Auteur Topic: Vrouw komt om na botsing op rotonde  (gelezen 6406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 00:56:43 »
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Bron HLN.be


« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:57:40 door jozef »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 04:43:16 »
Het moet nu net lukken dat ik daarstraks een dergelijk tafereel in wording heb gezien. Ik was onderweg met mijn vrouw van afrit nummer 20 op de E34 (Zoersel) richting Zandhoven. Aan het rondpunt ter hoogte van de 'Auto Start' stond er een paarse bomma en een klak aan het rond punt. De paarse bomma reed. Ze had geen bunnel hoe zich te gedragen aan het rond punt. Na enkele minuten wachten (het was redelijk druk) is ze uiteindelijk toch doorgereden. Daarvoor was er meer dan genoeg plaats, maar ze had gewoon de kunde niet. Na het rond punt reed ze 40 waar er 70 was toegelaten.

Slechts één oplossing: " RIJBEWIJS AFPAKKEN'. Dan treden dergelijke situaties niet op !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 15:21:03 »
Goed idee! Zo snel mogelijk. Het probleem is dat de agent het maar net moet zien en er geen wet is die het mogelijk maakt om dergelijke mensen hun rijbewijs af te pakken en verplicht (her)examen te laten doen.

Ik ga eens een polleke houden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 16:36:22 »
Citaat van: BBB
Het probleem is dat de agent het maar net moet zien en er geen wet is die het mogelijk maakt om dergelijke mensen hun rijbewijs af te pakken en verplicht (her)examen te laten doen.

Het hangt ervan af hoe de betrokkene het rijbewijs bekomen heeft.

Ik heb het geval gekend van een dame die, hoewel ze nog nooit een auto bestuurd had, bij de invoering van het rijbewijs geprofiteerd heeft van de overgangsperiode om een rijbewijs te bekomen met een eenvoudige verklaring.
Jaren later leerde ze rijden met haar man.
Ze had nog maar weinig rijvaardigheid, toen ze eens alleen met de auto ging rijden. Ze reed een smalle eenrichtingsstraat in, waar links en rechts auto's geparkeerd stonden. Na ongeveer 500 meter kon ze niet verder omdat er een aanrijding gebeurd was. De politie kwam er aan, en zei dat ze de straat achteruit moest uitrijden, aangezien er ter plaatse niet gekeerd kon worden. Maar ze kon nog geen meter recht achteruitrijden.
Het gevolg was dat ze haar rijbewijs heeft moeten inleveren en een zware boete gekregen heeft, omdat gebleken was dat ze haar rijbewijs bekomen had op basis van een valse verklaring nopens haar rijvaardigheid.

Anders ligt het bij diegenen die een theoretisch en praktisch examen hebben moeten afleggen om hun rijbewijs te bekomen. Deze personen hebben hun rijvaardigheid bewezen. Ze kunnen evenwel beboet worden op basis van AR 8.3:

Citaat

Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 21:42:24 »
Met dit artikel kan men verschillende kanten uit.
Mijn bedoeling was eerder dat zomaar in het wilde weg allerlei obstakels en rotondes op de weg plaatsen niet altijd de verkeersveiligheid ten goede komt.
Vaak kan men ook het omgekeerde kreëren en de situatie bijzonder gevaarlijk maken daardoor.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 23:51:44 »
Ik ben formeel tegenstander van verhoogde inrichtingen, bloembakken, asverschuivingen en meer van dergelijke snelheidsremmende inrichtingen, die geregeld tot ongevallen leiden, en ook de hulpdiensten vertragen, wat mensenlevens kan kosten. Het kan niet de bedoeling zijn van de openbare weg een parcours met hindernissen te maken.

Maar om nu frontaal op een rotonde in te rijden: je moet het toch maar doen. Zoals uit het artikel blijkt, was de dame in kwestie mogelijk onwel geworden, waardoor ze bij ontstentenis van die rotonde mogelijk wel een andere aanrijding zou veroorzaakt hebben.

Wel ben ik er mij bewust van dat er de laatste jaren heel wat rotondes aangelegd zijn die ernstige problemen opleveren voor vrachtwagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 01:27:30 »
Ik ben formeel tegenstander van verhoogde inrichtingen, bloembakken, asverschuivingen en meer van dergelijke snelheidsremmende inrichtingen, die geregeld tot ongevallen leiden, en ook de hulpdiensten vertragen, wat mensenlevens kan kosten. Het kan niet de bedoeling zijn van de openbare weg een parcours met hindernissen te maken.

Maar om nu frontaal op een rotonde in te rijden: je moet het toch maar doen. Zoals uit het artikel blijkt, was de dame in kwestie mogelijk onwel geworden, waardoor ze bij ontstentenis van die rotonde mogelijk wel een andere aanrijding zou veroorzaakt hebben.

Wel ben ik er mij bewust van dat er de laatste jaren heel wat rotondes aangelegd zijn die ernstige problemen opleveren voor vrachtwagens.
Ik sluit me hier bij aan.
Vooral die asverschuivingen vind ik gestoord. Het belemmert het zicht en de voetgangers moeten een stuk over de rijbaan wandelen als ze willen vermijden dat ze dat pokkestuk om moeten wandelen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 08:57:41 »
Erger vind ik nog dat ze geparkeerde wagens gebruiken om die asverschuivingen mogelijk te maken. In Mechelen zijn er ook zo enkele straatjes. In principe gebruikt men andermans goed als straatmeubilair. Ik vraag me af of de beheerder niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor eventuele schade.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 10:07:19 »
Erger vind ik nog dat ze geparkeerde wagens gebruiken om die asverschuivingen mogelijk te maken. In Mechelen zijn er ook zo enkele straatjes. In principe gebruikt men andermans goed als straatmeubilair. Ik vraag me af of de beheerder niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor eventuele schade.

Helaas niet:

Citaat

AR 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 22:34:20 »
Erger vind ik nog dat ze geparkeerde wagens gebruiken om die asverschuivingen mogelijk te maken. In Mechelen zijn er ook zo enkele straatjes. In principe gebruikt men andermans goed als straatmeubilair. Ik vraag me af of de beheerder niet verantwoordelijk kan gesteld worden voor eventuele schade.

Helaas niet:

Citaat

AR 10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.


Wat straatmeubelair betreft.

ART 7.1  van het K.B van 1.12.1975 is niet zonder enig belang inzake het verbod om het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen op de openbare weg te plaatsen.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 23:11:19 »
Wat straatmeubelair betreft.

ART 7.1  van het K.B van 1.12.1975 is niet zonder enig belang inzake het verbod om het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen op de openbare weg te plaatsen.

Zeer goed gezien, Marc.

Ik heb dikwijls zin gehad om een hinderende bloembak bij de Politie te gaan afgeven als gevonden voorwerp.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 23:42:40 »
Artikel 7.3 dacht ik  ;)

Citaat
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7#7.3
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #12 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 00:26:58 »
Artikel 7.3 dacht ik  ;)

Citaat
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7#7.3

Inderdaad. Bedankt voor de rechtzetting, Michel.

Het was destijds een door mij moeilijk na te leven artikel met mijn Mercedes W-123 200D. Met amper 60 PK (eerdere versies hadden slechts 55 PK) voor een leeggewicht van 1.300 kg, beantwoordde hij volgas geven met "Alles in der Ruhe, keine Eile" en een rookwolk die de voorruit van de achterligger met fijne dieseldruppeltjes bedekte, waarbij deze bestuurder hopelijk niet zijn ruitenwissers inschakelde, om vervolgens niets meer te zien door de vettige film op zijn voorruit. Maar het was wel doeltreffend om bumperklevers op afstand te houden.  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 03 januari 2010 - 00:34:58 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 00:51:06 »


Citaat van: Michel
Artikel 7.3 dacht ik ;)

Je hebt gelijk, Michel. Maar ik merk dat er wel aanpassingen zijn geweest.

Vroeger:  

Citaat
Art. 7 : algemene gedragsregels voor de weggebruikers.
Art. 7.1. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen of
stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij
door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Citaat van: Jozef
Zeer goed gezien, Marc.

Ik heb dikwijls zin gehad om een hinderende bloembak bij de Politie te gaan afgeven als gevonden voorwerp. ;D

Dank u, Jozef. Maar joenge gij zij nen deugeniet. Hedde gij een bekke chance dat ge zover in Berchtesgade zit. ;D ;D

Maar ik zal u helpen. Dan kan je al beginnen met blokskes die wat lichter wegen. Maar afgeven hé Jozef, ni om een bijgebouw bij u thuis te zetten hé. :P :D Door deze handelingen toe te passen kan je u zelf verzekeren verlost te worden van eventuele 25% aansprakelijkheid.

Citaat
RECHTSPRAAK.

Vredegerecht Verviers, 17/12/1990, Verkeersrecht 1992, blz. 52.

Degene die op een deel van de openbare weg, al is het aan de kant, een blok in steen plaatst
die daar werkelijk een hindernis kan vormen, maakt de openbare weg gebrekkig in de zin van
art. 1384 B.W. en begaat aldus een fout.


RECHTSPRAAK (Nederland)
Bron; verkeersrecht.
Verkeersrecht 2003, 156
Hof Den Bosch, 19 februari 2003

Aansprakelijkheid wegbeheerder voor ongeval bij ’biggenruggen’. Waarschuwingsplicht.
Bromfietser rijdt bij laaghangende zon en nat wegdek tegen een zogenaamde biggenrug op.
Dit is een verkeersremmende maatregel bestaande uit een witte betonnen band die opsteekt uit
het wegdek. De rechtbank had reeds geoordeeld dat deze biggenruggen op zichzelf gezien
reeds een verkeersgevaarlijke situatie opleveren waarvoor de wegbeheerder op voldoende
wijze dient te attenderen.

Hof: Wegbeheerder heeft niet voldaan aan zijn waarschuwingsplicht omdat de borden
’verkeerssituatie gewijzigd’ niet specifiek genoeg zijn voor het gevaar. Dat de biggenruggen
op zichzelf genomen zichtbaar zijn doet aan een en ander niet af aangezien ook voor op
zichzelf zichtbare obstakels een adequate waarschuwing op zijn plaats is. Wel eigen schuld
van het slachtoffer (25%) vanwege onvoldoende oplettendheid.
« Laatst bewerkt op: zondag 03 januari 2010 - 17:04:45 door benny stinkens »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vrouw komt om na botsing op rotonde
« Reactie #14 Gepost op: zondag 03 januari 2010 - 15:58:51 »
Maar joenge gij zij nen deugeniet.

Integendeel, ik ben een veel te brave jongen, want ik zou die bloembak nog zelf van de openbare weg verwijderen, terwijl dat eigenlijk de taak van de politie is. De politie moet immers misdrijven doen ophouden, en een overtreding van AR 7.3 is een misdrijf.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."