dan weer goed door een breder toerentalbereik.
Het bereik is natuurlijk ook relatief. Ik hou wel van een groot bereik. Zelfs met mijn dieselslurpende Mondeo geraak ik nog makkelijk 800 km ver. LPG-tanks bestaan in een grote range. De reservewieltanks zijn relatief beperkt in volume, 30 à 40 l, dus tot max. 32 l LPG (80% vulling). In mijn Rover 820 zat echter een tank van 85 l, wat mij 68 l LPG opleverde bij 80% vulling. Met een verbruik van 9 l was dat meer dan 700 km, voor de meeste mensen genoeg dus !
Voor de sportievelingen is er nog een mooi neveneffect van LPG. De meeste wagens met voorwielaandrijving hebben meer gewicht op de voorwielen dan op de achterwielen. De wegligging zou beter worden als er wat meer gewicht op de achteras zou zitten. Een LPG tank zit meestal exact boven de achteras en zet daar dus wat extra gewicht.