Gezien de regio zal het financiële plaatje wellicht bepalen waar ik precies ga wonen
Dan is de beslissing niet moeilijk: werken als arts in Nederland, en wonen in België of Duitsland.
Ik zou graag ooit nog ergens willen wonen waar er niet al te veel motorvoertuigen rijden en waar de lucht nog relatief schoon is, het lijkt me heerlijk om weer te kunnen hardlopen zonder een stuk langs de snelweg te moeten lopen of minstens een snelweg te kruisen (tunnel), dat kan in Leuven helaas niet.
Dan moet je eens bij ons op vakantie komen.
Vele gebouwen hebben hier wit geschilderde gevels, en blijven heel wat jaren proper voor ze moeten herschilderd worden.
Als één van onze auto's naar de carwash gaat, is de bovenkant eigenlijk nog proper; enkel aan de rechter kant onderaan is hij vuil, omdat we op smallere wegen al eens naast de rijbaan moeten rijden om te kunnen kruisen.
Er zijn hier zeer vele wandelwegen die behoorlijk verhard zijn en ook bij regen geen slijkboel worden. Ik ontmoet er geregeld joggers ... ongelooflijk hoe snel die gasten zelfs bergop kunnen lopen (voor BBB: rennen).
Als ik ooit zou emigreren dan is Duitsland zeker een optie
Duitsland is een relatief groot land naar Westeuropese normen, en er zijn zeer grote verschillen tussen de diverse regio's. Voornamelijk het zuiden (Baden-Würtemberg en Bayern) is zeer verschillend van de andere Bundesländer.
Bayern is het grootste, het mooiste, en het meest welvarendste Bundesland. Traditionele waarden gaan hier gepaard met de modernste vooruitgang, wat geïllustreerd wordt door de Bayer in Lederhose met de meest geavanceerde laptop op zijn schoot.
Over de Duitsers in het algemeen hebben vele mensen nog een cliché-voorstelling die al lang achterhaald is. Ook hier heeft mei 1968 zijn sporen gelaten. De Duitsers hebben veel minder gemeenschappelijke kenmerken dan weleer. De tijd dat een Duitser te voet om 3 uur 's nachts voor een rood verkeerslicht bleef staan terwijl er in velden of wegen geen andere weggebruiker te bespeuren viel, is lang voorbij. Ze klagen over de bureaucratie bij de overheid, maar dat is hier een juweel in vergelijking met België.
Vandaag heb ik bezoek gekregen van twee Polizisten. Ongelooflijk hoe beleefd, vriendelijk en voorkomend die mannen waren, wijl het mij ook opviel hoe hun uniform, in vergelijking met dat van Belgische politieambtenaren, piekfijn in orde was.
Ze hadden aangebeld bij één van onze huurders, die afwezig waren. Dat zijn welstellende autohandelaars uit Budapest (Hongarije), die hier bij ons een tweede residentie hebben, en hier slechts 1 à 2 dagen per maand zijn. Ze brengen telkens Hongaarse wijn en worst voor ons mee, spelen intensief met de hond hoewel ze zeer dure merkkledij dragen, kwamen hier de voorlaatste keer aan met een zware Mercedes en de laatste keer met een Audi A8 ter waarde van 87.000 Euro, en hebben hier momenteel een volledig gereviseerde en herspoten Corvette van 26 jaar oud ter waarde van 150.000 Euro in hun garage staan (een Duitser met een BMW 7-reeks had er interesse voor betoond en is er komen naar kijken, doch wilde afdingen van de prijs, waarin ze niet toegestemd hebben).
Die Polizisten hebben mij met een welgemeende glimlach begroet met "Grüß Gott Herr Baum", en zich beiden voorgesteld met voornaam, naam en eenheid, aangename kennismaking, terwijl ze mij de hand drukten en hun visitekaartje overhandigden. Ze kwamen enkel maar vragen of ik misschien een telefoonnummer had waarop ze die Hongaren konden bereiken. Wellicht dus om één of andere geringe aangelegenheid te regelen. Vanzelfsprekend ben ik hun verzoek tegemoet gekomen.
Ik had bijna tranen in de ogen toen ze wegreden. Waarom in Gods naam kunnen zovele politiemensen in België het niet laten zich als wilde beesten te gedragen, terwijl het er hier zo gemoedelijk kan aan toegaan, en veel meer misdrijven opgelost worden? (*)
_____
(*) Dat hier de meeste misdrijven opgelost worden, ligt mede aan het feit dat de overgrote meerderheid van de misdrijven niet gepleegd worden door mensen van hier, en het Berchtesgadener Land slechts via 3 wegen toegankelijk is. Zodra er een misdrijf gemeld wordt, begint de Polizei met deze 3 wegen af te zetten, zodat de daders snel kunnen gevat worden.